قراءة رواية جديدة إنتقام التوأمان لأسماء أبوبكر - الفصل 4
قراءة رواية إنتقام التوأمان كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية إنتقام التوأمان رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة أسماء أبوبكر
رواية إنتقام التوأمان
الفصل الرابع
❈-❈-❈
يبدوا أنكَ تتمنىٰ الموت العاجل وليس الآجل، يا من جعلتَ لشر عنوان، وجعلت للشيطان اسمًا جديدًا أيُها البرعي يتكون من أربعة حروف جمراتٍ من نار، الباء: بئر خيانة عميق، والراء: رصاصات مسمومة تقتُل صاحبها، والعين: عيون الشر التي تتربص لالتهام فرائسها، أما الياء: ينبوع لا يفجر سوى براكين فساد للمجتمع، ولكن أنا أقول لكَ قد جاءك طوفان العزة وشرارة الحق التي لن تستطع أنتَ ولا غيرك إيقافها كحروف اسمها فهي الرعد يتكون اسمها من ثلاثة أحروف شرارات انتقام تدخل بدمار علىٰ صاحب الشر، فالراء: راية الحق والانتصار، والعين: عين الصقر التي تنتظر وتترقب لاعداءها لإفساد خطتتهم الدنيئة، أما الدال: فهو دفاع الحق والاظهار لميزان العدل الحقيقية، فالرعد ليس مجرد اسم عادي، بل هي شرارة شجاعة، بل أيضًا هي من تسبق العدو دائمًا بخطوات لتجعل الصدمة هي سيد الموقف لهم.
_ الخاطره الرائعه بقلم: دنيا محمد "ملاك صعب الامتلاك"
❈-❈-❈
فهد قد وصل لمكان التدريب ولاقى ان جميع اخوتها هناك ومرتدين لبس الرياضه
فهد X رعد
بدأت باخيها بالاول وبعده ادهم وبعده عمرو وبعده شهاب وبقى فهد
فهد بتوتر وخوف كبير:
-يانهار مش فايت انا هتنفخ نفخه النهارده ما يعلم بيها الا ربنا.
رعد:
-ماتنشف كدا ياض ويلا عشان مش فاضيلالك انا.
ذهبوا للمباره:
-استخدمه معه الكونغ فو والملاكمه-
وطرحته ارضا وخرجت
رعد لاايهم:
-ايهم خده ووصله وتعالالى لانى عايزاك فى موضوع مهم والباقى هيتابعوا الشركه.
وسابتهم وخرجت لكى تستعد للذهاب الى منزل الحاج ابراهيم
❈-❈-❈
اما عند سيف
فكان سيف يفكر بهذه الفتاع التى سلبت عقله وقلبه من اول نظره لولا لسانها الذى تحكم فيها كانت زوجته الان
سيف:
-ياترا حكايتك ايه يارعد ومخبيه ايه تانى.
ومن كثر التفكير ذهب فى ثبات عميق
❈-❈-❈
رعد لاايهم:
-بص ياحبيبى وحكت له ماحصل.
ايهم بأبتسامه:
-تمام يارعد ياحبيبتى وانا هروح معاكى.
رعد:
-تمام يلا اجهز عشان نروح مع بعض.
ايهم:
-وانتى كمان اجهزى.
وذهبو واخذوا شاور وارتدوا
رعد
ايهم
ذهبوا تجاه بيت الحاج ابراهيم
❈-❈-❈
رعد قد وصلت واتصلت بالحاج ابراهيم
بالهاتف
الحاج ابراهيم:
-السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مين معايا
رعد بمرح:
-ايه ده نسيتنى فى ثانيه ياحاج مكنش العشم ياهيما.
الحاج ابراهيم بضحك:
-رعد ازيك يابنتى معلش بقا مكنتش سجلتك.
رعد بجديه:
-انت فين يابابا انت فى البيت.
الحاج ابراهيم:
-لا والله يابنتى انا مشيت انتى روحى للواد عمرو اللى قابلتيه امبارح وهو هيدلك على مكانى هتلاقيه قريب منك عشان بعته للبيت.
رعد:
-ماشى ياحاج سلام دلوقت.
وظلت تمشى هى وايهم بجانب بعض لدقائق لغايه لما لاقت عمرو فى الشارع
رعد بصوت عالى:
. واد ياعمرو ولاااااا.
عمرو بتزمر:
-فى ايه مين اللى بينادى عليا.
رعد بجمود:
-انا ياروح امك.
عمرو بخوف:
-ها رعد بيه وحشتينى.
رعد ببرود:
-ميوحشك غالى ياخويا الا قولى ابويا فين.
عمرو:
-الحاج ابراهيم فى مكان التجمع اللى هناك عشان بيحل مشكله امبارح.
رعد.طب تعال:
-معانا يلا اخلص.
ومشوا تجاه هذا التجمع
لاقوا الذى اسمه
شعبان بهجميه:
-بت انتى هتسكتى ولا اجيب نفوخك نصين.
البنت:
-حوش حوش بقا انت يامعفن هتجيب دماغى نصين يابن ذكيه وزعلول يابو شعر مأمل ياابو جته جربانه ياحمد ياعومررررررر.
شعبان وهو ماسك مفتاح الانبوبه:
-بقا انا مأمل ياامل يابنت القمل طب تعاليلى يابنت الجربان.
❈-❈-❈
ايهم بضحك:
-ههههههههه جته جربانه ومأمله دا ايه ده.
رعد بهدوء:
-اسكت خالص اما نشوف حل فى المصيبه دى.
واخذت مسدسها وضربته فى الهواء
جميع من كانوا يتكلمون ويتعاركون سكتوا قاد الصمت الموقف لغايه لما قال
شعبان بسخريه:
-نعم يانن عين امك انتى كمان روحى العبى بعيد يابت بحته مسدس الصوت ده.
وقام ب دفع رعد ووقعت للارض
ايهم بصدمه:
-يانهار اسود انت وقعتها يخربيت اهلك دا انت يومك مش فايت.
وبصراخ:
-هو مين هنا الحاج ابراهيم.
الحاج ابراهيم وهو يظهر عليه الوقار بغضب:
-ايه اللى انت عملته ده ياشعبان ميصحش كدا واحنا من امتا بنضرب حريم.
شعبان:
-انا حر.
ولكن لم يكن بحسبانه ان رعد قامت
وقالت ببرود قاتل:
-انت قد اللى عملته ده.
شعبان بخوف لكن اخفاه:
اه قده هتعملى ايه يعنى.
رعد ببرود مشت بتجاه ببرود قاتل وقامت بضربه ضرب شديد جدا
شعبان بخوف:
-والنبى سيبينى معنتش هعمل كده تانى.
رعد ببرود:
-بقا ده حته سلاح صوت انا هوريك اذا كان بحق ولا صوت وبس.
وقامت باطلاق طلقه استقرت برجله
ابراهيمذهب لها وحضنها وقال:
-اهدى يابنتى اهدى خلاص.
رعد بفوقان:
-ايهم.
ايهم:
-ايه يارعد ياحبيبتى.
رعد:
هاتلى الواد ده وطلعهولى بيت الحاج ابراهيم.
واشارت على شعبان
ايهم ببرود:
-تمام.
الحاج ابراهيم:
-هتعملى ايه يابنتى.
رعد:
-مش عيب ياحاج ابراهيم لما يكون واحد مصاب ومتعالجوش دا حتى بيت الحاج ابراهيم ابو الكرم برضو.
الحاج ابراهيم بابتسامه:
-معاكى حق يلا تعالى.
وذهبوا
❈-❈-❈
البنت فوزيه:
-ايه ده دى ضربته واخدته ومحدش عملها حاجه.
عمرو:
-اصلك متعرفيش هيا مين دى يافوزيه.
فوزيه:
-هتكون مين ياعنى يانن عين امك.
عمرو:
-دى رعد بنت الحاج ابراهيم.
فوزيه:
-يانهار فل ياحلاوه ياولاد دا انا هحلى كل اهل الحاره شربات.
وبصوت عالى:
-عارفين مين اللى ضربت شعبوله.
الجميع:
-مين يابت يافوزيه.
فوزيه:
-دى رعد باشا الظابط بنت الحاج ابراهيم.
الجميع فرحان جاءت حاميتهم من برعى قد جاءت
-ياحلاوه ياولاد الف مليون مبروك
وفعلا فوزيه وزعت شربات على جميع من بالحاره...
❈-❈-❈
بالشركه
كان ادهم وجهاد وجنى وايات والاء وعمر وشهاب
كانوا يتابعون عملهم وفى لحظه جهاد
جاءت لها حاله من الجنون وقامت وقالت للسكرتير
جهاد:
-بص يااحمد هاتلى موضوع كل يوم خميس النهارده ها تمام.
احمد:
-ماشى ياجهاد بس لو رعد اتكلمت ماليش فيه هفتن عليكى.
جهاد:
-لا متقلقش محدش هيخون الدار امان.
وفى لحظه كانت جايبه مكبر الصوت ومشغله اغانى شعبى وبتغنى وترقص هى والموظفين وجابت حاجه ساقعه وجاتو
ادهم:
-هو ايه ده النهارده مش الخميس ولا حاجه.
ولكن ك كل مره يتفجأ بجهاد ترقص
جهاد بغنى:
-بهوايااااااااا انتى قاعده معايااااااااا عنيكى لياااا مرايه ياجمال مرايه العييييييين.
وتقلب وتغنى:
-دا عينه منى وانا عينى منك انت دا نفسه فى وانا نفسى فيك انت.
وكانت تغنى لاادهم وفجأه تقول:
-عند بيت ام فارووووق اى اى والشجره طرحت برقوق اى اى.
وتغير وتقول:
-الناجح يرفع ايده هيييييييه.
وتجئ فى هذه اللحظه ايات والاء وجنى ويقولون:
-هيه هيه.
ولكن ادهم بغل:
-ماشى ياجهاد ان ماوريتكم مبقاش انا ادهم ياشويه منخوليا.
واخذ الهاتف وكلم رعد
بالهاتف
ادهم:
-رعدددددددد وحشتينى.
رعد:
-ايه ده فى ايه وايه الدوشه دى وبتصرخ كدا ليه يلا.
ادهم:
-البت جهاد قلبت الحد الخميس.
رعد:
نهار امك انت وهى اسود اقفل بدل ماجى اقفل دماغك جاتكوا البلا.
وقفلت بوجه الخط
❈-❈-❈
قبل مكالمه ادهم بنصف ساعه
كانت رعد بمنزل الحاج ابراهيم وقدامها هذا المدعو شعبان وكانت تقوم بأطلاع الرصاصه من رجله
رعد وهى تتلاعب بجرحه:
-وانت بقا بتعمل كده ليه وبتتجرأ وترفع ايدك على حرمه.
شعبان بوجع شديد:
-ااااااااه والله ياست الناس انا بحبها وهى اللى مش راضيه تتجوزنى فبعمل كده عشان تكرهنى.
رعد وقد احست بصدق كلامه
رعد بجديه:
-متقلقش ياشعبله انا هجوزهالك ولا تشيل فبالك.
شعبان بسعاده رغم وجعه:
-بجد ياست الناس.
ابراهيم بابتسامه:
-بجد يابنى والفرح علينا رعد مابتقولش حاجه وترجع فيها صح يارعد.
رعد:
-صح يابابا.
ايهم بحزن مصطنع:
-بقا يابابا ويابنتى ومحدش قالى ياايهومى العثل ولا ابنى اهئ اهئ.
بسنت بحنان وغمزه:
-تعالى يابنى ياحبيبى وسيبك منهم.
وحضنته
ايهم بمرح:
-وحياتك انتى اللى فى الحته اليمين يابسنتى.
ابراهيم:
-بس ياض دى بسنتى انا ومفيش احضان اه ابعد عنها ياض.
رعد بغمزه:
-بتغير ياحاج.
ابراهيم:
-امال ايه دى حب العمر كله.
بسنت بخجل:
-بس يابت انتى وهو دا حبيبى وابو عيالي.
ايهم بغمزه:
-الله يسهلوا ياعم.
❈-❈-❈
قامت رعد وخلصت ربطت الجرح وقالت:
- تعالى ياشوشو كل يوم وانا اغيرلك على الجرح هنا عند الحاج تمام.
شعبان:
-ماشى يارعد.
وايهم اسنده واوصله بيته ورجع وفى هذه الاثناء جاء لها الاتصال
ايهم:
-ههههه هى دماغها ضربت تانى.
رعد:
-اه وانا هروح اشوحها دلوقت س صبرك عليا.
ابراهيم:
-ماتفهمينا يابنتى.
ايهم بمرح:
-ههههه اصل البت جهاد كل خميس..........وحكى لهم الذى تعمله جهاد كل خميس.
الحاج ابراهيم بضحك:
-ههههههه ياعينى عليكى يارعد بس يابنى النهارده الحد مش الخميس.
رعد بضحك:
-عشان كده هعاقبهم بس النهارده اللى معفى عن العقاب ايهومى حبيبى.
رعد:
-دلوقت يابابا استأذن انا والواد ده وبعدين نجيلك بكره وعشان هنقولك حاجه مهمه.
ابراهيم بحنان:
-ماشى يابنتى فى امان الله.
وذهب واحتضنها هى وايهم
وبسنت احتضنتهم
رعد:
-السلام عليكم ورحمه الله.
الحاج ابراهيم وبسنت:
-وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
وذهبوا
الحاج ابراهيم لبسنت:
-ايه رايك ياحاجه دول يبقوا ولادنا بدل رعد الله يرحمها.
بسنت:
-نفس اللى كنت هقولهولك ياحاج ربنا يصلحلهم حالهم يارب.
الحاج ابراهيم:
-امين يارب الا بقولك تعالى اقولك حاجه سر.
بسنت بخجل:
-بس ياراجل عيب انت كبرت على الحاجات دى.
الحاج ابراهيم:
-هو مين ده اللى كبر دا انتى مش انا انا لسه شاب صغير.
بسنت:
-بس بقا الله وجرت للداخل.
الحاج ابراهيم:
-استعنا على الشقا بالله.
❈-❈-❈
دخلت رعد الشركه
لقت الشركه عباره عن مذبله وورق بجميع الاتجاهات وصوت عالى والبنات بيرقصوا والشباب بيتفرجوا عليهم
ولكن لم تكمل كلامها ولكنها صرخت بأعلى صوتها لدرجه ان المكبر وقع على الارض وابصوت اختفى
رعد بغضب وصراخ:
-جهاااااااااااااااااااااااااااد جنننننننننننننننى الاااااااااااااااااااء اياااااااااااااااااات.
ادهم بضحك:
-كويس انك جيتى عشان تعرفى بيعملو ايه فى غيابك انا اللى بلغتلك يعنى مش هتعاقب صح.
جهاد بتوتر:
-اااااااا رعد روروووو حبيبتى عامله ايه مشفتكيش من ساعتين ونص.
رعد بهدوء:
-دقيقه واحده وملاقيش المهزله دى قدامى انا فى مكتبى وانتو.
وتكون بتشاور على البنات والشباب
-حسابكو معايا بعدين يلاااااااا كل واحد على شغله واللى بهدل حاجه يصلحها جتكو القرف.
وذهبت من امامهم لمكتبها
جهاد بشر:
-فى حد خاين بينا مين اللى بلغ الرعد ها.
الاء:
_اكيد مش انا.
جنى:
-ولا انا.
ايات:
-ولا انا.
وعمر وشهاب:
-ولا انا.
جهاد بشر:
-يبقى انت ياادهومتى تعالالى.
ادهم بتوتر:
-ااااا بصو متفهمونيش صح فى ايه بتبصولى كدا ليه.
جهاد:
-ولا حاجه ياحبيبى دا احنا.
الاء وجنى وايات:
-هنقطعوووووك.
ادهم:
-يامامااااااا الحقووووونى.
-ويجرى من امامهم وهم ورأه.
❈-❈-❈
اما بداخل مكتب رعد
❈-❈-❈
رعد:
-هههههههه مش مصدقه شكلهم هههههه دول كانو هيموتو من الخوف.
ايهم بضحك:
-اسكتى يخربيت كدا دا انا صدقتك وكنت هعيط.
ويمسح دمعه وهميه.
-بس ايه شكلهم خرافى ياريت كنت خدتلهم لقطه للذكرى.
رعد:
-بس بس دلوقت نتكلم فى الجد احنا بكره هنروح لبابا ابراهيم ونفهمه كل حاجه.
-اكيد طبعا لو هيقرب مننا لازم يعرف عننا كل حاجه تمام.
ايهم:
-اكيد طبعا وانا كنت هقولك تعملى كدا برضو بس لو قال نتراجع عن حقنا هتوافقى.
رعد:
-لا طبعا هنقنعه وكمان حتى لو خلانا نبعد عن انتقامنا متنساش ان القضيه الجايه هتكون عن..... ولازم ولابد ان احنا نتدخل.
ايهم:
-تمام ياعمرى يلا انا هروح اشوفهم عملو ايه سلام.
وقبل رأسها وخرج.
اما هى فمسكت ملف يتعلق بحياه الحاج ابراهيم واسرته ولم تقرأه بل اخذت بملف اخر وهو عن المعلم برعى تاجر المخدرات الذى ولحد الان لم يقف فى وجهه الا رعد ابنه الحاج ابراهيم وتمسك الهاتف وتهاتف
رعد:
-السلام عليكم.
فتاه:
-وعليكم السلام بالاخت اللى منفضالى.
رعد ببرأه:
-انا والله ابدا وبعدين ياليل هو حد يقدر ينفضلك برضو دا حتا صخر افندى ياكلنى حيه.
ليل:
-هههههه لا متقلقيش صخر طيوب وكيوت خالص.
رعد بسخريه:
-على يدى.بقولك ايه.
ليل:
-ايوه ادخلى فى الموضوع على طول بلاش لف ودورانات كتشييييير.
رعد:
-هههه حاضر بصى عايزه منك كل المعلومات عن واحد اسمه برعى احمد السيد من ساعه ماكان فى بطن امه لحد تاريخ اليوم ومكان معلومات عن مقدم رعد ابراهيم كانت تشتغل فى ايطاليا ولكنها اتقتلت .
ليل:
-من عنيا التنين يارعودتى.
-مامى عايزه اكل.
ليل:
-حاضر ياروح قلبى استنى هقفل مع خالتو رعد
-بجد خالتو رعد هاتى.
-رعودتى عامله ايه.
رعد بضحك:
-وردتى انتى عامله ايه وحشانى.
-انتى باضحكى عليا لو كنت وحشاكى كنتى جيتى وقعدتى معايا شهل بحاله.
رعد:
-حاضر يارورور ورايا حاجه مهمه وهجيلك ياقلبى.
-بجد ياخالتو.
رعد:
-بجد ياروح قلب خالتو سلام دلوقت ياروحى.
وقفلت معها رعد بخبث:
-والله وجت نهايتك يا............
❈-❈-❈
منزل عثمان الجارحى
❈-❈-❈
صباحا بغرفه سيف
يفكر برعد ومن يجرؤ ليعمل لها هذا العمل الشنيع من من اعدائها يفكر بموتها ولكن مره اخرى يقول.
-طب وانا مالى بيها .
ويرجع مره اخرى ويقول.
-انا مش هسكت على الكلام ده.
وفى ظل حديثه لنفسه يتفجأ بأحد يحتضنه من الوراء ويقول.
ماسه بحب:
-سيفوووووووووو.
سيف بفزع:
-ايه يابت مالك خرمتى ودانى.
ماسه:
-قلب ماسه من جوا.
سيف بجمود:
-من الاخر كدا عايزه ايه وبلاش لف ودوران.
ماسه بزهق:
-عايزه اخرج مليت وفهد مش هنا عشان يجى معايا.
سيف:
-تمام ياماسه عيونى هحجزلك تذكرا لاالمانيا لحفل افتتاح معرض sekoertللوحات.
ماسه بفرح:
-عااااااا بجد مرسى مرسى مرسى يااحلى سيفوووووو فى الدنيا
سيف بحب.
- هو انا ليا مين غيرك يعنى روحى بقا جهزى شنطه سفرك على مااحجزلك.
ماسه:
-فوراره يااحلى سيفوووو.
وقبلت وجنته وخرجت سريعا وهى تدندن
سيف بعد ان حجز لااخته التذاكر
سيف بغموض:
-لازم اعرف هو مين لازم.
واخذ الدواء ودخل فى سبات عميق
❈-❈-❈
رعد اخذت ايهم وذهبت لمنزل الحاج ابراهيم واخذته هو وبسنت وذهبوا للمستشفى ليتطمنو على سماء
بالمستشفى
❈-❈-❈
ذهبت رعد لجناح سماء ونظرو لها من الخارج اما رعد فتعقمت ودخلت لها لتتفحصها
بعد ان تفحصتها خرجت لهم
رعد بمرح:
-لالا دااحنا بقينا عال العال متقلقوش بقت كويسه بس هنسيبها فى العنايه شهر عشان جرحها وحالتها تبقى احسن.
الحاج ابراهيم:
-تمام يابنتى اهم حاجه تكون كويسه.
لينظر ايهم لبسنت يلاقيها بتدمع
ايهم بمرح وهو يحتضنها:
-مالك بس يابسبوستى مالبنت سما بقت كويسه.
وبهمس:
-هتخلى الواد ابراهيم ياكلنى حى يفكر انى خليتك تعيطى.
لتنظر لبراهيم لتلاقى ينظر لهم بغضب.
لتضحك بصوت عالى:
-بس ياواد اختشى.
ايهم:
-اوعى دى الدنيا ابستمتلى لما ضحكتى يابسبوستى.
ابراهيم بغيره:
-اوعى ياض ملكش دعوه ببسنتى.
رعد بضحك:
-ههههه بغير الحاج يابختك يابسنتى.
لينظروا لبعض وينفجرو بالضحك:
-ليحمد الله ابراهيم على هذول الابناء الذى خرجو زوجته من حزنها لفرح.
لتأخذهم رعد وتذهب بهم للمنزل الخاص بالحاج ابراهيم وتدخل هى وايهم معهم وتقول للحاج ابراهيم
رعد:
-بابا ابعت للواد شعبان عشان اغيره على الجرح وعلى مايجى اكون حكتلك على حياتى انا وايهم.
الحاج ابراهيم:
-تمام يارورو .
وذهب وحاكى شعبان
ولكن قبل ان يأتى لفت انتباه رعد.بصراخ نساء والرجال
رعد بفزع:
-فى ايه مين اللى بيصوت دا وليه.
ليقول لها الحاج ابراهيم:
-الواد دا مش هيجبها لبر.
لتنظر له رعد بنظره صقر وتقول:
-برعى.
ليومأ لها
ولكن قبل ان تتكلم كان الصراخ يتعالى وفتاه تقول
فوزيه:
-الحقينا يارعد بييييييه.
❈-❈-❈
يبدوا أنكَ تتمنىٰ الموت العاجل وليس الآجل، يا من جعلتَ لشر عنوان، وجعلت للشيطان اسمًا جديدًا أيُها البرعي يتكون من أربعة حروف جمراتٍ من نار، الباء: بئر خيانة عميق، والراء: رصاصات مسمومة تقتُل صاحبها، والعين: عيون الشر التي تتربص لالتهام فرائسها، أما الياء: ينبوع لا يفجر سوى براكين فساد للمجتمع، ولكن أنا أقول لكَ قد جاءك طوفان العزة وشرارة الحق التي لن تستطع أنتَ ولا غيرك إيقافها كحروف اسمها فهي الرعد يتكون اسمها من ثلاثة أحروف شرارات انتقام تدخل بدمار علىٰ صاحب الشر، فالراء: راية الحق والانتصار، والعين: عين الصقر التي تنتظر وتترقب لاعداءها لإفساد خطتتهم الدنيئة، أما الدال: فهو دفاع الحق والاظهار لميزان العدل الحقيقية، فالرعد ليس مجرد اسم عادي، بل هي شرارة شجاعة، بل أيضًا هي من تسبق العدو دائمًا بخطوات لتجعل الصدمة هي سيد الموقف لهم.
_ الخاطره الرائعه بقلم: دنيا محمد "ملاك صعب الامتلاك"
يتبع...
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة أسماء أبوبكر من رواية إنتقام التوأمان، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية