رواية جديدة همسات معذبة لفاطمة الزهراء - الفصل 16
قراءة رواية همسات معذبة كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية همسات معذبة
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة فاطمة الزهراء
الفصل السادس عشر
يتابع نظرات القلق بينهم ولكن لم يستطيع فعل شئ سوى حمايتهم من القادم
كيان بتوتر :
ـ عــمي لو عرف إحنا فين مش هيتردد انه يخلص مننا
غادة :
ـ بعد اللى سمعته عنه وعن مـ.ـراته منكم مخوفني عليكم
يونس :
ـ ممكن تهدوا مش هسمح لهم يقربوا لكم اطمنوا .. أنا رغم رفضي للقضية لكن ده حقكم لازم تدافعوا عنه
غادة بحزن :
ـ يعني هتمشوا من هنا بعد القضيه صح
إيلاف وهى تقترب منهم :
ـ الأم مش اللى بتولد بس لا إنتي أمي لو هختار بينكم هختارك انتي وجودك معايا ودعمك ليا هما اللى وصلوني لهنا .. القضيه هرفعها علشان محدش يقول اننا من غير أهل لكن أنتم أهلي اللى عمري مهتخلى عنهم أبدا
يونس بهدوء :
ـ قولي عملتي أيه مع المحامي
إيلاف :
ـ طلب توكيل منى أنا و كيان علشان يرفع القضية وهيبدأ بكرة فى الاجراءات
يونس:
ـ الفترة الجاية هتمشوا بحراسه ومش هقبل أي رفض أنا قبلت برغبتكم .. جابر مش هيسكت أنا عارفه كويس
حركت إيلاف رأسها بالموافقة وكيان أيضا اخبر الحارس يونس أن وليد يريد مقابلته تعجب فى البداية ونظر لهم وافق على لقائه .. لأول مره يراها منذ فترة أراد أن يأخذها ويبتعدوا عن كل هذه الصراعات .. شعرت بوجودة من رائحة عطره أرادت أن تنظر له لكن تفوق عنادها عليها وقفت لتغادر و تتركهم
إيلاف :
ـ أنا هرتاح فى أوضتى شوية بعد اذنكم
وليد باصرار :
ـ أنا محتاج أتكلم فى وجود الكل وبعدها امشي مش همنعك
إيلاف :
ـ هتقول أيه تاني ولا جاى تبلغنا بميعاد فرحك أطمن هحضر إحنا كنا أصحاب فى يوم من الأيام
غادة بهدوء :
ـ اقعدي يا إيلاف خلينا نشوف فى أيه اهدي
جلست وهى غاضبه ومتوترة من نظراته لها وترقب من الجميع لمعرفة الحقيقة
وليد وهو ينظر لها :
ـ أنا أسف على كل اللى عملته الفترة الأخيرة بس كنت مجبر علشان تكوني فى أمان .. حاولت كتير أنهى المهزله دى بس فشلت إيلاف أنا عمري ما حبيت غيرك صدقيني
إيلاف بسخرية :
ـ وأنا حالياً مش بكره قدك إنت و والدك تعرف اللى عشته بعد موت أبويا و أمي دمرني لكن إنت دمـ.ـرتني أكتر بكلامك ليا أنا أه عشت فى ملجأ بس عارفه مين أهلي زمان سكت لاني كنت صغيرة لكن .. أنا كبرت خلاص هاخد حقي من كل شخص ظلمني أنا خلاص نهيت حكايتنا سوا مفيش رجوع تاني بلغ والدك إني مش هسكت على كلامه ليا روح عيش حياتك مع مراتك وابنك
وليد وهو يقترب منها :
ـ انتي مجنونه إزاي فكرتي إن اللى حامل فيه نيرة يبقي ابني .. كيان ساكته ليه ليه مقولتيش لها إن نيرة متجوزه عرفي من زميلها وحامل منه
إيلاف :
ـ كدبه جديدة علشان تبرأ نفسك صح للأسف إيلاف القديمة ماتت وإنت السبب
وليد وهو يقف أمامها ونظر لعينها :
ـ وحياة حبي لكي دى الحقيقه إزاي فكرتي إني ممكن أحب غيرك قول يا عمي لها
أخبرهم يونس بما حدث و أيضا سرقة ملف إيلاف من الملجأ وتهديد طارق له بالارتباط ب نيرة والا سيخبر الجميع بحقيقتها كانت تسمع لهم وهي تبكي صعدت لغرفتها بعدما علمت الحقيقة
غادة بقلق :
ـ أنا خايفة عليها وليد بلاش تتخلي عنها ده أكتر وقت محتاجة وجودك فيه
وليد :
ـ أنا عارف إنها إتألمت كتير الفترة اللى فاتت أوعدك إني مش هسيبها أبداً
قرروا أن يتركوها حتى تهدأ غادر وليد وظلوا ينتظرون منها أى رد فعل
❈-❈-❈
عند ريان استطاع بمساعدة الممرضة الخروج ليلاً بعد أن دفع لها مبلغ كبير من المال .. وجد سيارة قام بالاتصال ب مالك من هاتف السائق .. كان مالك يجلس مع نيرة وجد رقم غريب يرن عليه رد سريعاً
مالك : مين معايا
ريان : أنا ريان
مالك بغضب : إنت فين يا ــــــــــ هقـ..ـتلك صدقني ده وعدك
ريان بتعب : إنت مش عارف حاجة هات نيرة وتعالى فى الشقة بتاعتي هى عارفة العنوان
أغلق معه كانت تتابعه بخوف : قومي البسي خلينا نمشي نقابل ريان يا هانم
نيرة بدموع : هو ممكن يتخلى عني !!
مالك بغضب : نشوفه الأول لو فكر يهرب هقـ.ـتله
نيرة : مالك أنا خايفة
ضمها بهدوء : اهدى أنا معاكي يلا البسي منتظرك
ارتدت ملابسها وذهبت مع مالك لرؤية ريان كانت خائفة أن يتشاجر مع مالك فقررت الاستعانة ب وليد اتصلت به وأخبرته بما حدث ليطلب منها عنوان المنزل أعطته العنوان وأغلقت لتذهب لرؤيته وتفكر فى القادم وصلوا ليجدوا وليد ينتظرهم فى الخارج
نظر له مالك لتهتف نيرة :
ـ أنا اللى كلمته خفت عليك
مالك بحده :
ـ نتكلم بعدين بس لو حاول ينكر هتندمى
وليد بهدوء :
ـ مالك إحنا فى موقف ضعيف مفيش معانا إثبات ضده فكر قبل أى خطوه
صعدوا معا ليجدوه ينتظرهم اقترب مالك منه ولكن وقف وليد بينهم
وليد :
ـ إحنا اتفقنا على أيه اقعد علشان نتكلم بهدوء
جلس ونظر له بغضب وقفت نيرة ليجذبها ريان لتجلس جواره تعجبوا مما فعله لكن قرروا الصمت
مالك :
ـ اتكلم دافع عن نفسك خلينى أقول انى غلطان فى الحكم عليك
بعد مقابلتي معاك رجعت البيت علشان أطلب من والدى ووالدتي أتقدم لنيرة لكن للأسف اتراجعت بعد ماعرفت إنهم ' أكمل بتردد ' قتلوا عمى و مراته خرجت من البيت وأنا مصدوم لا هقدر أبلغ عنهم ولا هقدر أسكت .. خرجت من الفيلا مش عارف أروح فين و لمين عملت حادثة بالعربية قعدت أسبوع فى غيبوبة لما فقت طلبت موبايلي لكن رفضوا أكلم أى شخص لما بدأت أتحسن طلبت من ممرضة تساعدني أخرج من المستشفي ووافقت بعد ما اخدت فلوس دى الحقيقة لو عاوز تتأكد أعطيك أسم المستشفى تسأل هناك
مالك بصدمة :
ـ انت عاوز أوافق إن أختى ترتبط بك بعد كلامك ده بابا كان كلامه صح لما رفضك
ريان :
ـ أنا بحب نيرة صدقني و هاخدها و أسافر بعيد عن كل القلق ده ساعدني يا مالك أنا ممكن أجيب مأذون و أحول الجواز لشرعي
نظر وليد لهم :
ـ أنا ممكن أساعدك تشتغل فى شركة فى لندن صاحبها والده كان زميلي وبنتواصل دائما .. وجودكم هنا خطر عليكم وكمان الشقة هنا مش أمان
سمعوا دق على الباب فتح وليد ليجد عابد أمامه نظر له بصدمة أبعد يده ودخل لهم وقفت نيرة خلف ريان بعد رؤية والدها
عابد بغضب :
ـ أهلاً .. أهلاً
نيرة بخوف :
ـ بابا أرجوك اسمعني
رفع يده كى يصفعها ليمنعه ريان :
ـ مش من حقك تضربها نيرة مراتي
عابد :
ـ إنت هتطلقها حالاً والا هتندم
ريان بعناد وتحدى :
ـ أسف مش من حقك تجبرني أطلقها
عابد لنيرة :
ـ لو مصممه تكملي معاه تنسي إن عندك أب
تركهم و غادر جلست تبكي اقترب منها ريان ضمها بقوة
وليد :
ـ وجودكم هنا خطر عليكم تعالوا معايا
ريان :
ـ الأول نروح للمأذون علشان تقدروا تسافروا من غير قلق
اتجهوا بعد ذلك لمنزل صديق لمالك لكى لا يصل إليهم أحد
❈-❈-❈
مر يومان و جابر يبحث عن ريان وأقسم على معاقبته بعد الوصول إليه ليجد سكرتير مكتبه
السكرتير :
ـ أسف يافندم بس فيه مُحِضر مصمم يقابل حضرتك
جابر بتعجب :
ـ دخله
المحُضِر :
ـ ده أمر لحضرتك بالحضور للنيابة
جابر : و أيه السبب بقى !!
المحضر :
ـ استلم الورقة و هتعرف السبب
مضى على الاستلام واخذ الورقة غادر المُحِضر فتحها ليغادر بسرعة وهو يريد حرق الأخضر واليابس
تجلس فى المنزل لتجده غاضب بشده
جابر :
ـ ولاد مراد ظهروا ورفعوا قضية نسب انتهيت
جيهان بغضب :
ـ نعم ظهروا ازاى !!
اعطاها الورقة نظرت له بهدوء :
ـ ولا يهمك زى ما خلصنا من أبوهم و أمهم نخلص منهم
جابر بانتباه :
ـ ازاى !!
جيهان بمكر :
ـ ازاى دى مهمتى قبل ميعاد الجلسة هيكونوا متنازلين
❈-❈-❈
تجلس فى المستشفى لتسمع أصوات كثيرة بالخارج لتجد ضابط يقتحم مكتبها
غادة :
ـ فى أيه وازاى تدخل المكتب بالطريقة دى
الضابط :
ـ من غير كلام اتفضلي معانا للنيابة معانا أمر بالقبض عليكي
دخلت إيلاف :
ـ ممكن تقول أيه السبب !!
الضابط:
ـ وصلنا بلاغات إن المستشفى بتقوم بتجارة الأعضاء
غادة :
يتبع