-->

قراءة رواية جديدة روضتني لأسماء المصري - الفصل 20

 قراءة رواية روضتني كاملة (الجزء الثالث من رواية أحببت طريدتي)
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى



رواية روضتني رواية جديدة قيد النشر

من قصص وروايات 

الكاتبة أسماء المصري



رواية روضتني 

الفصل العشرون

❈-❈-❈



أنا انطق ما لا تجرؤ أنت بالتفكير فيه

فيودور دوستويفسكي.

❈-❈-❈


ربما كان صعبا عليه أن يتخذ هذا القرار ولكنه اقنع نفسه بالنهاية أنها هي المتسببة بكل ما يحدث وما سيحدث أيضاً؛ فدخل منزل عائلته متجهم الوجه كحاله منذ أن غادرت منزل الزوجية فاستقبلته والدته بترحيب:

-حمد الله ع السلامة يا حبيبي، اعملك تتعشا؟


نفي برأسه وتنهد جالسا باجهاد، فاقترب منه أخاه اﻷكبر وربت على كتفه متسائلا:

-أكيد حصل حاجه تاني!


رفع وجهه ونظر له بضيق وصر على اسنانه قائلا بغضب:

-حاولت اتكلم مع ياسين تاني، بس برده نفس الرد المستفز والكلام اللي لا يقدم ولا يأخر وفي النهاية أهلها شايفينها عندها حق.


سحب نفساً عميقاً بداخله وطرده بحدة قائلا:

-أنا موافق على فكرتك يا أنس، ومن بكره هرفع دعوة طاعة.


ابتسم أنس دون أن يحاول اخفاء سعادته؛ فتعجب مالك من حالته ولكنه لم يتركه في تلك الحيرة طويلا، فأخرج بعض اﻷوراق من جيبه قائلا:

-أنا خليت المحامي رفعلك الدعوة بالتوكيل اللي معاه منك وعندك جلسه بكره كمان.


نظر له بدهشة ونطقت معالم وجهه بالذهول وسأل:

-ايه ده؟ إزاي وأمتي حصل الكلام ده؟


رد غير عابئا بدهشة أخاه:

-من اليوم اللي سابت فيه البيت، والجلسه اللي فاتت بعت المحامي يأجل لأن لا أنت ولا هي حضرتوا، طبعاً ولآخر لحظة بأخر في الموضوع يمكن ترتجع، بس اظن كان معايا حق من اﻷول وكويس أني مضيعتش وقت وهي سايبه البيت داخله فوق الشهر دلوقتي.


اراح مالك جـ ـسد ه على المقعد ونظر لأخيه قائلاً بامتنان:

-بجد مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه؟ أنت فعلا الوحيد اللي بتفكر في مصلحتي.


اقتربت والدتهما تربت عليهما بحنان قائلة:

-ربنا يخليكم لبعض يا ولادي ويبعد عنكم القرشانات اللي عايزين يوقعوكم في بعض.


تنهد وسأله بتوتر:

-وهنبعت لها ميعاد الجلسه ازاي وهي عملالي بلوك ومحدش من اهلها بيرد عليا؟


ضحك أنس عاليا وحرك رأسه ممتعضاً وقال بتوضيح:

-يعني قدامنا فرصة من دهب انها متحضرش الجلسه والقاضي يحكم لك غيابي، وأنت عايزنا نعرفهم ونضيع على نفسنا الفرصة دي؟


لمعت عينه وعاد لذهوله وهو يسأل:

-ازاي ده؟ هو المفروض بتوصلها دعوه بعلم الوصول؟


أوما له أنس وقال مفسرًا:

-حبايبنا بقى خلصولك الموضوع ده، أومال انت وبابا الله يرحمه ظباط كده ع الفاضي؟ اهو كام واحد من معارف بابا خلصوا الحكاية من غير ما يعلموها لا بجواب ولا غيره.


لم يعارضه وصمت مطرقا رأسه لأسفل وهمس متمتما:

-مكنتش حابب اﻷمور بينا توصل لكده، بس هي عنديه أوي.


هتفت والدته ترد:

-هي اللي عايزه خراب وفضايح كمان، يبقى هي اللي لازم تدفع التمن حتى لو بعد ما كسبت القضيه حبت تتطلق ساعتها تطلقها بشروطك يا بني.


نظر لها بحزن خيم على ملامحه وقال بصوت مبحوح:

-أنا بحبها يا ماما وعايزها، مش عايز أوصل الموضوع للطلاق، وخايف بجد اطلبها في بيت الطاعه تعند اكتر وترفع طلاق للضرر ولا خلع ساعتها بجد حياتي هتبوظ.


اقترب أنس منه اكثر ونظر له بتركيز في حدقتيه وقال بصوت صارم:

-اسمعني كويس عشان تفهمني، أنت وهي عيشتكم انتهت وكل اللي بيحصل دلوقتي ده حلاوة روح.


صمت وصر على أسنانه قائلا بغل:

-من اﻻخر كده بتاخد منها حق أخوك اللي خاضت في سيرته واتهمتوا زور، فلو انت شايف نفسك مش هتقدر تعمل ده قولي من دلوقتي وأنا اتصرف.


حدق به بدهشة وفضول:

-ايه؟! أحنا متفقناش على كده، أنا كل اللي جه في دماغي اننا هنعمل كده عشان ترجع عن اللي في دماغها و....


قاطعه انس صارخا بحدة:

-أنت اتجننت ولا ايه؟ بعد اللي قالته عني لسه عايزها؟ انا بجد مش قادر اصدق إن اخويا اللي فنيت عمري عشانه يكون ده رد فعله على اتهامي بالإتهام البشع ده!


ابتلع ريقه بألم ورد:

-انا مش قصدي يا أنس، بس ....


عاد لمقاطعته هاتفا:

-انسى يا مالك، خلاص روح الصبح خبط على بابهم واترجاهم يرجعوهالك ونفذ طلباتهم وهم هيوافقوا لأن ده هدفهم الوحيد، انك تاخد شقه بره وتبعد.


زغر بعينه وهدر بغضب:

-ومش هتفرق كتير يا ابن أبويا ترجعها وتعيش معاها من تاني وهي متهمة اخوك الإتهام ده، أو حتى تنفذ طلباتها وتبعد عننا.


حاول التحدث معه، ولكنه لم يمهله الفرصة فابتعد وهو يصيح بغضب:

-اعمل اللي انت عايزه وأنا بره الموضوع ده خالص.


وقف مسرعاً ناحيته وأوقفه مجاهداً حتى يستمع له، ولكنه وجد اﻻصرار والغضب متمثل في حدقتيه المحتقنتين؛ فأمسكه من ذراعه وقال بتردد:

-خلاص يا أنس متبقاش حمقي كده يا أخي.


التفت ينظر له بحدة وقال بصوت اجش:

-حمقي! انا اكتر واحد متفهم في الدنيا دي يا مالك، بس لحد سمعتي ومش هقبل ابدا اني اتهان بالشكل ده منها أو من اهلها، أنا دكتور أمراض نسا عارف يعني ايه مراتك تتهمني اﻻتهام ده؟ يعني مستقبلي يضيع وكل الستات اللي بتجيلي تخاف مني والعيار اللي ميصبش يدوش وشوف انت بقى يا حضرة الظابط لو الكلام ده انتشر ايه اللي ممكن يحصل وكل ده عشان ايه؟ عشان حته بت مدلعه عايزه تمشيك على دماغها.


ربت عليه بود وأومأ له مستسلما لغضبه قائلا:

-خلاص يا أنس، انا من ايدك دي لأيدك دي.


صرخ به يوبخه:

-يا بني أنا لا عايزك تابع ليا ولا لمراتك، أمشي بصوت عقلك ودماغك وشوف انت عايز ايه وأنا معاك مهما كان اختيارك بس متجبرنيش أنا كمان اني اقبل وضع انا مش هستحمله، فلو عايزها روح لها بس تطلع من هنا أنت وهي وده مش تسلط مني بس البنت دي لو رجعت بالشكل اللي انت عايزه انا اللي هتضر.


امسكه من كتفه وفسر له بهدوء:

-نرمين مفكرتش لا فيك ولا في سمعتنا يا مالك، كل اللي همها انها تخليك تنفذ لها رغبتها ولو رجعت بشكل تاني غير اللي أنا بقولك عليه هتبقى خلاص راحت، لانها متكسفتش حتى انها مش بس تقول لأهلها، دي راحت قالت للغريب جوز بنت عمها ده عشان كده لازم ترجع بالشكل والطريقه دي عشان لو هلفطت بالكلام هنا ولا هنا محدش يصدقها ويبقوا فاهمين انها بتقول كده غل منك عشان طلبتها في بيت الطاعه.


زفر بأنفاس غاضبة وسأله بحدة:

-فهمت يا بني؟


أومأ له وهو يشعر بغصة تؤلمه فتنفس اﻵخر الصعداء وتمتم بداخله:

-وكده أبقى ضربت عصفورين بحجر واحد، وابقي وريني يا ست نرمين مين ممكن يصدقك بعد كده

❈-❈-❈


استيقظ على لمسـ ـاتها الرقيقة على وجهه ففتح عينه بخمول ناظرا لها من نصف عينه وهمـ ـس بصوت متحشرج من إثر النعاس:

-صباح الخير يا سلطانه.


قبـ ـلته من وجنـ ـته وردت بحب:

-صباح الخير يا سلطان قلبي.


اعتدل بجـ سد ه ورمقها بنظرة متفحصة لملا محها النضرة ومـ ـسح بأنامله على وجـ ـهها صعودا وهبوطا متغز لاً بها:

-أجمل نساء الدنيا جوه عيوني انتي


ابتسمت بسعادة وردت ساخرة:

-طيب قوم يا سي صابر احسن تتأخر على الطياره.


ضحك وسحـ بها بسرعة فسقطت على جـ سد ه وهمـ ـس باذنها:

-انا مسافر في طياره خاصه يا روحي يعني كل حاجه تتأجل لحد ما أشبع منك.


حدقته بنظرات متوترة فلمحها على الفور وسألها بحيرة:

-مالك؟


حاولت اختلاق أي سبب لنظراتها تلك فقالت:

-قلقانه، هو انت مسافر لبنان تعمل ايه؟


حاول رسم ابتسامة مصطنعة على وجهه وقال بمرح:

-رايح استلقط مزز من هناك، ما انتي عارفه اللبنانيات قمرات قد ايه، وبصراحة كده جمالهم يهبل.


دفعته في صد ره موبخة:

-بطل بقى، أنا بتكلم جد.


قبـ لها من راحتها وقال بتأكيد:

-شغل يا حبيبتي، صفقة كده هتفق عليها عشان ازود الشغل شويه يمكن اقدر اعوض الخسارة بتاعة العالمية.


سألته بحيرة:

-مش خلاص شركة التامين هتدفع التعويض؟


أومأ لها مفسرا:

-على دفعات يا ياسمين، يعني لازم اطلع سيولة من معايا عشان اعيد بناء المصنع وإلا هنفضل كده ويا عالم هنخلص امتي!


تفهمت ما يرنو له؛ فاقتربت منه وظلت تدا عب شعيرات صد ره بانا ملها الرقيقة وهي ناظرة له بهيام فغـ مز لها يسألها بجر أة:

-عيزاني؟


بللت شفتيها وأومأت له بخجل فقال ضاحكا:

-طيب ما تقولي عيزاك ولا وحشتني؟


ردت بتلعثم:

-بتكسف.


علت ضحاته وهو يسخر منها:

-لا يا بت وانتي وش كسوف أوي، طيب ايه رأيك مس هلمـ سك إلا لما تقوليها.


اتسعت حدقتيها بدهشة لا مثيل لها وابتلعت ريقها وهي تتوسلة:

-عشان خاطري بطل تكسفني بقى.


رفع حاجبه وقال بتأكيد:

-طيب يا ياسمين انا مش هتحرك إلا لما تقوليها.


اقتربت منه تعض على شفـ تها السفلى وهمست بأذنه:

-وحشتني.


استند أكثر وأكثر على الوسادة واضعاً راحتيه خلف رأسه وقال بتحدي:

-مش حاسسها.


زفرت بيأس وحاولت أن تتركه وتبتعد ولكنه أمـ سكها بقوة وقال باصرار:

-هتقولي وهتعملي اللي أنا عايزه يا ياسمين.


سألته بتذمر:

-اللي هو ايه يا فارس باشا؟


غمز لها ضاحكا وقال موضحا:

-أنا لما بعوزك بعمل ايه؟ باخد خطوات وقـ بلات ومدا عبات مش كده ولا ايه؟


زفرت انفاسها السا خنة من حديثة وأومأت له مؤكدة على حديثه فأضاف:

-خلاص، يبقى تعملي زي ما بعمل بالظبط.


رفعت حاجبها تنظر له باصرار وثقة وقالت بصوت قوي:

-أنت مش قدي.


ضحك بانهيار وأكد:

-عارف والله.


شعرت بنفسها تحلق من حديثه المتغزل بها عندما أضاف:

-ده انا معايا بطل اﻷبطال، سميرة سمير وحش السرير.


ضحكت برقاعة فعض على شـ فته من اثار تها له، وانتظرها أن تبادر فلم تتأخر حتى بدأت تد اعبه بشفـ تيها على طول عنـ ـقه تـقـ بله بنهم فأخرج هو همهمات لم يعرف طريقها إﻻ معها، وأغلق عينيه مستمتعا بملمـ س بشرتها على عنـ قه، حتى أصبح غير قادرا على التحمل أكثر فالتف فورا وانقلبت الأدوار لتصبح هي أسفله وبدأ هو بفعل المثل معها حتى انخرطا بحنايا حبهما المتقد عشقا.


اعتدل بجـ سد ه لا هثا وقبـ لها من أعلى رأسها بامتنان وقال:

-لااا وحش السرير بحق.


ابتسمت واسندت رأسها على صد ره هامسة بدلال:

-يعني مبسوط معايا؟


رفع وجهها إليها ورد فوراً:

-عندك شك في ده؟ انتي مش بتشوفي حالتي بكون عامل ازاي وأنا معاكي؟ كل الناس بتشوف فارس الفهد الراجل الوقور رجل اﻷعمال اللي الكل بيخاف منه، إنما أنا معاكي بكون ايه؟


مـ سحت على وجـ ـهه براحتها وردت:

-بتكون حبيبي وجوزي وأبو ولادي.


اعتدل ينظر لها بنظرة لم تفهمهما وشرد بها فتعجبت وسالته بحيرة:

-بتبصلي كده ليه؟


ظل عقله يحدثه كيف وقع بعشقها لهذه الدرجة؟ فقط كلمة واحدة أو نظرة او تصرف صغير منها كفيل ان يجعل يومه كله جيد ووجه يبتسم، ودمعة واحدة منها تستطيع أن تعتم حياته كلها، لم ينتبه لتحديقه بها حتى هزته تسأله:

-سرحت في ايه؟


قال وهو يخلل أصابعه بشعرها الطويل ناظرا لعينيها التي يعشقها:

-أول مره تقوليلي الكلمة دي.


نظرت له بعدم فهم فأضاف مبتسما:

-كلمة جوزي، اول مره اسمعها منك.


راقها كثيرا نظراته الوالهة لها؛ فسألته وهي ترمقه بنظرات تشع بسهام الحب:

-مش أنت جوزي برده؟ 


أومأ لها وقبـ لها قبـ لة عاصفة وابتعد يلعق شفـ تيه بحركة تلقائية منه وتنهد متسائلا:

-الوسيلة اللي بتستخدميها كويسه ولا تعباكي؟


وجدتها فرصة سانحة لمفاتحته باﻷمر فقالت:

-مش مرتاحه فيها بصراحه، بخاف انسى يوم ميعاد الحبايه ولا حاجه.


رد معقبا:

-اظبطي ال Alarm بتاع الموبايل، ولا اقولك..


شاكسها مدا عبا جـ سد ها وقال:

-أنا هفكرك كل ما أقرب منك، ايه رأيك؟


دفعته بعيداً بدلال وقالت:

-أنا هروح لها بكره اخليها تغيرلي الوسيلة لو ينفع.


أومأ لها دون تعقيب وتحرك للمرحاض ليغتسل وخرج ليجدها بدأت باعداد حقيبة سفره؛ فسألته بحيرة:

-هتقعد كتير هناك؟


أجابها وهو يرتدي ملابسه:

-يعني من اربع ايام لأسبوع بالكتير وممكن قبل كده كمان.


اشارت لحقيبته تسأله:

-يعني كده كفايه ولا هتحتاج حاجه كمان؟


قبل جبينها وشكرها بامتنان:

-تسلم ايدك يا روحي، قوليلي بقى اجيبلك ايه من لبنان؟


ابتسمت وسألته:

-ايه ممكن يتجاب من هناك؟ أنا معرفش البلد مشهورة بايه!


ضحك وردد:

-ولا أنا والله، أول مره ازورها


لمعت عينها مدهوشة من حديثة وسألته بعدم تصديق:

-معقول! فارس الفهد أول مره يسافر لبنان؟


أومأ لها مؤكدا:

-ايوه مستغربه ليه؟ أنا دايما بسافر للشغل مش للفسح، ولحد دلوقتي مكانش في اي فرصة بيزنس ليا هناك فمحتاجتش اسافر لها.


اقتربت منه تهندم له ربطة عنقه وامسكته منها تشد عليها بيديها وقالت بتحذير:

-عينك تبص كده ولا كده هـ....


قاطعها بصوت أجش:

-هتعملي ايه يعني لو بصيت؟


ردت باصرار وجحوظ عينيها:

-الساطور واﻷكياس موجودين يا حبيبي.


انحني يهمـ س لها بتحفيز:

-يعني مش حرام عليكي اتقتل عشان بصه بس؟! طيب ده حتى الدين بيقول اﻷولى لك .


قرصت ذراعه بغل؛ فتأوه وابتعد ناظرا لها بتفاجئ هاتفة بتحذير :

-أنا مش بهزر على فكره.


تعجب منها وقال بحيرة:

-مبتعمليش كده وأنا مسافر أوروبا وأمريكا يعني!


قالت بغيرة:

-آه عشان بنات لبنان حلوين وأنا عرفاك عينك زايغة.


سحبها بقوة فارتطمت بصد ره وقال بهمـ س مثير:

-معاكي حق اللبنانيات من أجمل الجنسيات في العالم، بس انتي اكيد عارفه اني مش شايف غيرك ولا ايه؟


غمز لها بنهاية حديثه؛ فابتسمت له بحب وتحرك وهي لا تزال بحضنه للخارج نازلا الدرج فوجد مازن واخته بانتظارهما على مائدة اﻻفطار فصاح مازن بسخافته المعهودة:

-نموسيتك كحل يا باشا ولا ايه؟ انت محسسني انك لسه عريس.


رمقه بنظرة حادة وهتف بصوت اجش:

-اقطم بدل ما اعلم عليك قدام المدام.


ضحك مازن بسخافة وقال بمزاح:

-قال يعني هتفرق ما انت مخلي العيلة كلها رهن اشارتك يا باشا، هي يعني جت عليا انا 

❈-❈-❈


جالسا بمهجع الاستراحة بعد أن جمع ثيابه استعدادا للسفر، فطرق أمجد الباب عليه ودخل قائلا بدون مقدمات:

-زين، اﻵنسه دعاء واقفه بره ومش راضيه تدخل.


انتفض فورا وابتلع ريقه وخرج ليقابلها فوجدها تستند على الجدار الخارجي للڤيلا فاقترب منها قائلا بتوتر:

-دعااء!


نظرت له بعيون دامعة وهمست اسمه:

-زين.


علت ضربات قلبه بصخب إثر سماعه لنبرتها المنكسرة، فاقترب منها اكثر وتكلم بجدية حاول أن يضيفها لحديثه:

-تعالي اتفضلي جوه بلاش الوقفه دي.


رفضت بحركة رأسها، وقالت بحزن لم يكن من الصعب عليه رؤيته:

-معقول اسيبك كل ده لا تفكر تكلمني ولا تصالحني؟ 


لم يرد بل استمع لها تضيف بدهشة:

-لأ واﻷكتر من كده كمان انك متردش عليا لما أكلمك، هي ايه الحكاية؟ اللي بينا خلاص خلص لمجرد اني طلبت منك توفي بوعدك وتتقدم لبابا و....


قاطعها هادرا :

الحكاية لا هي زعل ولا....


قاطعته هاتفة بحدة:

-أومال ايه؟


بكت بنهاية كلمتها واقتربت منه أكثر تضع راحتها على كفه وسألته بانهيار باك:

-أنت حبتني يا زين؟ 


صمت ولم يجب؛ فتفاجئت من ردة فعله فنهجت بانفاسها وقالت:

-أنا الغلطانه عشان فرضت نفسي عليك.


حاول أن يصحح لها حديثها ولكنها لم تمهله الفرصة واستطردت:

-انا اللي بدأت معاك كل حاجه ومستنتش اعرف رأيك، بس حقيقي كنت مفكراك حبتني زي ما حبيتك.


رد وهو يتحاشى النظر لعينيها:

-مين قال اني محبتكيش يا دعاء؟ 


قالت بحدة متسائلة:

-ولما انت حبتني بعدت ليه؟


أجاب وهو يشعر بتمزق قلبه:

-عشان الظروف اللي حصلت و...


قاطعته رافضة حديثه:

-لا يا زين اللي حصل ملوش دعوه بتغيرك من ناحيتي، أنا مستعده استنى لما مشاكل فارس تخلص بس على الأقل تحترم بابا اللي جيت لحد عنده واديته كلمتك، لما بيسألني عنك مبعرفش ارد.


زاد نحيبها وهي تقول:

-مبعرفش أقوله احنا مع بعض ولا خلاص الحكاية خلصت على كده، ولو خلصت فخلصت ليه وامتى وازاي؟ معقول عشان طلبت منك اننا نتجوز؟


ابتلع ريقه وسألها بحدة:

-اخوكي رأيه ايه في جوازنا؟


أجابته بهدوء:

-منا قولتلك انه وافق، وبعدين ايه دخل رأي شادي طالما بابا موافق؟


صر على أسنانه وقال بغضب:

-عشان صعب... لأ مستحيل ان شادي يوافق بعد كل اللي عملته فيه.


نظرت له بدهشة؛ فهتف وهو على حافة اﻷنهيار:

-ايوه يا دعاء، كل شكوكك وكلامك عن اللي حصل له كان ليا دخل فيه.


تمتمت بتلعثم وشهقات عالية:

-أاانت بتقووول ايه؟ انت قولت لي ملكش دخل باللي حصله من فارس الفهد مش كده؟ أنت قولت لي انك مجرد جارد... حارس مش اكتر .


صرخت بقهر:

-انت قولت لي كده، ايه اللي اتغير دلوقتي؟


اجابها متسائلا:

-أنتي حد مجندك انتي وهو عشان تتجسسوا على الباشا؟


ارتعشت اوصالها وهي تنظر له بتفاجئ وقالت نافية:

-ﻷ طبعا ايه الكلام ده؟ شادي في بلد تانيه اصلا وأناااا...


صمتت وعادت تسأله:

-ايه اللي ممكن يخليك تفكر كده؟ اللي عمله فارس في شادي وقت ما كان عايز يتجوز ياسمين خلص من زمان وحتى بابا.....


قاطعها موضحا بوجل:

-واحنا برده السبب في اختفاؤه بعد كده والسبب في سفره وكل اللي حصل لأخوكي بسببنا.


امسكها من ذراعها بقسوة وقال بغضب:

-أنا لو مكانه مستحيل اقبل إن اختي تقرب مني مش يوافق على جوزانا، أنا أكتر واحد كنت بضرب واعذب فيه، يعني بينا عداوة مستحيل تخلص أو تتنسى.


نهجيت بأنفاسها وسال ماء أنفها مختلطا بعبراتها النازفة على وجنتيها وسألته:

-ليه كل ده؟ عمل ايه يستحق عليه كل اللي حصل له؟ حب بنت عمه وخطبها! بس كده!


بالطبع لم يكن بمقدوره أن يفشي سر رب عمله واخته الصغرى التي وقعت فريسة لعبة نجسة من تدبير مروان الفهد استخدم بها شادي للثأر لكرامته المهدورة على يد فارس حتى وصل اﻷمر لهذه اللحظة بالتحديد وهو يقف ما بين حبه وقلبه وما بين عقله الرافض للأمر يشك بها وبكل ما حدث.


تلكم اخيرا بعد أن فكر بحديثها:

-أنا الحب كان عاميني اني اشوف الحقيقة اللي كانت باينه للكل.


ضحكت ساخرة وسألته هازءة:

-وايه يا ترى الحقيقة اللي محدش شايفها غيرك يا زين؟ اني جاسوسه جايه اتجوز اللي عذب اخويا عشان ايه؟ تقدر تفهمني!


نظر لعينها وسألها بصوت متوسل:

-قوليلي الحقيقة يا دعاء وزي ما انا عايزك تسامحيني على اللي عملته في اخوكي هسامحك، بس مبقاش زي اﻷطرش في الزفة.


مسكها براحتيه من ذراعيها وهزها بقوة:

-قوليلي وصلولك إزاي وعايزين ايه؟ بيخططوا لأيه بعد كل اللي عملوه في الباشا وأنا أوعدك اني هنسى كل حاجه زي ما هعمل المستحيل عشان تنسي انتي واهلك اللي حصل مني في حقكم.


توسها مراراً وتكراراً وهو يهزها بعنف:

-أنا بحبك اوي، أول حب في حياتي هو انتي ومش قادر أبعد عنك، بس عايزك تصارحيني زي ما صارحتك، وبعدها نعرف فارس باشا ونرمي كل حاجه ورا ضهرنا و نبدأ من جديد.

❈-❈-❈



تناولوا الافطار بجو أسري حمـ يمي وتحرك كل من فارس ومازن متجهان للخارج وتبعتهما ياسمين وچنى وكل منهما تحمل طفلاً؛ فانحنى فارس يقبل الصغيرة چاسمين والتي تحملها چنى وقبل أخته ايضا من أعلى رأسها وقال بجدية:

-خلي بالك على نفسك يا حبيبتي.


ابتسمت له؛ فتحرك صوب زو جته وهمهم لها بصوت منخفض:

-هتوحشيني.


غمغم الصغير جاسر وهو على ذراع والدته بتلعثم:

-بببا ببا.


دا عب لحيته بانامله الصغيرة فلمعت عين فارس باﻻضافة لذهول ياسمين التي هتفت بلهفة:

-ايه ده؟ هو قال بابا؟


أومأ لها فارس وحمله منها وأخذ يقبله قبل كثيرة وهو يدا عبه:

-يا حبيب بابا وقلب بابا.


تذمرت ياسمين فورا بصوت طفولي ضاربة اﻷرض بقدميها:

-اول كلمه تنطقها بابا؟ وماما ايه ملهاش وجود؟


دا عب اسفل ذقنها وهو ينظر لها بتشفي قائلا:

-يا غيورة، يعني مستكتره عليا يقولي بابا.


ناولها اياه وقبـ لها من وجنتها وهو يؤكد عليها بصوت جاد:

-خدي بالك من نفسك ومن الولاد.


أومأت له وهي تنظر له باشتياق من اﻻن وفور أن تحرك شعرت بغصة قوية ضربت  صد رها وقلبها فنادته فورا بلهفة:

-فااارس.


التفت وعاد بضع خطوات لم يكن قد ابتعد كثيراً وسألها بقلق:

-في ايه؟ مالك؟


ردت وهي تتعلق بذراعه كالطفلة التي تحتاج لحنان ورعاية والدها:

-قلبي مقبوض، ما بلاش السفرية دي.


ابتسم لها وقال:

-طيب ايه رأيك لو تطلعي تلبسي بسرعه وتيجي معايا؟ الطياره من هنا للبنان ساعه ونص بس.


اعترض مازن المراقب لهما فورا ودون حذر:

-تيجي فين يا فارس هو احنا رايحين منتجع ده....


قطع كلامه فور أن نظر له فارس بتحذير فرأت ياسمين نظراته المحذرة فسألته بترقب:

-أنت رايح فين بجد؟ انا مش داخل دماغي شغل ولبنان ده، من امتى ليك شغل هناك؟


لم يجب وبدأ بالتحرك؛ فتعلقت به بعد أن تركت الصغير برفقة المربية وقالت بحزن:

-فااارس، عشان خاطري قولي الحقيقة، أنت فعلاً مسافر لبنان؟


أومأ لها وقال بجدية:

-هكدب انا يعني عليكي؟ بقولك اطلعي البسي وتعالي معايا وانتي تشوفي بنفسك.


رفضت وقالت بتسائل:

-رايح في شغل فعلا؟


نفى برأسه؛ فلمعت عينها وشعرت بالذعر وسألته بنظراتها فقال بقوة ووقار:

-رايح أقابل الناس بتوع المنظمة دول عشان نحل الموضوع ده.


نهجت بانفاسها المتوترة وتوسلته برجاء:

-بلاااش، انت رايح لهم برجليك! ضامنهم منين يعني؟


حاول تهدأتها فقال بصوت رزين وهادئ:

-لو عايزين يأذوني مكانوش استنوا لحد دلوقتي، والموضوع ده لازم يتحل عشان اطمن عليكي أنتي والولاد.


بدا جـ سد ها باﻻرتعاش فمسح على طول ذراعها:

-حبيبتي متقلقيش انا هتكلم معاهم بالعقل وهنفذ طلباتهم وبس.


لم تصدق حرف مما قاله فعقبت:

-معقول فارس الفهد هيرضى يتلوي دراعه بسهوله كده ويخلي حد يعلم عليه؟ انا مش مصدقاك.


رد وهو ينظر لمازن الذي حاول أن يشغل چنى عن اﻻستماع لهذه المناقشة التي قد تضعها هي اﻵخرى بمحل قلق واجهاد ذهني لعقلها العاشق، تنهد فارس ورد:

-في فرق كبير أوي يا روحي بين فارس الفهد رجل اﻷعمال اللي مكانش له نقطة ضعف ولا كان حد يقدر يعلم عليه، وبين فارس الزوج واﻷب اللي عنده مليون سبب وسبب عشان يطاطي للموجه لو عاليه عليه أو ممكن تأذي أقرب الناس ليه.


ربت على كتفها وقال بتأكيد:

-اطمني، وأنا لسه عند كلمتي لو عايزه تيجي معايا اطلعي البسي، وساعه أمرها سهل ممكن تعدي ببنج رش يعني مش محتاجه حقنه مهدئ حتى.


تذكرت معضلتها فرفضت بالطبع معللة كذبا:

-لا مش هينفع اسيب الولاد لوحدهم، انت عارف ظروف چاسمين.


قبـ لها قبلة أخيره وقال بصوته الرجولي المحبب لقلبها:

-لا اله الا الله.


ردت باكية:

-محمد رسول الله.


دلف سيارته ومازن إلى جواره بعد أن ودع صغيرته، وبدأت السيارة بالتحرك وتبعتها سيارات المرافقة من الحراسات، ولكنه لم يجد حارسه الخاص فسأل أمجد الجالس مكانه:

-مش المفروض زين اللي مسافر معايا وانت هتفضل هنا مع الهانم؟


التفت أمجد له وأومأ له معقبا:

-ايوه يا فندم أنا هوصل حضرتك لحد المطار وزين بره هيحصلنا.


جعد جبينه وسأل بحدة:

-بره فين وبيعمل ايه؟ ايه التهريج ده؟


خرجت السيارة من البوابة فوجده يقف بجانب الطريق ممسكا بذراعي دعاء فهدر بالسائق:

-اقف هنا يا كارم.


فعل اﻷخير أمره؛ فترجل ووقف أمامه واﻻخر ينظر له بتوتر ووجل ولكنها لم تهتم أبدا بوجوده، فنظرت له باذدراء واعادت نظرها لحارسه وقالت بتقزز:

-روح شوف اللي مشغلك احسن يرفدك، وانساني خالص يا زين.


بدأت بالتحرك ولكن كانت قبضة فارس الفولاذية على ذراعها من اوقفتها؛ فتأوهت بألم وهي تحاول ان تتخلص من أظافره الغارزة بلحم ذراعها وقالت بألم:

-اي ... سيب ايدي.


لم يتحرك أو يتركها ونظر لحارسه وسأله بصوت اجش غاضب:

-ايه اللي بيحصل هنا؟


ابتلع زين ريقه وقال بتردد:

-مفيش يا باشا، مشكله صغيرة بينا وهتعدي إن شاء الله.


زغر له بعينه مشيرا برأسه ليدلف السيارة ففعل دون تعقيب، وعاد ينظر لها ولا زالت أظافرة مغروزة بلحمها وتحدث بتوعد وحدة:

-لو فكرتي بس تنفذي الخطط اللي في دماغك، انا هنسفك من على وش اﻷرض زي ما عملت في أخوكي واللي كانوا مشغلينه.


سحبت ذراعها بعنف وقالت هادرة:

-انت بقى اللي لعبت في دماغ زين عشان كده متغير من ناحيتي! أنا كده فهمت.


ضحكت ساخرة ومتسائلة:

-يا ترى بقى قولتله ايه عني؟ أقنعته بايه عشان يبعد عني؟ أني جاسوسه وجايه اتجوزه عشان اتجسس عليك؟ ليه يعني مين انت عشان اضيع نفسي وشبابي واتجوزه بس عشان اعرف اخبارك واوصلها لأعداءك؟


نفخت هواءا ساخنا بدفعة واحدة وقالت بغل:

-واخد قلم كبير اوي في نفسك يا فارس باشا، انت مش حد مهم اوي كده عشان ده يحصل معاك لأن ده شغل مخابرات أنت أقل منه بكتيييير.


حديثها اخرجه من تماسكه فصر على أسنانه بعد أن احكم قبضته متحكما فيها حتى لا يصفعها هكذا أمام من يفترض أنه خطيبها وبنصف الشارع وقال بصوت هادئ محذرا:

-قولي اللي أنتي عيزاه، أنا وأنتي عارفين كويس انتي هنا ومع زين بتعملي ايه، وبما انه فاق فإيه رأيك نخلي اللعب ع المكشوف؟ وقولي للي مشغلينك إن فارس الفهد هيفعصهم زي الحشرات وهيعرف ياخد حقه وحق كل الناس اللي ماتت بفن وصنعه.


ربت أسفل ذقنها باستهزاء وهو يضيف:

-مااااشي يا قطة؟

يتبع...

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة أسماء المصري من رواية روضتني، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية



رواياتنا الحصرية كاملة