-->

رواية عشق الليل دوامة انتقام- بقلم الكاتبة سحر خالد- الفصل الرابع

 

رواية الليل دوامة انتقام 

بقلم الكاتبة سحر خالد 



الفصل الرابع 

رواية

عشق الليل دوامة انتقام 



عشق بغضب .........: انا بكرهك  


نظر لها  ليل بغضب والشرار يطلع من عيونه و لكنه تمالك نفسه من ان يفعل لها شيئا يندم عليه وتركها وخرج من المنزل كله

ظل ليل يتجول بالسياره لا يعرف اين يذهب ولكنه

قلبه كان يتمزق على معشوقته نعم يعرف انه سوف يحزنها بهذا القرار وانه يفرض عليها نفسه وهي اصلا لا  تتذكره ولكن ماذا سيفعل ليتذكر صباح اليوم فلاش باك


نهض ليل من النوم  ليجدها بجانبه كان بداخله فرحه كبيره ولكن لا يعلم لماذا هي تدعي انها لا تتذكر هل حدث شيء في هذا العام وهو لا يعرف لينهض من على السرير وينزل الي اسفل وهو عازم على معرفه كل شي ليمسك هاتفه وطلب رقم وياتيها الرد


ايهاب بلهفه..................: يارا فين انت عملت فيها ايه ليل بهدوء انا عايزه اقابلك ممكن تجيلي في كافيه******** لامر ضروري يخص عشق


ايهاب بغضب............: اسمها يارا ولو عرفت انك اذيتها او عملت فيها حاجه يبقى اخر يوم في عمرك يا ليل


اغلق ليل الخط ولم يستمع الى ايهاب من الاصل وهو كل تفكيره انه يريد ان يعرف ماذا فعلت عشق في هذا العام

ليصعد الى الاعلى  ويجدها ما زالت نائمه ليقابل جبينها ثم ينزل الى الاسفل وهو عازم على اللقاء بايهاب بعد وقت كان يجلس ايهاب في الكافيه ايدخل اليه ليل وقف ايهاب............: يارا فين انت عملت فيها ايه 


ليل بهدوء  ............: اقعد ونتكلم انا عايز اعرف كل حاجه حصلت في السنه دي وانت ازاي قابلت عشق وازاي هي مش فاكره اي حاجه عن حياتها   


ايهاب بتصميم..............: مش هاقولك حاجه الا اما اشوفه واطمن عليها 


ليل بغضب من اهتمامه الزائد بعشق ............:عشق بخير وهي دلوقتي  رجعت لعائلتها ما تخافش عليها ممكن تقول لي كل حاجه لان في احتمال تكون حياتي عشق في خطر


لتنهض ايهاب بنفاذ صبر ثم يجلس ويبدا بقص كل ما حدث على ليل من اول لقاء بعشق ثم حادث السياره ثم ياخذها الى الخارج ليتمم علاجها و عملها مع و فقدانها الذاكره كل شيء

استمعوا ليل بهدوء دون ان يتفوق بكلمه ثم نهض ليذهب  


ايهاب.............: فين يارا


ليل بغموض بدون ان ينظر لها................: عشق بخير و هتشوفها قريب 


ثم رحل وترك ايهاب في حيره من امره ولا يعرف ماذا يفعل او اين يذهب


❈-❈-❈


وصل للمنزل كان سوف يدخل ولكن وجد علبه امام الباب لياخذها ويفتحها لنصدم ما ان راي كان فيها الدبدوب الذي اعطاها لها ليل عندما اخذها الى الملاهي ولكنه ملطخ بالدم وبجانبه 


رساله......: هقتلك يا  عشق مهما رحت فين هموتك


ليغضب ليل و يكور الورقه بقوه ونادي بقوه على الحرس الذين كانوا الإمام  الباب


ليل بغضب........: ازاي الحاجه دي وصلت قدام الباب وانتم ما شفتهاش 


الحرس بخوف من هيئته...........: صدقني يا ليل بيه احنا واقفين قدام الباب اللي بره طول الوقت ما شوفناش حاجه 


ليل...........: ازاي انتو بهايم دخل حد وحط العلبه دي قدام الباب وانت ما شفتوش حاجه مشغل معي بهائم ثم صرخ فيهم بقوه ليذهبوا من امامه ليل  بغضب...........: 24 ساعه يكون اللي عمل كده قدامي وتزود الحراسه على البيت و لو حاجه زي دي حصلت تاني هيبقى موتكم علي يده يلا غوري


ليدخل الى المنزل بارهاق ويجلس على اول كرسي وهو يفكر كيف سوف يحميها من هذا الشخص المجهول ليقرر ان يجعلها قريبا منه  وان لا تبتعد عن ولذلك قرر ان يتزوج منها بهذه السرعه رغما عنها


عوده من فلاش باك


بعد  مده عادي الى المنزل وقف امام المنزل بسيارته رن هاتفه و كان المتصل زين


زين................: الو يا ليل انت ماجئتش الشركه ليه النهارده


ليل.................: مش جاي يا زين ويا ريت تيجي وتجيب الماذون معك بالليل


زين بستغراب...............: ماذون ليه حد هيتجوز


ليل بهدوء .................:هتجوز انا وعشق 


زين بصدمه.................: انت اتجننت هتتجوزها ازاي دي امبارح ما كنتش فاكراك اصلا 


ليل......... .....:زين اما تيجي هتعرف كل حاجه


ثم اغلق الخط وصعد الى المنزل دخل المنزل كان هنالك هدوء لم يشا ان يتشاجر معها مره اخرى ليصعد الى غرفته ليرتاح  قليلا قبل ما سيحدث في المساء


وفي المساء كانت قد جهز ليل كل شيء وفي انتظار زين والماذون سامع صوت الجرس ليذهبوا يفتح الباب وكان زين ولينا ومعهم الماذون ادخلهم ليل الى الداخل المنزل وبعد ذلك صعد الى الاعلى لياتي بعشق الى الاسفل ويتم كتب الكتاب صعد الى الاعلى دق الباب ولكن لم يسمع صوتها من الداخل دخل الغرفه


❈-❈-❈


ولكن صدم ما ان راي  فستان الزفاف ممزق الى قطع صغيره ويتناثر عليهم وبقع من الدم رفع ليل  نظره الى زاويه الغرفه ليجد عشق متقومه في الزاويه تنكمش على نفسها بخوف


وقع قلب ليل في هذه اللحظه كانت سوف يجري اليها ولكن توقفت تماما بصدمه عندما راى احد يقف بالقرب  منها و يمسك في يده مسدس اقترب الرجل من عشق واشدها ووضع المسدس على راسها 


الرجل................: ليل باشا  اهلا  لو قربت خطوه واحده هفرغ المسدس كله في دماغها


تراجع ليل بخطواته للخلف خوفا على عشق من هذا الرجل الغريب...............: ليل انت مين وعايز ايه لو عايز فلوس انا تحت امرك هاديك اي حاجه بس سيبها 


اما عشق كانت تبكي و ترتجف من الخوف هي صحيح لم تتعرف على عندما يلتقط به ولكنها عندما تحتضنها تشعر بالامان نعم في هذا الوقت هي تريد هذا الحضن تريد ان ترمي نفسها في حضن ليل

وتبتعد عن هذا الخوف والرعب التي هي تعيشه الان 


الرجل..............: انا مش عايز حاجه غير اني اخرج من البيت بالبنت دي ولو اعترضت هيكون موتك على يدي فابعد احسنلك


ليل بقوه ..............:مش هتقدر تخطي خطوه واحده بره البيت بها فابعد انت عنها احسنلك و الا هتكون انت جثه قدامي دلوقت


كانت عشق خائف بشده ولكن عندما راى في عيون ليل الخوف والاهتمام عليها يا ولد نعم هذا العاشق لا يستطيع العيش بدونها ولا لحظه واحده لتجمع عشق قوتها لتحاول


ان تمسك يد الرجل الذي كان يومسك بها كتفها وتعضها بقوه وتحاول ان  تركض الى ليل ولكن كان  الشخص اسرع منها ليشدها من شعرها لا ترجع اليه مره اخرى ثم ضربها بالمسدس على راسها لتقع في الارض 


صرخ ليل بقوه ثم ركض الى هذا الشخص يحاول ان يخذه من السلاح ودارت بينهم مشجره صعد زين ولينا على الاصوات العاليه ليجدوا ليل يتشاجر مع هذا الرجل وعشق واقعه على الارض وراسها تنزف بشده

وايضا صعد الحراس من الاسفل الذين كانوا يحرسون المنزل ليمسك الحراس وزين الرجل ويبعد عن ليل


أما ليل  فهو ركض الى عشق  لياخذها بين احضانه ويهزها بقوه وبخوف من ان يفقدها 

ليل.................: عشق حبيبتي قومي عشق ما متخوفنيش عليك 


كان يقول كل كلمه ودموعه تهبط على وجنتين

خوفا عليها لا يريد ان يعود الى الفراق مره اخرى لا يريد ان يبتعد عنها


احتضنها ليل بقوه ولكن في نفس الوقت بغضب من هذا الشخص الذي تجري على ان يؤذي عشق قلبه 


ليل بغضب وهو يحمل عشق  بين يديه...................: لو حصلها حاجه هموتك يا ابن******** ثم وجهه الكلام لحراس خذوا وما حدش يقرب له الا لما ارجع 


ثم ركض الى الاسفل وهو يحمل عشق لخذها الى المستشفى وكان خلفه زين ولينا صعد  زين الى السياره وبجانبه لينا اما في الخلف كان ليل وعشق بين احضان  الغائب عن الوعي  كانت راسها تنزف بشده بشده


اما ليل كان ياخذها بين احضاني وبقوه ليل ...........:عشق حبيبتي اتحمل عشان خاطري انتي عارفه اني ما اقدرش اعيش من غيرك كان يتلامس وجهه وهو يتكلم


ليل ............:عشق حبيبتي افتح عيونك الحلوه انتي عارفه اني ما اقدرش اعيش من غير نور عينيك انتي مش عارفه الايام اللي عشتها من غيرك كنت عايش ازاي كنت حاسس اني باموت بالبطيء بس كان جوايا امل انك هترجعي لي تاني ماتبعديش عني ما اقدرش اعيش من غيرك


  ثم نزلت دموعه وبقوه لا يريد ان يفقدها 


زين  اهدا يا ليل ان شاء الله تكون كويسه 


ليل بسرعه يا الزين بسرعه 


مره الدقائق ليصلوا الى اقرب مشفى و ينزل ليل  من السياره وهو يحمل عشق ويركض الى داخل المستشفى وهو ينادي بعلو صوته وبغضب ليل..............: فين الحيوانات اللي في المستشفى دي احد يلحقها 


خرج اليها احد الدكاتره...............: يا استاذ اهدا انت في المستشفي مش في زريبه


ليل بغضب...............: اهدا ازاي انت مش شايفها بين يدي وهي بتنزف


خرج رئيس المستشفى في هذا الوقت لينصدم عندما راى ليل مدير المستشفى بتوتر................: ليل باشا تفضل 


ليل بغضب انتم هترحبوا بي شفوها بتنزف 


اتوا بالسرير نقال ويضعوها عليه ثم اخذوا الى غرفه العمليات كانت وفيها دخل الطبيب ولكن امساكه ليل من

  ملابسه ليل بغضب..........: عايزه تطلع من جوه تقول لي انها بخير و انها ما حصلهاش حاجه غير كده مش هتعيش لحظه واحده تاني في حياتك


ثم ترك ليركض الطبيب الى داخل العمليات خوفا من هذا الشيطان مرت ساعات على ليل وهو يزرع الممار ذهابا وايابا وهو يفرق يده خوفا على عشق بعد مده خرجت الطبيب من غرفه العمليات ليركض اليه ليل 


ليل بخوف...............: هي  كويسه


  الدكتور ..............:ان شاء الله بخير بس مش هنعرف اي حاجه عن حالتها الا لما يمر 24 ساعه لان خبطه كانت جامده شويه على دماغها


ليل قدر اشوفها


الطبيب ...............:لا انا اسف مش هاتقدر شوفها دلوقت   لانها هتدخل العنايه لحد ما يمر 24 ساعه على خير


ثم ذهب الطبيب ليجلس ليل على اقرب كرسي و يجلس بجانبه زين................: اهدا يا ليل شاء الله خير 


مره ال 24 ساعه عليهم بين الخوف والضعف والدموع على عشق في الصباح كان يجلس ليل الخارج الغرفه غرفه عشق هو وزين ولينا والطبيب في الداخل


و في داخل الغرفه كانت  قد فتحت عيونها منذ لحظات الطبيب وهو يضع امامها اصابع.............: يا انسه انتي شايفه دول لتجيب  عشق ثم يسالها بعض الاسئله وهي ايضا تجيبه عن اليوم والتاريخ الى ان سالها الطبيب عن اسمها لتقول له عشق................:عشق الجارحي

ثم يدخل ليل الى الغرفه في هذا الوقت لترفع عشق يديها اليه ليركض ليل  اليها وياخذها بين احضانه بقوه

ليل وهو يمسك  وجهها بين يدي............: عشق يا حبيبتي انت بخير حاسه بحاجه


عشق و هي تحتضن بقوه........... كنت فين يا ليل وحشتني قوي ليه سايبني لوحدي




خرج ليل من حضنه بصدمه...............: عشق حبيبتي انتي فاكراني انا ليل حبيبك


عشق وهي تنظر في عيون ليل بحب...................: ايوه طبعا فاكراك انت ليل ابن عمي و حبيبي وخطيبي


لينصدم ليل بقوه منها


ليسالها الطبيب..................: يا انسه عشق انتي اخر يوم فاكر أمتي لتجيبها عشق بيوم الذي قبل الحادثه لينصدم ليل اكثر واكثر................: اليوم ده اللي قبل اختفائها بيوم


الطبيب......................: ممكن يا استاذ ليل نتكلم بره شويه 


عشق بخوف.................: ليل ما تسبنيش لوحدي


ليل وهو يقترب منها ويقبلها علي راسها...............: حبيبتي انا راجع على طول مش هتاخر 


ليذهب ليل مع الطبيب وتنظر عشق في اثره بغموض



❈-❈-❈



في الخارج دخل ليل مع الطبيب مكتب جلس طبيب وراء المكتب


ليل باهتمام................: في حاجه يا دكتور


الدكتور بعمليه................: لا بس اللي فهمته من حاله عشق انها كانت فاقده الذاكره في حادث زمان


ليل ..............:ايوه هي كانت فقدت الذاكره في حادثه من سنه


الطبيب ايوه ودلوقت اما اتخبطت على راسها الذكره رجعتلها بس بطريقه مختلفه يعني هي دلوقتي فاكره يوم اللي قبل الحادثه بس مش فاكره اليوم اللي حصلت فيه الحادث واحتمال كمان تكون ناسيه السنه اللي عشتها وهي فاقده الذاكره


ليل ..............:طب وازاي ها ترجعلها الذاكره 


الدكتور ..............:احنا مش لازم تفكرها باي حاجه لان ممكن دي ياثر على دماغها اكثر او على ذاكرتها ممكن تنسى كل حاجه في لحظه وعشان كده نتعامل معها بالراحه وان كانت هي مش فاكره السنه ياريت مانفكرهش اصلا باي حاجه ممكن تكون وحشه مرت عليها في السنه دي لان ده هيقصر فيها اكثر واكثر 


وقف ليل ثم شكر طبيب

وخرج من الغرف


وماشي وهو بيفكر ان دلوقتي عشق لا تذكر اليوم الذي تركها فيه هي فقط تتذكر اليوم الذي ايعترف لها بحبه فيه اذان هي الان لن تبتعد عنه ولكن اذا تذكرت في يوم الايام هل سوف تسامحه نعم تفكير اناني ولكن هو لا يريد ان تبتعد عنها ابدا


توقفت افكار ليل و دخلت مكانها الخوف والرعب والهلع على محبوبته عندما سمع صوت صرخاتها من الغرفه ركض الى غرفه عشق وقلبه يا كايد يقع ارض من الخوف عليها


دخل ليل الى الغرفه لتركض اليها عشق بسرعه وترتمي بين احضانه وهي تبكي


ليل وهو يضمها اليه بقوه..............: عشق حبيبتي مالك ليه بتعيطي اهدي اهدي


اخذ يهدها وهي تبكي بقوه وتقول من بين دموعها ليل...... انت.......انت........ مش ........هتسبني....... مش هتجوزها....... انت لي انا لوحدي


لينظر ليل الي لينا وزين لتخبره لينا لينا.................: مرام كانت هنا وهي قالت لعشق ان انت هتتجوزها 


ليلعن ليل مرام مئه مره على انها جعلت محبوبته تبكي...




ابتعد ليل عن عشق ووضع واجهه بين يدي وهو يمسح دموعها.............: عشق حبيبتي انا مش بحب غيرك انتي ومش هتجوز غيرك انتي انتي عشقي وقلبي وكل حاجه بالنسبه لي


لتبتسم له عشق من بين دموعه ليحملها ليل ويضعها على السرير و يمسح على شعرها الى ان ذهبت في نوم عميق


لخرج من الغرفه ليجد لينا وزين في الخارج 

ليل بغضب ..............:ازاي دخلت وانتم هنا وبعدين هي جايه بعد الوقت ده عايزه ايه بس انا اللي غلطان انا اللي اسكتلها زمان بس لازم اوقفه عند حدها دلوقت


وكاد ان يذهب ولكن اوقفه زين...................؛ ايه ده يا ليل هي برده بنت عمك وعمك مش هيقبل انك تاذيها


ليل بغضب ............. ......:وهي ليه بتاذيني انا مش هقبل ان اي حد ينزل دمعه واحده من دموعنا عشق انا ضيعتها مني زمان ومش مستعد اخسرها ثاني وهعمل هعمل اي حاجه عشان ما تبعدش عني ابدا

ثم اكمل وانا اصلا مش ناسي موضوع الراجل اللي كان عايز يخطف عشق وهي اصلا ممكن مش ممكن ده اكيد هي اللي وراه ولو تاكدت ان هي وراها اوابوها همسحهم هي وابوها من على وش الارض ومش هيهمني اذا كان عمي او لاء


لينا بدموع ................: اهدا يا ليل هي ما وصلتش لكده يعني هي بتكره عشق بس مش لدرجه انها تخطفها وتقتلها 


ليل...................: لا يا لينا انتي ما تعرفيش مرام ممكن تعمل ايه عشان توصل للي هي عايزاه مرام مصلحجيه لابعد حد دي ممكن تذي ابوها عشان الفلوس مش هتاذي عشق



❈-❈-❈



اما في مكان تاني بعيد كل البعد عن ابطالنا وفي بلد اجنبيه كان جالس في مكتبه شارد في الذي خطفت قلبه او هكذا يظن انه وقع في عشقها لتدق الباب وتدخل لتجده مازال شارد على مكتبه نارين بحزن والم...............: إيهاب


ظلت تنادي عليه الى ان خرج من شروده ايهاب ..............:اها انتي جئت امتى يا نارين


نارين بالم ............:من شويه بس انت ما كنتش معي خالص في اجتماع بعد عشر دقائق 


ايهاب طيب يلا تمام عشان نبقى الاجتماع وبدا يلم في الملفات قربت نارين منه نارين بالم ................بتحبها يا ايهاب


تجاهل ايهاب سؤال نارين وقال.............: يلا عشان الاجتماع قرب وخرج من المكتب اما نارين فقعدت على اقرب كرسي بتعيط على حب عمرها اللي عمره ما حس بيها واللي ما تقدرش في اعيش لحظه من غيره بس ازاي هيحس بيها وهو اصلا مش شايفها او بيعتبرها اختي


❈-❈-❈


اما عند مرام كانت مبسوطه دخلت البيت وهي فرحانه طلعت على السلم بس وقفت اما سمعت جاسر بينادي عليها


جاسر...............: كنت فين يا مرام 


مرام بغضب...............: وانت من امتى بتسالني كنت فين ولا جئت منين


جاسر بغضب اكبر....................:: ما كنتش بسالك عشان كنت عاقله اما دلوقتي هسالك قدام بتعملي نصايب منورانا يا مرام انتي ازاي تروح المستشفى لعشق وتقولها ان انتي هتتجوزي ليل واحد مش طايقك ومش عايز يتجوزك هو الجواز بالعافيه


مرام بسخريه ..................: هم لحقوا قالوا لك صحيح كنت ناسيه انت عضو من عصبتهم وفي صفهم 


جاسر بغضب................: الظاهر ان ابويا ما عرفش يربيك لا علمك زي بتمشي وراء الفلوس والانتقام عماكم بس لازما تعرفي حاجه يا مرام ليل مش لك هو بيحب عشق وهيفضل معها وهي دي الحقيقه اتقبليها قبل ماتتكوي بنار انتقام


مرام بخوف وجنون .............. :ليل لي انا وهيفضل طول عمره لي انا هو بيحبني وعشق مالهاش مكان في حياته 


قالت كلامها وجريت لفوق نظر جاسر لااثر اخته بحزن على حالها يتمنى ان تصحي من دوامه الانتقام قبل فوات الاوان


❈-❈-❈


اما عند عشق كانت نائمه على السرير وبتفكر في حاجات كثيره فجاه الباب اتفتح ودخل حد....................: انتي مش فاقده الذاكره يا عشق صح


يتبع