-->

رواية جديدة ماضي لا يموت لزهرة الريحان - اقتباس الفصل 7

 

قراءة رواية ماضي لا يموت كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى



قراءة رواية ماضي لا يموت

من روايات وقصص 

الكاتبة زهرة الريحان


اقتباس 

الفصل السابع

❈-❈-❈

بعد الظهر 

 قاعدين كلهم على الشط

وفاء هيما قاعد على الرمله ووخدها فى حضنه وبيحرك أيده على خدها برقه بيحميها من اشعه الشمس 


وهنا ومصطفى الكبير ومهرة ومصطفى الصغير قاعدين على تربيزه واحده 

وكل واحد منهم مشغول فى تليفونه 


ورأفت فرد جسمه على الرمله قدام رشا وطلب منها   

تدهن ظهره بواقي الشمس 

الشمس والماية الملحه حرقتله جلده 


وأولاد هيما يونس وحمزة قاعدين بيعاكسو ويشكسو فى أختهم جويرية 

وده طبعا مش عاجب مصطفى أبدا 

ومن وقت لتاني بيستغفر ربه ويقول لنفسه كان  ايه بس ال جابه يتحرق دمه بشكل ده 


يونس وحمزه زودوها خطفو منها عروستها وقامو يحدفوها لبعض 

قامت وراهم تاخدها منهم مش عارفه تروح ل يونس يرميها ل حمزه تروح لحمزة 

حمزة يرميها ل يونس 


زي لعبه الكلب الحيران كده بالظبط

بس لما كانت جويرية بترفع نفسها لفوق  علشان تطول عروستها من ايديهم 

جسمها ومفاتن جسمها بيتهز كله 

وده خلى الدم غلى فى عروق مصطفى وصرخ بغضب : يوووونس كفاية أديها عروستها 


وكمل هجومه الشرس ل حمزة هو كمان : حمززززز كفاية إنتوا مش صغيرين للعمايل بتاعتكم دي ؟ تعالوا اقعدوا 

زي الناس والخلق 


حمزه اتريق : يا عم إحنا مش جايين نقعد إحنا جايين ننبسط


غمز ل يونس يكمل لعب : يلااا وقفت ليه

بيجرو ورا بعض وجويرية بتحاول تاخد عروستها منهم مش قادره تجاريهم فى جريهم 


 بصوتها كله بتزمر ل هيما : باااباااا ياااا بابااا

شايف أولادك يعني بيعملوا ايه


كان مغمض عيونه شبه نايم فاق على صوتها سأل باهتمام : فى إيه يا حبيبتي ؟


جويرية بتزمر : باباا يونس وحمزةواخدين عروستي قولهم يدوهالى دي عروستي 


حمزة طلع يجري بيها : مفيش عروستك لو عايزها بجد تعالى خديها بنفسك 


طلع يجري وهي بغيظ وغل طلعت تجري وراه وهي حالفه لتخد عروستها منه بتوعد : بقي كده ماااشي بس ال ميزعلش بقااا 


 وعند اخر كلمه قالتها كانت وصلت عنده  ونطت بجسمها كله على ظهره ولفت أيدها على رقبته وبالايد التانيه أخدت عروستها منه وجايه تنزل من على ظهره وقعت ووقعته فوقها 


فى ظرف ثانيه واحده بس كان مصطفى عندهم 

شده بعنف شرس قومه من عليها وضربه بوكس فى وشه وقعه الجهة التانيه وبإنفعال كبير جدا قال: هو انااا مش قولت كفاية ليه الكلااااام مبيتسمعش ؟


وبلهفه وخوف ل جويرية وهي بتقوم قدامه بيسألها : إنتي كويسه؟ حصلك حاجة 


جويرية قامت تنفض فى هدومها من الرمله وبستغراب شديد للعمله ده همست : كويسه يا مصطفى أهدا ليه كده 

مشت من قدامه رايحه تشوف أخوها 


والكل هنا كان عندهم هيما بصله بغيظ مكتوم وسكت منطقش بحرف وراح يشوف إبنه 


وفاء مصدرش أي ردت فعل إتجاه مصطفى مقدره إنه غيران 


مصطفى الكبير جاي يلومه نفخ بضيق شرس وسابهم كلهم وطلع أوضته 


ساجد إبن رشا جاله تليفون وكلهم واقفين حوالين حمزه راح سابهم كلهم وقام بعيد عنهم يرد عليه

والحركة دي استفذت رشا جدا 

والشك كبر جواها 

سابتهم هي كمان ومشيت ورا أبنها تشوف مين دا أو مين دي ال أبنها مش عايز يرد عليه أو يكلمه قدامهم

ال شاكه فيه لقته قدم منها 

شدت من أيده التليفون ورمته بكل غل على الأرض وهي بتصرخ فيه بغضب : تاني يا سااااجد تااااني 

هو مفيش فايدة؟

لسه على علاقه واتصال بالناس دي 

هو أنا مش مشتهم من البيت علشان تقدر تنسى البنت دي 

وتطلعها من دماااغ لما تغيب عنك 

تاني يا ساااجد تاااني 


ساجد بإنفعال كبير جدا : بحبهاااا يا ماااامااا بحبهاااا

هو حضرتك فهمة لما تطرديها هي ومامتها من بيتنا

كده وبكل سهوله هنساها وأشيلها من تفكيري ؟بقولك بحبهااا


رشا صرخت بغضب : بتحبهاااااا 

بتحبهااااا إزاي دي يعني؟

تحب بنت خدامة يا ساااجد 


ساجد بإنفعال صرخ : ايوه يا مامااا بحبهاااا

ولازم حضرتك تفهمي 

طردك ليهم مش هيغير حاجة 

أنا بحبها وهفضل أحبها 


رشا بغيظ : يا إبني دول بيضحكوا عليك البنت وأمها بيستغلو طيبة قلبك وعطفك عليهم 

ال أنت حاسه ناحية البنت دي عطف مش حب 

وهما استغلوا ده كويس 

دول طمعانين فيك لا أكتر ولا أقل 

أعقل يا إبني 

مش كده 

مش على آخر الزمن يا ساجد تحب بنت خدامه

خدامه يا ساااجد  خدامه !

هو ده معقووول 


جالها الرد صادم لكن مش من ساجد من رأفت: معقول مش معقول ليه؟

هو إحنا بنختار ال بنحبهم؟

لااااا طبعا 

ولا ال بيحبونا بيختارونا 


ساجد وكأن لقى ال قدام منه ال هيشده يطلعه من بير غويط مظلم  : قولهاااا يا بااابااا قولها وفهمها أنا غلبت معاها تفهم 


رأفت إبتسم وطبطب على كتف إبنه بحنيه : هقولها يا حبيبي وأفهمها حاضر عيوني 

بس أنت روح عند أختك شمس 

علشان متقلقش هي كمان وتقوم تدور علينا 

ساجد استأذن ومشي من قدامهم 

ورشا بس مشى أبنها ونفجرت فيه : إيه الكلام ال بتقوله قدام الولد ده

ده بدل متعقله وترجعله عقله فى رأسه؟


رأفت ببرود : ليه هو أبني مجنون 

أبني بيحب

والحب لا هو عيب ولا حرام 


رشا بإنفعال كبير جدا  : يحب بنت خدامه يا رأفت خدامه ! يحب بنت الناس ال بقالها سنين بتخدمنا 

أنت موافق على الكلام ده؟


رأفت اتنهد  : ايوة يا رشا موافق 

رشا بصدمه : أنت بتقووول إيه؟

أنا بجد مش مصدقه ال بسمعه بودني ده 

ايييه بس ال بتقوله ده يا رأفت 


رأفت بهدوء : ال بقوله ده كان لازم أقوله من زمان

لكن خوفي على زعلك كان بيسكتني 

لكن مش هقدر أفضل ساكت أكتر من كده وانا شايف أبني بيتعذب قدامي 

(صوته اتخنق بدموع وهو بيكمل كلامه بحسرة): وشايف للأسف قدام مني دولت تانيه 


رشا بصدمه وزهول همست : دولت !!

 انااا يااا رااافت انااااااا

انا دولت تانيه

(صرخت بصوتها كله بغضب ):لييييه عملت ايه؟ 


رأفت انفعل هنا : نفس ال هي ال كانت بتعمله بالظبط  

حتى كلامها نفس كلامك!

إنتي النهاردة بكلامك ده رجعتنا بالزمن ٢٥ سنه لورا وأكتر 

نفس الكلام

نفس المبررات الهبله 

بيضحكوا عليك طمعانين فيك

نفس ال حصل معانا زمان   ....


رشا صرخت بتحذير :أسكت ياااا رااافت .. اسكت ولا كلمه


رأفت اتعصب ورد بإنفعال : ليه أسكت  لييييه عايزني أسكت 

غلطان اناااا

مش ده ال حصل معانا زمان ؟

رشا بستغراب : أنت قصدك إيه بكلامك ده مش فاهمه بصراحة 

أنت عايز تقول إيه  ...

هنا فتحت بوقها على وسعه من الصدمه وشهقت بعدها بصوته كله بعد مفهمت مقصد كلامه وبزهول همست : أنت بتشبه حكايتنا بحكايه ابنك؟

ولااااا خالص بتشبه وضعي أنا بوضوع البنت دي؟

انااا يا رأفت انااا !؟؟

يتبع

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة زهرة الريحان، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة