-->

رواية إعادة تأهيل معقدة - بقلم زهرة عصام - اقتباس الفصل السابع

 رواية إعادة تأهيل معقدة بقلم زهرة عصام



تعريف الرواية


أبي...

   بتُ طول عمري أنتظرك و لكن لم تأتي

تركتنا صغار و لم تهتم

لم تنظر خلفك و لو لثانية

   لم يشغل بالك إن كنا جياع

         و ماذا الآن ؟ 

هل أدركت خطاك ؟ تريد العودة ؟! 

    إن استطعت أن تمسح من ذاكرتي ما حدث طوال تلك السنوات فمرحباً بك في حياتنا من جديد

 

  


تصنيف الرواية


إجتماعي، رومانسي، و بعض الكوميديا


    


سرد الرواية

    

السرد عامي



حوار الرواية


الحوار عامي


❈-❈-❈

اقتباس الفصل السابع

دولت ضر.بت على صدر.ها بحركة شعبية و قالت:- يلهوي

ياخدوا العفش دا أنا لسة مربعنتش عليه و على فين العزم بقي يا شاويش

رياض بشماتة:- لصحابة طبعاً يلا يا إبني أنت و هو هاتوا العفش كله متسبوش معلقة فاهمين أصل الست دولت غالية علينا أوي و لازم نكرموها آخر كرم 

❈-❈-❈

فتحية:- أنا واحدة قاعدة في بيتي و انتوا اللي جايين عندي يبقي انتوا اللي تلموا الدور يخويا و تاخد البتاعة دي في إيدك و انت ماشي 

دولت بقت تحاول تفلت من ايد أيمن و يتقول:- سبني دي يتقول يا بتاعة سيب بقولك 

أيمن زق دولت ورا و بص لـ فتحية و قال بزعيق:- أنا أصلا ماسك نفسي عندك بالعافية بقي تروحي تطلبي بالقايمة دلوقتي مش قادره تستني لما تربعن بتنكدي عيلها

فتحية بلوية بوز:- و هي دي حد يقدر ينكد عليها دي في الزنزانة أربعة وعشرين ساعة يخويا كفاية عليها أوي و قالت بكيد بس أهم حاجة إني أخدت حقي 

أيمن رايح عندها رجالة الشارع مسكوه قبل ما يقرب منها فزعق و قال:- بتدخلي الحكومة بينا يا فتحية خلاص معدش فيه لا دم ولا انتماء ابدا

فتحية:- اه بدخل الحكومة واللي عندك اعملة و بعدين يخويا مالك زعلان و واخد الموضوع على صدرك كدا دا انت كل يوم هناك بتدي التمام

دولت :- لا دي عنيها كبرت و محدش قادر ليها دي لغتك خالص يا ايمون

فتحية:- الله يرحم ايمون كان بيشرب الشربه بالطبق خديها بقي إيدك و لو عاوزين كراتين تناموا عليها تعالي استلفي مني انتي برضوا ضرتي و زي اختي مش هتجبيله الواد 


❈-❈-❈


رياض جه في الوقت دا و معاه عفش البيت و قال:- انت بتهددها عيني عينك كدا لا إحنا نروح القسم بقي تدخل انت للعو و مراتك للحبيبه قلبي عاطيات أهو اطمن عليها برضوا

فتحية:- اشهد يا حضرت الشاويش عشان لو حد منهم اتعرضلي انا وإلا بناتي هطلب شهاتك دي اه يخويا أنت راجل قانون و تعرف الحق كويس

رياض:- متقلقيش يا ست فتحية كل حاجه هتم حسب القانون و قالهم ينزلوا العفش و بص لـ فتحية و قال تممي على حاجتك يا ست فتحية

فتحية بصت على الحاجة و قالت:- استني يا شاويش خد بدلة الر'قص دي مش بتاعتنا يخويا حد الله بينا و بين الحرام 


❈-❈-❈

فتحية بقت تدخل العفش و أم أشرف و أم عبده بيساعدوها و على وشها ابتسامة سعادة رفعت اديها للسما و قالت:-  اللهم لك الحمد اللهم دمها علينا نعمه

أم أشرف:- مفيش حد في سعادك إنتي يا توحة النهارده

توحة:- دا انا لو اطول اوزع شربات على الحارة كلها هوزع يا أم أشرف

أم عبده:- حقك يا توحة والله يا.خدهم الاتنين و يريحنا منهم بقي 

فتحية:- ربنا هيوريني فيهم أية يا أم عبده باذن الله النهارده ردلي حقي بكره ياخدلي حقي

❈-❈-❈

دولت دخلت الشقة بصتلها بحسرة و قعدت على الأرض تاكل في نفسها و هي بتقول:- انا دولي يتعمل فيا كدا و د.يني لوريكي يا فتحية صبرك عليا

زيزي دخلت البيت و قالت و هي بتضر.ب على صدر.ها بحركة شعبية:- فين عفش البيت يا بت اية اتبخر دا انا كنت لسة سيباه في مكانة

دولت:- اللي ما تتسمي اتحكلها أنها تاخد العفش شوفتي ميلت بختي و هزقتني قدام الكل و مطلتهاش

زيزي و انتي هتسكتي يا منيه 

دولت :- لا طبعاً مش هسكت

بصوا لبعض و زيزي قالت:- مطلطهاش يبقي هطولي و ...


يتبع...