-->

رواية جديدة البنات زينة البيت2 لنهى عادل - الفصل 22

 

 قراءة رواية البنات زينة البيت2 كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى



رواية البنات زينة البيت 2

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة نهى عادل


الفصل الثاني والعشرون



السـ عادة لا تعني انك لن تحز ن لن تتأ لم .!! 


السـ عادة أن تملك رو حك الر ضا على كل أقد ار الله 

و تعيـ شها صابر اً حا مداً شاكراً ومسـ تبشراً من الله الخير 


الله إذا قضى بقضاء أمر اً ما أحب أن يتقبله عبده لا أن يلو مه، لذا يعد الر ضا بالقـ ضاء والقدر من الأشياء الثمـ ينة التي تزهي من رو ح صا حبها. 

وتجعله ذات قيمة في المجتمع، ومع مرور الوقت يقضى الله أمره بالخير دائماً لأنه تقبل القد ر في كلا حياته. 

وأيضاً الر ضا بالقضاء والقد ر يعد جز ء لا يتجزأ عن الرضا بالمقــــ سوم. 


❈-❈-❈ 


أثناء حفلة السبوع هرولت  الصغيرة ملاك الى والدها قائله: 

_بابي خلى جمال يبعد عنى، انا زعلانه منه ومش عايزه اكمله تانى 

قهقهه ماهر و أردف قائلا: وليه بقا زعلانه منه يا ملا كي 

وجد من يقول لو سـ محت يا أنكل ماهر محد ش يقول لها يا ملا كي غيري 

رفع ماهر حاجبه و أردف قائلا:  أتلم يلا 

ثم قام بحـ مل ابنـ ته و أردف قائلا:  قولي لي  جمال زعلك ليه يا ونظر الى جمال و أكمل يا ملا كي 

أردفت الصغيرة قائلة:  جمال بيخـ قني يا بابي أنا بحب أفرد شـ عر ي وهو عايز ني اربطه وكل شوية يقول لى ار بطيه علشان مش تز عليني، أنا بس اللي اشوفه مفر ود لما نكبر وكمان عايزك تتحجبي يرضيك كده يا بابى 

اتسعت عيون ماهر وهو ينظر ببلا هة الى جمال الصغير و أردف قائلا:  الله الله وايه كمان يا سي جمال 

نظر له الصغير و أردف قائلا بقوة لا تنا سب سنه: 

_من فضلك يا أنكل ماهر، ماتتدخلش، ده موضوع خاص بيني وبين ملاك، وانا مش حابب حد يدخل بينا 

نظر له  بتعجب و أردف قائلا:  أنت لا يمكن تكون تربية أحمد العاصي ابدا 

ليسمع صوت قائلا:  عندك حق والله يا ماهر ده تربية جمال الله يسامحه 

ضحك الجميع  و أردف الصغير قائلا:  الحق عليى إني بخاف عليها وبحميها من عيون الناس و كمان لازم تلبس الحجاب من دلوقتي 

رفع ماهر حاجبه و أردف بغـ يره على صـ غيرته: 

_ و بصفتك ايه علشان تسمع كلامك يلا 

أردف الصغير بكل ثـ قة قائلا:  بمناسبة إني قرة عيناها المسـ تقبلي... 

جاء له جاء و قام بحمله قائلا:  جدع يا چيمى لازم تكون شديد من الأول 

قهقه ماهر وأردف: طيب بص وراك كده 

استدار جمال وجد سامح ابن ماهر يحـ مل ابنته مكة ويقـ بلها من وجنـ تيها 

صك جمال على اسنا نه بعـ نف و اردف قائلا:  اللى بنعمله فى الناس هيطلع علينا ولا ايه 

ثم نظر بشـ ر الى ماهر و اكمل:  خلى ابنك يا ماهر يسـ يب مكة من ايـ ده وكفاية بوس 

قهقه ماهر قائلا وهو يحـ مل ابنته ملاك:  حرام عليك يا چيمى خلى الولد ياكل عيش 

وغمز له وتركه وذهب من امامه 

لـ يهرول  جمال الى سامح الصغير  لياخذ منه مكة ابنته تحت ضحكات الجميع.. 


❈-❈-❈ 


بعد انتهاء الزفاف 

ذهب الجميع الى منزله، أما مالك اخذ رحيل وذهب بها الى الفندق وحجز جناح للقضاء ليلتهم المميزة 


فى فيلا عمار الأنصاري 

أردفت ونس وهى تتهرب من عيون عمار قائلة: 

_أنا رايحه اطمن على يزن و ماسة 

ابتسم لها و اردف:  تمام بس بلاش تتأخري على ما ادخل اخد شاور 

بعد قليل 

كانت تجـ لس ونس تفرك بيـ ديها تنظر  الى ابنتها لين 

وفى لحظه فتح باب الحمام وخرج منه عمار وهو عار ي الصـ در  يضع منشـ فه حول  خـ صره و 

وقطرات المياه تتسا قط من شـ عره الفاحم الجذ اب و أثناء ذهابه الى غرفة ثيا به لفت انتباه شحو ب وجه ونس وتفرك بشده تعجب و اقت رب منها قائلا: 

_مالك يا ونسي فيكِ ايه يا حبيبي 

ابتعلت لعا بها وظلت تفرك بيـ ديها قائلة بكذب:. مفيش يا عمار أنا كويسة الحمدلله 

ضيق عيناه ورفع وو جها و اردف بنبره حنونه:  من أمتى ونسي بتخبى عنى حاجة 

ابتسمت له و اردفت قائله بخجل: 

_اصلا الصراحة أنا حا مل يا عمار ومش عارفة حصل أزاي 

نظر إليها بذهول و أردف قائلا بتعجب:  نعم!!!! 

وفى لحظه شهـ قت عندما وجدت نفـ سها بين يـ د عمار يضـ مها بشده داخل احـ ضانه ويدور بها في المكان قائلا: 

_مبروك يا حبيتى دي احلى خبر أنا سمعته فى حياتي 

لمعت عيناها بسعادة و أردفت قائلة:  يعنى بجد مش زعلان إنك عرفت إنى حا مل ولين لسه صغيرة وكده وكنت طالب منى اشوف وسيله لمنع الحمل 

ابتسم لها ابتسامته الجذاب التي خـ صها بها وحدها مع اظهار غمزات وجنتيه وهو ينزلها بحنان ورقه على التخت: 

_انا  قولت لكِ كده لأنى كنت خايف تفتكر إني أناني و مش عايزك تكملي شغلك في الجامعة يا حبيتى، لكن انا بتمني تجبى لي كل سنة طفل يكون حتـ ة منك يا ونسي 

و اكمل حديثه وهو ينظر إليها نظره رجل عا شق حد النخاع:  أنا مش بس بحبك  لا انا بعشـ قك ياونسي 

لفت يـ ديها حول عنقه و اردفت بنبرة هائمة: 

_و أنا بحبك أوى أوى يا عمو ري و على فكرة يزن نايم ولين كمان 

وغمزت له بدلال 

قهقه عمار حتى أدمعت عيناه ينظر إليها بمكر و أردف قائلا:  يبقي  لازم نحتفل يا قلب ور وح عمورك 

وأخذها فى جولة من جولات عشقة غارقان فى حلال الله 

❈-❈-❈ 


في فيلا سامح الأنصاري 

دلفت آسيا الى الجناح وجدت سامح جالس على إحدى الارائك و أمامه قدح من القهوة اقتربت منه قائلة بحب: 

_ مالك يا سامح سر حان في ايه يا حبيبي 

ابتسم لها وأمـ سك يـ ديها وأجلـ سها بجانبه على الاريكة و اردف قائلا: خايف يا آسيا على مالك،خايف يجرح مراته في يوم من الايام، مالك لحد دلوقتى ماتخطاش  موت ملاك بدليل انه قفل فلته وهيجي يسـ كن معانا هنا على فكرة رحيل بتحب مالك جدا انا شـ فت ده رغم أنها غامضيه وعلى طول حزينة ولحد دلوقتى معرفتش حاجة عنها غير أسـ مها رحيل عامر عابدين وأنها يتيمة الاب والأم ألا انها في حاجة غامضيه فى حياتها البت دي كمان مجروحة جدا بتمني من ربنا يجعلهم دواء لجر وح بعض 

اخذ ته آسيا في أحـ ضانها ترتب على ضـ هره بحنان و اردفت قائلة:ان شاء الله كله خير يا حبيبي كفا ية وجودك جنبنا، لحد أمتى هتفضل شايل هم الصغير قبل الكبير سـ يبها على الله يا سامح 

ابتسم بحب و اردف قائلا:  و نعم بالله 

اقترب منها يضـ مها وهمـ س لها فى اذنها: أنا كنت فاكر من شوية إنك زعلانه منى ايه رايك اصالحك 

ابتسمت له بخجل 

لمعت عيناه بسعادة و انتصب واقفا وسـ حبها وحمـ لها بين يـ ده قائلا:  يبقى لازم اصالحك يا آسيتي 

اردفت قائله:  يا سامح نازلني علشان ضهرك 

اتسعت عيناه و اردف قائلا بمكر:  وده تيجى برده أنتِ كده و اخدة فاكره غلط عني  ولا أصلحها 

و مال عليها يقبلها بنهم عاشق حد النخاع 



❈-❈-❈


امام إحدى الفنادق الفاخرة 

ترجل مالك من سيارته وقام بمـ ساعدة رحيل على النزول دلفا الى الداخل ثم صعدوا الى الاسا نسير 

بعد لحظات 


دلف مالك ومعه رحيل الجناح دارت عيناها في المكان بانبهار و هى ترى الجناح  مزين بأجمل باقات الزهور والشـ موع ذات الرائحة الفواحة 

اردفت قائلة بخجل:  أنا هروح أغير هدومي في الحمام 

تنهد مالك و هو ينظر إليها قائلا:  تمام و أنا هغير هنا لحد ما تخلصي علشان ادخل أتوضأ ونصلي سوا 

أومات براسها وفرت من امامه لتذهب الى الحمام 

اما هو قام بخلع ملا بسه وارتدي تي شير ت نصف كم وسروال بيتي مريح 

بعد قليل خرجت رحيل من الحمام وهى تر تدي أسدال الصلاة فكانت ولا اروع، إيه من الجمال نظر إليها مالك و سحر في وجهها الجذ اب 

دلف الى الحمام و توضأ وخرج و اقام الصلاة 

بعد انتهاء الصلاة أردف قائلا:  تعالِ يلا علشان تتعـ شى زمانك جعانة 

ابتسمت له ابتـ سامه جذ ابة  و أردفت قائلة:  لا أنا شبعانه الحمدلله 

قامت بخلع الأسدال تحت خـ جلها الشديد وهو ينظر إليها التمعت عينيه ببر يق من السعادة وصـ دره يلعو ويهـ بط من الاحـ تـ ياج وهو يراها تر تدي ثوب من اللون الفيروزي لونه المفضل قصـ ير يصل الى منتصف ركبتها بفتـ حه صـ در عا ري الذرا عين 

اقتر ب منها كالمغيب هو لم يراها في هذه اللحظة الا ملاك همـ س وهو يضـ مها إليها: 

_ملا كي 

شد ها داخل أحـ ضانه يضـ مها باحـ تيــــ اج، أنتفـ ض جـ سدها بالكامل فرحا بأول حـ ضن لها من معـ شوق رو حها ثم مال عليها يقبـ لها بنـ هم ور فعها متجه بها الى التخت و أنزالها بهدوء وهو يضــ مها داخل أحـــ ضانه 



❈-❈-❈ 


صباح اليوم التالي 

استيقظت  رحيل تشـ عر بسعادة وفرحه مما عا شته ليلا أمـ س نظرت الى مالك بحب الذى كان يضـ مها بشده  ورفعت يـ ديها ولمـ ست خـ صلات شـ عره بحنان فتح مالك عينه ببطء 

أردفت رحيل قائلا:  صباح الخير 

أنتفـ ض مالك من نو مه   و ابعدها بعنـ ف عندما راها وعلم بانه قد تم زوا جه منها ، انصد مت رحيل من رده فعله 

أردفت رحيل قائلة وهي ترفع كف يـ ديها لتلمـ س كتفه قائلا:  ايه اللي حصل مالك 

اقشـ عر جـ سده وهو يهمـ س قائلا:  أنا خا ئن، خنـ ت ملاك 

نظر إليها بندم وخزي و أردف قائلا :  أنا أسـ ف انا مش عارف اللي حصل ده حصل أزاي، أرجوكي تسامحني،  أنا لما شـ فتك لبـ سه  القميص ده بنفـ س اللون  تخليـ تك ملاك مرا تي، أنا بجد أسـ ف، صدقني أنا مش عارف حتى أزاي اتجو زنا بسرعة دي 

كانت تنظر له بعيون مصدومة و دا خلها يصرخ ويتمز ق 

لم يعد قلبها يتحـ مل رفضه لها 

أكمل وهو لم يبالى بصاحبة القلب المحـ طم التي تنظر له و دمو عها تنهمر  بغزارة 

و أردف قائلا: اللي حصل غصب عنى لان ملاك كانت واحشـ ني، واحشـ ني حـ ضانها وحـ نانها أنا بجد أسـ ف 

ابتسمت بسخرية:  اسف على ايه، واللي حصل بينا طبيعي يحصل بين اى زو جين وطبيعي جدا  يحصل يعنى مش أسـ ف 

كانت تتحدث له ودمو عها تنهمر على وجنتيها  حديثه لها نزل على قلبها كنـ صل الحا د 

تألم مالك و أردف قائلا:  أنا اسف يا ملاك 

صر خت بكل قو تها و أردف قائله:  أنا مش ملاك كفاية بقا أنا مش ملاك حرام عليك، أرحم قلبي   شويه ؟! 

تنهدت و دمو عها تنهر اكثر  و أردفت  و قلبها يتمزق قائلة: 

_انا صحيح حبيبتك، و شو فت فيك عو ض ربنا لي، شو فت فيك الا خ و الحبيب و السـ ند، بس أنا مقدرش أكمل معاك و أنت شايف فيا واحدة تانية يا مالك، 

اخذت نفـ سا طولا و أكملت، أنا مقدرش أكون ملاك  أنا رحيل و مش علشان وشـ نا شبه بعض يبقى أحنا واحد أنا كنت فاهمة أنك بتادينى أنا ملا كي، بس لما كنت عندك فى الاوضة شـو فت الصورة وفهمت كل حاجة، غصب عنى إني أكمل معاك لأنى حببتك بجد و قولت ممكن مع الأيام تتغير ى وتحـ س بى، وتحبني كـ رحيل مش ملاك وصدقني انا مش أنا نيه إني اقولك أنسا ها وحبني أنا. لا والله أنا كنت طمعا نه  في جزء بسيط من حبك ليا، قولت أكيد في يوم هتحـ س بي، دي أنت حتى متعرفش عنى أي حاجة و لومرة سالت أنا منين وأصلي فين و أهلي فين، كل اللي قولته مش مهم عندي كله ده المهم أنت وأنا المغفلة اللي صدقت أنك حبتني، 

كان ينظر إليها بذهو ل، وصد مه  صامت لم يعرف ماذا يقول هى معها كل حق في كل كلمة قالتها ! 

نظرت له بقوة اكثر  و أكملت قائلة: 

_عارف اية أصعب حاجة ممكن تمر بها يا مالك؟! أنك تحب حد و قلبه مع حد تانى، حتى لو الحد  ده ما ت، شـ عور بيو جع أوي 

كان ينظر إليها بصد مه واستـ نكار من حديثها أنتصب واقفا و دلف الى الحمام  قام بفتح المياه الباردة و أغمض عينيه يتذكر كل حديثها.  

بعد لحظات خرج وجدها تجلـ س على التخت بوضع القر فصاء تضـ م جـ سدها بقوة يسـ مع شهقتها تألم قلبه اراد ان يذهب ويضـ مها داخل أحـ ضانه، ولكنه اضعف من ان يفعل ذلك تنهد وارتدى ملابس خروج و اقتر ب منها و أردف قائلا بندم:  رحيل أنا بجد أسف على اللي حصل صدقينى مكنش قصدي، أنا حضرت لك الحمام ادخلى خدى شاور وأنا نازل شوية تكوني  هديتي علشان نعرف نتكلم 

رفعت وجهها انصد م مالك عندما رأي وجهها و عيناها شديدة  الاحمرار 

تألم وفر من أمامها، اما هى دلفت الى الحمام  تشـ عر بتمزق قلبها  ورو حها ولكنها عزمت أمرها بان لم تبقي معه وتخرج من حياته.. 

بعد قليل خرجت رحيل من الحمام ارتدت ملا بسها و اخرجت من حقيبتها ورق وقلم وكتبت بعض الكلمات ل مالك وتركتهم وذهبت وخرجت من حياته بل عزمت العودة الى مو طنها الأصلي 



❈-❈-❈

 

بعد مرور ساعة 

دلف مالك الجناح و جده شديد الظلام، تنهد وقام بتشـ غيل الإضاءة ولكنه صـ عق عندما لم بجد رحيل اقتر ب من الحمام وقام بطرق على الباب قائلا:  رحيل، رحيل أنتِ جوه 

لم يسـ مع صوت قام بفتح الباب ولم يجد ها، شـ د خـ صلات شـ عره بعنـ ف وكاد ان يذهب الى الخارج وجد ورق علي التخت أمـ سكها بيـ د مر تعشة وقرأ... 

"حبيبي ومالك قلبي مالك،  صدقني أنا مش ندما نة على جو  زاي منك أنا عشـ ت معاك أجمل لحظات حياتي حتى لو كانت بسيطة، انا فعلا لقيت فيك السـ ند و الحامي، كنت أتمنى تكون عوض  ربنا ليا على اللي شـ فته في حياتي أنت خـ سرت فرد واحد وهى مراتك،لكن أنا خـ سرت ماما و ماما و أخواتي  كلهم ماتوا اقدام عيو ني و ماقدر تش  أعمل  لهم  حاجة ، كنت نفـ سي اقعد احكي لك على كل حاجة و اقولك أنت لما دخلت حياتي عملت فيها ايه من أول لما قلبي دق لك  لما خبت فيك بالغلط في الفرح اصلا اول مره اعرف يعنى ايه حب كان معاك ،و فرحت جدا لما عرفت إنك صاحب الشركة كنت نفـ سي أبنى معاك أسرة جديد و نداوي جرو ح بعض،  بس ربنا مش ارد نكمل،، للأسف أنا مش خرجت  من حياتك بس، لأ أنا خرجت من البلد كلها ورجعت بلدي   اللي كنت نفسي أقولك عليها و أعرفك بها عـ ش حيا تك يا مالك كفاية حزن لحد كده ربنا جعل لنا نعمه النسـ يان علشان نقدر نتكيف به في الحياة أنت عارف ايه اللي أصعب من الموت يا مالك الفر اق صدقني أنا عمرى ما هنـ ساك و هتفضل ذكرى حلو ليا أعيش بها، أتمنى لك كل السعادة يا حبيبي" 

خارقت قواه دمو عه تنهمر على وجنتيه 

ظل يصرخ باسمها:  رحيل أنا أسف يا رحيل حقك عليى 

ثم اخذ مفتاح سيا رته وهرول خارج الفندق يبحث عنها لعله يجدها أمامه 

بعد مرور ربع ساعة صف سيارته وترجل هرول  الى الداخل ليصرخ قائلا: رحيل يا رحيل 

نزل سامح مسر عا ومعه آسيا حتى زين وحور الجميع في حالة من الد هشة والصد مة وهم ينظرون الى حالة مالك 

اردف قائلا  وهو ينظر الى والده:  بابا هى رحيل جيت هنا علشان خاطري يا بابا قول أنها عندك 

تنهد سامح وقد علم بما حدث من هيئه ابنه اردف قائلا وهو يرتب على ضـ هره بحنان:  اهدي يا مالك وقال لنا ايه اللى حصل؟!  

صرخ اكثر و اردف:  اهدي أزاي وانا ضيـ عت مرا تي و سيبتنى وخرجت من حيا تي، أنا لازم ادور عليها بس هتكون راحت فين 

ضحك سامح بسخر ية:  و أنت تعرف عنها حاجة يا مالك؟! تعرف حتى أسـ مها رحيل ايه، كانت سا كنة فين، قولتك قبل كده خلى بالك لتخـ سر كل حاجة و اديك خـ سرت تانى يا مالك 

أردف  آسيا قائلة بحزن:  اهدي يا يا سامح وبلاش كلامك ده هو مش ناقص 

اردف مالك قائلا بصوت حا د وعالي :  يعنى ايه، يعنى خلاص كدة لتانى مرة اتو جع كده، ملاك وبعدها رحيل، هو ربنا بيعمل معايا كده ليه اشـ معنا انا الكل عاش مبـ سوط وفرحان واولاده في حـ ضنه، اشمعنا انا اللي مرا تي تمو ت وهى حا مل، ولما القـ يها تسبني  تانى ليه يارب يارب 

اقترب منه سامح ووقف امامه و في لحظه قام سامح برفع يـ ده وضرب على وجنتيه 

صرخت آسيا و اردفت قائلا:  ابنى ليه يا سامح كده 

اما زين حزن وتألم على حال اخيه وكـ سرت قلبه، و حور كانت دمو عها تنهمر بغزارة على وجنتيها 

تنهد سامح و اردف قائلا : استغفر ربنا، انت هتكفر ولا ايه، ربنا عو ضك و بعت لك اللي تداوي جرو حك بس انت كنت معمى عن كل ده قفلت قلبك وحياتك، انا كنت بشوف نظرات رحيل لك كلها حب واحتـ واء، 

تنهد  و أكمل:  اما انت كانت نظرات حنين بس مش لها ل ملاك الله يرحمها، محدش قالك أنسـ ي ملاك يا ابنى، بس ربنا عطي لك فرصة تبدي بها حياتك وللأسف أنت ضيعتها من أيـ دك رو ح يا مالك دور عليها بس أدعى انك تلاقيها..  

مـ سح مالك دمو عه و اردف قائلا بوجع:  هلاقيها إن شاء الله هلاقيها و أتحدي القدر و اى حد يقف قدامنــــ 

ولكنه قبل ان يكمل حديثه وقع مغـ شي عليه صرخ زين باسمه وقام بحـ مله بمـ ساعدة سامح  وطلب الأسعاف ليتم تشـ خص حالته بأنه أصابه  بانهيار عصبي قده الى فقد النطق لديه 

حزن الجميع على ما اصاب مالك 

بعد مرور يومين اسـ تعاد مالك وعيه كان جالس حزين فى  المشفى ينظر الى الأعلى يبكى فقط لا يسـ تطيع الحديث 

دلف إليه سامح و اردف قائلا  وهو يبكي:  انا اسف يا حبيبي، ياريت كانت تنقطع أيـ دى قبل ما امدها عليك حقك عليى، إن شاء الله كلنا هندور على رحيل 

ابتسـ م له مالك و قام برفع كف يـ د سامح وقـ بله بحب و رتب على ضـ هره  بحنان سـ حبه سامح داخل أحـ ضانه يلمـ س على شعره بحنان يناجى ربه في سره بان يشفى ابنه  ويريح قلبه ويرد له ضلته 


مرت أيام وشهور بل سنوات ولم يعثر مالك على رحيل رجع الى وحدته مرة اخرى بل اسو من ذي قبل لم  يبقى له الا عمله الذى كان يتابعه فى جناحه فى فيلا سامح الأنصاري  فقط كل ليله، يتذكر ترجمة الايميلات و ضـ حكها  يتذكر ليلتهم معا كانت من اروع الليا لي شـ عر بدفء شديد وهى داخل أحـ ضانه  هو لم ينـ سي ملاك بل علم انه عشـ ق رحيل و اه من رحيل 


ماذا فعلت كي تمـل وصا لي 

ابحث عن  سبب لهجر ك دون جد ال 

فأصبحت تا ئه بين حقيـ قه وخيا لي 

لم أطلب ان تعود إلي 

لكن أريد أن تجيب سؤالي 

كنت اشكو اليك  كل احو الي 

فعجبا لمن تغير وعجبا لتغير الحالي 

فاقطع وصا لك متي شئت فإني لا أر اك تبا لي 

ابدا لن اجاد لك في غيا بك ابدا 

لأنك خيبت كل آما لي


يتبع..


إلى حين نشر فصل جديد من رواية البنات زينة البيت2 للكاتبة نهى عادل، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة