رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 2 - 2 - الجمعة 8/12/2023
قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية حكاية بنت الريف
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة صباح عبد الله فتحي
الفصل الثاني
2
تم النشر يوم الجمعة
8/12/2023
مهند. هي دي الأرض ياحاج
الحاج. محمد بسم الله ماشاء الله دي كبيرة قوي انا كنت عارف ان هي كبيرة بس ما تخيلتش انها كبيره للدرجه دي
مهند فعلا الارض كبير بسم الله ما شاء الله بس دي يا حاج مزروعه جنينه عنب
الحاج محمد.ايو مانا كنت عارف بس نسيت اقولك
مهند. ماشي ياحاج حصل خير بس هو في ايه ليه الناس متجمعين كدا
الحاج محمد مش عارف يابني تعالي نروح نشوف في اي لايكون حد محتاج مساعدة
مهند. ربنا يبارك فيك ويكرمك ياحاج وروحنا نشوف في ايه لقينا ست كبيره في السن و باين عليه كده في سن ال 50 وقعها على الارض وبين كده اغمي عليها والناس ملمومه حوالين منها و ما فيش حد بيعمل حاجة جريت على الست دى وبقيت احاول افوق فيها بس مافقتش وفجاه لقيت بنت جايه تجري وعمالها تعيط محستش بنفسي غير وعيني على البت دي وفي حاجة بتشدني ليها ومش قادر انزل عيني عنها
دهب وصلت الجنينه ومش عارفه ازاي ولقيت ستي واقعه على الارض والناس ملمومه حوالين منها ما فيش حد قرب منها غير شاب انا اول مره اشوفه بس من خوفي على ستي ما اخدتش بالي منه. دموعي على وشي وقعدت على لارض واخد ستي في حضني ومش عارفة اعمل ايه ولا اقول ايه ودموعي نزله وخدها في حضني وخلاص وحسيت زاي مايكون اني خلاص هاخسر حضنها
مهند. مش عارف ليه عيني عليها واخد بالي من جمالها كان شكلها هادي عيونها كان عسلي صافي وكنت بشرته قمحاويه بس كنت زي الأطفال كانت شفايفها ماكنتش حمره كانت زاي لون بشرتها كانت حطي طرحتها بس كان نزل منها شعر جاى على عينيها كانت بالنسبه ليا هي اجمل بت في العالم كلو مش عايز حاجة غير اني افضل ابصلها وكان هاين على اروح واخدها في حضني وامسح له دموعها واقولها متخفيش انا موجود معاكي بس انا ماعرفش اسمها حتى وفوقت على صوتها
دهب. بدموع بالله عليكم حد يعمل حاجه ستي هتروح مني
مهند. ماحستش بنفسي غير وانا بقولو متخفيش يانسه أن شاء الله هتكون كويسة لازم نخدها المستشفى بس انا ماعرفش حاجه هنا انا اول مره اجي هنا انتي تعرفي فين المستشفى
دهب. بدموع ايوا اعرف بس بالله عليك بسرعه
مهند شيلت الست من علي الارض بس مش عارف ليه مش قادر اشيل عيني عنها أن عارف ان كدا حرام ربنا أمرنا بغض البصر بس مش قادر وحطيت ستها في العربية وهي قاعدت جنبها وخوفها على ستها خلني احس ان هي مش عندها حد غيرها قفلت باب العربية ورحت عند ابويا اخد اذنه علشان اخد الست المستشفى
بعد اذنك ياحاج هاخدها المستشفى وانت اتفق مع صاحب الارض على ما اجي
الحاج. محمد روح يابني ودي حاجة تخد عليه اذني روح خدها على المستشفى وخد الفلوس دي معاك واعمل له الازم
مهند. متخفيش ياحاج معايا فلوس بعد اذنك ياحاج ورحت وركبت العربية وهي بقت توصف ليا الطريق وبعد شوية وصلت المكان اللى هى وصفته ليا ونزلت واخد ستها ودخلنا المستشفى
وبعد زي ربع ساعة لقيت الدكتور جاي
الدكتور. انا اسف ياجماعة الحاله متأخر المدام ماتت إلبقاء الله والبقيه في حياتكم
دهب. نزلت كلمة الدكتور علي ودني زي مايكون فيه حد جاب جمرة نا"ر وحاطها على جسمي يعذب فيا على البطيء ومش قادره ارد على الدكتور اقول انت بتقول ايه وحسيت أن جسمي بقاا اتقل من الحديد ومابقتش حاسة ولا شايفه اي حاجة قدامي ورحت في عالم جميل مافهوش ولا حزن ولا وجع ولا اهانه مافهوش غير دهب دهب وبس بس حسيت ان في حد خدني في حضنوا ماني ماكنتش حاسة بحاجة بتحصل حولين مني بس حسيت بحنان كتير والأمان مش عارفة ليه بس اول مره احس الاحساس ده كان جميل قوي
❈-❈-❈
مهند. كنت واقف جنب الدكتور لم قال خبر وفاة ستها حسيت زب مايكون ستي انا اللي ماتت حسيت بالحزن والالم اللي هي حاسة بيه دلوقتي وكان بين أن هايغمي عليها ماحستش بنفسي غير وهي في حضني ومش عارف ايه كمية المشاعر اللي انا فيها دلوقتي والمشاعر دي مش قادر الاقى لها تفسير يانسه انتي كويسة حد يجيب دكتورة فوراً
الدكتور. لو سمحت ابعد شوية وانا هكشف عليها
مهند. بصوت عالي انت ماسمعتش انا بقول دكتورة مش دكتور لقيت الدكتور بص ليا بستغراب وحتى انا استغربت من نفسي عادي ما الدكتور يكشف عليها ولقتوا بيقول
هي بالنسبه لك مراتك
مهند. ماعرفتش ارد اقول ايه ده انا ماعرفش اسمها اي لاء بس؟؟
❈-❈-❈
مهند. لا هي مش مراتي بس برضو مش هتكشف عليها بصيت لاقيت الدكتور بصلي بستغراب اكتر
الدكتور. طيب اللي حضرتك عايزه بس دخلها في الغرفه دي على ماشوف دكتورة من الدكاتره
مهند. تمام وشلتها بين أيدي ومش فاهمه انا ايه اللي بيحصل اول مره في حياتي احس بالمشاعر دي اتجاه اي بت وبعد وقت الدكتورة جاءت وكشفت عليها
الدكتورة. انا علقت لها محلول وان شاء الله مش هاتغيب على ماتفوق هي بس اتعرضت لصدمه علشان كده هي هربت من الوقع
مهند. هي ستها ما"تت من شوية علشان كده هي في الحاله دي
الدكتورة. البقيه في حياتك
مهند. حياتك الباقيه
الدكتورة. بعد اذنك وبعد ربع ساعة هاجي اشوفها
مهند اتفضلي اذنك معاكي وعيني جات عليها وهي نايمه كانت زي الملاك روحت وقاعدت على كرسي كان موجود في الغرفة وعيني عليها وبكلم نفسي انا مش عارف أنتي مين ولا ايه حكايتك بس فيكي حاجة بتشدني لكي ياتره اي حكايتك وايه السر اللي فكي بيشدني لكي بشكل ده ده انا حتى ماعرفش ايه اسمك وأول مره اشوفك وفجأة سمعت صوت عالي جاي من بره طلعت اشوف في أيه لاقيت شاب وراجل بين عليه في سن 60 بيدورو على الست اللي ماتت من شوية
ومعاهم ناس تانية
اسلام. لوسمحت يادكتور فين الست الكبيره في السن اللي جابها شاب وبت
الدكتور. قصدك الست اللي الأستاذ ده جابها
مهند بصيت لاقيت الدكتور بيشاور على رحت عندهم لقيت الشاب بيسالني
اسلام هو انت اللي جبت امي على المستشفى هي فين
مهند بصيت له ومش عارف اقول له ايه بعد ما عرفت ان امه يا تره ارد اقول له امك ماتت ولا اعمل ايه لقيت الدكتور اللي رد عليه
الدكتور الست اللي الاستاذ جبهها الباقيه في حياتكم المدام ماتت
اسلام انت بتقول ايه يا دكتور امي ما"تت
الحاج جمال بتقول يا دكتور هي فين
الدكتور هي موجوده بس لازم تخلص اجراءات المستشفى الاول علشان تستلم الجثه بتاعتها
مهند بصيت عليهم لقيتهم تايهين من الصدمه ما فيش واحد فيهم قادر يرد على الدكتور اتفضل انت يا دكتور طلع المدام وانا هاعمل اجراءات المستشفى وبعد نصف ساعه كنت خلصت الاجراءات بتاعه المستشفى و استلمنا جثه الست بس اللي انا استغربت منه ان ما فيش حد سال على الانسه ولقيتهم واخدين الست وماشيين من غير ما حد يسال على الانسه. لو سمحتم يا جماعه في واحده اغمي عليها وهي في الغرفه دي
اسلام واحده مين احنا ما عندناش بنات في العيله بعد اذنك
مهند. غريبة دي كنت بتقول ستي وبعد شوية لقيتها ابتدت تصحى
دهب بفتح في عيني و وبقفلها ثاني علشان اشوف كويس وبصوت واطي ومش مركزه فين ستي ستي فين وفجأه افتكرت لما الدكتور قال ان ستي ما"تت فضلت الكلمه تتردد في ودني زي ما يكون بحاول احفظها او استوعب معناها ما"تت ما"تت المدام ما"تت ما" تت الحاله متأخر اسف المدام ما"تت ودموعي نزلت على وشي ولساني زي مايكون حد قطعه مش قادرة انطق بكلمة واحدة بس في سكاكين بتقطع في قلبي في حاجه جواتي بتحاول بتسحب روحي مني وبتقتل فيا على البطيء واخيرا نطق لساني وبصوت ممكن يكون كل اللي في المستشفى سمعوا ستي لاماتسبنيش لواحدي انا ماليش.حد غيرك بالله عليكي مش انتى كمان هاتسبيني في العالم الظالم اللي مش بيرحم ده وفضلت اصرخ على اخر ماعندي ممكن اقدر ارتاح من البركان اللي والع جوايا.
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية