رواية إنتقام التوأمان - أسماء أبوبكر - الفصل 2
قراءة رواية إنتقام التوأمام كاملةتنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية إنتقام التوأمان رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة أسماء أبوبكر
رواية إنتقام التوأمان
الفصل الثانى
❈-❈-❈
-سننتقم ممن كانوا سبب شقائنا، سننتقم من الذي سلب روحنا أمام أعيننا، سننتقم ممن كان السبب في حرماننا من أغلىٰ شيء في الوجود، لا مجال للقلب هُنا بل العقل فقط، حتىٰ الشفقة لن تكون موجودة، ولماذا تكون موجودة حتىٰ نشفق؟! هل تركتم حياتنا تحظىٰ بالسلام أو حتىٰ العائلة التي تعتبر هويتنا في هذه الدنيا؟! نحن أمامكم الآن وقفنا علىٰ قدمينا من جديد بل أقوى من ذي قبل لا جمال للضعف عندنا انتظروا فقط القادم؛ فالقادم سيكون دمار فقد جاءت العاصفة عليكم ولم تستطيعوا ايقافها، نحن من سنتلذذ الآن في إدخال الرعب علىٰ قلبوبكم، سننتقم من كل من كان السبب في سلب عائلتنا منا، سننتقم لأجل الانتقام، سنقلبها ساحة حرب فالدمار أتي إليكم، ترقبوا نتيجة أفعالكم، فقد جاء الوقت لتحصدوا نتيجة أعمالكم.
_الخاطره الرائعه بقلم: دنيا محمد "ملاك صعب الامتلاك"
❈-❈-❈
فى قصر الفقى
رعد:
-ليثىىىىىىي.
ليث بحب:
-نعم ياروح قلبى فى ايه.
رعد:
-ليثى انا جايبالك حته مفجأه.
ليث:
-ايه ايه ايه ورينى بالله عليكى.
صوت رجولى:
-مش يمكن يكون انا ياجدو.
ليث بتفاچأ:
-ايه ده هو انت ياعمر.
عمر:
-طبعا انا موحشتكش وحشتنى ياراجل.
وجرى ناحيته واخذه بالحضن.
ليث بأشتياق:
-وحشتنى ياروح قلبى عامل ايه ومجنونتى اخبارها ايه.
صوت من وراءه:
-المجنونه اهى وانا عال العال وحشتنى اوى يااحلى ليث فى الدنيا كلها.
وذهبت له واحتضنته
ليث:
-وحشتينى اوى اوى يااجمل الاءفى العالم.
الاء بحب:
-وانت كمان وحشتنى اوى اوى ياليثى.
رعد بغضب:
-انتى يابت دا ليثى انا لوحدى فاهمه.
الاء بخوف مصطنع:
-فاهمه فاهمه ياكبيره.
رعد بأستخفاف وغرور:
-طب كويس ابقى اعرفى بتكلمى مين بعد كده.
الاء قامت بدفشها فى المياه:
-هه تستاهلى عشان متستقليش بيا يا يارعدى.
وجرت من امامها لان فى غضبها اسوء من الشيطان
جروا جميعم من امامها
رعد بغضب:
-الاااااااااء ورحمه امى ماهرحمك يالاء يابنت ام الاء.
-وذهبت واغتسلت وبعد ذاللك خرجت من الغرفه وتوجههت لغرفه الالعاب العنيفه وظلت تلعب وتتمرن لحتى اذان الفجر
وقامت وتوضت وادت فرضها وغفت
والجميع كذالك توضوا وادو فرضهم فى موعدهم ورجعوا للنوم مره اخرى-
❈-❈-❈
فى الصباح الباكر
قصر ليث
تفيق بطلتنا وتتفاجأبأنها لاتقدر ان تمسك ضحكتها وان احدهم قاما بذغذغتها
رعد بضحك:
-هههههه بالله عليك ياادهم خلاص ههههههه.
ادهم بتوعد:
-لا لا لا وحياتك لعمل معاكى الواجب على اكمل وجه.
رعد بضحك غاضب:
-ايهم ههههههه بالله عليك خليهم يسبونى.
ايهم بضحك:
-حاضر ياقلبى من عيونى ياقمرى.
وذهب لها وبدل ان يخليهم يبعدوا عنها لا بل قام بذغذتها هو الاخر
رعد بضحك عصبى:
-ايهم هههههه خلاص بقااااا بالله عليك ياتوامى هههههه.
ايهم وقد وجدها تنتقل وجنتها من البياض للحمار القاتم وهذا يدل على دخولها فى مرحله الا تنفس
ايهم بصرخه خوف:
-بسسسس.
الجميع نظروا له بأستغراب ونظروا لرعد ولكن لاحظوا هذا الشئ الذى هو للحظه وووقفوا ماكان يفعلون بخوف ليس من رعد ولا ايهم بل عليها.
رعد قامت بأحتضانه لانها تعلم انه يخاف عليها اكثر من نفسه:
-متخافش انا كويسه كح كح انا كويسه ياحبيبى.
ايهم بخوف:
-بجد انتى بتكدبى عليا لا مش كويسه انتى تعبانه وبتكحى ادهم هات الدكتور.
رعد بأستسلام:
-طيب حاضر هسمع الكلام مع انى عارفه انى كويسه.
وجاء الطبيب بعد عده دقائق وقال لهم انه تعب عادى من قله الاكل وانصرف
رعد بحب:
-شوفت مش قولتلك انا كويسه متقلقش ياحبيبى انا تمام.
ايهم بحب:
-وانا ماليش غيرك ان مخفتش عليكى هخاف على مين انا يعنى .
جهاد بمرح لتلطيف الجو:
-لزوجه المستقبل ياروحى.
ادهم بضحك:
-والله اول مره تقولى حاجه صح يابت ياجوجو.
جهاد بخنق:
-لا والله بقا انا ياسى ادهم مابتكلمش صح ابدا ولا قولت حاجه صح من ساعه معرفتك .
ادهم بخوف:
-لا طبعا كل كلامك ميه فى الميه يااجمل الحوريات.
وقعدوا يضحكون ويهزرون لااخر اليوم ولم يذهبوا للعمل
❈-❈-❈
الصباح الباكر
فى قصر الجارحى
يفيقون جميعهم واولهم سيف
سيف الذى لم ينم ولا ذاق طعم النوم من كثر التفكير بكيفيه الانتقام من هذه الفتاه التى تجرأت ورفعت صوتها عليه
سيف بتوعد:
-مابقاش انا الاسد والصقر ان ماوريتك شغلك يا يارعد هانم.
يدخل عليه ماسه وفهد
ماسه بهدوء:
-سيف سيف سيف.
سيف لم يرد عليها لانه شارد بكيفيه الانتقام
ماسه بخبث اقتربت من اذنه وبأعلى صوتها:
-سييييييييييييف.
سيف بذعر قوى وهو يمسك اذنه:
-اييييه فى ايه خرمتى ودنى حرام عليكى ياشيخه.
ماسه قامت بأحتضانه:
-وحشتنى اوى اوى يااجمل سيفو.
وهو ايضا احتضنها
ولكن فهد قاطعهما بمرح:
-ايه ده وانا ماليش من الحب جانب ولا ايه.
ماسه لتقوم بأغاظته:
-لا مالكش انا اللى ليا .
وقامت بإخراج لسانها له
سيف بضحك:
-ليك تعالى ياحبيبى.
-واخذهما فى حضنه انهما اخواته الصغار الذى متى يشتاقون له ويطلبون الحمايه يذهبون له حضنه يديهم الامان والقوه
وبعد قليل نزلوا للافطار لكن العائله كانت غاضبه منه كثيرا ولم يتحدثوا معه ابدا وظلوا هكذا لايتحدثون له لعله يعرف غلطه وجاءا الليل وذهبوا فى ثبات عميق-
نذهب لرعد
لكن رعد قامت بالاتصال الى
رعد:
-الو ازيك يابيبو عامله ايه.
بيان:
-عمررررى اخبارك انتى عامله ايه انا الحمد لله.
رعد:
-مفيش بس عايزاكى فى حاجه مهمه.
بيان بخبث مخفى:
-ايه هى الحاجه دى.
رعد بجديه:
بصى.................!
بيان بخبث:
-وهو ده شغلى متقلقيش كل حاجه هتبقا تمام.
رعد:
- تمام.
واغلقوا الهواتف
رعد بتملك:
-مفيش حد يقدر ياخدك منى يا ايهم وهعرف اجيبه واعرفه قيمته كويس وهخليه يقول حقى برقبتى ويطلب السماح من الاموات و امحيه من على وجهه الارض
وبعد ذالك ذهبت فى ثبات عميق
❈-❈-❈
فى آلصـبآح آلبآگر
قصـر رعد
تفيق رعد على اصوات ضحك وهمس كثير
فتقول رعد بهمس:
-ياترا مين اللى بيضحك ده وبيضحك على ايه اما اقوم اشوف فى ايه.
ولكن قبل ان تسمعهم مره ثانيه قامت وذهبت بأتجاه المرأه واذا بها تصرخ
بأعلى صوتها وهى تقول
رعد بصراخ:
-مين دددددددى دى مش انا مش اناااااااااا.
ولكنها فى ثانيه فهمت ان اخواتها الذين عملوا بها المقلب تلسخيف من وجهه نظرها
رعد بصراخ:
-ايهم جهاد ادهم الاء جنى شهاب عمر ايات مش هرحمكم.
رعد بتوعدوهمس:
-ماشى مبقاش انا رعد ان مختلكم تقولوا ان الله حق.
ولكنها رأتهم يجرون يفرون من بطش غضبها
بالاسفل
ليث بأستغراب:
-فى ايه بتجروا كده ليه ورعد بتصرخ كدا فى ايه.
ايهم بضحك:
-ههههه اصلنا عملنا مقلب فيها وخلينا وجهها زى المهرجين وهى هتموتنا .
ليث بضحك:
-هههههه دى هتنفخكم مش هتسيب فيكوا حته سليمه.
ولكنهم قد ذهبوا من هذا المنزل الذى بتأكيد ستقام بها حرب لم بها ذهبو ق عملهم.
❈-❈-❈
فى منزل عثمان الجارحى
يفيقون جميعهم وينزلون لمائده الافطار
عثمان لسيف بحنان:
-بص يابنى بنت عمك مينفعش معاها اللى انت عملته اديك شوفت بعنيك عملت ايه فى اخوها توأمها انت اصلا تديها رايك بصفتك ايه.
سيف بعصبيه:
-ليه يعنى شايفنى عيل صغير عشان وحده زى دى تتحكم فينا والله دى زمانها ماشيه على حل شعرها ومع راجل كل يوم شكل.
وبعد ان نطق هذه الكلمه لقى وجنته(خده)تشتعل من الصفعه الذى تلقاها من والده
حازم بغضب وحده:
-اخرس ياحيوان بنت اخويا اشرف من الشرف وتعرف خساره انى اتكلم مع واحد زيك مشافش ساعه واحده تربيه.
وتركه وذهب
عثمان وقد جاب اخره من سيف
عثمان بغضب اكبر:
-سييييف انت زودتها اوى كده خلاص محدش فيكوا يكلموا فى الموضوع ده تانى وانا اللى هرجع ولاد ابنى ادام عيل ذى ده معرفش يبقا عثمان الجارحى هو اللى هيعرف يرجعهم وخلص الكلام.
وتركهم وذهب
تركهم سيف وهو يشتعل من الغضب وذهب لصديقه صديق عمره فارس.
❈-❈-❈
نذهب لرعد
-بعد ان ذهبوا ذهبت لااخذ شاور وبعدها قامت بأرتداء قميص اسود وجيب اسود من النوع الجلدى وحذاء له كعب رفيع باللون الاسود وحقيبه سوداء واكسسوارات باللون البيج-
-وشعرها قامت بجمع خصلتين لعمل فرمه فوق شعرها المفرود-
-وبعد ذالك نزلت للاسفل وفى طريقها رأت ليث يقعد على مائده الطعام-
لمحها فقال لها:
-رعد تعالى اقعدى افطرى معايا هما مشيوا متدوريش عليهم هنا.
رعد بأبتسامه ذهبت له وقعدت على كرسى مقابل له وقالت.
رعد بتوعد:
-ان ماورتهم مابقاش انا الشيطان.
ونظرت لجدها وقالت له:
-يرضيك اكل من غير توامى حبيبى.
ليث بحب:
-لاطبعا روحى انتى يلا ومتنسيش تأكليهم كلهم قبل ما....وانتى عارفه قصدى.
رعد بضحك:
-متقلقش ياحبيب قلبى.
ليث بضحك:
-ههههه ادام قولتى كده انا مش مطمن.
رعد بجديه:
-لا متقلقش وبأبتسامه.سلام ياحبيبى.
وقامت بتقبيل يده وجبينه وذهبت
لعملها الاخر.
❈-❈-❈
نذهب لفارس
منزل فارس
فارس:
-بس انت كده غلطت وغلط كبير اوى كمان انت كده بتشكك فى شرف بنت عمك.
سيف بعصبيه:
-هو انت معايا ولا معاهم.
فارس بجديه وحده:
-انا لا معاك ولا معاهم انا مع الحق والدين هو اللى بيقول كده.
سيف وهو قد هدى:
-انا عارف انى غلطت بس هى اللى عصبتنى لما قالت ليا الكلام ده.
فارس بحنان:
-معلش ياسيف وهى اكيد متعرفكش انت ناسى لقائنا انا وخديجه كان ازاى.
سيف بضحك:
-ههههههه ودى حاجه تتنسى برضوا يومها انت شرفت فى السجن.
فارس بضحك:
-ههههه طيب شوفت الامر مش،سهل زى ماانت فاكر واعرف انها مش بس متعرفكش لا ودى حتى متعرفش حد منكم كلكم وكمان زمانها بتكرهكم كلكم عشان اللى ابوك عمله زمان فأهدى وحط نفسك مكانها اكيد هتعمل اسوء من كده كمان.
سيف برضا:
-خلاص يافارس اوعدك متسرعش بعد كده وسلام دلوقت لانى عندى شغل مهم جدا ومعاد مع شركات الرعد والفهدRpaوبصراحه انا مستنى الفرصه دى من زمان.
فارس:
-ماشى سلام بس ماتنسناش تحط نفسك مكانها دى مهما كان يتيمه الام والاب.
سيف:
-اكيد وسلملى على خديجه لما ترجع سلام يافروستى.
وجرى لان فارس سوف يجرى ورأوه
فارس بتوعد:
-فروستى ماشى ليك يوم.
وذهب لعمله والذى بالتأكيد سيتفاجأ من هذه المفجأه التى احضرها له ام بالاصح رعد هي المفجأه الحصريه لسيف
❈-❈-❈
نذهب لشركات الرعد والفهد Rpa
تكون رعد قد وصلت للشركه ولكن قبل ان تدخل مكتبها قالت للسكرتيره
رعدبجديه:
-نهى جهزيلى الملفات والاجتماعات وناديلى ايهم وادهم وعمر وجهاد وايات وشهاب والاء وجنى واطلبى اوردر لينا كلنا وكمان ليكى عشان هناكل مع بعض.
نهى بأمائه:
-حاضر يارعد وذهبت.
ودخلت رعد مكتبها وهى تبتسم بخبث شديد
❈-❈-❈
فى مكتب ايهم
كانوا جميعهم متجمعون فيه
ادهم بخوف:
-هنعمل ايه زمانها جت وبتخطط لمصيبه توقعنا بيها.
جهاد بخوف ايضا:
-طبعا دى هتنفخنى مش هتسيب حته فى جسمى سليمه.
الاء:
-هههههه يانهار اسود دى هتعملنى كفته مصبعه.
عمر بطريقه دراميه:
-لا انا غيركوا خالص دى هتغسلنى وتعسرنى وتنفضنى وتنشرنى وعظمى هيتكسر اه ياانا يامااااا.
جنى ببرأه:
-لا رعد مش هتعمل حاجه خالص دى طيبه.
شهاب:
-هههههه مش هتعملك حاجه دا انتى على نياتك خالص دى هتخلينا فرجه اصبرى بس.
ايات:
-ههههه دا احنا هنتنفخ النهارده وهنتعمل كل الاكلات اللى تخطر فى بالك.
ونظروا لاايهم كان صامت وهادئ
شهاب:
-ايهم انت ساكت ليه.
ايهم بهدوء:
-عشان عارف هى هتعمل ايه هتسوينا على نار هاديه.
وبعد نطق هذه الجمله فتح الباب بقوه شديده لدرجه انهم نطوا من اماكنهم
نهى بعربجيه:
-شباب بنات البوص منتظراكم على الفطار.
ايهم:
-شوفتوا مش قولتلكم هتسوينا على نار هاديه.
ذهبوا لرعد لقوها قاعده بمنتهى البرود والصمت كان عنوانها
رعد بخبث:
-اهلا اهلا شرفتوا يابهوات فاضل نص ساعه على اجتماع شركه الصقر وطبعا انتوا عارفين اصحابها هم عائله الجارحى.
نظروا لها وقد ايقنوا نها نست ولكن رعد لم تكن رعد ان لم تعلمهم درس
وقعدوا فى صمت تام يفطرون وبعد الفطار بدقائق ذهبوا لغرفه الاجتماعات
❈-❈-❈
فى غرفه الاجتماعات
كانوا سيف وعثمان وحازم وفهد وادم وماسه يقعدون فى غرفه الاجتماعات ينتظرون الفهد والرعد الذى جميع الناس يخافون من اسمهم وبعد دقائق
فجأه تدخل رعد واخواتها ورأها
رعد:
- اهلا اهلا يابشوات.
سيف بتفجأه وصدمه:
-انتى ايه اللى جابك هنا.
رعد:
-ايوه انا ليه فى حاجه.
فهد بضحك:
-ههههه دا انت لسه مشوفتش حاجه.
سيف بجديه.:
-انتى جايه تعملى ايه هنا احنا مستنين رعد وفهد مش مستنينك انتى
ولحظه واحده وانفجرت رعد من الضحك.
رعد:
-هههههههههههه.
وونظرت لا ايهم وهى تكلمه وقالت:
-هههههههه الحق ههههههه بيقولك ههههههه مستنى رعد وفهد هههههههههه.
ومره واحده انفجرت من الغضب:
-طب ايه رايك بقا انا انا الرعد وده. وشاورت على ايهم:
-ده الفهد.
حازم بصدمه:
-انتى الرعد بجد.
رعد بجديه:
-ايه دا ياعمى هو انت لسه متعرفش تؤ تؤ تؤ كده ميصحش ازاى يارعد متقولوش ازاى ازاى اخص عليكى.
ونظرت لااخيها واكملت بحده:
-ثانيه واحده ان ملقتش الكل مكانه والاجتماع بدأ هتكون الصفقه ملغيه.
وفى اقل من الثانيه كانوا اخواتها يجرون ونهى تجرى معهم لمكانها الخاص
ونظرت للذين واقفين وقالت بحده:
-ايه هو الكلام مش ليكوا لو مش ليكوا يبقا اتفضلوا من غير متروض عشان ورايا اجتماع تانى مش فاضيه انا لشغل العيال ده.
ونظرت لنهى وقالت:
-جهزيلى الملفات والسيفى للمعلومات.
نهى:
امرك رعد.
وفى دقيقه كانوا مكانهم ولم ينطقوا بحرف
وبعد الاجتماع
عثمان كان اول من يتكلم.
عثمان:
-ماشاء الله التصميم جميل جدا بس.
ماسه بمقاطعه:
-الله بجد روووووعه حلو اووووووى.
حازم بأنبهار:
-بجد المشروع جميل جدا بس مين اللى هيصممه.
رعد بجديه:
-انا طبعا وكمان انا اللى هشرف على بناؤه وشكرا الاجتماع انتهى.
ونظرت لااخواتها نظرت خبث وقالت
رعد بخبث مخفى:
-اممممم ورايا عايزاكوا فى حاجه مهمه ها ورايا.
ادهم:
-يانهار مش فايت هتنفخ النهارده كفايه بقا حرام والله حرااااااام.
وذهب وهما يضحكون عليه وذهبوا ورؤاه
وقام حازم وابيه وابنه وابنته وفهد وذهبوا
❈-❈-❈
نذهب لقاعه الانتقام
كانت عباره عن صاله تدريب
اخذت كل واحد وقامت تتدرب معه واخر واحد كان ادهم
ادهم:
- يانهار مش فايت لا لا لا مش لاعب معاكى انا.
وجرى وقبل ان يخطو خطوه للخارج قامت بأمساكه من قفاه(يعنى من عند قبه قميصه)
رعد:
-رايح فين ياحبيب قلبى دا انت ليك معزه خاصه.
ادهم:
-ها بجد.
رعد:
- طبعا بجد ياحبيب قلبى تعالالالى.
ومسكته وضربته لما عدمته العافيه
رعد بهدوء كالعاصفه:
- اللعب ابتدا ياشباب.
ايهم بخبث:
-هههههه ياحلاوه اما انا كان نفسى فى اليوم ده من زمان.
رعد:
- ادينى قربتهولك وقريب قوى هننتقم من اللى كان السبب.
ادهم:
-هننتقم من اللى بعدونا عن اهلنا.
جهاد:
-هننتقم عشان عمى وامى .
شهاب:
-هنتتقم لاغلى شئ كان على الارض وخدوه.
عمر:
- هننتقم عشان اخدوا مننا شى غالى اوى.
الاء وجنى بنفس الوقت:
-هننتقم لااجل الانتقام.
كلهم بنفس واحد:
-هننتقم لااجل امنا وابينا سننتقم.
❈-❈-❈
عند منزل الجارحى
كانوا يتسامرون حول ماحدث فى الاجتماع
حور:
-ايه ده بجد اللى بسمعه ده.
ماسه:
اه والله ياماما.
مريم بفخر:
-ايوه امال هما دول ولاد اخويا فينك ياماما تشوفى احفادك اللى يرفعوا الراس.
عثمان بضحك:
-ماما ومش بابا ليه.
مريم بحزن:
-عشان ماما مش هنا راحت لخويا ومراته وسابتنى لوحدى.
عثمان بحنان:
-وانا روحت فين ياحبيبه بابا.
مريم:
-انت جوه قلبى ياحبيبى.
سيف:
بس برضو مين الرجاله اللى كانوا معاها دول.
فهد:
-ها بتقول حاجه.
عثمان:
-لا يابنى ماقلش حاجه تلاقى عقله فوت من كتر شغله.
سيف:
-ماشى ياجدى ماشى.
وبعد الانتهاء من الحديث خرج سيف وذهب
عثمان:
-ربنا يهديك يابنى ويرجعك للطريق الصح.
وذهبوا لكى ينامون
❈-❈-❈
فى منزل سرين
-كانت فى منزلها وفجأه اتصل عليها سيف وقال لها انه سوف يخرجها فى موعد ذهبت وتجهزت وارتدت اقل مايقال عنه قميص نوم ووضعت كيلو دقيق وخرجت(ههههه معلش بقا)وذهبوا للمطعم
والمفجأه كانت رعد قد كانت هى واخواتها بنفس المطعم او الديسكو كما يقال
وللمفجأه التى هى غير ساره كان شريف هناك ايضا
كان سيف يأكل بغير نفس وفجأه تدخل من سحرت عقله من اول مره يراها وهى رعد لكن يعبس وجهه وهو يرى انها جأءت ولكن ليست بمفردها وانما مع اخواتها-
وقالت لاخوها ايهم بعد ان دخلت:
-ناديلى ماكس.
ولكن ماكس:
-نعم ياختى جايه تانى ليه عشان تبوظيلى المحل تانى.
رعد:
-نعم بتقول حاجه ماكس اصل مش سامعه كويس.
ماكس بخوف:
-ها ها لا يامعلم ولا حاجه.
رعد:
-طب ادام كده الطلب زى ماهو ومتنساش مش عايزه خمره ها فهمنى طبعا.
ماكس:
-فاهمك يارعد.
وذهب
ايههم لرعد:
-رعد انتى كنتى عارفه ان سيف هنا هو والبت دى ام دقيق دى.
جهاد بضحك:
-هههههه ام دقيق تصدق لايق عليها اوى الاسم ده.
رعد:
-اه ياايهم عارفه بس لازم نعمل الخطه دى وننفذها عشان نلفت انتباه........ لينا ها فهمت.
ايهم:
-تمام فهمت دماغك ياروح قلبى.
يتبع...
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة أسماء أبوبكر من رواية إنتقام التوأمان، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية