-->

رواية جديدة وفاز الحب الجزء الثاني من رواية ثأر الحب لزينب سعيد القاضي - الفصل 1 - 2 - الجمعة 1/12/2023

 


  قراءة رواية وفاز الحب

 الجزء الثاني من رواية ثأر الحب كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية  وفاز الحب 

الجزء الثاني من رواية  ثأر الحب

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة زينب سعيد القاضي


الفصل الأول

2

تم النشر الجمعة

1/12/2023



إبتلعت ريقها بتوجس ما أن استمعت لحديث زوجها الذي عاد من عمله مبكرا.


هتفت نايا بتوتر:

-عايزنا ليه ؟


داعب عدي لحيته بخفة :

-مش عارف يا نايا حاسس أن فيه حاجة مهمة.


نهضت نايا بإرتباك:

-ممكن يكون عرف أني عارفة ؟


تنهد عدي بقلة حيلة:

-مش عارف يا نايا مش عارف ربنا يستر يلا ننزل.


أومئت رأسها بإيجاب:

-حاضر هلبس الإسدال وننزل.


رد عدي بوهن:

-طيب بسرعة يلا.


❈-❈-❈


يضع قلمه بين أصبعه ويطرق به علي المكتب بشرود تام وبداخل قلبه بركان ناري علي وشك الإنفجار هل هو مغفل لهذه الدرجة ؟ هل الحب يذل صاحبه هكذا ؟ فاق من شروده علي طرق باب الغرفة ودلوف عدي وبرفقته نايا.


أشار لهم يوسف أن يجلسوا :

-أقعدوا واقفين ليه ؟


جلس عدي علي المقعد وفي قبالته نايا ينظروا الي بعضهم بترقب..


سلط يوسف أنظاره عليهم وتحدث بصوت حازم:

-هو سؤال ومحتاج أسمع اجابته منكم أنتوا الأتنين.


تطلع عدي الي زوجته ثم الي شقيقه وهتف متسائلا :

-خير يا يوسف ؟


تجاهل يوسف الرد عليه ونظر الي نايا وردد بفحيح:

-كنتي تعرفي الي أختك عملته ؟


إبتلعت ريقها بتوجس وردت بصوت خافت:

-كنت آعرف بس ….


رفع يوسف يده وصاح مقاطعا:

-بس مش عايز أسمع عرفتي إمتي ؟


ردت بخزي:

-يوم الحادثة بتاعتك.


ضحك يوسف ساخرا:

-بجد ألتفت الي عدي متسائلا مراتك قالتلك إمتي ؟


أجاب عدي بتردد من نظرات اللوم والإنكسار المصوبة تجاهه من شقيقه الأكبر وأباه الروحي :

-يوم الي حصل وطلاقك من نورسيل .


عض الآخر علي شفتيه بغضب حتي شعر بملوحة دماءه داخل فمه وردد بآسي:

-وكنت ناوي تقولي ولا هتخاف علي بيتك وهتخبي عني ؟


تطلع عدي لأسفل بخزي فشقيقه معه كل الحق بالفعل وسيتحمل أي شئ يقوله وحتي ان وصل به الأمر وتطاول عليه بضربه فسيتحمل منه كل شئ.


أرجع يوسف رأسه للخلف وتحدث بخزي:

-كنت أستني الضربة من أي حد غيرك لكن أنت وجعتني أوي يا عدي صدمتي فيك كبيرة أوي خد مراتك وأطلعوا من المكتب.


حاول عدي التحدث لكن منعه يوسف صائحا:

-مش عايز أسمح حاجة بره.


تطلعت لزوجها بحزن ودموعها تنساب علي وجنتيها تحدثت هي محاولة الدفاع عن زوجها:

-عدي ملوش ذنب صدقني أنا السبب.


ألتفت يوسف الي نايا بخزي وقال:

-كنت دايما فاكر ان نورسيل هي الي ضعيفة والمشكلة فيها هي لكن مع الأسف لاول مرة آخد بالي أن نورسيل فعلا مظلومة يا نايا وأنتي أكتر حد ظالمها من البداية ووصلها لكده خدي جوزك وأمشوا من قدامي دلوقتي أفضل لأني مش ضامن رد فعلي هيكون أيه معاكم.


إقترب عدي من زوجته وأمسك يدها وحثها علي المغادرة بينما ظل هو جالسا علي مكتبه واضعا رأسه بين كفيه يشعر أنه سيصاب بسكته دماغية الأن فدماغه تكاد أن تكون وصلة لمرحلة الغليان لا محالة.


❈-❈-❈


إنتفضت صفاء من جلستها فور رؤيتها لحالة عدي ونايا ركضت صوبهم مرددة بقلق:

-خير يا ولاد في ايه ؟ مالكم ويوسف صوته عالي ليه ؟


تطلعوا الي بعضهم ولم يتحدثوا.


وضعت صفاء يدها علي قلبها بقلق:

-في انطقوا .


ألتفت عدي الي زوجته قائلا:

-أطلعي أوضتك يا نايا.


هزت رأسها بإيجاب وتحركت سريعا اقترب هو من والدته وحثها علي الجلوس مرة آخري وسرد لها ما حدث بالداخل وما ةان ردها سوي صفعة مدوية علي وجنة عدي ونهضت من جواره مصعوقة كأن ثعبان لدغها أو ما شابه.


هزت رأسها بعدم إستعياب وهي تضرب يد بيد:

-أنا مش مصدقة نفسي بجد أنا مصدومة طيب مراتك دارت علي أختها عشان هي أختها أنت تبقي عملت أيه في أخوك يا خسارة يا عدي يا آلف خسارة أخوك هيلاقيها منين ولا منين ؟ صدمتهم في مراته ولا اخوه طيب مراته تتعوض لكن الأخ بيتعوض ؟ رد عليا الأخ بيتعوض الزوج والابن يتغيروا لكن الأخ ميتعوضش ما بالك بأخ كان بمثابة أب ليك كمان تعنل فيه كده ! أطلع أوضتك أجري أقعد جنب مراتك يا خسارة يا عدي يا ألف خسارة.


تحرك من أمامها وغادر بخزي وهو يجر أذيال الخيبة ورائه فوالدته وشقيقه معهم كل الحق فهو قد خان ثقتهم بالفعل.


تنهدت بحزن ودلفت الي غرفة المكتب وجدت يوسف في حالة يرثي عليه.


إقتربت منه سريعا وضمته لأحضانها لم يبكي ولم يهتز ولكن عيناه كانت حمراء كالجمر المشتعل.


تحدثت صفاء بآسي:

-إهدي يا حبيبي متعملش في نفسك كده يا حبيبي .


رفع رأسه مرددا بأسي :

-هو أنا وحش للدرجة دي عشان يحصل فيا كل ده ؟


هزت صفاء رأسها نافية علي الفور:

-لا طبعا يا يوسف أنت أحسن و أعظم وأحن راجل في الدنيا كلها .


إبتسم بحسرة:

-معتقدش يا أمي أنا ولا حاجة طيب نورسيل طلقتها أخويا هطلقه هو كمان ؟ ليه عدي يعمل كده ليه محاش واحهني ليه نايا مجاتش قالت ليا تعرفي يا امي أن نورسيل بعد الي عملوه أديتها عذر يا امي أنا تعبت بجد.


ربتت صفاء علي ظهره بحنان:

-إهدي يا حبيبي عشان خاطري إهدي أنا خايفة يحصلك حاجة من الي عمله في نفسك عدي بيحبك ونورسيل كمان بتحبك هما أه بيغلطوا بس عرفوا غلطهم خلاص.


ضحك يوسف ملئ فمه وقال:

-عرفوا غلطهم لما يعترفوا هما بيه يا أمي مش أنا إكتشفه أنا تعبت بحد الصدمة كبيرة أوي عليا كان عندي أموت ولا أن ده كله يحصل.


ردت صفاء بلهفة:

-بعد الشر عنك يا قلب أمك بعد الشر عنك إهدي كده وأمسك نفسك مش يوسف المغربي الي حاجة توقعه أو تهده بلاش كده يا أبني مقدرش أشوفك كده.


تنهد بحزن وقبل يدها وقال:

-عشانك أنتي ماسك نفسي ومستحمل يا ست الكل انتي الي فاضلة ليا والي متأكد من حبها الصادق ليا.


هتفت صفاء معاتبة:

-متقولش كده أخواتك كمان بيحبوك ومراتك بتحبك رغم اني مضايقة منها بس بتحبك وبجنون كمان سامحها يا أبني أديها فرصة تانية بلاش تخرب بيتك .


ضحك ساخرا وقال:

-هو أنا كان بيتي عمران أصلا يا أمي عشان يتخرب من البداية خربان وكنت بحاول أسنده بس خلاص أنهد ووقع فوق دماغي.


ردت صفاء معاتبة:

-يوسف إهدي كده وصلي علي النبي أقوم أتوضي وصلي ركعتين الي انت فيه ده إختبار من ربنا ليك قوم صلي واشكر ربنا يا أبني أنت أحسن من غيرك يمكن ربنا أراد أن الحقايق كلها تنكشف وتبدأو من جديد صفحة جديدة بيضاء تملوها أنتم من آول السطر حب ومودة وبس فوق من الي أنت فيه كده واهدي محنة وهتعدي.


مسح يوسف علي وجهه بوهن وأرجع خصلات شعره للخلف وقال:

-حاضر يا أمي حاضر هقوم أصلي أركعتين وهوصي علي عحل يدبح ويطبخ ويتوزع علي الناس.


إبتسمت بحنان:

-أيوة يا أبني هو ده الصح لقمة تزيح النقمة.


آومئ لها بوهن وعقب:

-بالظبط كده كنت عايز أبلغك أني قررت أسافر.


صفاء……


يُتبع..


إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة زينب سعيد القاضي، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة