-->

رواية إعادة تأهيل معقدة - بقلم الكاتبة زهرة عصام - اقتباس - الفصل الثامن

 

رواية إعادة تأهيل معقدة 

بقلم الكاتبة زهرة عصام




اقتباس

 الفصل الثامن

رواية

 إعادة تأهيل معقدة



انتوا مفكرين إني كدا هخاف لا اصحوا دا انا دولت و كويس إنكم اتجمعتوا يا بنات فتحية خليها بدل الضربة تبقي تلاتة

لينا بصت ليها و ضحكت بسخرية و قالت:- صح بدل الضر.بة هيبقوا تلاتة وإلا اية يا جوري 

جوري نفخت في ضوافرها و قالت:- هو صحيح خسارة فيهم إني ا.وسخ ايديا بس يلا ما باليد حيلة

دولت ضحكت باستهزاء و قالت:- اية هتعملوا عليا رباطية يا ولاد فتحية لا دا انا دولت .. دولي اللي توقف بلد بحالها على رجل

تمارة:- بهز الوسط هتوقف البلد بهز الوسط وإلا اية يا طنط خريجه كبا'ريهات شوفي بحترمك ازي

دولت :- لا دا انتي عاوزة تتربي بقي من أول و جديد و جت تضر.بها بالقلم لقت قلمين على وشها من كل خد قلم

بصت ليهم لقت لينا ضر.بت على خدها اليمين و جوري على الشمال

دولت بزهول:- انتوا اية اللي عملتوه دا ؟ 

جوري:- تيموا خط احمر يا خريجة الكبا'ريهات 


❈-❈-❈


- أنا عاوزة الحادثة تكون عادية يا صبري 

صبري:- عيب عليكي يا ست الكل تعرفي عن صبري غير الشغل النضيف ؟ 

- أنا نعرفش صبري أصلا يخويا 

صبري:- لية كدا بس يا مودام كلما دورتي و دلوكي على صبري يبقي اعرفي أنه محل ثقة و شغلة نضيف أوي يعني

- طيب يا صبري هجربك المرة دي و لو نجحت هتعامل معاك علطول

صبري:- لعله خير يا ست الكل مين اللي عاوزة تعلمي عليه دا معلومات دقيقة لو سمحت 

- معلومات دقيقة اية انت رايح تتحري عنه دا انت راية تضر.به بالنار


❈-❈-❈


فتحية بز.عيق:- قصر الدور و امشي يا أيمن انت متعرفش فتحية من ظلمك ليها بقت اية 

أيمن:- و أنا مش هاممني يا فتحية مش كفاية ضربتيلي الليلة و مش عارف اتلم على البت ساعتين

فتحية:- و أنا مالي يخويا أنا اللي قولتلك روح اتجوز رقا.صة مدوراها مع طوب الأرض خليني ساكته أحسن ليك و ليا و مع السلامه بقي 

أيمن ضر.ب فتحية بالقلم و قال:-


❈-❈-❈


هدي دخلت الشارع بتتلفت و مش عاوزة حد يشوفها لحد ما وصلت لبيت مهجور محدش بيدخله خالص و دخلت فية و بعد شويه لقت اللي حط ايده على كتفها فلفت لية بسرعة مخضوضة و قالت بابتسامة فرحة:- وحشتيني 


❈-❈-❈


فدية:- أيوة حصل يا ست دولت و بصت لـ لينا بشماتة و قالت:- هو حد عارف يلمهم تربة الشوارع دول بس برضوا معاهم حق بدل ما كانوا قاعدين في بيت و كل طلباتهم مجابة فجاه بقوا في الشارع


تمارة بصت ليها و قالت:- طب يا فدية يا حبيبة قلبي روحي احبسي نفسك في الاوضة لان رصيدك معايا نفذ و عشان تعرفي إني مش يهدد بس انا بعمل اللي بقوله 


لينا بصت لـ فدية بابتسامة و قالت:- معرفش اية اللى بنكم بس طلما تمارة قالت رصيدك خلص يبقي فعلاً رصيدك خلص و غمزت ليها 

❈-❈-❈

ضياء:- هو انا معنديش غيركم وإلا اية لا اصحوا انتوا فاكرينها فسحة ؟ 

دولت بلعت ريقها و قالت:- هو انا عملت حاجه يا سعادة البيه دول هما اللي عملوا رباطية عليا و الله أهم قدامك تلاتة و أنا واحدة مغلوبة على أمري

تمارة:- طب نطلع الدليل بقي يا رياض بشا إلا نستني شوية 


أيمن:- يا سعادة البشا دي مراتي يعني اربيها في أي وقت بلاش ترميني للعو تاني و حيات حبيبك النبي


يتبع