رواية جديدة وفاز الحب الجزء الثاني من رواية ثأر الحب لزينب سعيد القاضي - الفصل 4 - 2 - الإثنين 11/12/2023
قراءة رواية وفاز الحب
الجزء الثاني من رواية ثأر الحب كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية وفاز الحب
الجزء الثاني من رواية ثأر الحب
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة زينب سعيد القاضي
الفصل الرابع
2
تم النشر الإثنين
11/12/2023
فتحت عليا باب الشقة تفاجأت بعدي شقيقها إبتسمت بفرحة وقالت بترحاب:
-عدي أهلا يا حبيبي نورت أتفضل.
تحدث عدي بإحراج:
-لأ يا حبيبتي مرة تانية ألبسي وجهزي الولاد عشان تيجوا معايا.
تطلعت له بعدم فهم وعقبت:
-أجي معاك في أيه يا عدي ماما تعبانة حد حصله حاجة ؟
هز رأسه نافيا وقال:
-لأ يا حبيبتي أطمني يوسف قالي أجي أخدك أنتي والأولاد للبيت.
رمقته بتعجب:
-تمام هكلم عامر الاول أقوله.
تحدث عدي معترضا:
-لأ يوسف قالي أن عامر عارف إنك جاية معايا أطمني.
هزت رأسها بيأس وقالت:
-تمام طيب أدخل أقعد طيب عقبال ما نجهز.
إبتسم بهدوء وقال :
-لأ يا حبيتي هستناكم في العربية تحت
تنهدت عليا بقلة حيلة وقالت:
-ماشي يا حبيبي زي ما تحب.
❈-❈-❈
في منزل سالم الشافعي.
إرتدت عهد ملابسها وغادرت الغرفة تزامنا مع خروج حنين من غرفتها :
-صباح الخير يا عهد.
ردت عهد بإبتسامة:
-صباح النور يا حنين أخبارك أيه ؟
تنهدت حنين بحزن وقالت :
-الحمد لله على كل حال.
ربتت عهد علي كتفها بحنان :
-إهدي يا حنين وسلمي أمرك لله متخافيش أحنا هنا جنبك.
تحدثت حنين بحذر :
-أنتوا هتسافروا إمتي ؟
تحدثت عهد مهدئة :
-إهدي يا قلبي مش هنمشي قبل ما شريف يجي منقدرش نسيبكم لوحدكم.
تنهدت حنين براحة :
-الحمد لله.
هتفت عهد متسائلة :
-لو فاضية تعالي نقعد في الجنينة لو حابة نتكلم شوية.
هزت حنين رأسها سريعا بلهفة :
-ياريت محتاجة نتكلم شوية.
إبتسمت عهد بمرح:
-ماشي يا ستي يلا بينا.
هبطوا سويا وجدوا سالم ووصفية وشادي يجلسوا سويا يحتسون الشاي .
اقتربوا منهم بإبتسامة ورددوا :
-صباح الخير.
رد سالم بحنان:
-صباح الورد عليكم.
ردت صفية بوهن :
-صباح النور.
رد شادي بهدوء:
صباح النور.
تسألت عهد بفضول:
-خير في حاجة حصلت ؟ قاعدين كده ليه ؟
تنهد شادي بيأس وقال:
-مش عارفين نوصل لشريف.
إنقبض قلب حنين وتحدثت بقلق :
-طيب ما تحاولوا تتصلوا عليه أو تبلغوا عن إختفائه.
تحدث شادي بتعقل :
-موبايله مغلق أما حتة نبلغ دي فضيحة كبيرة لينا شريف مش عيل صغير ندور عليها وأهو رجالتنا بتدور عليه.
ردت عهد بتفكير:
-على ما آظن أن شريف حابب يبعد ويعيد تفكيره ويراجع نفسه في إلي فات معتقدش أنه هيرجع دلوقتي .
أماء شادي مؤكدا:
-أيوة عندك حق أنا شاكك في كده بردوا.
هتفت وصفية بحزن:
-لله الأمر من جبل ومن بعد واحد يفارج ويموت والتاني يهج ومعرفش له طريج كان مستنيني ده كله فين بس.
صاح سالم معاتبا:
-وه بزيداكي نواح يا حاچة إن كان علي ولدك شريف فهو راچع راچت لو مش عشانا هيرچع لأجل مرته وولده.
تمتمت بتمني:
-يارب يا حاچ يارب أني مش حمل حرجة قلب تاني.
تنهد شادي ونهض بوهن :
-أنا خارج أتمشي شوية في البلد.
تحدثت عهد بلهفة :
-ينفع أجي معاك أنا وحنين ؟
أجاب علي الفور:
-أكيد طبعا تعالوا بعد إذنكم يا جماعة.
رد سالم بحنان :
-في رعاية الله وحفظه يا ولدي دير بالك عليهم زين.
إبتسم شادي وقال:
-أطمن يا حاج في عيوني سلام عليكم.
سالم ووصفية:
-وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
تحركوا سويا في الطريق عهد في المنتصف وشادي علي يمينها وحنين علي يسارها ظلوا يسيروا حتي وقفت عهد متذمرة :
-أنا تعبت أوي ومش قادرة أمشي وكمان جعانة.
ألتفت لها شادي ضاحكاً :
-تعبتي ولا جعانة أرسي علي حاجة ؟
صاحت متذمرة :
-الأتنين .
هز رأسه متفهما وأشار لهم في شجرة وسط الأرض الزراعية الخاصة بهم وقال:
-طيب روحوا أقعدوا هناك تحت الشجرة وأنا هجيب حاجة تتاكل من السوبر ماركت واجي.
ردت عهد بوهن:
-تمام وياريت تجيب مياه كمان.
هز رأسه بايجاب وتسأل :
-محتاجين حاجة معينة اجيبها ؟
ردت عهد بابتسامة:
-اي حاجة تملي التنك.
ردت حنين باحراج :
-لا شكرا أنا مش عايزة حاجة.
تحدث شادي معاتبا :
-عيب كده أنا أخوكي الكبير يلا روحوا أقعدوا.
إتجهوا هما حيث أشار وجلسوا وبعد ان أطمأن عليهم ذهب لإحضار ما يريدوه.
❈-❈-❈
هبط عامر وعوني من السيارة تزامنا مع هبوط علي من سيارته.
إقترب علي منهم وصاح بعصبية :
-أيه إلي حصل هناك ده وأزاي تسمح بالي عامر قاله يا بابا ؟
رد عامر بغرور:
-وأنا قولت أيه يعني أنا كنت بدافع عن أبوك وبرد إعتباره بعد إلي حصل.
ضحك علي بإستخفاف وعقب:
-بجد ؟ ضحكتني أحنا إلي روحنا وأتهجمنا عليه في أوضة نومه لو مش واخدين بالكم .
صاح عوني ساخرا:
-والله كمان هطلعنا أحنا الغلطانين البيه عايز يخسرنا الآلفات لا وكمان نايم في حضن السنيورة ولا فارق معاه مش دي إلي كانت عايزه تقتله ولا نسي كل ده.
زفر علي بحنق وعقب:
-بابا دي حياته الشخصية متخصناش ولا تخص حد هو رجعها أو مرجعهاش دي حاجة خاصة به أما بقي الموضوع التاني بتاع الأرض أنا شخصيا رافضه مينفعش نرجع في كلمتنا مع الناس وبعدين يا بابا أزاي تقبل أنه يعمل كده في مراته ؟ دي قبل ما تبقي مرات إبنك دي بنت أخوك يعني المفروض أنت إلي تجيب حقها يا بابا.
رد عوني بضيق :
-وأنا كنت عملت ليها أيه أصلا ولا أخوك وهي لو سابت بتها وخرجت عن طوع جوزها متلزمناش.
جحظت عين علي بصدمة:
-يعني أيه هطلق عليا يا عامر ؟
غمغم عامر ببرود :
-أه هطلقها وآخد عيالي أربيهم بمعرفتي.
ضرب علي كف بكف :
-بجد هطلقها وتاخد عيالك تربيهم ! على أساس إنك متربي أصلاً أنا ماشي هرحع القاهرة قبل ما أتجنن.
تسأل عوني بضيق :
-أيه مش هتيجي معانا للتجار ؟
رد علي متهكما :
-لأ كفاية عليك عامر باشا أنا ماشي.
غادر علي وركب سيارته وقادها سريعا وهو يسب شقيقه علي غبائه وما سيوصلهم إليه سيفتح أبواب الجحيم عليهم لا محالة.
زفر عوني بضيق وقال:
-أيه الجنان ده ماشي يا علي براحتك وخليك ماشي وراء يوسف أوي.
تحدث عامر بعجالة:
-طيب يلا يا بابا عشان منتأخرش علي الناس.
أومئ عوني بإيجاب:
-أه يلا بينا.
دلفوا إلي مجلس الرجال وألقوا السلام وجلسوا سويا.
تحدث عوني بغرور:
-زي ما بلغت بكري يا رجالة هبيع بالسعر الجديد عاجبكم خدوا مش عاجبكم خلاص بين الشاري والبايع يفتح الله.
صاح إحدي التجار :
-وه وكيف يحصل ده يا حاچ ده فيه خراب بيوت لينا وده ميصحش عاد أحنا متفجين علي سعر وحتي لو كان السعر نزل أحنا كنا هبجي جد كلمتنا.
رد عامر بغرور :
-ده إلي عندنا مش عاجبكم شوفوا أرض تانية غير أرضنا وأظن أنتوا الخسرانين مش هتلاقوا أرض زينة زي أرض المغربي .
رد أحد التجار متشفيا :
-لأه مش هنخسر ولا حاچة يوسف بيه لسه جافل معانا وحال أرضه هناخدها زي ما متفجين وياه مش هيغير في حاچة.
رد آخر :
-ولد أصيل يوسف بين راچل ولد راچل جد كلمته تسلم البن إلي شالته.
ألتفت عوني لعامر ونهض بغيظ:
-بقي كده طيب ملكوش أرض عندي حتي لو المحصول مش هيتباع خالص يا عامر.
تحرك عوني وخلفه عامر وأصوات الإعتراض والسخرية ترتفع من المزارعين إعتراضا علي ما حدث.
❈-❈-❈
فتحت عيناها بوهن وجدت يوسف يقف أمامها خارج السيارة.
تحدثت بنوم :
-احنا وصلنا ؟
هز رأسه بإيجاب وقال:
-أيوة أنزلي يلا.
هبطت من السيارة وتصنم جسدها قليلا وهي تستعيد ذكري ما حدث معها هنا منذ عدة أيام وبدون إرادة سقطت دموعها فوق وجنتيها ..
يُتبع..
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة زينب سعيد القاضي، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية