-->

رواية جديدة قلوب ضائعة لفاطمة الزهراء - اقتباس

   قراءة رواية قلوب ضائعة كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى




رواية قلوب ضائعة

رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة فاطمة الزهراء



اقتباس


أردفت بجدية وهى تبحث عن فريدة بخوف :

ـ أكيد طبعا أخوات وفري .. ايه ده ف ف فين فريده فريده

ميرا وهى تنظر حولها بحثاً عنها :

ـ راحت فين كانت هنا دلوقتي

تهتف بصراخ وهي تبحث عنها :

ـ مش عارفه مش عارفه فريدة فريدة

أجابتها ميرا بخوف و قلق :

ـ اهدي خلينا ندور بالراحه الاول هنلاقيها اطمني

تحدثت بقلق وهى تبحث عنها :

ـ هنلاقيها فين هنلاقيها فين بس بنتى راحت دي ماتعرفش حاجه وبتخاف لما تكون لوحدها ومش تلاقينى جنبها يعنى حتى مش هتعرف ترجع ولا تقول اي حاجه من خوفها راحت فين بس اه يا بنتى ااه أنا مش هقف لازم اتحرك 

بدأتا بالبحث عنها وحين فشلتا فى العثور عليها قررت الاتصال بشقيقها ليحضر إليهم

أجابها بصدمه وهو يقف كي يغادر :

ـ فى أيه و ازاى فريدة تاهت منكم

أردفت بدموع و بكاء :

ـ مش عارفه كنا بنتكلم وهي معانا وفجأة اختفت

ليبحث عن مفاتيح سيارته ليذهب إليهم :

ـ اختفت فين و ازاى مش فاهم حاجه انتم مش فى الفيلا

أجابته وهى تبحث بين الأطفال عن فريدة :

ـ هاه لأ مش ف الفيلا خرجنا احنا فى مدينة الألعاب

أردف بصدمة و غضب فهو اليوم في حالة سيئة :

ـ نعم خرجتوا أنا جاي حالاً بلغي الأمن على ما اجي

تحدثت بدموع خوفاً أن تتعرض فريدة لأى أذى :

ـ حاضر ماتتأخرش

ليتجه للخارج ويقود سيارته بسرعة شديدة :

ـ أكيد مين معاكي طيب

أجابته وهى ترتجف من الخوف :

ـ علياء ومشيت راحت تدور عليها مش عارفه راحت فين

ليتحدث بسخرية و غيظ :

ـ كمان حقيقي مش عارف أقولك إيه شوفي راحت فين على ما أوصل موبايلك ميتقفلش

تحدثت بندم حقيقي فهي من اقترحت عليهم الذهاب وإن حدث لفريدة شيء لن تغفر لنفسها :

ـ حاضر 


وقف يتابع يدها لتنتبه و تبتعد عنه ليذهبوا معاً لمكتب الأمن :

ـ اتفضلوا معايا ونتكلم بعدين

طرق الباب ليسمح له بالدخول ليتحدث معه بجدية :

Good evening, is ـ there any news about the girl ??

ـ مساء الخير هل هناك أخبار عن الطفله ؟؟

أردف الشرطى بجدية :

Rest assured, sir, we ـ are looking for her everywhere. Give us some time to find her

ـ اطمئن يا سيدي نحن نبحث عنها فى كل مكان امنحنا بعض الوقت لنجدها 

تدخلت علياء لتهتف بقلق :

ـ والعمل هفضل قاعده كده أنا لازم اتحرك هروح ادور عليها تانى

ليهتف ساخراً بسبب إهمالها :

ـ استني لو سمحتي ما لو كنتم منتبهين لها مكنتش ضاعت منكم

لتجيبه بهجوم شديد بسبب هذا الاتهام :

ـ قصدك ايه وبعدين هي هي كانت م

ليقاطعهم الشرطي وهو يقترب منهم :

Sir, we found a little ـ girl and we think she's the one you're looking for

ـ سيدي لقد وجدنا فتاة صغيرة و نظن أنها الفتاة التي تبحثون عنها 

علياء بدموع تتساقط على وجهها :

ـ أكيد هي أكيد 

ليهتف نزار بجدية :

Is it possible to see ـ her

ـ هل من الممكن أن نراها ؟


جلست فريدة تأكل أولاً بمساعدة علياء لتذهب لإحضار ألعابها 

ليردف بحده وغضب :

ـ انتم ازاى تخرجوا من غير ما تقولوا ممكن أفهم

هتفت علياء بهدوء شديد :

ـ عادي يعني فريده كانت زعلانه وميرا حبت تفرحها ف قالت تخرجنا وحصل اللي حصل

ليردف بعصبية وهو ينظر لشقيقته و يشير لها بغيظ :

ـ ميرا !! طبعا الأفكار الغلط متطلعش غير منها عاوز أفهم هتكوني عاقلة امتى

تحدثت بهدوء و هى تقف أمامه :

ـ أنا معملتش حاجه غلط بعدين بلاش عصبية خلاص فريدة رجعت

مازال على حالة غضبه :

ـ لو مكنتش رجعت كنتى هتشيلي المسؤوليه كاملة لوحدك

هتفت علياء متدخلة :

ـ لأ مش لوحدها وبعدين هي مالهاش ذنب يعني هي كانت تعرف منين أن كل ده هيحصل خلاص حصل خير مش تزعقلها

لتجيبه بتحدي و استنكار :

ـ انت مكبر الموضوع ليه بعدين مش من حقك تكلمني بالطريقة دى أبدا

ليجيب علياء ببرود :

ـ كفاية لو سمحتي بتتكلموا عن المسؤولية وانتم مش عارفين تهتموا بطفلة صغيرة

تحدثت معترضه بسبب هذا الاتهام :

ـ نعم قصدك إيه !!

❈-❈-❈

صعدت لغرفتها وبعد وقت قليل وجدوها أمامهم ومعها حقيبة سفرها تزامن هذا مع دخول فاطيما التي نظرت لها بصدمة لتقترب منها 

ـ علياء فى إيه وليه معاكي شنطة هدومك

نظرت لها بحزن و دموع :

ـ شكرا جدا على كل حاجه يا فاطيما و أسفه لو تعبتكم معايا انا ماشيه

تحدثت بجدية وهي تنظر ل نزار بعتاب :

ـ انتى بتقولي إيه بلاش جنان ممكن أفهم إيه الحكاية

أردفت وهى تنظر لابنتها :

ـ مفيش حكايه أنا عايزه امشي كفايه أوي لغاية كده أنا عايزه ابقي حره عبئ على نفسي وبس مش عايزه حمايه من حد أنا هعرف اتصرف و احمي بنتى حتى لو آخر نفس فيا

تحدثت فاطيما بجدية وهي تنظر للجميع :

 ـ بلاش الكلام ده ممكن وأظن وجودك هنا مفيش حد فينا يقدر يعترض عليه القرار فى الموضوع ده عند بابا سليم و جدي

كان يقف يشاهد ما يحدث بهدوء و يعلم أن مغادرتها لن تكون فى صالحه

ـ لأ شكراً جدا لغاية كده ارجوكي سبينى أمشي وبالنسبه لجدك أنا هكلمه و هقوله انى متشكره مش محتاجه مساعده من حد .. هتخفي للابد وكده كده شفيق مشغول معاهم في مصر في المشاكل دي وانا بره يعنى اعرف اتحرك اسهل لو سمحت سبيني


ـ لو خرجتي خطوه واحده هخرج قبلك ثم مين قال انى مجربتش الكسر والوجع انتم بتحكموا عليا ازاى أنا واحده الدنيا بتخبط فيها كل شوية جرح ووجع انتى هربانه من شفيق و أنا هربت من الماضي

كان يستمع لحديثها ليشعر أن هناك أشياءاً كثيرة حدثت معها لتقول هذا الحديث في وجوده لتتحدث علياء بوجع :

ـ بس فى بيتك هناك بيتك وهنا بيتك انا مش بس هربانه من شفيق أنا هربانه من كل حاجه أنا عارفه وحاسه بيكى حسي انتى كمان بيا وسبينى امشي انتى هنا وسط اهلك انا مش عارفه اعيش هنا ولا اتأقلم هنا

تحدثت بتعب فهى للآن تحت تأثير كلام الطبيب :

ـ اهلى هما فين اهلى بلاش نفتح كلام يزعل الكل بعدين انتى وصله من يومين يعني مش هتتأقلمي بسهولة بابا يرجع وقتها هيحل الموضوع ممكن

أردفت بتأثر حقيقي :

ـ الأهل مش بس الأم والاب الأهل هو جدك اللي ممكن يهد الدنيا علشانك عمتك اللي شيفاكي بنتها عمي سليم وولاده اللى شايفينك منهم أنا ماليش حد واللي كان ليا راح راح وسابنى أنا تعبت تعبت من كل حاجه ومن الكل مش عايزه غير انى ابقي لوحدي لولا بنتى كنت روحت لشفيق خلص عليا وخلصت بقي أنا عايشه و بحارب و اقاوم الكل بس علشانها علشانها هي وبس 

❈-❈-❈

وقف ونظر له بغضب من يظن نفسه ليتجاوز معه في الحديث هكذا :

ـ انسى نفسى واضح إن إنت اللى ناسى نفسك ومش عارف بتتكلم مع مين فوق لنفسك وإلا هتخسر كتير أوى فى شغلك و لو الشغل اللى بينا ها يخليك تتجاوز معايا يبقي ميلزمنيش الشغل ده

وقف مقابله ليهتف بصوت مرتفع وتحدي :

ـ لأ أنا فايق كويس أوى وعارف نفسي كويس اوى وبالنسبه للخسارة مش في قاموسي والشغل ماتقدرش تنهيه لانه مش ملكك وقرار الفسخ مش فى إيديك لوحدك ده غير الشرط الجزائي ولا نسيت

ليخرج من حقيبته دفتر الشيكات كتب له المبلغ وقام بالامضاء عليه ليمنحه له :

ـ لو على الشرط الجزائي اتفضل شيك بالمبلغ ويبقي انتهى أى شغل بينا

كانت يتابع ما يحدث بصدمه شديدة :

ـ إنت اتجننت ازاى يعنى بتنهى الشغل بالشكل ده والسرعه دي إنت تعاملك معانا شغل ولا إيه بالظبط إنت مالك ومال مشاكل عائليه ملهاش أي ستين لازمه علشان تنهي الشغل كده هاه

ليتحدث بجدية ويعترف أن حديث عزت عن حفيده كان صحيحاً :

ـ أنا فعلاً اتجننت علشان توقعت إنك شخص عاقل لكن اللى يتجاوز معايا ميلزمنيش الشغل اللى يقلل من قيمتي لو هكسب من وراه مليارات



أجابت بحزن بسبب غضب والدها منها :

ـ يا بابي حضرتك بتزعقلي ليه دلوقتى إحنا كنا بنتكلم وهي معانا وفجأة اختفت من جنبنا أعمل إيه طيب

أجابها وهو يتجه للفيلا :

ـ متعمليش حاجه أنا جاي بكره متعرفيش حد وبلاش تتعاملوا معاه لغاية ما اوصل

أردفت بهدوء وهى تتجه للداخل :

ـ حاضر يا بابي مش تتأخر تحب استناك فى المطار

ليتحدث برفض واعتراض :

ـ لا بلاش تيجي مش عاوز حد يعرف نهائي خلي كل شئ طبيعي فاهمه

تحدثت بهدوء :

ـ فاهمه حاضر

تنهد بتعب مما يحدث :

ـ طمنيني فاطيما أخبارها ايه دلوقتي

تحدثت وهى تنظر لغرفتها :

ـ مش كويسه خالص وزعلانه و قافله على نفسها من وقت اللى حصل

ليسأل باستفهام :

ـ طيب علياء فين دلوقتي !!

أجابته بهدوء و هى تتجه للمطبخ كي تعد طعاماً لهم :

ـ فى أوضتها هي كمان مخرجتش من وقتها هي وفريدة

ليردف بجدية شديدة :

ـ طيب بلاش أى حد فيكم يتكلم معاه علشان وقت ما يتعصب بيبقي واحد تاني وأكيد طلع غضبه من فاطيما على علياء


ليعلم عزت أن سليم لن يخبره بما حدث معه فى اللقاء :

ـ يعني اتاكدت من كلامى دلوقت

سليم بجدية و هدوء :

ـ حقيقى هو بقى واحد تاني مش ده جسار أبداً متوقعتش يتغير بالشكل ده 

ليهتف بجدية وهو ينظر للسماء :

ـ من وقت ما بدأت علاقته مع شفيق وبنته وللأسف كل شئ اتغير 

ليجيبه بهدوء كي ينهي الحديث فى هذا الأمر :

ـ كفاية كلام كده عملنا اللى علينا

ليردف بتفهم وهو يشرب العصير :

ـ ماشي هصدق كلامك بس أكيد هعرف الحقيقة بعدين

ليجييه بجدية وهو يغير مجري الحديث :

ـ خلاص يا عمي كده أول خطوه تمت بنجاح باقي الخطوه التانيه بس للأسف مش هكون هنا لانى لازم اسافر بكره

هتف عزت بقلق أن يكون قد حدث لهم شيئاً :

ـ الاولاد كويسين ولا حصل ايه

ابتلع ريقه بتوتر :

ـ اه كويسين الحمدلله اطمن بس علشان الشغل

تحدث بجدية :

ـ طيب كده باقي الإجراءات المحامي هيكملها أكيد

ـ أيوه أنا اديت المحامي الورق يخلص كل حاجه الصبح

ـ تمام ارتاح بقي علشان السفر هتمشي امتى

ـ الفجر باذن الله علشان اوصل بدرى هناك

أردف عزت بقلق :

ـ وليه السفر بدرى كده سليم لو مخبي حاجه قول

يتبع


إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة فاطمة الزهراء، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية