-->

رواية إعادة تأهيل معقدة - بقلم زهرة عصام - الفصل الثامن

 

رواية إعادة تأهيل معقدة بقلم زهرة عصام



الفصل الثامن

إعادة تأهيل معقدة

انتوا مفكرين إني كدا هخاف لا اصحوا دا انا دولت و كويس إنكم اتجمعتوا يا بنات فتحية خليها بدل الضربة تبقي تلاتة


لينا بصت ليها و ضحكت بسخرية و قالت:- 


صح بدل الضر.بة هيبقوا تلاتة وإلا اية يا جوري 

جوري نفخت في ضوافرها و قالت:- 


هو صحيح خسارة  فيهم إني ا.وسخ ايديا بس يلا ما باليد حيلة

دولت ضحكت باستهزاء و قالت:-


اية هتعملوا عليا رباطية يا ولاد فتحية لا دا انا دولت .. دولي اللي توقف بلد بحالها على رجل


تمارة:- بهز الوسط هتوقف البلد بهز الوسط وإلا اية يا طنط خريجه كبا'ريهات شوفي بحترمك ازي


دولت :- لا دا انتي عاوزة تتربي بقي من أول و جديد


و جت تضر.بها بالقلم لقت قلمين على وشها من كل خد قلم

بصت ليهم لقت لينا ضر.بت على خدها اليمين و جوري على الشمال


دولت بزهول:- انتوا اية اللي عملتوه دا ؟ 


جوري:- تيموا خط احمر يا خريجة الكبا'ريهات 


دولت :- أقسم بالله ما هعديها ليكوا يا ولاد فتحية يا تربية و.سخة 


تمارة شهقت باصتناع و قالت:- مين دي اللي تربية وسخة يا واحدة من غير وسط واحدة غيرك كانت تحمد ربنا على اللي هي فيه و تمشي دماغها في الأرض من إللي بتعمله لكن نقول اية البجح بجح جاية تعملي علينا نمرة معرفتيش تعمليها على أمنا لا اصحي دا إحنا نعمل نمرة على بلد 


دولت :- أحط رأسي في الأرض لية يختي أنا صحيح رقا.صة بس برقص بشرفي


جوري :- اه طبعاً طبعاً رقا.صة بشرف قوليلي يا دولي هما مش بيقولولك كدا برضوا في حياتك المهنية المشرفة دي فتحتي كام ازازة


لينا:- أكيد كتير يا بنتي إنتي بتسالي على اية ندخل في السؤال المهم دخلتي كام اوضة هي مش الكباريهات فيها أوض برضوا ؟ 


الناس اللي واقفة بدأت تتكلم و اللي تقول :- 


- جاية تربي العيال و تقلل منها خسارة مش هتلحق دا العيال جايبنها الأرض بتاريخها المشرف دا 


- أحسن تستاهل كانت لسة بتتخانق مع فتحية من شوية قال اية يختي خدت العفش بتاع بيتها منهم عن طريق النيابة و لا هي و لا جوزها عرفوا يخدوا منها حق ولا باطل فـ بالبلدي كدا مقدرتش على الحـ ـمار جاية تتشطر على البردعة 


ردت عليها واحدة تانية و قالت:- 


-و يا ريتها قادرة عليهم 


بصوا لبعض و ضحكوا بسخرية و تابعوا الخناقة من جديد


دولت بصت ليها بغيظ و قالت بكيد:- 


دخلت كتير يا محروسة و مسيري هدخلك اوضة منهم بس انتي اصبري و قولي يا رب 


تمارة:- دا بعينك يا دولت الكـ ـلب بعينك إن واحدة فينا تطلع زيك صحيح إحنا زي ما بتقولي في الشارع بس بشرفنا اللي واحدة زيك متعرفش عنه حاجة


دولت :- صح في الشارع و دايرين على حل شعركم مش لقيين اللي يلمكم أنا مش عارفه أبوكي دا سايبكم إزاي كدا


تمارة:- أصل عارف إنه سايب رجالة مش بنات فـ قال يلف شوية في الأقسام يخرج منها الرقا.صات


و تصنعت التفكير و قالت:- صحيح يا بت يا جوري هما كام مره ؟ 


جوري :- مش عارفه اتنين وإلا تلاتة ممكن اكتر من كدا انتي عارفه يا تيمو مش بنشغل بالنا بـ بواقي الناس 


لينا ضحكت بصوت عالي و قالت:- جدعة يا بت تربيتي 


دولت بقت واقفة مش عارفه تعمل اية هي فكرت أنها هتكون أسهل من كدا تضر.ب كل واحدة قلمين و انتهي الموضوع و اهي تبقي رديتها لـ فتحية لكن دول التلاتة لسانهم أطول من بعض و كل كلمه تترد بتلاتة مش بكلمة واحدة وقفت تفكر لثواني تعمل اية و لمعت فكرة في دماغها إتمنت أنها تظبط


❈-❈-❈


كانت ماشية مقروفة من المكان و هي بتقول:- 


أنت اللي أجبرتني أعمل كدا استحمل بقي اللي هيحرالك يا بشا


لقت عيل صغير ماشي بس واضح على وشة ملامح الإجرام وقفته و قالت:- 


تعرف المعلم صبري لو سمحت ؟ 


- لو سمحت ؟ و المعلم صبري هو بقي يعرف عالم نضيفة من ورانا وإلا اية ؟ 


و بص لـيها و قال:- نعم يا موزمازيل عاوزاه في حاجة مهمة يعني أصل الصراحة مش واثق فيكي و انتي نضيفة كدا يكونش وراكي الحكومة ؟ 


- حكومة اية بس اجعل كلامنا خفيف عليها أنا بس كنت عوازه في مصلحة هيعملها ليا 


- محسوبك عجوة الصبي بتاع المعلم صبري ها عاوزة اية طلقة وإلا سكيـ ـنه 


- هو حتى القتـ ـتل بقي فيه إختيارات ؟ 


عجوة :- طبعاً و كل حاجة عليها سعر مختلف يعني الرصاص أقل من السكينة و هكذا


- ليه كدا إحنا بنشتري طماطم كل بائع ليه سعر معين 


عجوة:- شغلنتنا دي يا ست الكل كدا محدش يعرفلها كتالوج فـ هيرضيكي السعر كانبها مش هيرضيكي اتفضلي يلا خلينا نشوف زبون غيرك 


- نفخت بضيق و بصت لـية و قالت:- 


خلاص موافقة اتفضل دخلني عند المعلم صبحي


عجوة:- طيب ما كان من الأول لازم تصدعي أهلي اتفضلي ادخلي 


و دخل معاها و قال:- يا معلم صبحي يا معلم زبونة جديد و ضحية جديدة يا معلم


صبحي خرج شافها و قال:- 


مرحب بست البنات اتفضلي ادخلي ثواني اغسل كان فيه مصلحة بخلصها


صبحي دخل الحمام و هي بقت تبص للمكان بقرف و قالت:- 


هو أية اللي ادا مش عارفين ياخدوا مكان كويس عن الكركبة دي مش لازم يراعوا حقوق القتـ ـيل قبل ما يمـو.ت 


صبحي دخل عليها و هو بينشف ايده و بيقول:- 


تأمري باية يا ست الكل ؟ قتـ ـل سر قة اغتصا.ب ضر.ب كله متاح 


- اية كل دا أنا بس عاوزه حاجة صغيرة 


صبري :- تحت أمرك يا ست الكل 


- انا عاوزاك تضرب نار على واحد بس متقتلوش يدوب يتعور 


صبري:- غالية و الطلب رخيص يا ست الكل 


- بس أنا عاوزة الحادثة تكون عادية يا صبري 


صبري:- عيب عليكي يا ست الكل تعرفي عن صبري غير الشغل النضيف ؟ 


- أنا معرفش صبري أصلا يخويا 


صبري:- لية كدا بس يا مودام كلما دورتي و دلوكي على صبري يبقي اعرفي أنه محل ثقة و شغلة نضيف أوي يعنى


- طيب يا صبري هجربك المرة دي و لو نجحت هتعامل معاك علطول


صبري:- لعله خير يا ست الكل مين اللي عاوزة تعلمي عليه دا معلومات دقيقة لو سمحت 


- معلومات دقيقة اية انت رايح تتحري عنه دا انت راية تضر.به بالنار


صبري:- لا لازم كل حاجه احتاجها تبقي عندي دا شغلي مش أي كلام و بصلها و قال:- إسم ست الكل اية ؟ 


- انت لازم تعرف الإسم يعني؟ 


صبري:- طبعاً يا مودام دا كنت هاخد منك البطاقة بس إنتي شكلك مش وش لبش


- إسمي نسرين بس معلش في السوائل كنت هتاخد البطاقة لية ؟ 


صبري:- عشان لو نصبتي عليا أبلغ عنك الحكومة يا ست نسرين


نسرين بصتله بصدمة و فتحت بقها اللي هو انت بتقول ايه ؟ 


نسرين:- هتبلغ البوليس تقوله اية كنت رايح اقتـ ـل و مخدش فلوسي


صبري:- لا طبعاً يا اذكي اخواتك انا هلبسك انتي قضية القـ ـتل 


نسرين بصتله بصدمة للمرة التانية و قالت:- تلبسني القـ.ـضية 


صبري:- دا مواضيع تبع شغلي متشغليش نفسك بيها يا ست نسرين طول ما انتي ماشية معايا عدل و بتسمعي الكلام هتكوني في السليم أول ما تبدائي تتعوجي عقلي عليكي و ربنا ما يوريكي شر قلبتي


نسرين بصتله و هزت راسها بنعم و قالت في نفسها:- 


ربنا يسترها و يعديها على خير

❈-❈-❈

أيمن قاعد زهقان و دماغة بتلف من كتر التفكير فقال بغيظ :- 


أنا قاعدة اهري في نفسي كدا و سايبها تتهني بانتصارها عليا و اخدنها العفش طب و رحمت أمي لروح انكد على اللي خلفو ها ماشي يا فتحية


و أخد المفاتيح و نزل جري يتخانق مع فتحية



كانت قاعدة على الانترية بعد ما فرشتة و بصت للشقة بابتسامة و قالت:- الحمد لله اللهم احفظنا نعمه لقت فجأة الباب بيخبط بغباء


فتحية راحت تفتح الباب و هي يتقول:- 


طيب يا اللي بتخبط اية قاعدين ورا الباب ما تراعي إن في عالم عايشة في أم البيت دا .. 


فتحت الباب لقت أيمن في وشها حط ايديها تمنعه أنه يدخل و قالت:- خير مكفكش وصلة الخناق بتاع الصبح جاي تكمل دلوقتي


أيمن:- اه مكفنيش و حتي اطلعة على جتتك يا فتحية عشان تبقي تروحي تبلغي الحكومة أوي يا فتحية


توحة بغيظ :- و هرفع عليك قضية نفقة كمان و هات اخرك بقي أنا معنتش باقية عليك بحق رميتي انا و بناتي 


أيمن:- هقتـ ـلك وقتها يا فتحية عارفة يعني اية هقـ ـتلك و برضوا مش هتطولي مني جنيه


فتحية:- اوعي تكون فاكرني خايفة منك لا اصحي أنا قلبي مات و كان لازم يمـو ت عشان أعرف اعيش و أربي عيالي 


أيمن بيحاول يزق الباب عشان يدخل و فتحية مش عاوزاه يدخل فقال:- 


اوعي إيدك دي ندخل نتكلم جوه 


فتحية رفضت أنه يدخل و قالت بصوت عالي:-


قصر الدور و امشي يا أيمن انت متعرفش فتحية من ظلمك ليها بقت اية 


أيمن:- و أنا مش هاممني يا فتحية مش كفاية ضربتيلي الليلة و مش عارف اتلم على البت ساعتين


فتحية:- و أنا مالي يخويا أنا اللي قولتلك روح اتجوز رقا.صة مدوراها مع طوب الأرض خليني ساكته أحسن ليك و ليا و مع السلامه بقي 


أيمن ضر.ب فتحية بالقلم و قال:-


لما تتكلمي على مراتي تتكلمي عدل أنا مراتي ست شريفة


فتحية اتصدمت منه و بصتله بغيظ و قالت:- انت بتمد ايدك عليا عشان خريجه كبا'ريهات زي دي و ضحك بسخرية و قالت :-


شريفة أوي الصراحة أصل هزت الوسط دي ملوش اي تلاتين لازم جسمها اللي بيبان من الهدوم اللي بتلبسها دي و شريفة روح يخويا لمها الأول قبل ما تتكلم معايا أصلك مقدرتش على الحـ ـمار جاية تتشطر على البردعة


أيمن:- قصري الدور و دخليني يا فتحية نتكلم جوه بهدوء


فتحية بصتله و لسة اديها على خدها مكان القلم و تفت في وشه و راحت مصو.تة بصوت عالي و قالت:- 


الحقوناي يا ناس جاي يتهجم عليا و أنا ست وحدانية مليش حد الحقونااي و نزلت صو.يت


أيمن بصلها بصدمة و قال:- اية اللى إنتي بتعملية دا ؟ 


فتحية فضلت تصوت و تستنجد بالناس و الناس فعلاً بدأت تتلم و مسكوا أيمن بعدوه عنها و الستات واقفة جمب فتحية


أيمن:- أعي يا جدع منك لية دي كدابه اتهجم على مين دي مراتي 


فتحية:- مراتك مين يا راجل يا عر.ه بقي أنا توحة تفضل على ذمه واحد متجوز رقا.صة


أيمن بردح :- و مالها الرقاصة يختي بقي على الأقل بترقص بشرف بتاكل لقمتها بعرق جبينها


كل اللي واقف ضحك على سزاجة أيمن و فتحية قالت:- 


بتاكل لقمتها بعرق وسطها و هز كتافها يخويا

و لوت بوزها و كملت :- 

أنا بقولهالك قدام المنطقة كلها أهو ملكش دعوه بينا إحنا مش عاوزينك معانا يا ريت نخلص بقي من أم الحوار دا و تمشي و متورنيش وش امـ ـك السمح دا تاني 


أيمن:- انتي بتغلطي فيا كمان لا دا فعلاً محدش قادر عليكي ولا هيعرف يلمك و أنا بقي هربيكي من أول و جديد يا فتحية 


و بص للرجالة اللي مكتفينة و قال:- سبني يا جدع منك لية انتوا مش شايفين بتتكلم ازي سبوني اربيها أو

 اقتـ ـلها و أخلص منها و من قرفها


فتحية بردح:- قرف مين يا راجل بالاسم في البطاقة بس القرف دا انا اللي كنت شيلاه و أنا على زمتك مش عارفه كنت مستحملة إزاي دا انا ليا الجنه و الله


أيمن:- ليكي الجنه حلو أوي و أنا بقي هوديكي ليها و ابقي اشتكيني لـ ربنا 


و بقي يحاول يخلص نفسه من الرجالة اللي مكتفاه عشان يوصل لـ فتحية


فتحية خلعت شبشبها و قالت:- 


يا أخي عاملة احترام ليك عشان خاطر أبوا البنات و بقول استحملي يا بت لكن يظهر إنك راجل إبن كلـ ـب و سخ مش هترجع عننا غير لما تتهان قدام الناس كلها و تاخد علقة مني و شبشبي يسقف على وشك 


أيمن اتصدم من كلامها و عنيه بدأت توسع و قال بغضب:- 


تضربي مين يا بنت الصر'مة لا دا القوالب نامت بقي و القطة طلعلها لسان


فتحية:- و بقت تخربش كمان 


أيمن فلت من الرجالة و جري عليها و هو بيشتمها و قال:- 


تعالي بقي يا بنت الكلا ب دا انا هطلع عين اللي خلفتك دلوقتي


فتحية بقت تصرخ و تضرب فيه لحد ما نجحت أنها تضربه في رجله وقعته على الأرض و قالت:- 


الفار وقع في المصيدة واجب بقي نتخلص منه تعال بقي عشان أنت خنقتني و قعدت فوقه بالشبشب


❈-❈-❈

هدي دخلت الشارع بتتلفت و مش عاوزة حد يشوفها لحد ما وصلت لبيت مهجور محدش بيدخله خالص و دخلت فية و بعد شويه لقت اللي حط ايده على كتفها فلفت لية بسرعة مخضوضة و قالت بابتسامة فرحة:- وحشتيني 


- و انتي كمان وحشتيني اوي يا هدي مش عارفه أنا مبسوط ازي إني بكلمك و واقف معاكي دلوقتي


هدي:- بس اللي إحنا بنعمله دا غلط يا نضال أنا مش عاوزة حد بشوفني معاك 


نضال بزعل:- كدا يا هدي دا انا بعد الأيام اللي هتكوني فيها ملكي كدا تزعليني في أول مقابلة لينا 


هدي:- يا كداب بقي دي أول مقابلة لينا ؟ 


نضال:- يعني أزعل عادي تشكري يا زوق 


هدي:- خلاص بقي يا نضال أنا بس خايفة على سمعتي شويتين أنت مش عارفه إن الناس لو شمت خبر مش هتسيبنا في حالنا و دول يخويا لسانهم مبرد مبيرحمش


نضال:- محدش يقدر يتكلم عليكي طول ما انتي معايا يا دودو يصلها جامد و حط ايده على وشها و قال:- دا إنتي الحب الأول و الأخير يا بت و خدها في حضنه


هدي:- بجد يا نضال بتحبني!؟ 


نضال:- يعني واخدك في حضني و بقولك بحبك و برضوا بتسالي انتي هبله يا بت ؟! 


هدي:- لا بس بحب اسمعها منك كل شوية بصت لية و قالت:- انت هتيجي تتقدملي امتي يا نضال


نضال:- لما تخلصي مدرستك الأول يا حبيبتي مش معقول هاجي اخطبك دلوقتي أبوكي هيكرشني يا هدي والله


هدي:- نفسي اغمض عيني و افتحها القي نفسي معاك في شقتنا


نضال بغمزة:- طب ما تيلا من دلوقتي ؟ 


هدي بصرامة:- نضال انت عارف إني مش بحب كدا أنا وثقت فيك و كلمتك و انت عارف إني مكلمتش حد قبلك و لا تكلم بعدك


نضال:- في اية يا هدي هو كل ما أكلمك كلمة هتفكريني بالكلمتين دول هو كان حد ضربك على إيدك وإلا أنا كلمتك غصب عنك 


هدي اتخنقت و بصت في الساعة و قالت:-


 انا لازم تمشي دلوقتي الوقت أتأخر مع السلامه


نضال:- اتفضلي امشي و نفرخ بضيق و قال في سره :- 


دا اية الحزن اللي الواحد فيه دا يولاد 


❈-❈-❈

دولت:- على الأقل أنا رقاصة و الكل عارف إني رقاصة و محدش يقدر يلمس شعره مني بدون اذني لكن انتوا اللي دايرين على حل شعركم انا لو عندي بنت زيكم كنت 

قتلـ ـتها 


تمارة:- لية يختي كنا بننزل الشارع بلبس مجسم علينا وإلا بنتكلم مع دا و نتهامز مع دا زي ناس كدا 


دولت :- الله أعلم يختي ربنا يسترها علينا و على ولايانا شوفوا انتوا بقي سمعتكم اللي على كل لسان


تمارة:- فشر دا إحنا سمعتنا فل يختي دا اللي يتكلم علينا كلمه اخزق عينه باديا


فدية كانت معدية و سمعت الخناقة قالت في نفسها:- 


فرصة و مش هتيجي تاني لازم أدخل و أخد حقي منهم 


قربت منهم و قالت:- 


 أيوة حصل يا ست دولت و بصت لـ لينا بشماتة و قالت:- هو حد عارف يلمهم تربة الشوارع دول بس برضوا معاهم حق بدل ما كانوا قاعدين في بيت و كل طلباتهم مجابة فجاه بقوا في الشارع


تمارة بصت ليها و قالت:- 


طب يا فدية يا حبيبة قلبي روحي احبسي نفسك في الاوضة لان رصيدك معايا نفذ و عشان تعرفي إني مش يهدد بس انا بعمل اللي بقوله 


لينا بصت لـ فدية بابتسامة و قالت:-


 معرفش اية اللى بنكم بس طلما تمارة قالت رصيدك خلص يبقي فعلاً رصيدك خلص و غمزت ليها


فدية بلعت ريقها بخوف و قالت:-


انتي قصدك اية يا تمارة انتي بتهدديني


تمارة:- قصدي انتي عارفاه كويس و لو تحبي نزيع قدام الكل نزيع عادي أنا معنديش مشكلة


و بصت لـ دولت و قالت:- و انتي لمي الدور عشان صدعت و مفيش حد هيندم غيرك


دولت :- لا مش هلمه هبعتره و هاتي اخرك يا تمارة


تمارة:- أخري انتي متقدريش عليه يا رقاصة


دولت اتغاضت منها و جريت على تضر بها أخواتها وقفوا جمبها و جابوا دولت من شعرها و نزلوا ضر.ب فيها 


لينا كعبليتها وقتها على الأرض و جوري قعدت فوقها بتشد في شعهرها و لينا افتكرت إنها معاها جلافز في الشنطة لبسته بسرعة و بقت تشيل طين بماية السمك و تحط فوقها


تمارة وقفت تتفرج عليهم و قالت:- 


يلا يا بنات طلعوا كل الكبت اللي عندكم عشان تفوقوا كدا لمذاكرتكم


زيزي واقفة مستخبيه و بتطلم و يتقول:- 


يلهوي البت هتموت في اديهم يا خسارة شبابك اللي راح هدر يا دولت يا بنتي 


الناس بدأت تتدخل و تحوش بينهم لكن البنات متبته فيها


جوري ماسكة في رجلها و بتعـ ـض فيها و لينا ماسكة في شعرها و كل ما حد يشدها هي تشد و تمسك فيه اكتر


دولت:- يلهوااي شلوهم عني دول كلا ب مساعير


جوري:- نعم كلا ب طب تعالي بقي و بقت تعـ ـض اكتر و اكتر


تمارة لمحت الشرطة جاية جريت حطت على هدومها تراب و شدت أخواتها خلت دولت تقفت تبصلهم بغيظ و جريت ناحيتهم و مسكت تمارة من شعرها


جوري لسة هتدخل تمارة شاورت باديها مفيش ثواني و الشرطة جت مسكت دولت 


تمارة بدموع:- الحقينا يا حكومة من ساعة و هي نازلة فينا ضر.ب و مش راضية تحلنا


دولت بصدمة:- نعم مين دي انا يا تربية الشوارع انتي


تمارة ببراءة مصطنعة قالت:- 


الله يسامحك يا طنط بس انا مش هسامحك أنا و أخواتي على البهدلة و قلة القيمة دي انا عاوزة اعمل محضر يا بشا و أظن إنك جاي و لقيها بتتهجم عليا أنا بقي هطلب شهاتك في المحكمة


دولت بقت واقفة مزهولة من عمايل تمارة و الكل واقف كاتم الضحكة جواه مش راضي يخرجها و جوري و لينا عيطوا و قالوا:- 


شوف يا عمو الظابط شدت شعري و بهداتني إزاي


لينا :- شوف يا عمو حطت الطين على هدوم المدرسة كل دا عشان إحنا أحسن منها و هي بتشتغل رقا.صة


الظابط بصلهم بعطف و قال:- 


خدوها على البوكس و سيب البنات دي هاجبهم و أنا جاي 


و اخدهم لمحل عصير و طلبلهم عصير و قال:- 


اشربوا يا بنات روقوا دمكم أنا مش هسيبكم و حقكم هيرجع ليكم 


البنات بصوا لبعض بفرحة و شربوا العصير و الظابط بعد ما خلصوا اخدهم على القسم 


❈-❈-❈

فتحية و أيمن بقوا يضربوا في بعض جامد و مش عارفين يفصلوهم فراح واحد مبلغ الشرطة


بعد نص ساعة الشرطة جت فصلتهم و الشاويش بص ليهم و قال لـ أيمن :- 


يا حبيبي هو انت تاني يا جدع انا مش لسة سايبك الصبح بس يلا تعال دا سعادة البيه ضياء بشا هيفرح بيك أوي  و اخدهم على القسم


أيمن و فتحية راحوا على القسم و اتفاجؤا بـ البنات و دولت جوه 


فتحية جريت على البنات و قالت بقلق:- 


فيكوا حاجة يا بنات حد عملكوا حاجة


تمارة:- مش تقلقي كله تحت السيطرة


ضياء أول ما شاف أيمن و دولت قال بضيق :-


هو انا معنديش غيركم وإلا اية لا اصحوا انتوا فاكرينها فسحة ؟ 


دولت بلعت ريقها و قالت:- هو انا عملت حاجه يا سعادة البيه دول هما اللي عملوا رباطية عليا و الله أهم قدامك تلاتة و أنا واحدة مغلوبة على أمري


تمارة:- طب نطلع الدليل بقي يا رياض بشا إلا نستني شوية 


ضياء :- مش محتاجة دليل يا بنتي كفاية إني شفتها بعنيا و هي بتتهجم عليكم 


فتحية:- نعم بتتهجمي على بناتي يا رقاصة يا خريجة الكبا'ريهات أنا قولت محدش هيلمك غير الشرطة


و بصت لـ ضياء و قالت:-

 حضرت الظابط أنا عاوزة اعمل محضرين واحد في الرقاصة و أنها اتهجـ ـمت على بناتي اللي مفيش حد زيهم ولا بيعرفوا حتي يضر بوا صرصار و واحد في الراجل دا و شاورت على أيمن 

و قالت:-  جاي يتهجم عليا في البيت و أنا واحدة غلبانة والله


أيمن:- يا سعادة البشا دي مراتي يعني اربيها في أي وقت بلاش ترميني للعو تاني و حيات حبيبك النبي


ضياء:- في شهود على كلامك يا ست بالنسبة لـ موضوع البنات فهو خلصان


فتحية:- اسال أي حد في الشارع أقولك اسأل حضرت الشاويش كان جاي عندنا الصبح و هو بيتهجم عليا 


ضياء بص لـ الشاويش و قال:- حصل يا شاويش ؟ 


رياض:- حصل يا حضرت الشاويش


ضياء:- خدلي الاتنين دول على الحجز


و شاور على أيمن و دولت


أيمن بضحكة غبية جتيلك تاني يا عو 

 



يُتبع..