-->

رواية إعادة تأهيل معقدة - بقلم زهرة عصام - إقتباس الفصل الثالث عشر

رواية إعادة تأهيل معقدة 
 بقلم زهرة عصام



رواية إعادة تأهيل معقدة

إقتباس الفصل الثالث عشر


فتحية بتكلم نوح في التليفون و بتقول بابتسامة:- 

أنا مش عارفه أشكر حضرتك إزاي يا أُستاذ نوح جميلك دا فوق رأسي لحد أخر نفس فيا 

نوح :- لا يا مدام فتحية متقوليش كدا طلما بقيتي سكرتيرة نوح التوبي تبقي تُخصية و الكنج مبيسبش حد يخصه أبدا

فتحية :- إنشاءالله تعيش يا أستاذ نوح بس كان ليا عندك طلب أخير 

نوح:- عنيا ليكي إطلبي و لو في مقدرتي هنفذ 

فتحية بخجل :- عوزاك تشوفلي شقة بعيدة عن المنطقة كدا في حدود ميت ألف جنيه 

نوح :- يظهر مسمعتيش عن الكنج كويس يا مدام فتحية الشقة جاهزة و في أي مكان تشاوري عليه و فلوسها وصلت كمان 

فتحية :- بس يا أستاذ نوح مينفعش كدا كتير أوي

نوح :- هدية نوح التوبي لا تُرد بكره الصبح العربية هتكون عندك عشان تنقل العزال و لو مش عاوزه سبيه و نجيب جديد 

فتحية:- لا جديد إية كفاية كرم حضرتك مش هنزود عليك 

نوح :- مش كرم ولا حاجة

فتحية قفلت الخط و قالت:- 

بكرة هننقل من هنا يا بنات أنا مبسوطه أوي و يا رب تكون فتحة خير عليا 

تمارة بتوجس :- أنا قلقانة يا أمي من الموضوع دا إزاي


❈-❈-❈

صلاح بغضب :- 

إسمع يا رجل إنت أنا عاوز أخرج من هنا بدل ما أعملكم مشاكل أقسم بالله هبلغ عنك إنت و الراجل اللي مشغلك

كمال بصله بحاجب مرفوع و قال:- 

يا راجل ؟ هتبلغ عننا ؟ 

طلع التليفون من جيبه و قال:- 

تحب أديك رقم رئيس المبحاث وإلا تاخد رقم وزير الداخلية أحسن ؟ 

صلاح تنح فيه و قال:- 

إنت بتقول إيه يا جدع إنت ؟ 

كمال لسة هتتكلم لقي نوح داخل عليهم و بيضحك فرجع خطوة ورا إحتراماً لية 

نوح :- معذور مش عارف هو بيتعامل مع مين 

نظرته إتحولت بقي اللي بيص في وشه يخاف منه و قال:- 

يظهر ميعرفش يعني إية الكنج

أحب أعرفك أنا الكنج أنا القانون يعني ساعة ما تسمع إسم نوح التوبي إعرف إن هو اللي بيحط القانون و أمثالك اللي يمشوا عليهم 

أيمن:- السماح يا سعادة البيه، أديك شايف مفيش في وشي حته سليمة دا انا لسة طالع من الحبس والله

صلاح بعناد:- إسكت إنت يا عم أيمن خليني أشوف الشبح اللي محدش مالي عينه دا قال إية أنا الكنج أنا القانون إنت مفكر نفسك مين 

نوح مسك النظارة بإيدة و قال:- 

أنا مش عرفتك بنفسي من شوية بس يظهر إنك بتحب تتأكد من المعلومة و أنا هخليك تنول الشرف إنك تشوفني لثواني كمان و تتعرف عليا لـ تالت مره 

و كمل بصوت عالي :- 

كماااااال

كمال كان واقف وراه فقال بسرعة:- 

نعم يا كنج

نوح :- تـمِمْ 

نوح لبس النظارة و لف وشه و مشي خطوة بس رجع الخطوة دي تاني و نزل النظارة شوية و ميل على صلاح و قال:- 

أعرفك بنفس نوح التوبي و إبقي إسال عليا الأول يا جامد قبل ما تلعب معايا عشان أنا بفر.م خصمي سلام يا شبح الحته 

و عدل نظرته على وشه و مشي 

كمال بصله جامد و قال:- 

إنت كان لازم يعني تعاد معاه بعد ما كان بيفسحك هيشعلقك 

بص للحراس وراه و قال يلا يا شباب عاوز عشر دقائق و تكونوا خلصتوا و قعد على الكرسي يشرب سجارة

الحُراس أخدوا أيمن و صلاح و علقوهم في آلات و بقي رموت التحكم في إيد كمال 

كمال بص لـ فوق و قال بسخرية:- 

أتمني الرؤية تكون تمام من فوق شايفين إية قولولي

كمال داس على زرار بقي يمرجع فيهم و صلاح و أيمن يصرخوا

كمال :- أعلي يا أشباح أعلي عاوز اتمزك

أيمن :- خلاص مش قادر دُخت والله ، يمين بعظيم ما هقرب منهم تاني 

كمال ضحك و قال:- 

لا هو بمزاجك وإلا إية لا دا بمزاج الكنج

و داس على زرار خلت الآلة تلف علي هيئة دائرة و صوت صراخهم بقي مسمع على الآخر

كمال ماسك فونه و بيصورهم و بيقول :- 

إدعوا للكنج إدعوله مقعدكم في دريم بارك ببلاش أهو 

أيمن من كتر الدوخة إستفرغ و أغمي عليه أما صلاح دماغة ميلت على جنب و هو بيقول:- 

خلاص والله ما عُنت قادر 

كمال :- يا حبايب قلبي صدقوا صعبتوا عليا أنا لازم أفوقكم

بقي يضحك على زراير لحد ما الآلة نزلتهم في برميل كبير شفاف مليان  ماية 

ثواني و طلعهم 

أيمن شهف و قال:- 

أبوس ايدك خلاص كفاية 

كامل :- دي قرصة ودن صغير من اللي كان هيحصل ليكم أسمع بس إنكم عديتوا من قدام بيت الست فتحية و شوفوا إية إللي هيحصل ليكم 

صلاح:- أبو فتحية على بناتها في ساعة واحدة دا إية الحزن دا يا ولاد

كمال بص للحُراس و هز رأسه و مشي و هو بيغني

طالعة في دماغي نروق شوية 

أيمن بص لـ صلاح و قال:- 

يعني كان لازم تتنيل تتخانق معاهم أنا اللي غلطان كُنت المفروض أسمع كلام دولت و منزلش دا إية القر.ف اللي على المسا دا 

❈-❈-❈

نوال دخلت البيت و هي هتموت و ضغطها عالي و يتقول:- 

يعني إية أنا اللي فضحت البت بإيدي و بنت فتحية معملتش حاجة يعني الغلط كله كان عليا أنا 

و مش بس كدا دا انا ضيعت الواد كمان ضيعته بغبائي أنا اللي قعدت أملي دماغة بـ إنه لازم يتجوز تمارة طلع لينا منين الراجل الأوبهه دا فتحية بتعرف ناس نضيفة إحنا مالنا 

آه يا ناري منك يا تمارة على البهدلة اللي من تحت رأسك دي تجيش عربية نقل سواقها أعمي تخبطك و تريحنا منك وإلا عربية كارو سايقها حُمار أعمي يلبس فيكي و نستريح من خلقت اللي جا.بوكي 

آه يا ناري هموت و قالت بصوت عالي:- 

إنتي يا بت إنتي يا مخفية يا إللي فضحانا و مجرسانا في الحارة هاتيلي أسبرين لو قعدت أكتر من كدا هموت مجلوطة من فضحتك و عمايل فتحية و بناتها 


يتبع...