-->

قراءة رواية جديدة نعيمي وجحيمها أمل نصر - اقتباس

   رواية نعيمي وجحيمها 

بقلم الكاتبة أمل نصر



قراءة رواية نعيمي وجحيمها


اقتباس

الفصل التاسع والستون



لابد ان هناك خطب ما خلف هذه الصور او ربما تكون قديمة اثناء فترة خطوبتها هي، من المؤكد انها مجرد صدف بحتة لا أكثر، هذا هو الصح ولا يمكن ان يتعدى الامر أكثر من ذلك، هذا الرجل يهول، من المؤكد أنه يهول.


وصلت الغرفة لتدفع بابها بعنف جعلها الأخرى تنتفض وهي واقفة أمام خزانة ملابسها تنتقي لها شئ ما والهاتف على أذنها، فصرخت غاضبة بها:

-تاني برضوا يا كاميليا، هي بقت شغلانة ولا إيه؟

سمعت منها ولم تأبه بصرختها فنقدمت نحوها تجفلها بخطف الهاتف من يدها، صاحت بها رباب تحاول استعادته:

-دا إيه قلة الزوق دي؟ هاتي يا كاميليا وبلاش هزارك السخيف ده.

حدجتها بنظرة مخيفة محذرة قبل أن تقع انظارها على رقم محدثها بالهاتف لتوسع عينيها بشدة وقد علمت بهوية المتصل، لتعود بنظرة متسائلة بعدم تصديق نحو شقيقتها التي هدأت مقاومتها وقد انكشف امرها.

رفعت كاميليا الهاتف على أذنها تقول لمحدثها من الجهة الأخرى:

-الو.... بتكلم اختي ليه يا كارم؟

لم يجيبها المذكور فقد اكتفى بالأبتسام من موقعه منتشًا ليزيد من احتراقها، فصرخت به مرددة مرة أخرى:

- رد عليا بتكلم اختي ليه يا جبااان؟

على وضعه اللتزم الصمت ليُجفلها بإنهاء المكالمة، حتى يترك الأمر للشقيقتان وقد تحقق ما اراده.

ومن ناحيتها وفور اكتشافها لغلق الهاتف، صاحت مغمغمة بالسباب، ثم التفت نحو شقيقتها التي كانت متكتفة الذراعين، تناظرها بحدة ووجه مشتد الملامح، فهتفت بها كاميليا سائلة باستنكار:

-بتكلمي كارم يا رباب؟ بتكلميه وتخرجي معاه بعد كل عملوا معايا وحكتلك عليه؟

-ايه بقى هو اللي عملوا معاكي؟

قالتها بهدوء أذهالها، لتكمل وهي تخطو حتى جلست على تختها:

-كان مكتوب كتابكم، اختلفتوا مع بعض وفضحتيه انتي لما سيبتيلو الفرح، وبعدها انفصلتي عنه، طلع هو بعاهة في رجله، وانتي لقيتي البديل اللي كان مستنيكي، ايه بقى اللى مزعلك لما اكلمه؟

-إيه اللي مزعلني؟

رددتها بصدمة تكاد ان تشطر رأسها لنصفين، لتهتف بعدم استيعاب:

-هو انتي بتتكلمي بجد؟ أكيد انتي بتهزري يا رباب، أكيد بتهزري؟

رمقتها بنظرة مستهجنة لتجيبها:

-واهزر ليه بقى؟ هو انا لازم امشي على رأيك كدة عمياني عشان ابقى صح، والطرف التاني يا قلبي، ما هو عنده حق بردوا يقول على نفسه بريء، واتظلم كمان.

صرخت كاميليا بجنون:

- اتظلم! وبيقول كمان على نفسه اتظلم، دا كان عايز يخليني جارية تحت رجله، دا كان على وشك انه يغتصــ بني... 

قاطعتها رباب قائلة بعنف:

-كنتي مراته يا كاميليا بكتب الكتاب اللي كان ما بينكم، دا غير انك روحتي معاه البيت بمزاجك..

توقفت لترى رد فعل كلماتها على وجه كاميليا الذي تلون للأحمرار بشدة من فرط انفعالها ومقلتيها يكدن أن يخرجن من محجريهم، بذهول يعصف بها، واستطردت بكل اقتناع:

-كارم مجبركيش تروحي بيته، انتي روحتي معاه عشان واثقة فيه، لكن انتي برضوا اللي استفزتيه وخرجتي شياطينه، بمفاضلتك دايما بينه وبين طارق اللي كنت بتحبيه كمان، وسيباه مركون ع الرف في انتظار انفصالك. 

صرخت كاميليا نحوها وهي على وشك الإنهيار:

-هو قالك كدة؟ قالك ان محاولة اغتصــ ابه ليه وتعمد انه كان يكسرني ويذلني، كان بس رد فعل منه عشان اختك الوحشة اللي بتلعب بارجالة؟ انتي تصدقي فيا انا كدة يا رباب؟ طب بلاش انا، خلينا في السبب الأساسي اللي كشفلي حقيقته القذرة وخلاني عرفته على أصله، يا ترى بقى، الباشا حكالك قصته القديمة مع ندى واللي عمله في جوزها...

ردت سريعًا تُجفلها:

--قالي، وقالي كمان على خيانة صديق عمره ليه، لما لعب على بنت عمته من وراه وخلاها تحبه، وهو عارف ان كارم كان بيحبها، يبقى يستاهل اللي يجراله

-يجراله دا إيه؟ يخرب بيتك.

صرخت وقد فقدت الذرة الباقية من تعقلها لتطبق بكفيها على ذراعي شقيقتها وتنهضها عن محلها عنوة تواصل انهيارها:

-لحق امتى يعملك غسيل دماغ؟ لحق امتى يفهمك ان الباطل بتاعه هو الحق، والعنف واذية الناس بالشكل ده، دفاع عن النفس؟ قدر ازاي يقسي قلبك على اقرب ما ليكي وخلاكي بالحجود .

-بس بقى..

هتفت بها رباب تنزع كفي كاميليا عنها لتهدر بعنف وكأنها واحدة أخرى:

-انا مش عيلة صغيرة عشان معرفش افكر واجيب الحقيقة لوحدي، انا برضوا عندي دماغ زيك يا كاميليا، مش انتي بس اللي شاطرة يا حبيبتي، انتي اللي غلطتي لما وافقتي بكارم وانتي بتحبي واحد غيره، عايزة رد فعله يبقى ايه معاكي وانتي بتكرري نفس الحكاية القديمة معاه؟ وفي الاخر برضوا، انتي اللي كسبتي وهو اللي خسر، مستخصرة عليه يعيش حياته من تاني ليه بقى؟

هنا كاميليا لم تشعر بنفسها وهي تعاود إمساكها من ساعديها لتهزهزها بعنف، معاودة الصراخ بها:

-يعيش مع ميين؟ عايزاه يعيش معاكى انتي حيوانه بعد ما سستمك على دماغه؟ انتي ازاي بقيتي كدة؟ ازاي تقبلي على نفسك تبقى مع واحد بالسواد ده، خلص من واحدة عشان يتلم على اختها من وراها، طب ده يتاَمن ده؟ ده يتاَمن؟

صرخت بدورها رباب وهي تنزع كفي شقيقتها عنها:

- أوعي سيبيني، انتي عايزة تضربيني ولا إيه؟،

-ايه اللي بيحصل هنا؟ 

جاءت خشنة هادرة من مدخل الباب، لتبتعدا الشقيقتان عن بعضهما على الفور، والتففن نحو صاحب الصوت أباهم، الذي كان يحدجهم بنظرات نارية مشتعلة، مسحت كاميليا سريعًا على خديها، لتخفي اثار الدموع من عينيها، وقالت بصوت حاولت جعله عادي:

- ولا حاجة يا بابا، دا بس موضوع كدة ما بينا، خلى أعصابي فلتت عليها، أسفة لو خضيتك بصوتي العالي .

سمع منها الرجل والتف نحو ابنته الصغرى يجفلها بسؤاله، فقد استمع لنصف الحديث من صالة منزله، فور عودته من الخارج:

-انتي صحيح بتكلمي كارم طليق اختك يع رباب؟

تفاجأت في البداية المذكورة، ولكنها تمالكت سريعًا لتجيبه بجراة اجفلت الرجل وشقيقتها:

-ايوة يا بابا، وفيها إيه يعني؟ مش معني ان اختى انفصلت عنه وقالت عليه كلام وحش، يبقى خلاص، انا سمعته هو كمان واتأكدت من برائته. 

ظهرت الصدمة على وجه كاميليا، حتى انعقد لسانها عن الرد والذي تكفل به والدها:

-يعني انتي كلمتي البني ادم ده من ورانا؟ بعد ما اتقطعت صلتنا بيه، ومبقاش ما بينا وما بينه غير المحاكم، عشان تيجي دلوقتي تبجحي في اختك وتقولي انها ظلمت واحد بريء، بقى دي جزاتها معاكي انتي واخواتك يا رباب؟ بعد كل اللي عملته عشانكم....

قاطعته المذكورة بحدة غير مبالية:

-إيه هو بقي اللي عملته عشانا؟ لانها صرفت وساعدت معاك تبقي خلاص تتحكم فينا وتسوقنا على كيفها، ومحدش بقى يستجرأ يرفع راسه ولا يعلي صوته عليها، ليييه؟ هو حضرتك مكنتش بتصرف علينا خالص، سايب الأمورة المسؤلية للأمورة ام مرتب كبير تصرف هي من جيبها وانت رافع إيدك.

-إنت بنت قليلة الأدب.

صاح بها هادرة ليوقفها عن استرسالها وتبجحها المبالغ به، وفي شقيقتها، والتي تسمرت تطالعها بذهول لا تصدق أن من يتحدث الاَن هي رباب نفسها التي تعرفها بل وربتها على يديها، لا بل هي واحدة أخرى وليست شقيقتها التي تعرفها.


يُتبع..


لـ قراءة روايات أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة