-->

رواية إعادة تأهيل معقدة - بقلم زهرة عصام - اقتباس

 

رواية إعادة تأهيل معقدة بقلم زهرة عصام



اقتباس

إعادة تأهيل معقدة

ضياء بضيق:- شاويش رياض خد البهوات اللي عامليني فيها فتوا.ت دول على الحجز للصبح خلينا نخلص 


و بص لـ فتحية و البنات و قال:- ها يا بنات تحبوا نعمل فيهم حاجة تانية 


تمارة ببراءة مصطنعة:- اه يا عمو متخلهومش يجوا ناخيتنا تاني و خصوصاً لينا عشان هي بتزعل جامد يعني


ضياء بحب :- حاضر يا حبيبتي


فتحية:- أقدر أخد بناتي و أمشي يا بشا


ضياء:- أيوة يا ست اتفضلي


فتحية:- بس قبل ما امشي بعد إذنك يا بشا عاوزة محضر عدم تعرض من التلاتة


ضياء بص لـ رياض و زعق و قال:- 


انت لسة واقف لية اتفضل خدهم و غوروا من هنا 

❈-❈-❈

هدي قاعدة في اوضيتها بتعيط و بتفتكر اللي حصل و هي يتقول:- 


طب هو لية مصر أنه يقابلني بره و كمان بيزعل لما اقوله لا دا حتي ممسكش فيا و مشاني زعلانة كدا يا نضال أهون عليك اللي عملته فيا دا 


دا أنا حبيتك و اتخليت عن مبادئي عشانك و في الآخر تعمل فيا كدا تسيبني زعلانة كدا و تمشيني زعلانة اخص عليك مش مسمحاك و بقت تعيط جامد 


كانت قاعدة تعيط و حابسة نفسها في الاوضة و مش راضية تفتح لحد 


❈-❈-❈


رياض:- و أنا قولت متتعرضش ليها و خليك في حالك حصل وإلا لا 


أيمن:- حصل بس دي مراتي و أنا من حقي أعمل فيها اللي انا عاوزة 


رياض:- لية هي بضاعة تعمل فيها اللي انت عاوزة دي بني آدمة من لحم و دم و كفاية أوي اللي انت عملته فيها هي و بناتك لحد دلوقتي يا أخي أنت كل شوية تقل من نظري غيرك مش عارف يتجوز أصلا و اللي ربنا مش رايد ليه الخلفة دا انت هتتشوي في نا.ر جهنم 

❈-❈-❈


- فيكي اية يا حبيبتي اية اللى جرالك ما كنتي كويسة


هدي حضنت مامتها و عيطت جامد و بقت تشهق من كتر العياط و هي يتقول:- 


تعبانة أوي يا ماما و مخنوقة من الدنيا بحالها


بصت ليها و كملت كلام :- 


هو أنا وحشة؟! طب لية محدش بيحبني و الكل بيجي عليا ؟ انا مش مسامحة أي حد خدعني أو داس ليا على طرف 

❈-❈-❈


مراتك الست فتحية دي أشرف من الشرف يا روح امك و أنت متستاهلش ضافر منها يا إبن ** انت رميت واحدة محترمة عشان واحدة بنت *** رقاصة و كاشفة جسمها للكل دا أنا لو رحت قولتلها هخرجك مقابل ليلية مش هتتردد يا إبن الكـ ـلب و في الآخر جاي ترمي المحصنات و راح ضا.ربة بالبـ ـكس و قال:-


بصلهم بغيظ و قال:- 


و عشان انتوا حبايبي و أنا بحبكم لله في لله كدا خدوا مني الواجب دا 


و نادي بصوت عالي و قال:- 


عطياااااات 


عطيات بسرعة:- نعم يا ضي القلب تؤمر بحاجة


رياض بصلها جامد و قال:- 


الاتنين دول يتعلموا الأدب عشان غلطوا كتير و اتوصي يا عطيات أنا هقف هنا و شاور على مكان و كمل و قال:- 


عاوز اسمع صوتهم لحد ما نفسهم بتقطع


عطيات بصتلهم بغضب و قالت:- بقي انتوا اللي قلبتوا وش ضي قلبي كدا تعالي يا مرا منك ليها أنا هعرفكم إزاي تتعاموا معاه كويس و شديتهم من هدومهم


دولت بلعت ريقها بصعوبة و قالت:- 


دي شكلها هتبقي ليلة لطيفة خالص 


❈-❈-❈

تمارة :- لا نسيبها تضر.بنا و نقف نتفرج عليها بقولك ايه يا توحة طيبة القلب بتاعتك دي يختي اركنيها على جمب أنا مش هسيب حقي و هاخده أول بأول أنا مش ضعيفة يا توحة و كملت بشرود و فدية بنت الصر'مة دي والله في سماه لكون فضحاها عشان تبقي تعرف تطول لسانها في أخلاقنا تاني 


توحة بصتلها بتوجس و قالت:- 


هتعملي اية يا تمارة اعقلي يا بنتي مش كدا ربنا أمرنا بالستر


تمارة بصت ليها بغيظ و قالت:- 


و هي معملتش كدا لية ؟ افهم معملتش كدا لية ؟ وقفت قدام الكل و طلعت فينا العبر و قالت علينا ولاد شوارع ماشيين على حل شعرنا 


شاورت على لينا و قالت:- 


كان عاجبك منظرها لما جت تعيط ها قوليلي


فتحية اتنهدت و قالت:- يا بنتي انا مرفش هتعملي اية لكن كله إلا الفضيحة يا تمارة عاقبيها بأي حاجة تانية إلا الفضيحة


تمارة بصتلها ببرود و قالت:- 


❈-❈-❈


أيمن:- معملتش حاجة يا أستاذ عو بشا هو بس اللي بيدخل نفسة في حاجات ملوش فيها فـقـولت ليه متدخلش هو دا كل اللي حصل


العو بسخرية:- أيوة طبعاً مفهوم مفهوم


و ضربه على قفاه كف خلاه وقع على الأرض و مسكه من لياقة هدومة وقفه و قال:- 


انت شايفني غبي وإلا مختوم على فقايا عشان أصدق كلامك دا 


و لوي بوزه و هو بيقول:- 


دا انت شكلك عامل عملة منيلة مع الشاويش رياض عشان كدا وصي عليك دي عمرها ما حصلت يا جدع هتقول بالذوق وإلا هتقول برضوا بالعافية ؟ 


❈-❈-❈

ضياء:- و انتي إيش عرفك إن بنتك مظلومه و طلما شيفاها بعينك ليه مدخلتيش تدافعي عنها ؟! 


زيزي بتوتر:- خفت على نفسي يا سعادة البيه أنا ست كبيرة و مش حمل دا كله 


ضياء بسخرية:- ست كبيرة و مش حمل دا كله عليا أنا برضوا يا زيزي هانم دا صوابع عطيات لسة معلمة على خدك أهي


زيزي حطت ايديها على خدها و قالت في نفسها:- 


يعني لازم تفكر الواحد ما تسيبني ناسية يخويا دي أول مره تحصل في التاريخ إن واحدة تمد ايديها علي زيزي


فاقت على صوت دولت و هي بتقول:- 


يتبع..