-->

رواية إعادة تأهيل معقدة - بقلم الكاتبة زهرة عصام- اقتباس

 

رواية إعادة تأهيل معقدة 

بقلم الكاتبة زهرة عصام 

 



اقتباس 

رواية 

إعادة تأهيل معقدة 



نوح صحي من النوم متأخر شوية بص في الساعة و نفخ بضيق لأنه مش متعود يروح متأخر قام جهز بسرعة و نزل تحت لقي ذكية قاعدة مستنياه

ذكية:- صباح الخير يا حبيبي

نوح :- صباح الخير يا حبيبتي لية مصحتنيش يا ذكية عجبك كدا اتاخرت على الشغل ؟ 

ذكية:- أنا يا حبيبي سبتك تنام براحتك أنت جاي امبارح متأخر يا حبيبي كفاية شغل و اهدي شوية و كليتك اللي انت نسيها دي يا نوح 

نوح بهدوء:- متخافيش يا تيتا أنا واخد بالي من نقطة الدراسة دي كلها السنة دي و اتخرج و الحمل يقل من عندي شوية

ذكية:- ربنا يجبر بخاطرك يا حبيبي و يزيدك من كرمة قادر يا كريم

نوح ابتسم و باس على اديها و سابها و مشي من غير ما يتكلم 


❈-❈-❈


أم أشرف راحت لأم تمارة هي و ام أيمن 

أم أشرف:- عاملة ايه يا فتحية و أخبار عيالك اية

فتحية:- في فضل و نعم يا أم أشرف انتي عاملة اية و انتي يا ست أم عبده عاملة اية

أم عبده:- بخير طول ما انتوا بخير يا حبيبتي أنا قولت أنا و أم أشرف نيجي نطل عليكم

فتحية:- فيكم الخير يا حبايبي والله

أم أشرف:- اخباركم ايه يا فتحية و بتصرفي منين ؟ 

فتحية:- و الله يا ست يا أم أشرف كان معايا قرشين محوشاهم و خلاص قربوا يخلصوا فقولت أنزل اجيب شوية خضار على شوية فاكهة و أنزل بيهم السوق

أم أشرف:- و ماله يختي الشغل لا عيب ولا حرام

فتحية:- اللي تعباني تمارة عاوزة تنزل تشتغل جمب دراستها

أم عبده:- و دا يصح برضوا و فين اللي ما يتسمي من دا كله ؟ مبيدفعش حاجة لعيالة

فتحية:- بالله خليني ساكته يا أم عبدة دا منشف ريقنا على الجنية و لا بيدفع حاجة من ساعة ما رمي عليا اليمين

أم أشرف:- أنا كنت عارفة أنه راجل خسيـ ـيس و مش هيدفع حاجة عشان كدا خدي دول يختي حقك و حق عيالك

فتحية:- مستورة و الحمد لله يا أم أشرف خلي فلوسك معاكي

أم أشرف:- الفلوس دي جاية على اسمك يا فتحية و الله ما هيرجع معايا جنيه منهم دول ميت ألف جنيه جيباهم من عين اللي ما يتسمي أشرف

فتحية باستغراب:- و عملتيها ازي دي و بعدين هو حيلته حاجة يدفعها

أم أشرف:- والله يا توحة معرفش جابهم منين لكن اللي حصل يختي هو إن عشان اتنازل عن قضية المحروسة مراته كان لازم يدفع ليا الميت ألف دول 

فتحية باستغراب:: أنا مش فاهمة حاجة والله يا ست أم أشرف

أم عبده:- انا هحكيلك و حكت ليها اللي حصل

فتحية:- ينهار منيل أخد فلوس البنات اللي في البنك عشان خاطر الر.قاصة و أمها 

أم أشرف بزهول:- يلهو.ي أما طلع إبن كلـ ـب بصحيح معندوش ذرة شهامة و كرامة

أم عبده:- أنا مش عارفه هينزل من عنينا اية تاني اكتر من كدا 

فتحية:- يحسر.تي على شقايا و توفيري ليهم زمان دا انا كنت بحرم العيال و بحرم نفسي عشان احوشلهم قرش للزمن و عيطت 

أم عبده طبطبت عليها و قالت:- خلاص يا توحة بقي و اهو الفلوس رجعتلك أهي بدل ما يصرفها على الر.قاصة و أمها رجعت لـ صحابها تاني 

تمارة دخلت بتضحك و لما شافت أمها بتعيط سالتها مالها 

فتحية:- شوفي يا تمارة تعبي و شقايا زمان أبوكي ضيعوهم عشان يخرج الرقا.صة و أمها من الحبس

تمارة:- متزعليش أهم رجعوا للحبس تاني و هو معاهم 

التلاتة بصوا لـ تمارة بصدمة و أم أشرف قالت:- 


يتبع