-->

رواية إعادة تأهيل معقدة - بقلم زهرة عصام - اقتباس الفصل الحادي عشر

 رواية إعادة تأهيل معقدة 
 بقلم زهرة عصام



رواية إعادة تأهيل معقدة 

اقتباس الفصل الحادي عشر

فتحية بخجل :- بس يا بنات بقي كسفتوني و بعدين دي أقل حاجة عندي أنا كنت دافنة نفسي في العباية و المطبخ لجل واحد ميستهلش


تمارة:- بس أي يا توحة الجمدان دا دا انتي كدا هترجعلنا مش بوظيفة بعرسان


فتحية ضحكت بشدة و قالت:- 


جتك اية يا تمارة يا بنت بطني ضحكتيني و أنا مليش نفس و بعدين عرسان اية بس دا أنا خطوة و القبر يا بنتي 



لو سمحت يا حضرت الظابط أنا عاوزة اتنازل عن المحضر


ضياء:- بالسرعة دي ؟ 


فتحية اتنهدت و قالت:- مش عارفه بس حاسة إن دا انسب وقت


ضياء بضيق:- انتي حرة القرار يرجعلك انتي في الأول و الآخر


أيمن نايم في المستشفى و فتح عينه بضعف و قال:- 


عاوز ماية 


الحارس سمع همسه و جري عليه و قال :- انت فوقت هنادي للدكتور حالا


و جري بسرعة يزف خبر صحيان أيمن بسعادة للدكتور


الحارس:- يا دكتور يا دكتور الراجل صحي يعني مش هنروح في الحديد يا دكتور


الدكتور :- في أي صوتك مسمع للشارع اللي ورانا لية ؟ 


الحارس:- الراجل فاق من رقضته يا دكتور يعني مش هيبقي في سين و جيم ولا هنروح في الحديد


الدكتور:- و حد كان قالك أنه ما.ت يا متخلف يلا نروح ابص عليه أخلص 


الحرس أخد جمب و قال:- 


اتفضل يا دكتور و كمل في سره بعد ما الدكتور مشي 


امشي مشيت عليك عقربة قارف أمي من امبارح انت و النطع اللي راقض ولا على باله حاجة كان مال أمي بالشغلانة اللي مش جاي لينا من وراها غير الكافية دي ؟ و مشي ورا الدكتور 


الدكتور فحص أيمن و قال:- 


لا عال أوي يا أستاذ إحنا كنا فين و بقينا فين أكلة حلوة بقي ترم بيها عظمك و كل حاجة هتبقي تمام باذن الله 


أيمن:- أنا اية اللي جرا ليا يا دكتور ؟!


الدكتور:- كان عندك هبوط حاد و غير كدا نزفت كتير بسبب العنـ ـف اللي اتعرضت ليه 


أيمن:- هخرج امتي من هنا و ارجع الزنزانة ؟ 


الدكتور:- كمان ساعتين كدا هعلق محلول مغزي تخلصه و ترجع و الحارس قاعد معاك اهو 


أيمن هز رأسه و قال:- 


تشكر يا دكتور و شرد بفكرة و قال:- 


كله منك انتي و بناتك يا فتحية بس أقسم بالله ما هسيبكوا في حالكم و إن كنت مقدتش عليكي يبقي هكسرك في بناتك و خصوصاً الكبيرة اللي مش هاممها حد و شكلها هطلع جامدة زيك و أنا مش هسكت على الكلام دا و لا علي اللي حصلي من تحت راسكم دا 


❈-❈-❈


عطيات بحزن :- و أنا أمتي هيجيلي إفراج يا رياض أنا زهقت من الحبسة دي إيش حال محبوسة ظلم و أنت عارف


رياض:- قريب أوي يا نبض قلبي و هنتجوز و نجيب عيال تملي علينا الدنيا


عطيات:- بجد يا رياض أمنية حياتي إني اعيش معاك البقية من حياتي في الحلال


رياض و جتله فكرة فقال:- 


إنتي تؤمري و أنا أنفذ يا عطيات و دخل قال لـ زيزي و دولت يقوموا


زيزي:- أبوس ايدك يا شويش وربنا جسمي ما عاد فيه حته سليمه انا قولتلها بنت الجذمة دي بلاش الراجل دا لكن هي رأسها و الف سيف مفيش غيره و أدي اللي جالنا من وراه


دولت :- الله و أنا كنت عملتلك اية بس يا أما المرة دي مش كله من ورا تخطيط


زيزي:- اسكتي انتي أنا مش قادرة ليكي


رياض بصلهم بقرف و قال:- 


قوموا إفراج الست اللي ربنا يجزيها خير على اللي هي بتعمله اتنازلت عن المحضر يكش بس تكنوا نفسكم عنها بقي عشان انتوا لو اتعرضتوا ليها تاني أنا اللي هقف ليكم و ساعتها مش هتخرجوا أبدا


نوال بصت لـ صلاح و قالت:- 


إحنا لازم نضمن سكوت البت اللي إسمها تمارة دي يا صلاح دي بت سموية و أنا عارفاها أقل حاجة هتحصل هتنشر الفيديو اللي معاها و فضحيتنا هتبقي على الملأ يا إبني


صلاح:- عوزاني أعمل اية بس يا أما مهو الغلط على بنتك اللي حطت رأسنا في الوحل


نوال :- تتجوزها


صلاح بصدمة:- اتجوز مين يا أما تمارة و دي هترضي بواحد زي و بعدين انتي ايش ضمتك إني لو اتجوزتها مش هتنشر الفيديو


نوال:- عشان رقبتها هتبقي تحد درسنا أما بقي هتتجوزها ازي فـ اتصرف يا صلاح و اعمل أي حاجة هددها بـ أخواتها ا.فضحها و قول ماشي معاها اعمل أي حاجة


❈-❈-❈


تمارة :- بقي انت عاوز تتجوزني انا يا صلاح و إلا عاوز تضمن سكوتي على فضيحة أختك خدها من قصرها و أمشي عشان طلبك مرفوض


صلاح:- يعني اية مش موافقة


تمارة :- أنت شكلك بتحب الرغي الكتير و أنا مش فاضيه قولتك مش موافقة اية مبتسمعش


صلاح :- يبقي انتي كدا اختارتي العداوة يا تمارة و خافي على اخواتك


بعد اذنك يا ريس عاوز سيد كارتة القيه فين ؟! 


- رد عليه بسخرية و قال:- 


و هو حد ميعرفلوش طريق امشي شوية هتلاقيه قاعد على أول الناصية في الحته المقطوعة بيشد كولة سلام لحسن جتتي بتلبش من إسمها و من الكلام على اللي بيشربها و سابه و مشي جري 


صلاح مشي على الطريق اللي الراجل وصفه ليه لحد ما وصل عنده لقاه في الضياع خالص 


صلاح مسكة و ضر.به بوكس في وشة و قال:- 


و درني لـقتلك يا كلب 


سيد بدوخة :- انت مين يا عم انت تعرفني ؟ 


صلاح :- أعرفك إلا أعرفك دا انا هعمل منك بطاطس مهروسة


سيد بضحك :- أعمل مقلية مبحبش المهروسة



❈-❈-❈


صلاح :- عرفتي اللي هتعملية يا سلمي 


سلمي :- عيب عليك يا صلاح دا جوري دي حبيبتي حبيبتي و أنا بحبها قوي و عشان كدا هساعدك في اللي انت عاوزة و من غير مقابل 


صلاح بضحك :- واضح جداً إنك بتحبيها أوي يا سلمي 

دولت :- انت لازم تنتقم من فتحية و بناتها على المرمطة دي يا أيمن


أيمن:- من غير ما تقولي أنا هعمل كدا


دولت :- اية رأيك لو تعمل *** في تمارة 


أيمن بتوتر :- لا طبعاً دي بنتي مهما كان و هتبقي في وشي 


فتحية اتنازلت عن المحضر و خرجت في طريقها لـ شركة نوح و هي مش عارفة إن قدرها مستنيها هنالك 




يتبع...