رواية جديدة انتقام التوأمان لأسماء أبو بكر- الفصل 10
قراءة رواية انتقام التوأمان كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية انتقام التوأمان
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة أسماء أبو بكر
الفصل العاشر
وكأن قلبي قد رفض الحياة دونك، فأين سأذهب أنا بقلبي في حياة ليس أنتِ بها، وكأن روحي قد رفضت استيقاظي خوفًا من عدم وجودك جانبي، أصبح قلبي يتبع خطوات قلبك فعندما توقف قلبك بعدها توقف قلبي الذي أضحى عاشق لقلبك، قلبي بات مسكين بلا مأوي يبحث عن القلب خاصتة، تائه أنا وسط صحراء أبحث عنكِ وكلما أقترب من ظلك بفرحة قلبي أنني وجدتك أخيرًا، أجده قد تحول إلىٰ سراب وأصدم بتلكَ الحقيقة المؤلمة لفؤادي، أنني كنت أعيش علىٰ الأطلال، أطلال وجودك جانبي، قلبي قد بات يرفض الحياة دون وجودك جانبي، وكأن روحي قد باتت تنفر من تلك الصحراء الهادئة بطريقة مو حشة وبردها القارص.
_ƚԋҽ Ϙυҽҽɳ: دنيا محمد "ملاك صعب الامتلاك"
❈-❈-❈
سيف كان بأحلامه الوردية مع ترتيل يحلم باليوم الذى تزو جها به نعم لم يكن به اناسا ولكن كانوا لوحدهما وربهم شاهد على زوا جهم ولكن يعكر انتباهه حديث صقر ويحاول ان يفتح عيـ ـنيه ولكنه لا يقوى كل ما جعله ان يحاول هو نطق صقر بأن ترتيل تحتاجه لهذا حاول بكل جهده ولكنها معه وفجأه يصفر جهاز سيف
لينظر صقر بذهول وتفجأ وخوف شديد:
-دكتور دكتور الحقنا بسرعه.
وذهب جريا لكى يأتى بالطبيب ولكن اتى له عز الدين
عز الدين بلهفه:
-ايه رعد حصلها حاجه ماتنطق يااخى خوفتنى.
صقر بلهث وهو يلتقط انفا سه:
-مش رعد دا س س سيف الاجهزه سيف فى خطر اعمل حاجه ارجوك هديك اى حاجه والفلوس اللى انت عايزها بس تنقذه.
ليسرع عز الدين ونظر لصقر بحزن وهو يقول:
-جهاز صدمات القلب بسرعه مفيش وقت بنخسر المريض بسرعه ياسهام بسرعه.
لتجرى سهام وتأتى بجهاز الصدمات وتقوم بتشغيله فجهاز نبضاته قد توقف
سهام بهـ ـلع:
-الحق يادكتور نبض قلبه وقف اعمل حاجه بسرعه.
ليأخذ منها جهاز الصدمات لينقذ ما يمكن انقاذه يقول لها
عز الدين بهـ ـلع:
-بسرعه ياسهام مفيش وقت شغلى على250فولت بسرعه
لتقول سهام:
-تمام
وارسلت بيـ دها إشارة البدء
فبدأ عز الدين
ولكن قطع عمله صرخة سهام وهى تقول:
-الحق يا دكتور عز نبض المريض سيف توقف.
❈-❈-❈
صقر بخارج غرفته
بالخارج كان صقر قلق جدا على رفيقه الذى رافقه فى اسوء ايام حياته رافقه وقت ماتركته تمارا معلمته الجميلة وامه الثانيه وقت ما تركته ومعها حبيبته الجنين بيان وكان يعلم ان الجنين قد مات ولكنه كان ايقن ان تمارا والجنين بخير وكان يدعى على ادم كل ليله ليس لا إنه سرق منه تمارا فقط بل ادم هو من فعل هذا لتمارا خـ ـان ثقتها
تغلغل الشك بداخله تجاه زو جته وفعل معها اسوء ما يكون فقام بضربها بشده معـ ـتدى عليها بكم الضر بات التى افقدت الجنين لهذا تركتهم تمارا بعد ساعتين من وقوع الاعتـ ـداء قالت ان هذا الشخص الذى نشلته من الضياع ووثقت به خاب املها به وخان ثقتها لهذا لم تريد ان تحب وتتزوج لانها تعلم النتيجه وبهذه الاوقات قابل سيف بالمدرسة الداخلية
بوقت كانو جميع الاولاد يتنمرون على صقر بأشد الطرق كان ضعيف للغايه بغياب امه الثانيه كانت هى مصدر قوته فدافع عنه سيف فى كل مره كانو يتنمرون عليه بها وكونو صداقه ابديه وكانو الاصدقاء يحبون يحمون بعضهم كثيرا ابتعدو فقط فتره رجوع بيان لانها فرضت الحظر على العائله ولكنه وقت مايجتمع به مره ثانيه تكون هذه النتيجه القاسيه لا لن يسمح بهذا ابدا لن يسمح بإبتعاد رفيقه مره اخرى
ونزلت دموعه بكثره لـ ثانى مره نزلت اول مره لما كانت بيان ستتخلى عنه وثانى مره الان لن يقدر إن رحل رفيقه مره اخرى والان الرحيل للأبد لن يتحمل كم هذا الالم ليبكى بكثره.
❈-❈-❈
بيان
بيان بعد ان هاتفت ابنها الحبيب افرغت دموعها معه فهو حنون وانساها احزانها فهو ولدها الذى لم تجلبه من رحمها ولكنها ربته اكثر من ان يكون ولدها وجففت دموعها وذهبت ل إتجاه غرفه رعد وسيف ولكنها فوجئت ب صقر ب الخارج ويبكى يبكى هل ماتراه حقيقه صقر يبكى فهذه المره الثانيه له فذعرت وخافت بأن يكون السيناريو الذى بعقلها صحيح هل رفيقتها ستفارقها الان وللأبد لا لا لن اسمح بهذا سأجلب لكى افضل الاطباء.
جرت تجاه صقر بخوف وفكره ان رعد حدث لها شئ فظيع لتذهب اليه
بيان بخوف وذعر شديد:
-فى ايه ايه اللى حصل ياصقر ر ر ر رعد حصلها حاجه؟
لينظر لها صقر بدموع:
-لا لا مش رعد دا سيف سيف هيروح منى بعد مالقيته يابيان انا مقدرش اعيش من غيره دا صاحبى كان معايا وبيدعمنى فى اسوء مراحل حياتى هيروح كدا ويسبنى دا مش عدل مش عدل ابدا!
وانفجر فى بكاء شديد
اما بيان زفرت براحه شديدة انها ليست رعد ولكن تفجأت بصقر ماذا؟ رفيق ماهذا الذى تقوله ياتوأم روحى منذ متى وانتم رفقاء ولكن ليس هذا الذى افكر به الان سيف مابه هل جاءت له نوبه ام ماذا؟
بيان بهدوء وهى تحتضنه وتربت عليه:
-اهدى ياصقر إن شاء الله خير متقلقش ادعى بس وربنا هيستجيب لدعواتنا هو عارف مافى قلوبنا وعارف اننا منقدرش نعيش من غيرهم ادعيله ادعيله وانا كمان هدعيله وادعيلها ياررررررب.
ليقول صقر وهو يمسح دموعه كال الطفل الرضيع:
-انتى صح كلامك صح هدعيله وربنا هيستجاب لدعائى يارب اشفيه وعافيه واعفو عنه انك تعلم مافى القلوب انك عالم ما ب قلبى انه اكثر من اخ لى ف ارجعه لى ياالله ولا تحرمنى منه.
لتأمن على دعائه بيان وتأخذه ليقعدو على الكرسى(المقعد) وتحتضنه وتربت عليه لتبعد عنه هذه الفكره السيئه التئ تدور بعقله.
❈-❈-❈
برغم كونكِ شديدة الذكاء يا فتاة المصاعب لم تعرفي بعد الصله بينهم، ورغم ذلك استطعتي تدارك الموقف والوقوف بجانب ذلكَ الذي تحول إلىٰ طفل مشتت يبكي بلا توقف، يدعي اللَّه أن يرىٰ صديقه يقف علىٰ قدمه أمامه، فقد تجرع قلبه من الألم ما يكفي، بعد عناء لم يكن هين علىٰ قلبه أن يكون اللقاء مرة أخرىٰ بعدما فرقهم الزمان بهذا الشكل الصادم، فقد كانت الفاجعة بالنسبة إليه، رغم موساة من دق القلب لها، ولكن دون ارادته حقًا لا يستطيع مدارات ذلكَ الألم بقلبه علىٰ حال صديقه، فمن كل قلب ذلكَ الصقر تجاه سيف في دعاءه ”ارجعه لي يا اللَّه ولا تحرمني منه“.
__ƚԋҽ Ϙυҽҽɳ: دنيا محمد "ملاك صعب الامتلاك"
❈-❈-❈
فى شركه RAFالرعد والفهد
كان ايهم يقعد على المقعد الخاص به ودموعه تنهمر على وجنتيه
بعد عده دقائق كانت الدموع تتجمع بعينيه وهو يقول بهمس:
-فينك يارعد وحشتينى اوى وحشتينى يااتوأمى ارجعى بقا انتى ارجعى بس وهعملك اى حاجه تطلبيها منى ايا كانت بس ارجعيلى انا ميـ ـت من غيرك ياعد انا اتغيرت اوى انا مش ايهم اللى تعرفيه بقيت واحد قاسى اوى ارجعيلى وهونى عليا حضـ ـنك وحشنى اوى ارجعيلى حرام كدا بجد حرام.
وفضل يبكى ودموعه تنهمر على وجهه ك الشلال
ولكن قبل ان يمسح دموعه يتفجأ ب ابنه عمه ماسه التى كانت بأجتماعهم الاول والتى اعجبته للغايه وكان سيفاتح اخته بالموضوع ولكن حدثت الحادثه!
تفتح باب مكتبه بعنف وهى تصرخ بغضب:
-انت ايه اللى عملته دا يابيه هو دا اللى باباك ومامتك علمهولك انك تغلط فى بنات الناس لمجرد غلط بسيط!، وايه يعنى جابت ملف ب الغلط ايه عملت جرم شنيع ولا ايه مش فاهمه عقلك دا فيه ايه
ايهم بإستغراب وغضب:
-انتى ايه اللى جابك هنا وايه اللى انتى عملتيه دا انتى عارفه انتى بتتكلمى مع مين؟!
لتقاطعه ماسه بسخريه:
-مين ياعنى كف الله الشر غلطنا فى ابو زويل ولا ايه ياعم نقطنا بسكاتك شويه وانت عامل زى ابو الهول كدا!.
ليقول إيهم بغضب شديد:
-انتى ايه اللى جابك هنا قولى عايزه ايه واتفضلى اطلعى بره.
لتقول ماسه بهدوء:
-انت فكرك يعنى باللى انت بتعمله دا هتخوفنى لا يابابا انا عارفه انت بتعمل كدا ليه واتغيرت ليه اقولك ولا عارف بنفسك فكرك ان اما رعد تفوق هتقابلك بالاحضان ب اللي انت بتعمله دا اول ماتقوم وتعرف باللى بتعمله هديك حته قلم يفوقك زى دا كدا!.
وذهبت له ورفعت يديها وضربته بديها على وجنته لدرجه انه وجه لف الجهه الثانيه.
ليقول ايهم بصراخ:
-انتى قد اللى انتى بتعمليه دا انتي ليله ابوكى سودا.
لتقول ماسه بسخريه ولكنها لم تعلم انها ايقظت الجحيم بداخله:
-اه قدها هتعمل ايه يعنى حتى شوف.
ورفعت يدها لكى تضـ ـربه مره اخرى ولكنه امسك يديها وكان ظهرها لصدره وهى تحاول فك يديها
ايهم بخبث:
-مش كل مره تسلم الجره ياقطه وهوريكى انا هعمل فيكى ايه.
وبدون ما يجرأ ان يفعل مافعله الان فعله غصب عنه مسك بيدها وهى كانت ترجع بخطوات بطيئه للوراء خائفه هذا ليس ايهم الذى تعرفه لا بل انه شخص اخر وهو يتقدم وحاصرها فى الحائط وامسك يدها واقترب منها وبدون مقدمات قبلها بعنف شديد كأنه ينتقم على ما قالته له فهى كلماتها اصابته فى مقتل لان ماقالته كان صحيح مئه با المئه ف رعد ان فاقت لن تعرفه فهو تغير من الهادئ لشخصيه الجحيم الشخصيه التى كان يتركها تتعامل مع المجرمين حادثه اخته اثرت عليه وكأنها تركت اخر شئ كان متعلق به لينفجر وتظهر شخصيته السيئه للواقع وبعد ان قبلها ابتعد عنها وهو يتنفس بعنـ ـف شديد وكذالك ماسه التى ما ان ابتعدت عنه رفت يدها وضربته ونظرت له ودموعها تقتله بسهام فى قلبه
قالت ودموعها تنزل على وجنتيها ك الشلال:
-انت عارف انك بقيت اقـ ذر انسان على وجه الارض ماشى انا بقا بكره هوريك مين هى ماسه حازم الجارحى.
وتركته وذهبت ومسحت دموعها
❈-❈-❈
اما هو فنظر لها بقـسـ ـوة شديده وكأن فكره جديده طلت عليه وهى ان ينتقم من هذا المسمى عمه بها فهى ستكون فريسه سهله له ونظر لها الى ان اختفت ابتسم بخبث شديد وهو مصر على ان ينفذ مخططه.
بعد ان اختفت لم يعد دقيقتين ليذهب للباب الذى كان مثل الحائط ويمسك المقبض ويديره ليقع امامه الثلاثه وهم جهاد ونهى وادهم
لينظر لهم بغضب شديد:
-ايه اللى انتم بتعملوه دا بتتصنوا عليا ياولاد خالتى بقا دا اخركم.
ليبرر كلا من جهاد وادهم:
-والله ابدا انت وحشتنا وكنا حابين نشوف بس والله اه والله
ليرد ايهم بسخريه:
-لا والله تتطمنو عليه بودنكم ولا تعرفو انا هقول ايه لماسه عموما انتو هتعرفو قريب اوى انا ناوى على ايه واغلق على ادهم وجهاد الباب وبقى ب الغرفه كلا من نهى وايهم فقط
لينظر لها ايهم بحزن شديد وهو يعتذر فهى ب مثابه شقيقته ولم يكن ابدا يريد ان يرفع صوته عليها فهى شقيقته الصغرى
ليقول ايهم بحزن:
-انا اسف اوى يانهى بتمنى منك انك تسامحينى.
لم ترد عليه نهى
واعدلت الملفات وقال برسميه:
-دى الملفات اللى حضرتك امرتنى اجيبها لحضرتك اتفضل.
ووضعتها على المكتب وكانت سترحل لكنه قام سريعا ووقف وامسك يديها قبل ان ترحل وضمها لصدره وهو يقول:
-انا اسف يانهى اسف جدا متزعليش منى.
ولكنها ردت عليه بدموعها وشهقاتها
ليلوم نفسه على مافعله فهى لم يكن لها ذنب لكى يعلو صوته عليها فهي رقيقه للغايه وحساسه لدرجه كبيره
ليربت عليها بحنان وهو يقول:
-اسف ياروح ايهم سامحينى انتى عارفه انى اتغيرت اوى ومش عارف ارجع لطبيعتى تانى ساعدونى انا مش متقبل الشخصيه اللى سيطرت عليا معنتش قادر اكمل.
لتنزل دموعه هو الاخر
لتربت عليه نهى بحنان كبير:
-انا مش زعلانه منك انا زعلانه عليك ياايهم اتغيرت اوى اوى حتى لو رعد هنا كانت هتزعل اكتر منى حاول تتغير حاول تمسك غضبك وعصبيتك وفرغهم فى اى حاجه تانيه مثلا الرياضه او الرسم اى حاجه غير انك تفرغها فى حد عزيز عليك.
لتهمس له لتبتسم بخبث:
-ذى ماسه كدا وصلح غلطتك ها انت عارف انا اقصد ايه كويس جدا.
ليومئ ويبتسم ل خبـ ـث شقيقته فهى اخبـ ـث منه هو ورعد ليقهقه بشده على حديثها ويقول بخبث:
-متقلقيش ياقلبى انا عارف هعمل ايه كويس الدور والباقى عليكى عايز مساعده منك يانينو.
لتقول نهى بخبث شديد:
-انت تؤمر ياقلب نهى عيونى الاتنين ليك ياروحى قولى بس انت عايز ايه وانا هنفذ على طول.
ليقول لها بخبث:
-امممم قوليلي عرفتى ماسه منين وهى عرفت حوار خناقتنا منين وكانت جايه عايزه ايه؟!.
لترد نهى بخبث اكبر منه:
-امممم تعالي نقعد واطلبلي عصير وانا احكيلك يااخى العزيز!.
❈-❈-❈
أتحول من سيء لأسوء ولا أستطيع السيطرة لا تلكَ الشخصية الغامضة التي لا تظهر إلا مع الذي يستحق، ولكني تحولت لشخص لا يرحم حتىٰ مع التي لم أشعر بنبض قلبي سوي بقربها نالت من تلك الشخصية، بكيت لعدم سيطرتي علىٰ نفسي لستُ بسعيد بذلكَ الوجه الذي أنا عليه الآن وما أصعب دموع الرجال، ورغم تعاملي وكأن شيئًا لم يكن ولكن داخليًا قد خاف قلبي الفراق وأن أكون قد قتلت ذلكَ العشق في مهده ولِمَ لا فكله كان من عمل يدي، فعندما تستفيق رعد من غيبوبتها التي قد أطالت، أما أن تسامحني ماستي وتعيد إلىَّ الحياة، أو ستعاقبني تلكَ الماسة علىٰ ما فعلته بقلبها.
__ƚԋҽ Ϙυҽҽɳ: دنيا محمد "ملاك صعب الامتلاك"
flah pak
❈-❈-❈
قبل ساعه منذ الان قبل دخول ماسه ل ايهم
كانو الثلاثه ادهم ونهى وجهاد يتسحبون لغرفه رعد المغلقه الذى بها باب سرى بين غرفتها وغرفته شقيقها ايهم ليفتحو هذا الباب
ليقول ادهم بخوف:
-براحه ل احسن الواد دا بيسمع دبه النمله وانا مش عايز اتضرب النهارده كفايه انى هتضـ ـرب لما البت رعد تفوق.
لتقول كلا من جهاد ونهى:
-حاضر انت تؤمر يابرنس الليالى.
ويقهقهون معا بخبث شديد
ولكنهم لم يعرفو ماذا فعل بها ايهم هما سمعوا حديثهم فقط اما ما فعله ايهم ب ماسه لم يفهمو شيء
لتقول جهاد بنفاذ صبر:
-هما بيقولو ايه مش سامعه حاجه؟!
لتقول نهى بخـ ـبث وهى تنظر ل ادهم وهو اومئ لحديثها:
-اكيد بيديها بو سه مشبك ولا انت ايه رأيك ياجزا ر؟!.
لتقهقه كلا من نهى وجهاد وادهم وفى هذه اللحظه ي
فتح أيهم عليهم الباب ليرتمو على الارض ويقعو فوق بعضهم ك الذبائح التى تذ بح ب ليله العيد
ليتأوه كلا من ادهم ونهى وايهم
ليقول ادهم بوجع:
-اااااااه مين البـ ـهيم اللى فتح الباب ربنا ياخدك يابعيد ضهرى اتكـ ـسر اااااه ياضهررررررى يانا ياماااااا!.
لتقول جهاد بألم:
-يخربيتك ياايهم دراعى انكـ ـسر ستميت حته اه يادراعي يانا يامه فينك ياام جهاد تشوفى اللى انا فيه دراااااااعى باظ حرام عليك هتجـ ـوز ازاى انا دلوقت مش كفايه رعد هينفخنى لما ترجع!
وعند ذكر رعد حل الحزن عليهم جميعا
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة أسماء أبوبكر من رواية انتقام التوأمان، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية