-->

رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 7 - 2 - الخميس 14/12/2023

 

قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى




رواية حكاية بنت الريف

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة صباح عبد الله فتحي


الفصل السابع

2

تم النشر يوم الخميس

14/12/2023



دهب طيب انت مين بين عليك رجل طيب 

الرجل قولي الحمد لله على كل حال واصبري على ما اصباك ده كله خير ماتخفيش منه. 


دهب: طيب استنى خدني معاك انا بخاف من اللي هنا دول مش بشر استنى يارجل ياطيب. 


الرجل: ارجعي يادهب 


دهب فضلت ماشيه وراء الرجل الطيب  لحد ما وقعت صرخت من الوجع.


اهاااا


واحده: اسم الله عليكي يابنتي.


دهب: انتي مين!؟ 


المرأة: تعالى يادهب ياحبيبتي اقعدي هنا. 


دهب: انتي ستي مش كدا. 


المراة: ايوا يادهب انا ستك. 


دهب بدموع: شوفتي ياستي حصل في اي من بعد مامشيتي وسبتني انا مبقاش ليا حد ياستي. 

❈-❈-❈

المراة: استغفر الله العظيم واتوب اليه ليه بتقولي كدا يادهب انتي معاكي اللي احسن من البشر كلهم ربنا قولي يارب يادهب واوعي تخلي هموم الدنيا تنسكي الكلمه دي قولي يارب وأفضلي قوليه على طول. 


دهب طيب انتي راييحها فين وسيبني تاني 


المرأة اوعي تنسي يادهب قولي يارب ديما ياحبيبتي قولي يارب وخلي عندك ثقة ان اللي بيقول يارب مابيتكسرش ومش بيكون لوحده. 


دهب طيب استنى انتي ماشية ليه وسايبين خدني معاكي انا ماليش حد هنا. 


المراة ارجعي يادهب انتي لكي ربنا وبيحبك ارجعي يادهب وفضلي قولي يارب وهو الوحيد اللي مش هيسبيك وهايفضل ديما جنبا منك. 


دهب طيب انا عايزه اجي عندك انا تعبت من كل حاجه. 


المراة ماتخفيش يادهب هاتجي يوم من لايام بس لم يريد الرحمن.

❈-❈-❈ 


دهب بصوت عالي: استنى ياستي ماتسبنيش طيب خوديني معاكي. 


واحد: يابنتي يابنتي انتي مين وبتعملي اي هنا ونيامه كدا ليه 


دهب فوقت من النوم اللي مش عارفه نمت امتي لاقيت نفسي قاعدة في الجامع زاي مانا وبتبص حولين مني وبدور على الرجل الطيب وستي مالاقتش حد غير واحد بين عليه شيخ كان واقف قدامي. 


الشخص: انتي مين يابنتي واي اللي منيامك هنا ده مسجد يابنتي ومش بيادخلوا غير الرجاله. 


دهب: هو الرجل الطيب وستي فين. 


الشخص: الرجل الطيب مين يابنتي وستك مين؟


وهنا تفهم دهب بأنها كنت بتحلم. 


الشخص: يلا يابنتي عايز اقفل المسجد وانتي قاعدة هنا من صلت المغرب وصلينا العشاء وانتي لسه قاعدة وانا عايز اقفل المسجد. 


دهب: طيب انا هروح فين انا مبقاش لي مكان غير هنا.


ودموعي تنزل: هو ربنا مش هايسبني في بيتوا. 


الشخص:: ازي يابنتي مالقيش مكان غير هنا تعالى يابنتي معايا واحكي ليا اي حكايتك بس انا لازم اقفل المسجد دلوقتي الوقت اتأخر. 


في منزل محمد خطاب. 


سماح: بستغراب هي البت دهب ماله يام سعيد من ساعة مامهند خدها مانزلتش. 


ام سعيد: مش عارفة والله ياست سماح بس دول عرسان لسه سبيهم على رحاتهم. 


سماح: ما هو مهند مش هنا علشآان كدا بسالك. 

❈-❈-❈


ام سعيد: مش عارفة بقاا ياست سماح اهو مهند وصل اسالي. 


سماح:: مهند يامهند. 


مهند ماشي ومش حسس بحاجة ودموعوا نزلها وخلاص. 


سماح تمسك ايدي مهند: اي يابني مش بنادي عليك.


وتشوف دموع مهند: بسم الله الرحمن الرحيم مالك ياضنايا. 


مهند يحضن أمه: انا تعبان اوي يامي. 


سماح تصرخ من خوفها على مهند الحقني ياحاج. 


الحاج محمد: خير مالك يا سماح. 


هاني: خير يامي. 


يبصوا على مهند اللي قاعد على لارض وعمال ياعيط

الحاج محمد بخوف: مالك يامهند يابني


هاني: خير مالك يامهند. 


مهند من بين دموعوا: انا طلقت دهب.


ويقوم ويمسح دموعوا: انا ودهب طلقنا. 


الكل في حاله من الزهول من اللي بيسمعوا وفي صوت واحد: طلقت دهب ازاي؟

❈-❈-❈


الحاج محمد بصدمه: دهب مين اللي انت طلقتها يا مهند انت اتجننت


مهند: ايوه اتجننت بس لما اتجوزتها. 


سماح: استغفر الله العظيم يا رب ادي اللي انا كنت خايفه منه حصل. 


هاني: بستغراب طلق دهب ليه يا مهند. 


مهند بحزن.  طلقتها بقا وخلاص كل شيء نصيب.


 ولسه هيمشي. يوقف الحاج محمد وهو بقول بصوت عالي: استني يا مهند عندك انت رايح فين وفين دهب. 


مهند يبص على الكل والدموع في عينه: يستحسن انكم تنسوا أن كان في واحده عايشه هنا اسمها دهب انا رجعتها مكان ماجبنها. 


الحاج محمد بستغراب: انت بتقول ايه ياض انت وقول اخلص فين البيت حرام عليك يا ابني دي غلبانة ومكسورة الجناح بقاا كدا يامهند هو ده الحب هي دي الرجولة يا مهند. 

❈-❈-❈


مهند بحزن: ومافيش رجل يقبل حاجه مكان واحد تاني. 


سماح بصدمه: قصدك اي يا مهند. 


مهند بدموع: دهب مش بت زاي ما كنت مفكرها طلع كلام أهلي قريتها عليه مظبوط ميه في الميه هي مش بت.


 ويسبهم ويمشي. 


الكل في حالة من الصدمه والصمت والهدوء التام مسيطرين على المكان بالكامل يقطع الصمت صوت الحاج محمد. 


الحاج محمد بصدمه: دهب مش بت ازي استنى يا مهند طيب هي فين؟


 بس كان مهند اختفي من امام الجميع. 


سماح بدموع: شوفت يامحمد اهو اللي انا كنت خايفه من طلع مظبوط. 


هاني: حرام مانظلمهاش يا أمي دي عاشت معانا 6 شهور ماشفناش منها اي حاجه غلط البت كنت بتصلي وعرفها ربنا انا متأكد ان في حاجه غلط. 


الحاج محمد: معاك حق يا هاني بس اخوك ساب دهب فين حرام البيت غلبانة ومالهش حد غيرنا من بعد ربنا تعالى يا هاني نشوفها فين نرجعها على البيت. 


سماح: انت بتقول ايه ياحاج دي ما بقاش ينفع تعيش هنا يا حاج انت عايز الناس تاكل في وشنا. 


الحاجه محمد وهو خارج ومن غير ما يبص على سماح مراتوا: وانا عمري ماهمني كلام الناس ولا خفت منوا علشان اسيب بنت مكسوره الجناح زي دهب لوحدها. 


يُتبع..

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة