رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 11 - 2 - الأربعاء 26/12/2023
قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية حكاية بنت الريف
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة صباح عبد الله فتحي
الفصل الحادي عشر
2
تم النشر يوم الأربعاء
27/12/2023
دهب انت مين وبدموع هايضرابني هايضرابني انا خايفه.
محمد بستغراب هو مين اللي هايضربك يادهب.
سماح اهدي ياحبيبتي مافيش حد هايضربك
دهب بدموع أطفال لا هو ضربني مش عايزه اروح.
الحاج محمد بستغراب هي مالها يادكتور.
الدكتور يكلم دهب انتي اسمك اي.
دهب مش عارفة.
الدكتور مش عارفه اسمك طيب تعرفي مين دول.
دهب لا ماعرفهمش بس هو هايضرابني
الدكتور طيب مين هايضربك
دهب تسكت شوية مش عارفه بس انا خايفه.
الدكتور طيب انتي شايفين كويس يادهب
دهب اها شايفك بس مين دهب انا ماعرفهش هي بتضرابني زاي اسلام.
الدكتور مين اسلام يادهب
❈-❈-❈
دهب تسكت شوية مش عارفة هو مين.
الدكتور انا اسف ياجماعة دي فقدات الذاكرة بس مش بالكمل.
الحاج محمد ازي فقدات الذاكره بس مش بالكمل.
الدكتور هي فقدات الذاكره بس عقله البطني واقف على موقف واحد وهو أن في حد بيضرابه أو كان في حد بيضرابه قبل الحادث وهي مش فكره غير الموقف ده
سماح بحزن وتبص على دهب طيب يادكتور هي ممكن تخف ولا اي.
الدكتور طبعا في أمل انها ترجع وتفتكر كل حاجه تاني بس خدو بالكم ممنوع حد يحول انو يفكره بحاجة.
الحاج محمد زاي أمال هتفتكر ازاي.
الدكتور اسمعني ياحاج لو انت عرفتها أو أجبرت عقله انو يفتكر حاجه ف ده ممكن تكون العواقب أن ينهي حياة بالكمل علشان كده انا بنصحكم انو ممنوع حد يحول يفكره بحاجة وفي نفسي الوقت انت ممكن تساعده تفتكر.
سماح ازي واحنا هنعمل اللي هتقول عليه.
الدكتور ممكن انكم تعيدو موقف أو حديث حصل معها أو قدمها بس برضو تخدو بالكم من الصدمه ودي اكتر حاجة ممكن تنهي حياة لو اصدمت.
الحاج محمد بحزن طيب يادكتور هنعمل اللي انت بتقول عليه.
الدكتور وخدو من الكلام الجارح أو الأسلوب الحاد في التعمل معها.
سماح بحزن والله يابني احنا مش هانزعلها في اي حاجه واللي هي عايزه هانجيبوا لها
الدكتور تمام هي كويسة والحمدلله وجسمه كويسة وكل حاجة تمام بس هاتفضل يوم أو اتنين بكتير في المستشفى علشان نطمن اكتر.
الحاج محمد ماشي يادكتور اللي تشوفوا مناسب لها اعملوا.
الدكتور تمام بعد اذنكم.
الحاج محمد وسماح اتفضل.
❈-❈-❈
سماح تروح عند دهب وبحنان عامله يادهب ياحبيبتي.
دهب بخوف انتي َمين
سماح انا خالتك سماح ياحبيبتي ولسه هاتحط ايديه على شعر دهب.
دهب بصوت عالي ودموع لا ماتضربنيش والله ماعملت حاجه
سماح بحزن ياحبيبتي يابنتي والله ماهضربك ولا هاعمل فيكي حاجة ماتخفيش
الحاج محمد يروح عند دهب
دهب حبيبتي مش عارفين انا عمك محمد ماتخفيش يابنتي دي خالتك سماح وهي بتحبك ومش هاتضربك
دهب تمسح بدموع زاي الأطفال يعني مش هتضربني زاي منال.
الحاج محمد منال مين يادهب ياحبيبتي.
دهب بدموع مش عارفة بس هي بتضرابني وكمان بتحرقني بنار.
سماح استغفر الله العظيم واتوب اليه معليش ياحبيبتي وماتخفش مافيش حد هنا هايضربك
دهب طيب فين امي وعصام.
محمد وسماح بصدمه عصام مين يادهب.
دهب ببراءة عصام عورني لم كنت بلعب معه.
محمد بتلعبي مع مين ومين عصام انا مش فاهم حاجة.
سماح اهدي يامحمد البت مش عارفة هي بتقول ايه.
❈-❈-❈
محمد يبص على دهب بحزن ربنا يشفكي يابنتي أهم حاجه انها فاقت أنا نسيت اعرف مهند أن دهب فاقت.
سماح اتصال عليه ياحاج وعرفوا ده هايفرح قوي ياخويا.
محمد بيطلع التلفون هايفرح اي بس دي السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
في الجانب الاخر
مهند وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ياحاج عامل ايه.
الحاج محمد الحمد لله والله يابني كنت عايز اقولك ان دهب الحمد لله فاقت من الغيبوبه.
في الجانب الاخر
مهند من الفرح اتصدمت ومش مصدق معقوله دهب فاقت بعد الوقت ده كل انت بتقول ايه ياحاج بجد دهب فاقت.
الحاج محمد ايوه والله يابني هي فاقت والحمد لله بس
في الجانب الاخر
بس اي ياحاج وخوفت أن دهب يكون فيه حاجه دهب كويسة مش كدا
الحاج محمد والله يابني مش عارف اقولك ايه تعالى وانت هاتفهم كل حاجه.
في الجانب الاخر
مهند بخوف قلقتني ياحاج انا مسافت الطريق هكون عندك.
الحاج محمد ماشي يابني تجي بسلامه.
في الجانب الاخر.
مهند قفلت التلفون ونزلت من الشغل َوانا مش عارف افرح ولا أخاف مش عارف هاحط عيني في عينها ازي بعد كل اللي حصل ده طيب هي هاتقدر تسمحني هتوفق ترجع لي تاني ايوه انا رجعتها بس هي كنت في عالم تاني يارب العالمين انا ماليش.حد غيرك يارب كل اللي انا عايزو فرصة فرصة واحدة بس وبعد ساعة بكتير كنت واقف قدام المستشفى نزلت من العربية ودخلت وطلعت أجرى زاي المجنون وانا مشاعري متلخبطه خوف وفرحه قلق اشتياق وتوتر مش عارف انا حسس بي أي بس كل اللي انا متأكد منو أن انا مشتاق له كتير اوي عايز اخدها في حضني وفضل جنبها وحشتيني اوي نظرت عنيها وحشتيني ابتسامته وحشني خجله وكسوفه مني وحشني أقل التفصيل فيه وأخيرا وصلت الغرفة بتاعتها وانا مش عارف ازي بس وصلت ووقفت على الباب ومن فرحتي أن انا شايف جمال عينيها اللي انا عدا شهر كمل من غير ماشوفهم واشبع منهم دموعي نزلت من غير ماحس بس انا مش زعلان بعكس دي دموع فرحه وجريت عليها وأخيرا خدها في حضني.
دهب حبيبتي وحشتيني اوي انا اسف والله اسف سامحني يادهب ياحبيبتي الحمدلله ياربي ألف الحمد لله والف شكر ليك يارب قد اي انت رحيم ياربي.
دهب بدموع وصوت عالي اععععع هايضربني انا مش عملت حاجه.
مهند يبعد عن دهب باستغراب دهب حبيبتي مالك خايفه ليه كدا مني انا اسف والله عارف اني غلط بس انا هاصلح كل حاجه انا بوعدك ولسه هاخدها في حضني تاني انا لسه ماشبعتش منها.
دهب اعع وتجري على سماح وتدري فيها هايضربني ماتخلهوش يضربني بالله عليكي.
سماح بحزن متخفيش ياحبيبتي ده مهند حبيبك هو بيحبك متخفيش منه.
مهند وعيني على دهب وباستغراب هو دهب بتتصرف ليه كدا.
الحاج محمد مش عارف والله اقولك امهند بس عقل دهب عقل طفاله عند 5 سنة.
مهند باستغراب انت بتقول ايه ياحاج دهب ماله.
❈-❈-❈
الحاج محمد اقعد يامهند وانا هفهمك كل حاجه الدكتور قال عليها.
مهند يقعد وعيني على دهب.
الحاج محمد يقول لمهند كل حاجه الدكتور قال عليها.
مهند بصدمه يعني دهب مش عارفه انا مين.
سماح معليش يامهند احنا كون فين وبقينا فين قول الحمد لله انها لسه عايشه وماتخفش الدكتور قال ان في أمل ترجع تفتكر كل حاجه تاني.
مهند بحزن الحمد لله على اللي بيجيبوا ربنا.
الحاج محمد روح يامهند اتكلام معها وخليها تخد عليك علشآان ماتفضلش خايفه منك كدا.
مهند بحزن حاضر ياحاج ورحت عند دهب كلامه زاي الطفلة اي خايفه مني ليه كدا انا مهند ماتخفيش مش هاعملك حاجه ده انا بحبك.
دهب انت هتضربني.
مهند بحزن لا مش هاضربك تعالى ماتخفيش.
دهب يعني انت مش هتنضربي.
مهند وهضربك ليه.
دهب طيب بس انا عايزه اروح عند امي وعصام
مهند بصدمه عصام مين.
عصام من وراهم انا يامهند؟؟
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية