-->

رواية جديدة تز وجني متملك قا سي لصباح عبد الله - الفصل 23

 

قراءة رواية تز وجني متملك قا سي كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى



 

رواية تز وجني متملك قا سي

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة صباح عبد الله


الفصل الثالث والعشرون



في المستشفي في الغرفة التي يوجد فيها حازم ينظر حازم الي اسر وهو يقول بدهشه وصوت عالً بينما يحاول ان يتلاعب بعواطف اسر:

 

- زعيم المافيا يا اسر زعيم المافيا ها يقتل الكل انا مش عاوز اموت مش عاوز اموت يا اسر هو هو هو قالي انه ها يقتل الكل انا مش عاوز اموت انا عاوز اتجوز واجيب عيال عاوز اعمل اسرة وحب واتحب انا عاوز اعيش يا اسر  مش عاوز اموت 


يضم اسر حازم بقوة بينما هربت من عيناه دمعه على حالة صديقه الذي يا تلاعب به.وهو يقول :      


- اهدي يا حازم بالله عليك اني حمل اللي انت تقوله ده اهدي واحكي لي اي اللي حصل ومين هو زعيم المافيا وعاوز اي 


حازم بتمثيل الخوف وهو يضع يده على راسه:      


-مش عارف مش عارف


اسر. :   طيب اهدي كدا واحكي لي كل اللي حصل وحاول تفتكر اي حاجه هم قالوا عليها


ينظر حازم الي اسر وهو يا تذكر كل ما مفعله اليوم 


                      الماضي


يقف كلا من حازم وميرفت بعد ان غادر اسر وتنسيم المقابر ينظر حازم الي زهرة التي تمسك في ذراعه ثم يقول:.     


- اتفضلي يا مدام ميرفت وانت يا انسة زهرة علشان اوصلكم بيت اسر


تذهب زهرة وتجلس في السيارة بينما رن هاتف ميرفت تذهب وتجيب على الهاتف ينظر حازم الي ميرفت بنتباه بينما عطست زهرة ينظر اليها حازم بينما اخرج منديل ابيض من جيبه ووضع عليه مادة مخدره ثم اعطي الي زهرة وهو يقول.    


-ارحمكم الله


تاخذ زهرة المنديل وهي تقول.: شكرا


ثم تضع المنديل على انفها ولم تمر لحظه الا وقد ذهبت في سبات عميق ياخذ حازم المنديل من يدي زهرة ويذهب بعض خطوات ويقوم بأشعال المنديل دون ان يشعر عليه احد وبعد دقائق كانت انهت ميرفت الاتصال تنظر إلى زهرة وهي تقول:.   


- اي ده هي زهرة نامت


يرد عليها حازم قائلاً  بكذاب:    


- ايوا قالت ان هي تعبانه شوية وها تنام على مانوصل البيت بسلامه


ميرفت:.     طيب كويس ان هي نامت حتي اعصابها ترتاح شوية بعد اللي حصل ده


حازم:.      طيب يلا بينا علشان عندي شغل بعد ما وصلَك انتي ولاانسه 


ميرفت:.      طيب يلا بينا  وانا اسفه يا مستر حازم عارفه ان احنا تعبناك معنا اوي


تسارع في الأحداث 


في منزل اسر تجلس ميرفت وهي تغرق في دمائها  بينما تنظر إلى ذلك الشيطان حازم تردف قائله بصوت ضعيف:.      انت مين 


ينظر اليها حازم وهو بسخرية:.       معقوله مدام ميرفت بعد ده كله لسه ماعرفتيش انا مين عيب عليكي بس معليش علشان قلبي ابيض بس هاقولك انا مين انا يا مدام ميرفت زعيم المافيا حازم باشا زعيم المافيا 


تنظر ميرفت الي حازم بدهشة وهي تقول بينما تضحك بسخرية وتعب يظهر على ملامج وجهها وفي نبرة صوتها أيضا:.        ههه ضحكتني انت هو زعيم المافيا هههه اكيد بتهزر مش كدا


يضحك حازم بقَوة وهو يقول يجنون.   


-هههههه بقولك نكته انا مش كدا علشان تضحكي 


ميرفت:.      حاجه زاي كدا 


حازم بغضب يطلق رصاصة أخرى على ميرفت وهو يقول بنبرة اشبه بشخص مجنون:

َ     

- اضحكي بقا بس اوعي تنسي تسلمي لي علي جوزك وبالله عليك قولي له فين الفلاش علشآان انا محتاجة اوي وطلبي منه يرجعها لي وحرام حد يسرق حاجه مش بتاعتوا مش كدا بردك ولا انا غلطان


يقول ذلك هو ينظر إلى منة التي ترتجف من شدة الخوف. يردف قائلًا بسخرية:.      


-انا غلطان في حاجه ياستي هي اللي غلطانه ما كنش لازم تقول حاجة كان لازم تفضل ساكتها علشآان تعيش ليه عاوزه تعرف اسر كل حاجه ها ليه ليه سرقوا حاجه مش بتعدهم ليه ها ليه بيلعبوا مع زعيم ومصرين انهم يضيقوا ليه ها ليه ومين انا ومين حازم وهو فين حازم هههههه حد يعرف مين حازم ومين ملك المافيا


يقول ذلك وهو يضحك بشر وصوت عالً

❈-❈-❈


                         الحاضر

يستيقظ من ذكرياته وهو يقول بتمثيل. مش قادر افتكر حاجه يا أسر مش قادر بس كل اللي انا فكره انك طلبت مني اوصل المدام ولانسه زهرة علي البيت عندك صح وبعدين ركبنا العربية احنا التالتة وكونوا بنتكلام مع بعض وفجأة ظهر قدام مننا عربيات سوداء كانوا زاي خمس او ست عربيات مش فاكر وقفت العربية ونزلت علشان اشوف في اي واحد نزل وضربني برصاص وقبل ما يغمي عليا قال ليه احنا هاسيبك حيا بس علشان توصل الرسالة الى اسر صاحبك


اسر بلهفة:  اي هي الرسالة دي وقالك اي بظبط


حازم بيستهبال: مش فاكر كويس


اسر باسرار: معليش يا حازم عشان خاطري اني حاول تفتكر هو قلك اي عشان نعرف احنا حنعمل ولا الناس دي تعوز اي مننا


يضع حازم يدي على رأسها وهو يمثيل انها يحاول أن يتزكر شيء ثم يقول بلهفة مصتنع:   ايوا افتكرتبس مش فاهم كان يقصد اي بالقالوا


اسر :   طيب قول وممكن نفهم مع بعض


حازم. وهو ياتلاعب بأعصاب اسر.: هو هو قال ان اقولك تخد بالك من الأموره تنسيم لان الدور جاي عليها لو الفلاش ما ظهرش


اسر برعب من فكرات ان من الممكن ان يصيب طفلته شيء سيء.:     انت تقول اي ومالهم ومال تنسيم وفلاش اي اللي هم يعاوزنها اني كنت بعيد عن الشغل ده وما كنت اعرف عنه حاجة علشان اعرف اي الفلاش اللي هم عاوزنها دي


حازم بخبث:.      ماعرفش بس اتصرف يا اسر قبل ما يعملوا حاجه في تنسيم ولا يقتلوني انا مش عاوز اموت


يضم اسر حازم بحزن وهو يقول:   ما تخفيش يا حازم مش هاسَمح ان ده يحصل باذن الله


حازم بخبث وتلاعب بمشاعر اسر:.     انا خايفه اوي  ياصاحبي عاَوز اعمل اسرة يا أسر واشوف عيال بتكبر قدام عيوني

❈-❈-❈


في مكان مجهول


يجلس شاب على كرسي وهو مقيد اليدين ويظهر انها لا يشعر بشيء بينما يدور في ذكريات اخر شيء حدث اليه والرواي ليست واضحه 


                    الماضي


صوت رنين الهاتف يرن بصوت عالي يحمل مجول الهاتف بينما يقول المتصل بجمود وبعد الضيق ايضا  :  أنت فين؟ الراجل زمانوا على وصول وحضرتك مش موجود


يرد مجهول بثبات.:     وفيها اي ياعم أسر بلاش إفطر  يعني علشآان حضرتك تكون مرتاح 


في الجانب لآخر 


أسر بضيق. :    انت بتستهبل يا؟ لسه هاتفطر 


مجهول ببرود.:     وفين الاستهبال بس يا أسر باشا وبعدين لسه نص ساعة على الاجتماع 


في الجانب الاخر 


أسر بصوت عالي :     يافرحتي بيك يا خوي ما حسسني انك قاعد في المكتب التاني انت عارف ان الصفقه دي مهمه قوي بالنسبه لنا ولازم احنا اللي نكسبها وانت عارف ان شراك كتيره داخله منافسه لينا في الصفقه دي وحضرتك وحد قاعد بكل برود وتقول بقطر انت ناوي تجنني يا حازم ولا ايه


يرد مجهول بهدواء.:     طيب يا عم اسر قولي انت فين وانا مسافه الطريق هاكون عندك وبلاش افطر المهم ان حضرتك تكون مبسوط


في الجانب الاخر


اسر:  انا في الشركه يا استاذ من الساعه خمسه الصبح قاعد مستني حضرت جنابك علشان ندخل الاجتماع


مجهول: طيب يا باشا انا مسافة الطريق هاكون عندك


في الجانب الآخر


اسر: طب واني قاعد مستني حضرت جنابك على ماتجي بسلامة


مجهول: طيب يلا سلام عليكم


وبعد وقت كان مجهول يجلس في السيارة ويقود في طريق لا يوجد عليه احد يغيرو وفجأة يظهر امام المجهول اكثر من سيارة سوداء ويقفون امام سيارة مجهول؟ 


أردف المجهول قائلاً بدهشة مم يحدث وهو لا يفهم شيء بينما يقف امام نافذة السيارة شخص مجهول 


مجهول. 1 :    هو انتم مين وعاوزين اي وليه قفلتم الطريق علي بشكل ده 


مجهول 2:.    انزل الزعيم طلبك


مجهول 1:     دون فاهم. زعيم مين اللي طلبني مش فاهم 


يفتح الشخص السيارة بعنف وهو يقول. بحنق:.    انزل وانت هاتعرف كل حاجه 


ينظر مجهول ١ الي الشخص الذي يقف امامه وهو يشعر بالقلق ثم ينزل من السيارة وهو يقول:      طيب هو فين الزعيم بتاعك ده 


يرد الشخص قائلا وهو ينظر الي احد السيارات:.     تعالي وراي وانت هاتعرف كل حاجه 


ثم يذهب الشخص والمجهول الي السيارة وعندما يصل كلا منهم الي السيارة يفتح الشخص باب السيارة ينظر المجهول الي الشخص الذي يجلس داخل السيارة وهو يقول بدهشه :   انت مين

                   الحاضر


يفتح مجهول عيناه وهو يقول بفزع:. اسر

❈-❈-❈


في مطار القاهرة


تهبط طائرة وينزل منه عماد ويوجد معه شخص مجهول ينظر عماد الي الشخص الذي يقف بجواره وهو يقول:       


-خد بالك واياك حد يشوفك مش ناقصين مشاكل كفاية اللي احنا في انت فاهم 


يرد مجهول قائلا وهو ينظر الي المكان وهو مزال يقف علي باب الطائرة:


-ماتخفيش مش هايحصل حاجه ان شاءلله بس ريحة مصر واحشتني اوي


يرد عماد بتحذير.:  لو عملت اي حركة غبية يا يوسف  انت اللي ها تدفع التمن


يوسف بحزن.: وحشتيني اوى يا عمي بقي لي اربع سنين عايش فى عذاب نفسي اشوفها انت اجبرتني ابعد عنها بعد ماحبتها بجد وعملت نفسي ميت بس علشان بس مافيش حاجه تحصل لها انت اناني اوي  ومش بيهمك غير نفسك  انا لم كنت رفضها اجبرتني  أفضل معها ولم حبتها بجد اجبرتني ابعد عنها ليه بتعمل معايا كدا


يرد عماد دون مقدمه:      بعمل معاك كدا علشان تفضل حي يا يوسف انا النفس اللي انا بتنفسوا مش  بقدر اطلعوا من غير اذن وللأسف كل اللي انا عملته  او هاعملوا لازم تعرف ان هو امر ولازم يتنفذ لو عاوز افضل عايش وانا عارف انك اتظلمت بس مش كان بايدي حاجه دول ناس مافيش عندهم غالي ولا حبيب والدليل موت ميرفت علي ايديهم بعد ان كانت حاجه مستحيل يستغنوا عنها الشغل ده مرعب اوي يا يوسف صدقني ويوم ما تخلص من الرعب ده تعرف ان مواتك قرب والموت الطريق الواحد للهروب من الشغل ده علشان كدا يا يوسف لو عاوز تعيش وافضل انا كمان عايش خليك بعد عن طريق الناس دي ومش تقرب من البنت  دى مهما يحصل يا يوسف انت فاهم 


يوسف بيأس.:    فاهم 


عماد وهو يضع يدي على كتف يوسف:     برافو عليك ويلا بينا زمان منة مستنينا علي  جمرة من نار

❈-❈-❈


في المستشفي 


فى الغرفة التي يوجد فيها تنسيم تستيقظ تنسيم من نومها وهي تصرخ بفزع وصوت عال… لاء ماما فين


تقول ذلك وهي تنظر الي انحاء هذه الغرفة البيضاء ثم تنظر الي وصلت الدواء التي تضع في يديها ثم تنزعها بعنف وتنهض من علي الفراش وهي تقول بصوت عال… ماما. ماما انتي فين ماما ردي عليا انتي فين 


تقول ذلك وهي تبحث عن امها مثل المجنونة بينما تبكي مثل طفل صغير تائه عن امها ويبحث عنه في الشوارع يخرج اسر من الغرفة التي يوجد فيها حازم علي صوت تنسيم العال وهو يقول.… تنسيم 


ثم يركض خلف تنسيم التي تركض من المجنونة ويمسكها من يديها وهو يقول …تعالي اهنايه رايحه فين 


تنسيم ببكاء وانفعال…   سبني يا اسر انا بدور على ماما مش عارفه هي فين وليه مش بترد عليا 


يضم اسر تنسيم وهو يقول بحزن …  اهدي يا تنسيم امك خلاص ماتت الله يرحمه وحرام اللي انتي بتعملي ده


ترد تنسيم بصراخ وهي تخرج من احضان اسر بعنف بينما يقول بغضب...       انت واحد كداب انا مش ماتت ومش تقولي ان ماما ماتت علشان مش تندم هات الموبيل فين الموبيل بتاعي انا هاتصل علي ماما واعرفك انك واحد كداب وهسافر علي تركيا تانى ومش عاوزة اشوفك وان شاء لله تموت انت يا اسر علشان انا بكرهك


تسبب كلمات تنسيم جرح عميق في قلب اسر يضع يدي على وجه وهو ينزع هذا الدموع التي تسللت علي خديها وهو يقول بابتسامه حزينه...     بقي اكده يا تنسيم تعوزي اموت بقي في واحدة تقول لجوزها يارب تموت 


ترد تنسيم قائلة بكبرياء بينما شعرت بندم مما قالت لكن كبريائها من العتراف بذلك…  لو سمحت عاوزة الموبيل عاوزة اطمن علي ماما واشوفها فين


اسر...      امك خلاص ماتت الله يرحمه ويغفر لها يا تنسيم


تصفع تنسيم اسر بقوة على وجه وهي تقول بصراخ:


-انت واحد كداب كداب كداب وانا بكرهك ماما مامتتش انت فاهم ماما مش هاتمشي وهاتسبني زاي بابا هي هي اتغيرت اوي ومش بقت أم انانية زاي لاول و انا و انا بحبها اوى مش معقوله لم تتاكد اني بحبها تمشي وتسبني وتخون ثقتي وحبي زاي  ما  انت وبابا عملتوا في وكسرتوا قلبي


ثم تنفجر في البكاء بينما سقطت جسدها الصغير فوق الارض يعلن كم هو جسظ ضعيف و يسقط فب اول ضربه يذهب اسر اتجاه تنسيم  التي تبكي وتصرخ با اسم امها ويضمها بقوة وهو يقول…  ادعي لها يا تنسيم 


تسارع في الأحداث

بعد موت ميرفت بثالث تيام


في منزل اسر تجلس زهرة  على كرسي في الجنينة بينما يقف حازم امام  نافذة الغرفة وعندما يري زهرة تجلس بمفردة في الجنينة يرتدي ملابسه علي استعجال وينزل الي لاسفل و هو يركض وبينما يركض ولا ينتپه على احد يخبط في اسر الذي يحمل الهاتف ويتحدث مع احدهم ينظر الي حازم و هو يقول  بضيق...     في اي يا زفت انت 


حازم و هو يرحل من امام اسر..       انا اسف  ما خدش بالي 


يمسكه اسر من يدي و هو يقول...      تعالي هنا وفاهمني في اي وماشي زاي المجنون ليه اكده


حازم يستعجال...    بعدين بعدين يا اسر 


ثم يركض الي الخارج انجاه ما تجلس زهرة بينما اتباعه  اسر بنظراته ويبتسم عندما يفهم لماذا كان صديقه يركض مثل المجنون و هو يقول...      ماشييا عم حأزم لم نشوف اخرتها اي معاك


يتبع


إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة