-->

الفصل الحادي عشر _ حب علي حافة المرض

 


الفصل الحادي عشر " إنه معجزة " 


أغمضت عينيها ليشد علي يديها فوراً جاعلاً إياها تفتحهم قائلا بجدية وسرعة: متفكريش.. متخليش أي فكرة تيجي في دماغك سواء حلوة ولا وحشة.. لأني هتكلم مش هسيبلك مساحة دماغك تاخدك وتوديكي وتتخيل حاجات ممكن تكون محصلتش.

تلجلجت وهي لا تعلم ماذا تقول: أنا.. أنا..

أكمل لها هو: أنا هسألك تاني، في حاجة عايزة تقوليلهالي المفروض أكون عارفها.

همست بتقرير وهو كله يؤكد لها أنه علي علم: أنتَ.. أنتَ عارف!..

ثم شهقت شهقة بكاء مكملة: أنتَ عارف اللي..

جذبها لأحضانه قائلاً بلين: متعيطيش.

وكأنه يخبرها أن تبكي لذا بكت بالفعل وهي تفعل ما قاله لا تود أن تفكر.. كي لا تخطئ التفكير لذا همست له: طيب اتكلم.. اتكلم.

ربت علي ظهرها قائلاً وهو يقف من مكانه ويساعدها علي الوقوف معه: هتكلم يا رنيم هقولك اللي أعرفه وهتقوليلي اللي حصل معاكي بالظبط.

أجلسها علي أريكة ما ثم أحضر لها ماء لترتشف منه القليل قبل أن تنظر له بحيرة.. ما لبثت أن تحولت لدهشة وهي تراه يفتح هاتفه علي التسجيلات الصوتية ليسمع معها التسجيل المسجل لها بصوتها "مدام زهرة لو سمحتِ نتكلم بهدوء ومن غير أي حدة.. أنا ميهمنيش كرم أبداً.. أنا عايزة فلوس كرم"

كان يراقبها وكما تصور وكما كان متيقناً عينيها توسعت بغير تصديق لما سمعته بأذنها.. انتظرها حتي رفعت عينيها لعينيهِ.. وكأنها مذنبة.. وكأنه سينتقم منها مثلاً.. يعلم أين قد يودي تفكيرها رغم ثقته هو بها.. رآها تهمس بعجز ودموعها تتسابق لخديها مجدداً: محصلش.. أنا مقولتش الكلام ده.. مقولتش كدي.. أنا.. أنا مقولتش والله والله ما قلت كدي أبداً.

ثم شهقت ببكاء ليخبرها بمساندة ولكن بجدية نبرته: رنيم قلت متعيطيش وأنا عارف أن التسجيل ده متجمع من كلام كتير انتِ قلتيه.

نظرت له بدهشة وملامحها تسأله.. حقا!!.. رأته يعبث بهاتفه مجدداً قبل أن يخرج لها صورها التي تجمعها مع المحامي ويديها التي كانت علي حقيبة الأموال.. قبل أن يقف تاركاً الهاتف بين يديها مُتجهاً لأحد الأدراج الذي أخرج منه العقد الذي وقعت عليهِ.. والذي أصبح قطعاً متناثرة أرضاً بعد أن أراها إياه وكأنه لم يكن من قبل..
كل هذا قبل أن يأخذ مكانه جوارها مجدداً قائلاً بضيق صدره: تعرفي أمي قالتلي ايه عنك أكتر من كدي.. قالتلي انك اللي روحتيلها تساوميها.. تتنازلي عن حقوقك بس مقابل كدي هتاخدي مبلغ محترم.. عارفة كمان مسمية جوازتنا ديه ايه.. جواز تسلية.. أنا هتسلي بيكِ لحد ما أزهق وأرميكي.. ما أنتِ ملكيش حاجة عندي بقي.. ومعاكي المبلغ اللي يأمنلك عيشة كويسة.

حاولت الحديث ولكن صدمتها وبكاءها منعاها ليهدر هو بحدة أخافتها: ما قلت متعيطيش.

شهقت وهي تيجبه بصدق: أنا والله ما أخدتش الفلوس ديه.. أنا مطلبتش فلوس.. والله مش عايزة منك جنيه واحد.

لم يحتمل دموعها أكثر من هذا ولم يحتمل كونها في موضع تدافع عن نفسها هكذا بعجز وكأنها ترجو أن يصدقها وفاقدة للأمل لأنها والدته.. ولكن ما لا تعلمه أنه يُصدقها من قبل أن تتفوه بحرف.. يُصدقها ويصدق قلبه ويكذب كل العالم دونها.. لذلك جذبها لصدره قائلاً برفق وهو يقبل رأسها ويمسد علي وجهها: رنيم يا حبيبتي أنا عارف كل حاجة.. كل حاجة يعني مش محتاج تبرير.. يعني واثق فيكِ.. يعني اليوم اللي قابلتي في المحامي أنا كنت موجود في المكان وعارف أن المحامي مشي بشنطة الفلوس وأنك مأخدتهاش.. عارف لأني سمعت ماما وهي بتكلمه وبتجيب اسمك في الموضوع.. عارف أن تسجيل صوتك اللي ماما سمعتهوني ده مقصوص من كلام كتير ومتركب علي بعضه علشان أنا وريته لحد متخصص وقالي كدي.. بس اللي مش عارفه أنا ليه معرفش كل ده منك أنتِ.

وأصر أن يقسو عليها بحديثهِ قليلاً رغم رؤيتهِ لتشبثها القوي بثيابه وكأنها لا تصدق أنه يعلم كل هذا بالفعل ولكن ما لبثت قسوته أن لانت بالنهاية: اللي مش عارفه أنتِ شيفاني مش قد أني أدافع عنك عشان بتتصرفي كدي لوحدك.. ولا مش واثقة أني هختارك لو عرفت أن ماما معارضة الجواز.. مش عارف ومش فاهم فاتكلمي أنتِ بقي يا رنيم لأني مش هحط أي تحليل في دماغي من غير ما تتكلمي.. وعشان تتطمني اللي في دماغي أنك بريئة.. بريئة أوي يا رنيم.. بريئة لدرجة أنك تستحملي اللي نسمة عملته فيكِ وتسامحيها عادي.. لدرجة أنك تستحملي رفض ماما ليكِ لوحدك من غير ما تفكري تقوليلي.. ليه يا رنيم.. ليه يا حبيبتي أنا معرفش منك كل ده ليه!!؟.

لا يعلم هل أخطأ بما قال؟!.. لأنها احتضنت جزعه كله وهي تبكي ب صدرهِ بعنف حتي خشي عليها فقال وهو يحاول رفعها عن صدره ولكنها آبت: يا رنيم.. بالله عليكِ بس.. أنا مش زعلان يا حبيبتى.. أنا بس حبيت تعرفي أني عارف كل حاجة من دلوقتي لأنك لو عرفتي بعدين ساعتها هتفكري فعلاً أنى بتسلي وكمان عشان مسبش فرصة لماما تقولك أو تذرع أي فكرة في دماغك وعشان نبدأ حياتنا صح ومنخبيش حاجة تاني علي بعض... رنيم ردي عليا بقي وبطلي عياط.. رنيم والله ه..

لم يكمل كلمته بل فعلها مجبراً.. قرص خصرها بقوة لتشهق متألمة مبتعدة عن صدره كما رغب.. تأوهت: أه.

مسد موضعها قائلاً بجدية: معلش ما كان لازم ترفعيلي وشك اللي بقي شبه الطماطم ده.

ثم ناولها المياه مجدداً قائلاً بحدة: امسكي أشربي ولو مبطلتيش المناحة ديه حالاً مش هقرص بس هعمل حاجات متتخيليهاش.. خلينا بقي نخلص من الموضوع ده الليلة هتضيع.

تحولت حدته لعبث ولين مجدداً.. وكأنه لا يستطع أن يقسو عليها حتي لو لمصلحتها.. ورغماً عنها ابتسمت..وشهقت بقوة وأخذت تنظم أنفاسها لأجله.. ثم استلمت هي دفة للحديث لتخبره بنبرتها الشجية: أنا.. أنا فعلا  عرضت علي مامتك التنازل عن حقي.. عشان، عشان تصدق اني بحبك أنتَ مش فلوسك.. بس مكنتش أعرف أن كل ده هيحصل وأنها بتضحك عليا.. مكنتش أعرف أنك عارف كل حاجة بالصورة المعكوسة ديه.

عبث بذقنه وهو يسألها باستفسار: ماما بينتلك امتي انها معترضة علي جوازنا؟ عشان تعرضي عليها عرض زي ده!.

نظرت له بارتباك وصمتت.. ماذا تخبره.. هو لم يتحدث أبداً في وسط حديثه عن هذا الأمر.. قبل أن تفكر قاطعها بجدية: رنيم.. أنا بتكلم كل ده ليه ولسة بقول ايه.. من الواضح أن في حاجة معرفهاش وانتِ بتفكري لسة.. بتفكري بجد يا رنيم.. بعد كل اللي قلته ده بتفكري هتقولي ولا لا.

عضت شفتبها وهي تنزع حجابها عن رأسها ليري لأول مرة خصلاتها القصيرة منذ أشهر عديدة.. ورغماً عنه ابتسم وهو يتذكرها بشعرها البرتقالي الطويل الذي لم يفارق خياله لأوقات كثيرة ثم تلمس خصلاتها القصيرة الأن قائلاً بعبث ساخر: ده أغراء ده يعني عشان أقفل علي الموضوع ولا ايه.

أجابته تلقائياً: كنت خايفة.. علي.. علي أهلي.. وكنت عيزاك في حياتي برده.. عشان بحبك يا كرم.. وعارفة أني مش هلاقي زيك تاني أبداً.. بس مامتك، مامتك هدت كل سعادتي.. أنا كنت طايرة.. طايرة من الفرح بيك.. وب حبك ليا.. بشوفتك كل يوم.. بهزارك وحنانك وشخصيتك اللي حبيتها أكتر من نفسي.. لحد..

شهقت مجدداً ببكاء ليُحدثها محاولاً المرح: هتعيطي تاني هقرصك بس المرة ديه في مكان مش هتنسيه.

ولكن نظرة عينيها محت كل مرحه وهي ترسل له خوفها وكأنها تستنجد بهِ وهي تكمل ببكاء متلمسة شعرها: في نفس يوم قراية فتحتنا،، نمت.. نمت فرحانة.. فرحانة أوي بس صحيت.. صحيت لقيت نفسي مش في بيتي.. مش في سريري..

نظر لها قاطباً حاجبيهِ لتُكمل بقهر: كنت في بيتك أنتَ يا كرم.. كنت بهدوم البيت.. بشعري.. كنت.. كنت.. مربوطة علي كرسي ومامتك قدامي..

رأت نظراته المعتمة بذهول.. ولكن دعماً تسلل من بين العتمة ليحاوط وجهها بكفيهِ الكبيران، يدعمها ألا تنهار وهو يحثها أن تكمل، فأكملت: هددتني وقالتلي أبعد عنك.. قالتلي أنها قدرت تجبني من وسط بيتي لهنا من غير ما حد يحس.. من غير ما أنتَ تحس أني تحت في نفس البيت.. لما قلت اني بحبك ضحكت.. لما قلت اني مش عايزة منكم فلوس مصدقتش.. شعري.. شعري انا.. هي.. هي.. مش انا.. انا.. انا تعبانة.

أغمضت عينيها بألم ليجذب رأسها لصدره مقبلاً إياها بعجز وعينيهِ تكاد تنفجر إحمراراً.. يُصدقها نعم.. لا يعلم لماذا؟، ولكنه يعرف ان والدته تكذب.. ويعلم أن رنيم نقية.. لأبعد حد هي بريئة ونقية لذا يصدقها.. احتضن جسدها كله بحنان مرسلاً أماناً تحتاجه لها قائلاً بهمس في أذنيها: عارفة أني بحبك صح.. وعارفة أني مش هسمح لأي حد يمسك بأذي لا أنتِ ولا أهلك حتي لو الحد ده أمي.

تشبثت بهِ بقوة أكبر ليدعم جسدها بذراعيهِ التي كادت إدخالها لأضلعه وهو يهمس بحب: نامي، نامي وارتاحي.

ثم أكمل بعبث لتضحك رغماً عنها: هي الليلة باظت خلاص.. تحبي أحكيلك حدوتة.

■■■


لم تستطع أن تغفو داخل أحضانه كثيراً.. فقط نصف ساعة أججت الدوار برأسها أكثر، قبل أن تفتح عينيها مستوعبة أنه ما زال يُداعب رأسها وبدا عليهِ الشرود فقد كانت حركة يديهِ رتيبة مكررة.. وهي تعلم تماماً بماذا يُفكر؟.

رفعت رأسها عن صدره لينظر لها باستفسار لتخبره بصدق: هدخل البلكونة شوية حاسة اني مخنوقة.

التمعت داخل رأسه فكرة.. ليست فكرة تماماً انما لهفةً ودها منذ أن رآها ليخبرها بلطف وهو يحاوط وجهها بكلا كفيهِ: طيب وايه رأيك نودي الخنقة مع بعض مش لوحدك في البلكونة.

عيناه كانت تلمع ونظرهِ كان واقعاً علي ثغرها الصغير فأخبرته بخجل وهي تفهم مغزي حديثه: أقصد عايزة هوا مش قصدي ابقي لوحدي.

رفع حاجبيهِ بغيظ قائلاً: أه يعني بتقوليلي متعملش اللي في دماغك يعني.

ضغطت شفتيها بخجل لتغمض عينيها تعبيراً عن موافقتها لما يريده.. لعله هو الراحة.. ولا تعلم ما تلكَ الكهرباء التي سرت بجسدها ما إن حطت شفتيهِ علي خاصتها.

■■■


صباحاً.. استيقظ قبلها.. اعتدل جالساً برفق وأخذ ينظر لها بعمق.. مستمتعاً، تواجدها جواره وبحياتهِ متعة ولكن.. ما قصته بالأمس عن والدته نغص فرحته.. تراه هو أيضاً هدم فرحتها بتلكَ المواجهة، أم أنه فعل الصواب!؟.. هل كان سيرتضي أن تُكمل هي الحياة معه علي هذا المنوال، صامتة عن كل أذي ومتخذة لقرارات تخصهما سوياً وحدها.. حتي يفقدها يوماً!!. 
نعم سيفقدها هزلاً ومرضاً.. أو فتوراً وربما تبتعد حقاً يوماً ما حين لا تجد أملاً من والدته الذي يعلم أنها لن تكل ولن تمل دون نزعها من حياته تماماً.. ولكنه الأن بات يعرف كل شئ وبات في غني تام عن كل تلكَ الأحداث بمعرفتهِ. 
لأنه وحده من سيواجه والدته حتي يُعد تلكَ البريئة علي المواجهة هي الأخري. 


قَبَّل وجنتها برفق قبل أن يترك جوارها فارغاً.. مُستعداً لما ينتويه اليوم لها!.


■■■


استيقظت هي مرحبة بالضوء الذي تسلل لعيونها، تفاجأت بخلو المكان جواره.. كذلك هدوء المنزل دون صوته، خرجت من الغرفة تبحث عنه حتي وجدته جالساً علي طاولة السفرة وأمامه اللاب الخاص بهِ.. هل يعمل!! بهذا اليوم وبهذا الوقت.. وقد كانت الساعة لا تتعدي العاشرة بعد.. وقفت أمام من الجهة الأخر للسفرة قائلة بهمس مرتبك: صباح الخير.


دون أن يرفع وجهه لها قال بانشغاله بما يفعل: صباح الخير.


حيرة أصابتها من ردهِ اللامبالي لتسأله: أنتَ صاحي من بدري؟.


أومأ لها قائلاً بنفس طريقته: من ساعتين.


نظفت حلقها تسأله مجدداً وكأنها تسحب الحديث منه سحباً: طيب أنتَ بتعمل ايه؟.


هتف بضيق وما زال متابعاً باهتمام ما يفعله: فيه ايه يا رنيم سبيني مركز في اللي أنا فيه.


دُهشت منه.. لتهتف بحيرة: أنتَ.. أنتَ بتكلمني كدي ليه أنتَ زعلان مني؟.


دون النظر لها قال ببرود: مشغول يا رنيم هزعل منك ليه..


وقبل أن يُكمل جملته تصاعد جرس المنزل لسمعهما معاً ليقف هو مُتجهاً له قائلاً لها: ادخلي الأوضة ومتطلعيش غير لما اناديلك.


قطبت جبينها مخبرة إياه: دول أكيد اهلي...


قاطعها قائلاً بنفاذ صبر وبدا لها أنه يزجرها: مش اهلك يا رنيم أنا كلمتهم وقلتلهم ييجو بكري مش انهاردة واتفضلي ادخلي الأوضة ومتخرجيش منها.


كانت تنظر له بدهشة دون استيعاب لاسلوبه أو حديثه ليُحرك جسدها تجاه الغرفة قائلاً: يلا خليني افتح الباب.


اتجهت للغرفة وأغلقت الباب خلفها لتستند عليهِ ومازال جبينها يُشكل خطوطاً تعبر عن استغرابها منه.. لا تعلم هل هي حزينة أم مشتتة أم فضولية لمعرفة من القادم الأن ولما أخبرها أن أهلها لن يأتو اليوم.. كيف هذا؟.
هل هي والدته؟؟ ارتعش جسدها بخوف؟.. هل هو متضايقاً لأنه سيواجهها مثلاً؟.. 


ظلت تجوب الغرفة ذهاباً وإياباً وأصابعها أسفل أسنانها تجابه توترها.. عينيها تود البكاء ولكن شئ ما يُخبرها أنها بمسرحيةٍ ما.. شئ غي طبيعي.. لقد بدا كرم لها متصنعاً للغشامة التي حدثها بها.. هل يجب أن تخرج؟!.. ولكن ماذا إن كانت والدته حقاً؟.. هل هي بصدد المواجهة؟.


إنه معجزتها بعدما أخبرها أنها بنظرهِ البريئة الذي أحبها وليست الأخري التي تزيف والدته صورتها أمامه... إنه حقاً معجزتها لأنه يُصدقها دون حديثها حتي.

بعد الكثير من تشتت أفكارها وحدها حتي كادت تحترق من كثرتها وجدته يفتح باب الغرفة ليطل عليها بملامحه المعتادة.. المبتسمة، الحلوة، الماكرة واللعوبة.. لتنظر له باستفسار كبير خاصة وهي لا تري هذا البارد الذي كان منذ قليل مُتلبساً بهِ.. لتسأله: أنتَ عايز تجنني صح؟.

ضحك وهو يقترب لها..وقف أمامها ليحاوط جسدها تلقائياً داخل دفئ ذارعيهِ السمراء.. لتزداد خفقاتها ويديهِ تستقر أسفل خصرها بتملك.. ليقل مزيداً حيرتها: أنتِ غلسة الصراحة صحيتي في وقت مكانش المفروض تصحي فيه.. كنت ناوي أجي أنا أصحيكي دلوقتي.

ثم سحب وردة من جيب بنطاله.. بيضاء مع لون وردي بنهاية أطرافها قائلاً: ب ديه.

نظرت للوردة بيديهِ ثم له مجدداً بقلب يخفق خاصة بعد تمريره للوردة علي بشرتها لترتعش بين ذراعيهِ مبتسمة فيخبرها وهو يقبل بشرتها الناعمة الخجولة بفكاهة: لا ما قبل كدي كنت لا أعني لكِ شيئاً وقلنا خجولة وبتتكسف لكن دلوقتي خلاص.. بقيت جوزك شرعاً واحنا هنا معندناش بنات بتتكسف.. خاصة مني يعني ده أنا الجزأ الأخر اللي في المكان الشمال ده مش كدي يا رورو.

قالها يُشاور علي قلبها لتضحك بإحمرار غزا وجهها دون إرادة وأخبرته بهمس مؤيدة حديثه: كدي أه.

تسائل بعبث: كدي إيه؟.

بأنفاس هاربة منها أخبرته: أنك قلبي يا كرم.

التقط جملتها داخل فاهه بلوعة قبل أن يخبرها: تعرفي كل ما بتقوليها رغم أني سمعتها مرتين ولا تلاتة بس من انبارح بحس أن قلبي كان واقف وانتِ بتشحنيه.. بحسه هيطلع من مكانه وملهوف أنه يشوف قلبك وحبك.

احتضنته بتلقائية وكأن هكذا ستري القلوب بعضها قائلة مجدداً: أنا بحبك جداً يا كرم.. أنتَ من غير استأذان دخلت قلبي وقعدت فيه.

ابعدها عنه بسرعة ساحباً إياها من ذراعيها للخلف لتنظر له باستفسار قبل أن يكون سبب ضحكها كالعادة بخفة دمه: من غير ايه ياختي ليه هو كان ممكن متسمحيش إني ادخله ولا ايه.

ضحكت ملئ فاهها ليُقبل ثغرها الضاحك والبسمة تعلو وجهه حين يراها هكذا.. عيناها تصحك قبل فاهها وقلبها قبلهما وهو من ذلكَ مُتيقناً.. قاطع تلكَ اللحظة قائلاً: تعالي بقي يا ست الورد والجمال انتِ شوفي أنا محضرلك ايه.

سحبها خلفه لتتسارع نبضاتها بدهشة وحماس من غموضه حتي انتهي الممر الذي يؤدي بهما لباقي فراغات البيت الواسع والذي لم يكن هكذا قبل أن يطلب منه دخول الغرفة.. نظرت للمكان الممتلئ بالورد والبلالين وأشياء عديدة.. هدايا أيضاً مغلفة وتعلم أن ما بداخلهم سيثير دهشتها كما يفعل عادةً..
ألجمت الدهشة فاهها عن الحديث ليحتضن جزعها من الخلف قائلاً بعشقهِ: نويت نعيد انبارح تاني أنا وأنتِ سوا لوحدنا بس من أول وجديد خاصة بعد ما اتكلمنا خلاص، وأوعدك أن الموضوع ده هيتقفل ومش هيتفتح تاني وأن كل اللي جاي أحلي بس بشرط منخبيش علي بعض حاجة أبداً ماشي؟.

أومأت له قائلة بدموعها السعيدة: وعد حاضر.

ثم التفتت له قائلة بهمس: بس أنتَ عملت كل ده دلوقتي لما.. لما كنت في الأوضة؟.

شاكسها قائلاً: أنتِ بتسأليني يعني ولا عارفة.

ضحك علي إحمرار وجهها من إحراجه لها ليُخبرها مجدداً: فكرت في كدي لما صحيت وكنت بصحي ناس من نومها وأطلب أوردرات مستعجلة من النت من الصبح وأنتِ صحيتي وخلاص الأوردر علي الباب.

شعرت بنفسها طفلة معه لتسأله بعتاب: بوظتلك المفاجأة يعني فعشان كدي كنت متدايق عليا الصبح.

مجدداً شاكسها بصدق: أنا مقدرش أتضايق منك يا رنيمي.. ده كان ساسبنس بس عشان تتفاجئي بعد كدي.

ضحكت مُجدداً وقد أيقنت أن شعورها كان بمحلهِ.. ألم تقل منذ قليل أنه معجزة!.


#يتبع...