-->

رواية جديدة وفاز الحب الجزء الثاني من رواية ثأر الحب لزينب سعيد القاضي - الفصل 10 - 2 - الأربعاء 27/12/2023

 

 قراءة رواية وفاز الحب

 الجزء الثاني من رواية ثأر الحب كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية  وفاز الحب 

الجزء الثاني من رواية  ثأر الحب

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة زينب سعيد القاضي


الفصل العاشر

2

تم النشر الأربعاء

27/12/2023


رمق والدته بضيق وقال :

-بجد ومين توافق تتجوز ابنك أصلا يا أمي لا هي إلي كتر خيرها أصلا أنها وافقت تتجوزه وفضلت ساكته وصاينه سره السنين دي كلها تفتكري دلوقتي تسكت بعد الي ابنك عمله! 


ظل جالسا بصمت ووجه يحاكي الموتي فحديث صديقه صحيح مئة بالمئة إذا صمتت عليا سابقا وتقبلت عجزه عل ستصمت الأن أما أنها ستفضح ستره. 


تهاوي عوني علي مقعده واضعا رأسه بين كفيه فهذا آخر ما ينقصه من الأساس ألا يكفي بعد إبنه البكر عنه وحرمانه منه طوال حياته الأن مستقبل الأصغر علي المحك. 


تحدث عامر بجمود ظاهري:

-عليا أعقل من أنها تعمل كده وأنا واثق أنها مش هتتكلم بعد وقفتي جنبها السنين إلي فاتت. 


هتف علي بإشفاق:

-ووقفت هي كمان جنبك وفضلت كام سنة دافنة نفسها وشبابها مع راجل عاجز أنت غلط يا عامر وأتمني الأمور تعدي علي خير حارل متعملش أي مصيبة تاني وحاول ترجع عليا بهدوء وتستسمحها مع أني معتقدش أنها ممكن توافق لكن نصيحة من أخوك الكبير ياريت تسمعها لو عليا أصرت علي الطلاق طلقها وبلاش تخلي الأمور تبوظ أكتر من كده والمستور يبان.


انتفض عامر كالملسوع وصاح بجنون:

-أطلقها عشان ترجع لحبيب القلب ده علي جثتي .


زفر علي بحنق وقال :

-عليا مش هترجع لعاصم لو كان في نية ترجع مكنتش أتجوزتك من الأساس وبعدين هو عاصم فين أصلا؟ من وقت ما سافر وهو بعيد عنك مكتفي خيره شره من وقت ما سافر حتي مكالمة تليفون منعرفش حاجة عنه. 


ابتسم عامر وتمتم ساخرا :

-أه طبعا بس طالما الباشا صاحبه هنا أكيد هيبلغه بكل حاجة ما هيصدق بقي هيلاقي فرصة يرجع حبل الود وهتلاقيه ناطط تاني. 


تسأل عوني بحيرة :

-صاحبه مين ؟


رد على بنفاذ صبر :

-صاحبه بيجاد يا بابا وبعدين يا عامر باشا عاصم مسيره يرجع النهاردة بكره بعد سنه وبردوا مسيره يطالب بولاده وحقه في كل حاجة 


صاحت والدته بجنون :

-نعم حقه أيه يا أبو حقه أنت كسر حقه يا حبيبي عايز ياخد ولاده في داهية كفاية أوي إستحملتهم عشان خاطر عامر وعاصره علي نفسي لمونه لكن رجوع هنا مش هيحصل. 


رمقها علي بضيق وقال :

-يعني أيه مش هيرجع وملوش حق لا عاصم أبني البكري وليه حق في جنيه بمكله كفاية طول عمره بعيد عني وحارمه مني وأنا عايش. 


ردت بإستهجان:

-يعني ايه ده شقي ولادي ومش هسمح يروح للغريب. 


رد بتحدي :

-وده مش غريب ده ابني من صلبي زيه زي ولادك لا ده كمان البكري .


الي هنا ونهض علي وصاح بعصبية شديدة :

-في أيه بالظبط ده وقت خناق ولا عتاب ما تخلونا نفكر في المصيبة إلي أحنا فيها دي. 


تحدث عوني ساخرا :

-افكر في ايه اوعي تكون فاكر اني ممكن أروح للبيه اتأسف ليه أنت تبقي أتجننت رسمي كمان.


ضرب علي كف بكف وضحك قائلاً :

-اتجننت ماشي يا حاج انا غلطان طيب المفروض بقي حضرتك تفكر بعقل حضرتك الفتاك هتحل الخسارة  إلي خسرناها ازاي وهنعوض الفلوس دي منين وهتحل مشكلة عامر أزاي .


رفع عوني إحدى حاجبيه بإستهجان:

-نعم قصدك ايه هتسبنا في المصيبة دي وتخلع ؟


زفر علي بضيق وعقب ساخرا :

-اخلع ما أنا قولت حلولي وربنا معجبتكمش أعمل أيه تاني ؟


ردد عوني ساخرا :

-اعمل إيه تاني ده إلي قدرت عليه يعني تذلنا لترفع إيدك وتخلع. 


تمتم الآخر بنفاذ صبر:

- يا الله والله أنا تعبت بجد أنا ماشي رايح أطمئن علي مراتي وعيالي بدل ما اتشل .


غادر علي وهتف عوني بإمتعاض:

-هنعمل ايه دلوقتي ؟


نهض عامر بشرود وقال:

-أنا خارج ورايا مشوار وموضوع المحصول هتصرف فيه حتي لو هنخسر خسارة قريبة أفضل من مكسب بعيد سلام. 


غادر هو الآخر وكذلك نهض عوني متجها مكتبه تاركا زوجته تتأكل غلا وغيظا من هذا العاصم. 


❈-❈-❈


تملمت نورسيل بوهن فتحت عيناها وتأملت زوجها الغافي بحنان قبلت جبينه وحاولت إبعاد يده ااي تخاوط خصرها دون أن يستيقظ .


لكن ما أن شعر بها فتح عينه هو الآخر يتطلع لها بنوم هتفت بآسف :

-أسفة يا حبيبي صحيتك. 


ابتسم بهدوء وتسأل :

-هي الساعة كام ؟


مطت شفتيها بحيرة وقالت :

-مش عارفة .


وضعت يدها علي بطنها وهتفت باحراج :

-الصراحة جوعت أوي وعايزة اكل ؟


ضحك بوهن وعقب :

-وأنا بردوا جعان. 


اعتدلت بحماس وقالت :

-هنزل اجيب أكل لينا وآجي. 


هز رأسه نافيا وقال :

-لا حبيبتي خليكي مرتاحة عايزين نور تيجي بالسلامة. 


عضت علي شفتيها بغيظ وقالت :

-بردوا مصمم علي نور ؟ أنا بقي عايزة ولد. 


ضحك بخفة وتسأل:

-الي يجيبه ربنا كل خير يا قلبي وبعدين عايزة ولدك لسه بقي ؟

هتفت بحدة :

-عشان أنت هتحبها أكتر مني وهتبقي ضرتي مش بنتي .


أتسعت عين يوسف بعدم تصديق وثوان وانفجر ضاحكاً مما جعلها تشتعل غيظا وترمقه بغيظ. 


توقف اخيرا وتحدث بحب :

-يا قلبي أنتي ايه الي بتقوليه ده أنا لو هحبها هحبها عشان منك أنتي. 


ابتسمت براحة وهتفت برقة:

-لسه بتحبني يا يوسف ؟


رد بحب وهو يقبل يدها برقة :

-أنا مكرهتكيش أصلا يا قلب يا يوسف.


تنهدت براحة ورددت بحزن :

-الحمد لاه ياريت بإيدي أمسح إلي فات كأنه محصلش. 


اخذ يوسف نفس عميق وقال :

-نورسيل الي عدي خلاص انتهي واحنا خلاص أتعلمنا منه جه الوقت ننساه ونعيش حياتنا يا قلب يوسف صح ولا غلط ؟


ردت بحب وهي تقب يده ورأسه :

-صح يا قلب وعقل وروح نورسيل.


قاطع حديثهم طرق علي باب الغرفة نهضت نورسيل بخفة وفتحت الباب وجدت صفاء وبرفقتها الخادمة تحمل الطعام. 


تحدثت صفاء بحنان :

-عارفة انكم نايمين بس قولت لازم تصحوا تأكلوا عشان العلاج هتقضوها بقي شرب وفراخ وفاكهة يومين كده لغاية ما نطمئن عليكم. 


ابتسمت نورسيل وردت:

-تسلم ايدك يا ماما أحنا فعلا كنا جعانين. 


تراجعت للخلف ودلفت الخادمة ووضعت الطعام تلي الطاولة وغادرت. 


أشارت نورسيل للدخول :

-أتفضلي يا ماما يوسف صاحي.


هتفت صفاء بحنان :

-شوية كده وارجع ليكم تاني هصحي عدي ونايا ياكلو هما كمان. 


تمتمت نورسيل بإشفاق :

-يعني كلنا نمنا وأرتحنا وحضرتك صاحية تعملي لينا الأكل!  المفروض ترتاحي أنتي كمان يا ماما انتي كمان كنتي تعبانة. 


تنهدت صفاء بحنان وقالت :

-أنا بخير يا ستي الحمد لله وبعدين أنا في عز راحتي وأوللدي بخير وأحضر ليهم كل الي نفسهم فيه يا قلب أمك يلا ادخلي كلي واكلي جوزك وأوعي تنزلي الصنية ولا تنزلي من الاساس الدكتورة قالت أنتوا محتاجة راحة يا بنتي. 


ردت نورسيل بطاعة :

-حاضر يا ماما. 


غادرت صفاء واغلقت نورسيل الباب خلفها وحملت الصينية برفق واتجهت الي الفراش. 


اعتدل يوسف سريعا واخذها منها:

-ايه ده يا حبيبي شايلاها ليه ؟


جلست جواره وتحدثت بلطف:

-ما تقلقش دي كانت علي الطرابيزة وبعدين مش تقيلة. 


رمقها بعتاب وقال :

-ولو مش عايزين نخاطر. 


ابتسمت بخفة وقالت :

-طيب ممكن نأكل بقي عشان جعانة؟


تطلع للطعام بعدم رضا وقال بخيبة أمل :

-تعرفي نفسي في ايه ؟


تسألت بفضول:

-نفسك في ايه يا حبيبي ؟


غمز لها بمكر وقال :

-في صنية بسبوسة من ايدك الحلوين …


يُتبع..


إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة زينب سعيد القاضي، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة