-->

رواية جديدة همسات معذبة لفاطمة الزهراء - الفصل 6

 

رواية جديدة وحصرية على مدونة رواية وحكاية 

رواية همسات معذبة 

بقلم الكاتبة فاطمة الزهراء 




رواية جديدة

همسات معذبة 

الفصل السادس 


‏فقط لو أني أستطيع أن أُغمض قلبي قليلًا، ليهدأ من جميع الفوضى التي تراكمت به .


أخذت العنوان من المشرفة وقررت أن تذهب بعد انتهاء محاضراتها وجدت الجميع يتهامسون حينما دخلت لتشعر بقلق شديد لا تعلم سببه.. وكان يتابعها بعض زملائها لتهتف أحدهم بسخرية 

ـ البرنسيسة وصلت أخيرا يلا نحتفل بها

ـ اسكتى بقى عاوزة منها أيه !!

وقفت صامته كادت أن تبكى لتكمل الفتاه

_ وحشتينى أخبار الملجأ أيه أنا كلمت بابا يدفع تبرع كبير لكم 

كيان بدموع : 

ــــــــــــــــــــــــــ

مالك :

ـ ايه الي بيحصل هنا خلاص مفيش عندكم ضمير .. كان ممكن تكونى إنتى مكانها ياترى كان هيكون احساسك إيه أى شخص منكم هيتجاوز معاها هيندم

هتف بسخرية : طبعا لازم تدافع عنها مع إنى أظن إنها مش بنت زى ما إنت متخيل 

مالك بغضب : 

ـ ريان أى تجاوز منك هتزعل على الأقل هى كل سنه بتنجح بتفوق ياترى أنتم بتقضوا السنه في قد أيه بلاش أى غلط والإ 

نيرة :

ـ إنت بتهددنا علشانها هاه على الأقل إحنا معروف مين أهلنا مش هى اللى بنت ــــــــــــ

قاطعها بصفعة قوية على وجهها لتنظر له بغضب لتغادر وهى تتوعده وقف الجميع صامتون وهم يتابعوا ما حدث ليلحق بها ريان 

نيرة بغضب :

ـ أنا يضربنى علشانها ماشى 

ريان : 

ـ اهدى بقى وبلاش غباء قولتلك بلاش من الأول لكن إنتى عنيدة .. أخوكى معجب بها وأى غلطه قدامه هيدافع عنها انا رأيى تبلغى عمى عن علاقتهم وقتها مش هيقبل إن ابنه يرتبط بها 

نيرة بتوعد : 

ـ مش أنا اللى أضرب بابا هيجيبلى حقى متأكدة


❈-❈-❈


كانت تبكى وهو يقف أمامها هو يحبها ولكن يعلم جيداً انه سيخوض حرب من أجل الحصول عليها 

مالك : 

ـ ممكن تهدى أوعدك اللى حصل مش هيتكرر تانى 

كيان : 

ـ هيا ليه الدنيا مستكترة عليا أعيش فى هدوء مش كفاية عيلتى اللى خسرتها أنا مبقاش ليا حد 

مالك : 

ـ متقوليش الكلمة دى تانى أنا وعدتك إنى مستحيل أتخلى عنك 

كيان بألم : 

ـ أهلك والناس مش هيقبلوا علاقتنا للأسف اتحكم عليها من قبل ما تبدأ .. إنت مستحيل هتخسر أهلك علشانى أرجوك بلاش تعطينى أمل مزيف علشان الحقيقة بتوجع أوى 

مالك :

ـ أنا مش بعطى وعد مش قده وهثبتلك قريب أوى 

كيان : 

ـ مالك أنا مش عاوزة أخسرك كصديق على الأقل .. فى الوقت اللى الكل بيبعد عنى وقت ما يعرفوا حقيقتي إنت كملت معايا خايفة تسيبنى إنت كمان زيهم 

مالك بحب : 

ـ مستحيل أبعد عنك لأى سبب

كيان بتوتر : 

ـ ممكن أقولك حاجه ومتتعصبش خلينا نتكلم بهدوء

مالك بنظرة قلق : 

ـ واضح إنه موضوع كبير تعالى نتكلم فى المكتب 

كيان برفض : 

ـ لا خلينا نتكلم بعيد عن الجامعة

اتجهوا معا لمطعم على النيل طلبوا المشروب كان متابع توترها يعلم أنها حين تصل لتلك الحالة يكون هناك أمر مهم 

مالك : هو النيل عاجبك أوى كدة كانك أول مرة تشوفيه احكى وبلاش خوف 

كيان بقلق : 

ـ مسؤولة الملجأ بلغتنى إنى أشوف سكن تانى وإنت عارف إنى مش هقدر الاقى سكن مناسب يعنى المشرفة 

مالك :

ـ كيان اتكلمى مره واحده ممكن 

كيان بتوتر من رد فعله : 

ـ المشرفة قالت ليا إن فيه واحدة محتاجة لبنت تقعد مع حماتها لانها مريضه هاخد مرتب كويس وكمان السكن هقعد معاها 

مالك بتفكير : 

ـ ياترى بتاخدى رأيى ولا بتبلغينى بقرارك واضح إنك موافقة 

كيان بحزن : 

ـ انا لو ملاقيتش مكان وشغل هطرد فى الشارع وهسيب الجامعة افهمنى 

مالك بغضب : 

ـ افهم أيه الهانم بتاخد قرارات من غير ما تبلغنى كانى مش مهم فى حياتها قولتلك تعالى اقعدى فى شقتنا القديمة ورافضه وفى الأخر تروحى عند أشخاص مش عارفة عنهم حاجة 

كيان :

ـ ممكن تهدى ونتكلم بالراحه الناس بيتفرجوا علينا 

نظر حوله ليجدهم ينظرون له : 

ـ مش مهم الناس لو وافقتى على الشغل ده يبقى تنسينى 

حملت حقيبتها واغراضها وركضت للخارج لحق بها قبل ان تأخذ سيارة أخرى وتغادر 

جذبها إليه ضمها لتبكى بقوة وهتف بحزن : 

ـ انا أسف اتعصبت عليكى كيان ليه مش فاهمه إنى خايف عليكي اسمعى كلامى وبلاش الشغل ده وتعالى ـــــــــــ

قاطعته وهتفت : 

ـ روح قول لوالدك إنك بتحب بنت من الملجأ وشوف رأيه .. إنت ليه مش واثق فيا إنى أقدر أحافظ على نفسى مالك انا عشت حياة مش سهله فأكيد مش هقبل إن حد ياذينى خليك معايا وافهمنى 

مالك : 

ـ طيب اتفضلى أوصلك وهستناكى أشوف عملتى أيه


❈-❈-❈


حين وصلوا للمكان شعرت بحزن شديد وكأن ذكريات تطاردها كانت صغيرة ولكن هناك بعض الألم وصلت ودقت الباب لتفتح الخادمة سارت معها وكأنها تعرف المكان جيدا دخلت غرفة المكتب لتجد رجل وزوجته فى انتظارها ملامحهم شعرت أنها رأتهم سابقا ولكن لا تعلم أين؟؟ 

كيان: 

ـ مساء الخير انا كيان من ملجأ ـــــــــــ المشرفة قالتلى إنكم محتاجين واحده تقعد مع والدتكم 

نهله بهدوء:

ـ فعلا لانى مشغولة الفترة دى ومحتاجة بنت تقعد معاها هى قاعده على كرسى متحرك ودايما فى أوضتها نادر لما تخرج مش مطلوب منك بس غير إنك تقعدى معاها وتهتمى بها اوهتاخدى مرتب كويس

كيان :

ـ انا بدرس فى الجامعة أخر سنة ممكن بس أروح يومين أحضر المحاضرات ومش هتاخر عليها

طارق :

ـ أيوة بس !! 

نهله :

ـ إحنا موافقين اليومين انا ممكن أقعد معاها على ما ترجعى هاتبدأى من أمتى ياريت لو النهاردة  

كيان :

ـ طيب ممكن أروح أجيب كتبى و هدومى من الملجأ 


❈-❈-❈


غادرت لتحضر أغراضها وهى تفكر فى حياتها المقبلة عليها وما ستواجهه فى هذا المكان حاول مالك إقناعها ولكن فشل ووعدته ان تتحدث معه طوال اليوم .. ودعت أصدقائها وعادت مرة أخرى دخلت للغرفة برفقة نهله وجدتها تجلس صامته وتنظر للحديقة اقتربت منها وجلست جوارها 

كيان بابتسامة : 

ـ اسمى كيان وهقعد مع حضرتك 

ماجدة بحزن :

ـ اسمك على اسم حفيدتي بتمنى أشوفها مرة تانية 

نظرت كيان لنهله بتوتر لتهتف بأمل : 

ـ ماما صدقينى هنلاقيهم هى مسألة وقت طارق و عابد مش ساكتين 

ماجدة بدموع :

ـ أنا عاوزة أشوفهم قبل ما أموت هقول لبنتى أيه مقدرتش أنفذ وصيتك 

ضمتها نهله وهتفت : 

ـ أوعدك هيرجعوا وسطنا قريب انا كمان بدور عليهم عن طريق الملاجئ 

ظلوا معها حتى نامت واخبرت كيان عن مكان غرفتها لتهتف :

ـ اطمنى ولادى كبار بيدرسوا بره البلد هيرجعوا قريب 

ابتسمت لها بهدوء وتركتها لتفرغ حقيبتها وأبدلت ثيابها لتنام بعد ذلك طاردها فى نومها بعض الخيلات لأطفال قامت خائفة حاولت النوم مره أخرى ليطاردها طوال الليل شعورين متنقاضين احدهم يقول لها ان تهرب من هذا المكان والأخر يخبرها انها ستجد نصفها الأخر هنا الذى فقدته منذ زمن .. استيقظت فى الصباح وذهبت لغرفة ماجدة وجدتها مستيقظة ابتسمت لها بحب ساعدتها فى الجلوس على الكرسى وبعد وقت قليل أحضرت الخادمة الفطار لهم 

كيان بحماس :

ـ أيه رأيك نقعد فى الجنينة الجو حلو النهاردة 

ماجدة برفض :

ـ لأ خلينى هنا اتعودت على المكان 

حاولت معها ولكن رفضت ليسمعوا صوت مرتفع فى الخارج نظروا لبعضهم لتجدها تبتسم بسعادة .. اقترب منها وقبل رأسها وشقيقته أيضا 


❈-❈-❈


ماجدة بسعادة حقيقية :

ـ أخيرا رجعت مصر مفيش سفر تانى 

وليد بحماس : 

ـ حبيبتي وحشتيني أوى أوى كده كل الفترة دى 

ملك : 

ـ خلاص بقى خلصت جامعة وهفضل معاكى هنا بلاش أشوف دموعك 

ماجدة : 

ـ أنتم جيتوا لوحدكم ولا أيه فين إيلاف 

وليد: 

  راحت تشوف طنط غادة وأكيد هتيجى تشوفك 

نهله بحزن :

ـ هى مش هتيجى هنا وإنت عارف كويس ذكرياتها هنا مؤلمة لها 

ملك بتوتر : 

ـ ماما خلينا ننسى الذكريات دى ونكون ذكريات جديدة 

ماجدة بدموع : 

ـ هى رافضة تسامحنا يا وليد وده حقها ظلمناها أكتر من أى حد تانى 

ملك بمزاح :

ـ بقى كل ده حب لها يلا يا وليد نرجع تانى بقى إحنا 

ماجدة وهى تضربها على رأسها :

ـ إنتى عارفة غلاوتك عندى بعدين مش ايفا اللى تغيرى منها 

كانت تتابعهم رغم حزنها على حالها ولكن سعادتهم جعلتها تشعر وكإنها جزء من هذه الأسرة ولكن انتبهت لاسم إيلاف لتتذكر شقيقتها مسحت دموعها سريعاً قبل أن ينتبه لها أحد 


❈-❈-❈


فى منزل جيهان كانت تنظر له بغضب شديد

جيهان : 

ـ ممكن أفهم فى أيه بينك وبين بنت عابد البنا 

ريان : 

ـ زميلتى فى الجامعة يا ماما التحقيق خلص ولا لسه 

جيهان : 

ـ انت لازم تقطع علاقتك بها مش هقبل يكون بينكم علاقة والسنة لومنجحتش هتخسر كتير 

ريان بسخرية : 

ـ ماما كفاية بقى تحكمات انا مش طفل صغير لسه إذا كنت سكت زمان الوقتي لأ 

جيهان بحده : 

ـ انت ازاى بتكلمنى بالطريقة دى 

سار وتركها تتوعد له ولها أيضا لتقوم بالاتصال بعابد وتهديدة ان يبتعد هو وابنته عن أسرتها 

جيهان بحده : 

ـ هما كلمتين يا عابد ابعد بنتك عن ابنى علشان متندمش وتخسرها قريب هى وأخوها ونصيحة أعرف ولادك بيعملوا أيه فى الجامعة .. تخيل كدة خبر فى الجرايد عن ابنك معيد فى الجامعة ابن محامى َمشهور يواعد فتاة من الملجأ 


❈-❈-❈


وأغلقت الهاتف حاول عابد أن يعرف ما يحدث مع أولاده وفى هذا الوقت وصلت نيرة و مالك للمنزل دخلت أولا نظر عابد لها بغضب شعرت بالقلق ليصفعها بقوة كانت ستسقط على الأرض ليلحق بها مالك 

نيرة بحده : 

ـ ممكن أفهم بتضربنى ليه ولا كل واحد يغضب مفيش غيرى قدامه 

نظر لابنه بغموض وهتف : 

ـ أيه حكاية البنت اللى بتقابلها فى الجامعة 

نظر لشقيقته التى تعجبت لسؤال والدها ليكمل بحده :

ـ اتكلم يا أستاذ هاه مين دى ومين اهلها ' نظر لنيرة أيضا ' وأيه علاقتك بابن جابر العربى انطقوا 


يتبع


إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة فاطمة الزهراء من رواية همسات معذبة، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية و حكاية


رواياتنا الحصرية كاملة