-->

رواية جديدة تز وجني متملك قا سي لصباح عبد الله - الفصل 9


قراءة رواية تز وجني متملك قا سي كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى




رواية تز وجني متملك قا سي

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة صباح عبد الله

الفصل التاسع



في العياده


يوسف بجمود:    

  - انا بطلب ايد الانسه نورهان منك ياجماعه


الكل بدهشه بينما قال ياسر وهو ينظر الي نور بغضب:   

 - وانت منين تعرف نورهان بنتي ياحضرت جناب الدكتور اني اول مره اشوفك 


ينظر يوسف الي نورهان وهو يقول.بتوتر.      اعرفها من اول يوم شفتها في الجامعه وانا حبتها واتعلقت بيها ومن يومها وانا بتمني الحظه اللب هاتكون فى على ذمتي ومراتي


وفبل انكمل حديثه يلكمه عمر بقوة وهو بقول بغضب:     

 -نعم ياخويا 


نور بخوف ودموع:  

  - يوسف


يصفع عمر نورهان على وجها وهو يقول بغضب:


-بتحبي يانورهان وتعيش قصة حب من غير ماحد يعرف.


وفاء بصوات عالي:     

  -يامري اية اللي تقوله علي خيتك ده ياعمر انت اتچنيت علي لاخر


عمر. بغضب:      

- لع ماچنيت ياما ما كل حاچه وضحه زاي عين الشمس اهو


يوسف بهدوء:   

 -ايوا انا بحب نورهان ومستعد اعمل اي حاجه علشانها وانا ماعملتش اي حاجه غلط ولا حرام علشان الغضب ده كله وانا بطلب اديها منكم بكل حب وادب واحترام 


عمر بغضب:     

-ولو انت اخر  ماحتجوز نورهان يايوسف


الحاج عطيه بصوات عال:     

- وانت اللي حتقول حتجوز مين وماحتجوز مين ياباشا مهندس عمر واحنا اهني مالناشي عوزه


عمر بتوتر:     

-لع ياجدي ماقصدش اكده بسي لو يوسف اخر راجل اني ماحخلي يتجوز واحده من اخواتي وصل


نورهان بدموع تردف قائله بخوف:

-بسي اني احب يوسف واعوز ياعمر


وفاء بصوات عال:.    

 -اي اللي تقولي ده يانورهان تعوزي تموتي يابتي


نورهان بدموع.      

-وفيها اي لم اقول اني نعوز بنحب 

يوسف زاي ماهو يحبني والحب مانوا حرام 


يذهب الحاج عطيه بتجاه نورهان بينما صفعه

علي وجها بقوة الي درجة انها وقعت فوق لارض وهو يقول يغضب.         


-بچي علي اخر الزمن بنت عديمة الحي زايك حتيب رأسي لارض بسي ماراح اظلمك يانورهان اسمعي هم كلمتين اتنين تعوزي تتجوزي الشاب اني حجوزك اي مع اخواتك بسي ماعوز اشوفك حي ولا ميته يانورهان وانت ياولدي تجيب اهلك لو عايشين وتجي قدام اهل البلد كلهم وتطلبه.من البيت زايك زاي اي حد حايروح يخطب وبعد اكده تخده في اي نصيبه المهم ماعوز اشوف خلقتها تانى كلامي مفهوم


وفاء بدموع.     

- انت تقول اي يابوي نورهان لسه عيالها حتخد على كلام عيالها


يرد ياسر بغضب. وهو ينظر الي نورهان التي لم تنهض من فوق الارض .      

-اللي ابوي قال عليه حايتنفذ كلمه تانى ماتتقال يام عمر


تنظر وفاء الي نورهان وهي تقول ببكاء.    -ليه يانورهان تعملي في اكده


❈-❈-❈ 


اليوم الثاني


في المنزل رجع الجميع الي المنزل بعد ان اتفقوا على كل شيء وسوف فعلوا حفل زفاف لنورهان ويوسف ايضا واطمئنوا ان حاتم بخير وليسه هناك داعي الي البقاء او الخوف واخبر اسر الجميع انه سوف سافر الي القاهره من اجل بعد الأعمال وانه سوف اخذ مع كلا من تنسيم وحازم و هو لان يقف هو وتنسيم يودعون الجميع قبل ان يذهبوا يردف الحاج عطيه قائلاً: 


-خد بالك من نفسك ياسر ياولدي ومن تنسيم


أسر.   

-  خليها على الله يابوي 


يرد الحاج عطيه قائلًا.        

-ونعمة بالله العلي العظيم واتوب اليه ياولدي كله على الله ؟


في القاهرة بعد في فلا احمد تجلس تنسيم وهي تبكي بشدة بينما يجلس حازم ويبكي معها وكان أسر مزال في الخارج يدخل اسر الفلا ليجد تنسيم وحازم يجلسواً علي طاولة الطعام وكلا منهم يبكي اكثر من الأخر بينما شم اسر رائحة شيء يحترق يركض اسر الي المطبخ ليجد ان يوجد شيء بداخل الفرن والدخان ياملئ المكان يطفئ اسر الخاز ليذهب الي تنسيم التي مزالت تبكي وهو يحمل فى يدي الشئ الذي كان في الفرن يردف بغضب قائلاً :   

- اي ده ياتنسيم 


تنسيم ببكاء وخوف.      

-كنت بعمل قالب كيك يا اسر بس جاه


وتنهار في البكاء قبل ان تكمل حديثه يردف اسر بخوف:       

-مين چيه ياتنسيم 


برد حازم ببكاء :      

-هو چيه يابوي


اسر. بنفاذ صبر.      

-هو مين اللي چيه اخلص انطقي انت وهي


تنسيم ببكاء :      

-صرصور يا  اسر وقف علي راسي وماكنتش عارفة اعمل ايه ومن غير قصدي قتلت الصرصور 


يقف اسر وهو يقول بذهول.    

- انتي بتعيطي اكده وسبتي الاكل يولع عشان خاطر زفت صرصر


تنسيم     

- ايوا ماهو مات ودفنتوا انا وحازم في الجنينة


اسر بذهول :    

- دفنتي الصرصر ياتنسيم 


تنسيم   :   ايوا 


اسر يضع ايدي علي جبينه بنفاذ صبر :    -ايوه ودلوقتي ان شاءلله بتعيطي علي المرحوم مش اكده


تنسيم   :  لا 


اسر. :  الله يكملك بعقلك امال بتعيطي ليه 


تنسيم   :  اصلا انا دفنت الصرصور قبل ماغسلوا وبعدين قرات ان الميت لازم يتغسل وان في عذاب في القبر علشان كدا انا زعلانه علي الصرصور زمان الغلبان بيتعذاب دلوقتي 


حازم ببكاء   :   معليش ياما حنقرا علي الفاتحه اني وانتي وابوي كل يوم عشان مايتعذابش 


تنسيم تضع قبله علي خدا حازم وهي تقول:     

 - حبيبي ياحزومه انت معك حق هنروح كل يوم نقرأ الفاتحة علي روح الصرصور 


وهنا يفقد اسر عقلها لينزع الحذاء ويمسكوا في  يدي وهو يقول :  ده انا اللى حقرأ عليكم الفاتحه  النهارده عملين ده كله عشان صرصر


ثم يرمي الحذاء وينزع الحزام ويركض خلف تنسيم وحازم آلذين يركضون امام عيناه وهو يقول:


-والله لا اربيكم من اول وچديچد تسيبوا الاكلي يولع والبيت يحترق وتقعدي تعيطي عشان صرصر ياخبتي المنيله بدري


تركض تنسيم هي وحازم ثم يدخلوا في اقرب. غرفة اليهم ويغلقوا الباب خلفهم قبل ان يمسك اسر بهم بينما تقول تنسيم     :  هو انا يعني عملت اي مش كفاية اللي انا في ده بدل ماتقف جنب مني وتسندي في الظروف دي 


اسر بصراخ مثل المجنون   :  انتي حتچنيني يابت المجنونة أنت حقف چمبك في اي في موت صرصر 


تنسيم ببكاء من خلف الباب   :  ومالوا يعني الصرصور مش روح وانا قتلتها انت قلبك اسي اوي يا اسر مافكرتش ان ممكن المسكين ده اب لحد ولا اخ لحد  ولا في عندوا زوجة قعدها مستني يرجع لها


يشد اسر علي شعر رأسه َ بغضب   :   ماشي ياتنسيم افتحي الباب ده بسي وانا حقولك حنعمل اي.


تنظر تنسيم الي حازم وهي تقول   :    اي رايك ياحازم افتح ولا لاء 


حازم بتفكير.   :  لع حيضربك ياما وحيضربني اني كمان


تنسيم بخوف :   لا خلاص مش فتحه 


اسر بغضب من خلف الباب   :   بچي اكده ياتنسيم ماشي. 


ثم يركن هو الباب بقوة لينفتح الباب وكان اسر وصل الي مرحلت الجنون من شدة الغضب يصرخ كل  من حازم وتنسيم بزعرة بينما ضرب اسر الارض بقوة بالحزام وهو يقول بينما يتعمد ان يرعب تنسيم بينما قال بصوات عالي وهو ينظر الي تنسيم بخبث      حازم. 


حازم بفزع.   :  ايوه يابوي


اسر بخبث   :   اطلع على اوضك واقفل الباب وراك 


ينظر حازم الي تنسيم بخوف وهو يقول :     بسي امي يابوا


يضرب اسر لارض مره ثانيه وهو يقول بصوات مخيف   :  حتسمع الكلام ولا اكتفك مع امك اهني.


حازم بخوف طفولي.   :  لع لع لع خلاص  يابوي


تنسيم بخوف   :    انت هاتمشي وتسبني ياحازم 


حازم   :  لع


اسر بغضب :   لع


حازم برعب :  حمشي يابوي


تنسيم بحزن :   بقا كدا ياحازم 


حازم   :   لع 


يضرب اسر لارض مره ثانيه بقوة ليركض حازم الي الي الخارج مثل الفأر الصغير بينما يكتم اسر ضحكة بالغصب وهو يقول     :   ها حتعملى اي دلوقت ياقطه


تنسيم وهي تتظاهر بالقوة   :   اوع تفكرني اني خايفه منك ولا حاجه 


اسر بخبث بينما يقترب من تنسيم وهي ترجع الي الخلف.   :   لع والله مو بين انك مش خايفه واصل


تنسيم بكذاب وهي ترتجف     :   ايوا مش خايفه من حاجه انت اصلا ماتقدرش تعلم حاجه 


ثم يضرب اسر لارض بينما اغلقت تنسيم عيناها من شدة الخوف وهي تستسلم لم هو قدام بينما ترك اسر الحزام من يدي واقترب من تنسيم اكتر فى اكثر ووضع يدي علي الحجاب ليزعه من علي رأسه ليعطي الحورية الي خصلاة شعرها وهو يقول بانفاس مشتعلة     :   وحشتيني قوي قوي قوي ياتنسيم 


 تنظر تنسيم اليه بطرف عين بينما شعرت بيدي اسر تداعب خصلاة شعرها ولاخر على خصره تردف قائله.   :  يعني مش هاتضربني


يبتسم اسر وهو يقول :   مش انتي كنتي تقولي من شوي اني مش اقدر اعمل لك حاچه راحت وين الشجاعة دي 


ثم يضع قبله علي فم تنسيم بشغف وحب وهو يقول :  بحبك وحشتيني 


يشعر اسر بثقل جسد هذه الطفلة بين يدي يحمل علي زراعيه وهو يقبله مثل المجنون بينما  تحاول تنسيم ان تبدله لكن لا تعلم كيف تفعل ذلك ليبتسم اسر بخبث على هذه الصغيره التي لا تعلم كيف تتعمل مع زوجها بيحملها اسر ويذهب بها الي العالم الخاص بهم بعد يوم شق من العمل


❈-❈-❈

 

في الصعيد 


في منزل الحاج عطيه في غرفة نور ونورهان تجلس وفاء مع نورهان ومعهم نور تردف وفاء بدموع قائلا 


-ليه اكده يانورهان يابتي بسي كيف حقدر اعيش من غير ماشوفك واطمن عليكي زاي اخواتك


نورهان بدموع     :  اعمل ايه بسي ياما في نصيبي يعني اني اللي حتظلم من النحيتن يام أفضل مع اهلي واتزوج واحد غير الشخص اللي اني بنحبوا يام اتزوج اللي اني بنحبوا واهلي ييعتبروني ميته واني لستي عايشه 


ترد نور قائله.   :  ومين اللى عمل فيكي اكده مش انتي بردوك اللي عملتي كل ده في نفسك كتير. حذرتك يانورهان وقولتلك يابت ابوي بعدي عن الجادع ده ماسمعتي مني 


نورهان ببكاء   :  ايه يانور انتي شمتني في ولا اي


نور بحزن. :  لع والله يابت ابوي ماقصديش اكده بس اني بنقول اكده عشان چلبي محروق عليكي 


وفاء بدموع   : احب علي يدك يابت بطني ترحمي امك من العذاب ده وتنزلي تقولي لجدك اسفه وتحبي علي يدي وتقولي انك معاد تعوزي تتزوچي من الچادع. ده


نورهان بعتراض.   :  اي اللي تقولي ده بسي ياما 


نور.  :  اللي تقول امك صح يانورهان ولا انتي تفضلي الجادع الغريب ده علي اهلك 


نورهان بدموع   :    حرام عليكم بقولكم بحبوا والله العظيم بحبوا وانتي يانور لو انتي مكاني كنتي تسيبي حاتم ولا عشان انتي حتزوجي اللي تحبي وكمان حتفضلي فى حضن ابوك وامك ومش حاسه  بحاچه


ياسر بغضب من على الباب.   :  وانتي مين غصبك تعملي أكده واتبعتي عن امك وابوكي


ثم يذهب بتجاه نورهان ويقوم بصفعه بقوه وهو يقول بصوت عال.   :    چبتي لي العار يابت الك*لب وخليتني اوطي راسي چدام ابوي واخواتي حسبى الله ونعم الوكيل والله ماكنت اخاف من ربنا لكونت دبحتك ورميت چثتك لكا*اب تنهش قلبك يافچ*رها ياعد*يمت الحي


ثم يصفع نورهان صفعه تلو الأخرى ولا يبتعد عنها غير أن ابعتدها وفاء عنها قبل أن يقضى عليها بينما 


تنظر نورهان إلى الأسفل ودموعها تتسابق على وجها الذي أصاب بالقدمات ولا تقدر أن ترفع عيناها في عين ولدها بينما قالت وفاء ببكاء وهي تحاول أن تبعد ياسر عن نورهان قدر ماتستطيع.   :    خلاص يابو عمر احب على يدك خلاص ياخوي إذا هي اختارة طريقة الله يصلح لها حالة ياخوي وحچك عليا يابو عمر اني اللي ماعرفت اربيه صوح من الاول 

❈-❈-❈

في مكان اخر 


في مكتب الدكتور يوسف  يجلس يوسف على المقعد الخاص بالمكتب ويمسك سجاره في يدي بينما يجلس امامه احد اصدقائيه وهو يقول بضيق 


-انت اتجننت يايوسف هتجوز البنت دي؟ 


يوسف ببرود     :   اتجوز اي ياعم انت اتجننت لا طبعاً مش هتجوزه


الشخص   :  امال اي اللي انت عملته ده 


يوسف يضيق. :    اعمل ايه يعنى البنت بقا لي سنه معها ومش عارفه اوقعها ده انا لحد دلوقت بكذاب عليها ومفهمها اني دكتور ومعيد في الجامعه وكل يوم اضيع فلوس علشان مااتكشفش واكسب انا الرهان في لآخر قبل ماتخلص السنه والبنت دي الرهان عليها كبر اوي ويستاهل كل اللي انا بعملوا ده


الشخص بحنق. :    انت بتلعب بنار يايوسف البنت صعدية واهله صعيده ولو شموا خبر عن اللي انت بتعملوا ده قول علي نفسك يارحمن يارحيم وماتنسيش عمر هو مش هايسكت غير لم يجيب اخرك وانت عارف كده ومش محتاج حد يقولك حاجه


يوسف وهو يخرج من فمه دخان السجائر.      خليك انت بعيد بس ومش هيحصل حاجه ولو علي عمر هو مش هايقدر يعمل حاجه 


الشخص بضيق.   :   ماشي يايوسف اظهر ان الكلام معك مش هاقدم ولا هاياخر وانت حر ياصحبي اللي بيشيل جاره مخرومه بتخور على دماغوا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


يوسف بشرود. :    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 


بعد ان غادر الشخص يردف يوسف بغضب  وهو يتحدث الي نفسه.   :   اي اللي انا نيلته علي عين اهلي ده لو ابوي عرف انني هتجوز البنت دي هايعمل  اي في ولا نورهان  واهلي هايعملوا اي لو حد عرف اني بكذاب على نورهان وبلعب عليها بس علشان اكسب الرهان 

❈-❈-❈

في القاهرة عند أسر وتنسيم


يقف أسر في المطبخ مع تنسيم وهي تحضر العشاء تردف تنسيم بخجل قائلة.   :    مالك بتبص لي ليه كدا في حاجه


أسر بمغازله.   :  الله مراتي بلاش ابص لها


تنسيم بتوتر.   :   لا مش قصدي بس بتوتر وبتكسف لما تبص لي بشكل ده


يحتضنها أسر وهو يقول.    : واكتر احاجه بحبها فيكي ياتنسيم هو خچلك اللي بچنني ده


يأتي حازم وهو يقول.   :  انتم تعملوا اي


يبتعد أسر عن تنسيم وهو يقول بينما حمل حازم على كتفه.   :  ولا حاچه مش انت كنت نامت اي صحك


حازم بخوف.   :  حلمت ان الصرصور اللي امي تنسيم موتوا بيجري وراي ويعوز يقتلني يابوي


تنسيم بخوف.   :   يامامي وعملت اي ياحازم كنت قول له أن انا ماكنتش قصدي اموتوا


ينظر أسر إلى تنسيم بذهول وهو يقول.       -انتي متأكده انك فيكي عقل ياتنسيم


وقبل أن تقول تنسيم شيء تشعر بالغثيان لتركض بإتجاه دورة المياء. ينزل اسر حازم من علي كتفه ويذهب خلف تنسيم وهو يقول بقلق.     :  خير مالك ياتنسيم.



يتبع


إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة