رواية جديدة حياة الفهد جـ 2 لصفاء حسني - الفصل 15
قراءة رواية جديدة حياة الفهد الجزء الثاني كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية حياة الفهد الجزء االثاني
خادمة الفهد
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة صفاء حسني
الفصل الخامس عشر
التفت وليد لجهة من تتحدث شاف هدير مكنش مصدق نفسه وبلفهة مش معقول هدير .
انصدمت هدير لم شافت وليد أمام عيونها بعد كل السنين ده كانت في حالة صعبة من خجل ل خوف حجات كتير تنهدت هدير وحاولت ترسم القوة وقالت
وليد باشا اخبارك ايه واخبار الحاجة
ابتسم وليد لدرجة نسي هو كان جاية ليه واقترب منها وعيونه كلها شوق وحنين وقرار ينفذ الا كان بيحلم يعمله من يوم ما غابت عن عيونه بدون مقدمات أو يسأل عنها أو كانت بتعمل ايه كل الفترة ده او كانت اتجوزت أو لا
وخفض على ركبته وأخرج خاتمة كان محتفظ بيه فى صوابع أيده وقال
تقبل تتجوزنى يا هدير
الجميع أنصدم من الموقف ده حتى اصدقاء هدير وفهد وسهير الكل كان مصدوم
تدخلت سهير وسألته هو انت تعرفها من فين يا وليد
ابتسم وليد وقال
ده حب عمرى يا دكتوره سهير واقترب من فهد وهو سعيد وقال
ده هدير يا فهد الا بدور عليها من ٥ سنين هدير الا حكيتلك عنها وان بتعذب ليل نهار من اختفاء ها المفاجئ وكنت هموت واعرف هى فين
واتجه نحوها مرة أخرى ومسك وجهها بكل حب وحنان وسألها
ليه عملت كدة في يا هدير ليه غبتي وليه اختفيت من حياتى
قطع حديثهم شخص تدخل فى الحديث وقال
ممكن يا استاذة هدير تاخدى ضيفوك للداخل عشان نتقناش
استغرب فهد ونظر له من فوق لتحت وهو يتوقع من داخله أن هذا الشخص الا مسؤول عن الدار هو ده اللي بيراعي ملك ومهتم بيها وبيصرف عليها اكيد شعر بالغيرة تارة وبلهفة يعرف هو مين تارة أخرى وقال
حضرتك مفيش داعي كل الا مطلوب أن نقابل الدكتورة حياة لو مفيش مانع
ابتسم الشخص عندما راء فهد وقال
حضرتك فى الداخل جوى نتكلم مش هنا المكان غير مناسب
كانت سهير خايفة من تعلق بدر على ملك وايضا معرفة فهد مكانها ولحظت غيرة فهد من الشخص ونظرته كانت فاضحه وسالته
حضرتك مين وتقرب لدكتورة حياة
انتظر فهد يستمع الرد رغم أن حياة كانت بتشكر في وكانت نفسها تاقبل الشخص الا ساعدها وتحدث
انت المسؤول عن الدار ده ومشرف على بيت المأوى وحياة صح
انصدمت سهير أنه يعرف حاجات كتير رغم المفروض لم يتقابل هو وحياة إلا أيام بسيطة فى وسط مرض ووجع وحقائق تظهر متى علمى كل هذا وقبل ما تسأل
❈-❈-❈
قطع أفكارهم حديث الشخص وقال
أنا فاهم الحيرة الا جوى حد فيكم واسئلة كتيرة جوى عقلكم وعشان كده بطلب انكم تيجوا جوى وانا هقولكم أنا مين بعد اذنكم ونظر ل هدير وقال
وانت كمان يا هدير جمعى الشباب وتعالي
سألته هدير بخوف
حياة معهم
هز رأسه الشخص بالنفي وقال
بلاش دلوقتي
استغرب فهد ورفع حجبه ل فوق بعملية استنكر وقال
هو انت ليه موفر الموضوع حضرتك وتعالوا المكتب ونادى شباب هو انت بتخوفنى يعني انت مش عارف انا مين واضح
ابتسم الشخص قال
عارف لكن للاسف انت الا مش عارفنى وعشان كده بطلب منك تتفضل جوى وهتفهم كل حاجه
كان وليد نظرته على هدير لحد ما طلب منها تروح تجيب الشباب ومسك ايديها وقال
اوعى تهربي تاني منى مفهوم أنا قتيلك هنا
ابتسمت هدير بخجل
ومشيت تجمع الشباب
دخل وليد وفهد حمل ابنه الا كان مستغرب كل ده
وقفه الشخص وقال
الاستاذ بدر يجى معايا عند حياة
ابتسم بدر بلهفة وقال
طبعا اجى أنا جي علشانها
كان يشعر فهد بالغيظ وقال
أنا مش هسيب ابنى لحظة حضرتك ولو هتاخد ابنى هاجى معه
ابتسم الشخص جدا وهز رأسه وقال
حاضر لكن اقسم بالله العظيم أنا مش عدوى ليك أنا لحم اكتفي من خيرك انت
نظر له فهد بدهشة وهو مش فاهم وسأله
حضرتك بتكلمنى أنا
هز رأسه الشخص بالتأكيد
اوى يا فهد بيه أنا حاتم الطائر تلميذك وزرعك اليمين ممكن بس لحظة احكى ليك كل الحكايه وبعد كده تدخل تشوف امانتك الا انت طلبت منى احفظلك عليها
أنصدم فهد من حديثه لانه مش اقدر يتذكره لكن شعر بالراحة وجلس على الأريكة
طلب حاتم من وردة
ممكن تودى بدر عند ملك
هزت راسها وردة وقالت
حاضر
❈-❈-❈
بالفعل ذهبت وردة ب بدر عند ملك وهى سعيد جدا أن حاتم اتكلم معه وطلب منه بالتحديد
وما بين نفسها
ده عارف أسمى مش نسيه أنا قولت مش عارفنى
يخربت جماله وحلوته رجل كدة حكاية اه منكرش كل الا شفوتهم في ٣ مرات لكن خطف قلبي وعقلي ثم ضربت نفسها وقالت
فوق يا وردة على نفسك اش جاب ل جاب ده شخص كاريزما وحاجة جيندل مجيش حاجه جانبه
لكن اتولد جواها الأمل لم افتكرت وليد وهو بيقدم الخاتمة ل هدير وتحدثت ما بين نفسها
ما هو وليد حب هدير رغم هربت منه ورغم عرف كل حاجه عنها لكن شافه بصورة الملاك مش الشيطان أو العاهرة وكان يتجنن ويلاقيها
لحظ بدر انها تمشي بيه حب وتقف وتمشي حب وتقف وسألها
هو انتى تعبانة
فاقت وردة من شروده وحديثها مع نفسها على صوته وسألته
ليه بتقول كده
تحدث بدر
اصلا كل شوي تمشي شوية وتقفي شوية هو مكان ملك بعيد
ابتسمت وردة وقالت
لا مش بعيد حقك علي كنت بتكلم مع نفسي وصرحت
سالها بدر يعني ايه بتتكلمى مع نفسك مش فاهم
ابتسمت وردة
يعني كل واحد بيكون جوه كلام عايز يقوله لكن خايف يقوله فبيتكلم مع نفسه ويرد عليها
هز راسه بدر بدون فهم وقال
بردو مش فاهم انا الا اعرفه الا بيكلم نفسه مجنون انتي مجنونة
ضحكت وردة وقالت
ممكن والله مش بعيد يلا يا باشا اوصلك
❈-❈-❈
اغلق الباب حاتم وبدا يتكلم بهدو
انا كنت منتظر اليوم ده ان حضرتك تيجي هنا كنت فاكر وقتها هتفتكر كل حاجه لكن للاسف محصلش لكن انا هفكرك بكل حاجه
انا اسمى حاتم محمد الطائر كنت درعك اليمن وسرك الا مخبيه عن الكل كنت اي معلومات تحتاجها كنت انا المسؤول عنها والثقة اتبينت ده من ايام الجامعه عشان كنا زملاءه مع بعض ركز وليد شوية وبعد كده انصدم وقال
مش معقول انت الواد حاتم الرخم اللي مكنش حد ضايقك فى الجامعة مش معقول انت وفهد مكنتوش بضيق بعض اصلا
نظر له فهد وبدا يتذكر
فعلا انت اتغيرت كتير عن زمان انا فاكر زمان مكنش عندك عضلات وشعرك كان بنى عشان كده متعرفتش عليك
ابتسم حاتم وقال
ما انت البركة فيك لم كنا بندرب فى الكليه ورميت القنبلة غلط وحصل انفجار، ووقتها انحرق شعري ووشي كان حصل ا تشويه واتعملت لي عمليه وبعد كده
ثم ابتسم
وبعد كده تابعت مع دكتور علاج النبت الا كان محروق كان جزء كبير من الجهة الشمال نص شعري ووشي استمريت فى العلاج شهور ووقتها اعطونى اعفى من العمل صحى، لكن انت اتفقت معايا اكون ذرعك اليمن وسرك وعينك على كل حاجه واشتغلت معاك في العمليات الخاص ولعبة رياض كتير وشعري المنبت الجديد طلع اسود
ابتسم وليد وقال
والله فيه الخير الا اهتم بيك المهم ايه اللي حصل
بدا يشرح حاتم معظم الا كان بيشتغله مع فهد وانهم كانوا بيوقع الخوانة عن طريق بيت اعتماد ولم عرف ممدوح انه خالف كلامه وانه قدر يوصل للبنت الا معها الاورق الا تثبت انه كان ورا قتل ابوه لعب مع اسماء وامها عشان يخلصوا من ملك لكن انت كنت بعتلي رساله بكل المطلوب وبالفعل اتفقت مع هدير عشان انت كنت معينها مسؤولية عن نص شغلك رغم انها من بيت اعتماد ولم سالتك ازى بلغتنى انها كويس وانها كانت المساعدة بتاعتك من اول يوم في بيت اعتماد وكانت بتنقلك كل الاخبار هناك يعني كانت درعك اليمين وكانت هى مسؤولية عن انقاذ البنات وكان كل ما بنت جديد تيجي هى تبلغك ف انت تطلبه وكنت بتمثل دور السكران الا مش فى وعيك عشان اعتماد كلبت ممدوح عشان متشكش فيك وفعلا انقذت بنات كتير ويوم ما جات ملك المكان، وقتها بلغتك هدير وانت طلبت منها تنتبه على البنت لحد ما يرجع لكن وقتها اعتماد شكت ان فى حد بيسرب ليك كل المعلومات وبلغت ممدوح ووقتها ممدوح عطلك عشان مش ترجع لحد ما يعرف مكان الورق ووقتها عرفت هدير وعملت المستحيل عشان تبلغك تيجي تنقذ ملك وفعلا انت جيت وانا وقتها بلغتك ان اعتماد رفضت تديك اي بنت
وقتها انت روحت وانت سكران ووقتها عرفت هدير ان ملك بتحاول تهرب وبلغتك انها قدام الباب استنى شويه ولما حست ملك ان حد بيدق الباب دخلت غرفة الاستقبال ووقتها اتكلمت معاه كتير وهى فاكرة انك سكران وبالفعل لم عرفت انها ضحية اشتريتها من اعتماد وعشان هى بتبيع الدنيا عشان الفلوس وفقت وقالت ل ممدوح انها هربت وبعد كده شاب من الشباب قتل اعتماد ووقتها هدير بلغتك وانت وانا كنا معها خطوة بخطوة ل حد ما طمنت الشباب وعرفت تخلص بقي المجموعه وطلبت منك انها تطلع عمرة وأنها لقيت واحد خليجي محتاجه واحده تهتم ب امه وهتطلع معه وانت بالفعل وفقت وشكرتها على مساعدتها و لقيت فعلا فكرتها حلوة تخرج من البلد عن طريق شخص تانى لكن لم وصلت ل شرم وانت عرفت ان الشخص اللي هي تخدم أمه هو وليد كنت مصدوم وفى لحظة خفت على صديقك هى اه مساعدتك لكن متقبلش ل اخوك يحب واحده زيها
❈-❈-❈
نظر ل هدير اعتذر اسف مقصدش
نظرت لهم هديربوجع وقالت
انا حاولت اكفر عن طريقي الا مشيته غصب عنى
قام وقف وليد وهو مصدوم
ونظر ل فهد انت حرمتنى من حبيبتي بجد انا شمتنا فيك ودعى استجاب انا دعيت كتير الا كان السبب انى اتحرم من حبيبتي يذوق نفس الكاس وانت مش بس اتحرمت منها لا انت نسيت كل حاجه وعيشت مع حي مسحت عقلك
بلع ريقه فهد وهو بدا شويه بشوي يفتكر الا حصل مع كلمة كان بيحكها حاتم
برارت هدير وقالت
لكن هو خيرانى انى احكيلك كل حاجه او ارجع عشان وقتها كان عرف ب كل الا ناوية اسماء وكان عايزين اكون جانبها
اتصل بيا وقال
❈-❈-❈
فلاش باك
انتى سافرتي يا هدير والا لسه
اتنهدت هدير وقالت
لسه ياباشا وبفكر ارجع وعرفت من حاتم انك عايزين عشان كده اتصلت بيك خير
تنهد فهد وقال
انا بجد مش عارف ابدا من فين وهكون انانى او لا لكن كل الا عايز اقوله ان ملك انخطفت
شهقت هدير بصدمة
حضرتك بتقول ايه انخطفت ازى انت قولت انها فى حماية معاك وعشان كدة انسحبت
بدا يوضح فهد
للاسف طلع زى ما انا كنت حاطك عين فى بيت اعتماد كان ممدوح حطات عين فى بيتى ومش هتصدق مين خادمتى
انصدمت هدير
خادمة الفهد هى اللى بتنقل اخبارك طيب انت لازم تعاقبها
تنهد فهد وقال
اكيد ليه عقاب وشديد كمان لكن الاهم دلوقتي انا رايح انقذ ملك وحاتم معايا وفهمته يعمل ايه وبعد ما انقذها تكون امانه عندك محدش يقرب منها وتكمل تعليمها زى ما وعدها
استغربت هدير
حاضر لكن هو حضرتك مسافر يعنى والا ايه علشان لو سألت عليك
تنهد فهد وتنفس فى الهواء
انا مش عارف اصلا هخرج من المغامرة ده عايش ولا ميت لكن لازم انقذ ملك باي طريقه وقت ما نخرج من هناك عينكم مش تغفل عليه ثانية انا كتبت اسهم ب اسمك عشان تدير كل حاجه
شهقت هدير بصدمة
اسهم ب اسمي انا ليه حضرتك وازى تقدر تثق في للدرجة ده انا ل
قطع حديثها فهد
اوعى تقولى كده عن نفسك انتى لولاكى كانت دمرت حياة بنات كتيرة انتى فعلا زى ما ملك وصفتك ملاك فى وسط وحوش وانا واثق انك هتقدر على كل حاجه هتفتح مأوى للبنات زى ما بلغت لي وكل حاجه بتحلم بيه حاتم ينفذها وواثق انك وحاتم هتكون عند حسن ظنى
كانت هدير متردد ومش عارفه تقول ايه
جواب فهد من قبل ما تتكلم
ننقذ ملك وبعد كده انا بنفسي هسلمك ل وليد واقوله الا انت فاكرها مش كويسة ب ١٠٠ رجل ووقفت معايا وانقذت كل فريقها وعد منى أخرج منها واخلص من التصدام مع كل الا كسرني انا وولدى وبعد كده كل حاجه تبقى تمام ولو سألتك ملك قولي ليه هو نفذ وعده ليكي
هزت رأسها هدير بالموافقة وقالت
حضرتك حتى لو مفيش ميمورى انا كنت راجعة واقسم بالله العظيم مكنتش اعرف انه صديقك حاتم بلغني أنه صديقك الانتيم وانا استحالة ادخل ما بينكم او اجبرك تحط نفسك في اختيار انك تبرر شغلك وتعاوني معاك عشان يغفر، لي انا عندي امشي بكرامتى واقوله انا مين عشان يفتح عيونه ومش ينخدع بالمظاهر
شعر فهد بالندم عشان فضل حياته وحياة حبيبته على صديقه لكن هو فعلا اصبح لا يثق غير فى حاتم وهدير عن كل اللى حواليه وقال
اوعى تلومى نفسك عن حاجه وصدقنى يجمعكم مع بعض عشان هو حبك بجد حب روحك الطيبه وده يساعدنى انه يعرف كل حاجه، لكن فى الاول تعالي بسرعه ونفذي كل الا يقوله حاتم
❈-❈-❈
باك
أكملت هدير
هو ده اللي حصل انا اخترت اكون مع ملك لحظة بلحظة وخوف فهد باشا كان في محله فعلا كانت أسماء محرض ناس تموت ملك ووقتها بلغنى الكل انها ماتت وطلبت من شريف يسلمهم جثة بنت من نفس عمرها وجسمها ويحجزها فى مكان بعيد عن أي خطر واستخدمنا اسم البنت البديلة ل ملك عشان تقدر تكمل حياته وخصوصا انكم فقدوا الذاكرة
كانت مهمتي ان انتبه على حياة واحطها جوى عنيا وارعى كل حاجه تخصك
أكمل حاتم وقال
انا كانت مهمتي أن نوقع ممدوح فى شر أعماله ولم عرفت انك فقد الذاكرة وهو اتفق مع اسماء يمحوا الذاكرة بقيت وراه بالمراصد وبتابع كل لحظه ليه وجمعت أوراق ومخالفات توديك ورا الشمس
نظر لهم فهد وهو شبه بدا يتذكر وسألهم طيب ليه محدش فيكم انقذنى من تحت ايد اسماء
أكد حاتم وقال
حضرتك كنت نسيت احنا مين عشان كده مكنش ينفع نظهر في الصورة وممدوح كان عايز يحط ايده على كل حاجه تملكيها وكان أقدمنا فرصه ان نحارب فى كذا جبهة، ان نحافظ على ملك وعلى اعملك ونحاول نوقع ممدوح
وكمان مش نظهر فى الصورة لدرجة انصدم ممدوح لم عرف انك بعيت اسهمك وحاول يوصل للشريك لكن مقدرش كان كل حاجه في سري كاملة وحضرتك رغم انك نسيت لكن قابلت ملك لم اختارت تروح عند الكبين بتاعك بالتحديد وقتها كنت فاكره انها متذكرة لكن بعد كده انت كمان جيت وات قربتوا من بعض ف هدير اقترحت نخليكم تفكروا بعض بدون تدخل عشان لو حصل تدخل او انتبه ممدوح أن ملك عايشة مش يسيبها لحظة
❈-❈-❈
قام فهد من مكانه وسألهم ملك فين انا عايز اروح عندها
وقفة حاتم وقال
هتروح لكن اوعى تعرفها حاجه عاملها على انها صديقتك الا قابلتها بلاش تضغط عليها علشان ممكن ياثر على صحته لان حدث تجمع الدم فى المخ وضغط على الذاكرة وأي محاولة انها تعرف هتكون خطر على حياتها
❈-❈-❈
اتجه بدر نحو غرفة ملك
كانت جالسة على مكتبها واول ما شافته ابتسمت وقامت حمالة وضمته
مش معقول الأمير بدر بذات نفسه عندى
ابتسم بدر وقال
الأمير لا يتخلى عن وصفيته ابدا زوجي يطلب منها تكون الوصيفة والدكتورة الخاص ب الامير عشان يقدر، يرجع يمشي زى الاول قولت ايه يا وصفتى الغالية
انصدمت ملك لكن قبل ما تنطق شافت فهد واقف اقدمها بعد ان تركهم وهو يطلب منها
انا بعتذر عن اي تجريح او اساءة ليكى لكن فعلا بدر محتاج ليكى ورفض حد يكون معه غيرك
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة حياة الفهد الجزء الثاني, لا تنسى قراءة روايات و قصص أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية