رواية جديدة وفاز الحب الجزء الثاني من رواية ثأر الحب لزينب سعيد القاضي - الفصل 15 - 2 - الأربعاء 10/1/2024
قراءة رواية وفاز الحب
الجزء الثاني من رواية ثأر الحب كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية وفاز الحب
الجزء الثاني من رواية ثأر الحب
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة زينب سعيد القاضي
الفصل الخامس عشر
2
تم النشر الأربعاء
10/1/2024
زفر عامر بحنق وقال :
-لا معتقدش لو كانت ناوية تقول كانت قالت.
أومئ عوني بقلة حيلة وقال :
-لله الأمر من قبل ومن بعد.
تطلع عامر حوله وتسأل :
-هي ماما فين ؟
رد عوني باللامبالاة :
-عندها صداع ونايمة.
رد عامر بتفهم :
-تمام.
تحدث عوني بفضول :
-أخبارك أنت وأخوك علي أيه ؟
زفر عامر بحنق وقال:
-أخبارنا ما أنت عارف إلي فيها البيه واخد حسب الأعداء.
امتعض وجه عوني وقال:
-الواد دن زي القرع ديما يمد لبره بدل ما يقف جنب أخوه يقف معاهم هما
رد عامر بتهكم :
-ياريت كده وبس لا الباشا كمان هيقف ليا بالمرصاد وقالها ليا أنه هو الي هيقف بنفسه.
ضرب عوني كف بكف وقال :
-كمان تخيل من اخر مرة كان هنا ولا جه ولا سأل عني أنا ولا أمه.
ابتسم عامر بخبث وقال:
-هو طول عمره كده حتي أبنه بدل ما يسميه عوني علي إسم حضرتك سماه يوسف.
اشتعل وجه عوني بضيق وقال :
-اه مش كفاية علينا يوسف وأحد لا يبلينا بالتاني اه ياربي خبتي في ولادي الأتنين دايما بقول أني مخلفتش غير عامر وبس ربنا يخليك ليا يا أبني وتفضل في ضهري دايما وينصرك علي مين يعاديك .
ربت عامر علي فخذه بمكر وقال:
-ويخليك ليا يا حج وميحرمنيش منك يا غالي.
❈-❈-❈
يقف في الشرفة يدخن سيجاره بشرود تام غير عابئا ببرودة الجو القارصة ولا الثلج الذي يتساقط حوله فهو بات يشعر أن قطعة من الثلج هو الآخر تنهد بآلم من آول يوم ولد بهذه الدنيا وهو يشعر باليتم والمهانة ورغم ذلك حارب كل الظروف والضغوطات التي مر بها وصنع أسم وحياة جديدة له ولكن با أسفاه فقد تحطم كل هذا بريحة خبيثة جعلت مما بناه مجرد فتات صغير يحيي هو عليه.
فاق من دوامة أفكاره علي لسه خفيفة في اصبعه نظر لها وجد عقب سيجاره قد انتهي وحرق يده القي به بالخارج ووضع يده بجيبه غير عابئا بآلم هذا الحرق البسيط فحرق قلبه سابقاً جعل منه مسخ مشوه دون قلب أو شعور.
الجميع يعيش بسعادة وحياة مستقرة بينما هو يجلس هنا معزول عن البشر يتأمل الثلج المتساقط من حوله ورغم برودتها لا يسعر بها يبدوا أنه تأقلم علي هذه البرودة.
عامان مروا عليه وكل يوما يمر عليه يتذكر ما مر به سابقاً وسبب عزله إلي هنا لا ينكر أنه حقق نجاح باهر هنا بعد أن كان هاربا إلي هنا كالفأر خائفا من أن يقع داخل المصيدة ورغم نجاحه هذا وإسمه الذي يردد على ألسن جميع لم يمحي هذا مأساته السابقة وما عانه منه سيظل وصمة عار يتذكرها في كل ثانية تمر عليه.
انتبه الي صوت هاتفه منبها إياه بإستقبال رسالة أخرج هاتفه بالمبالاة ويفتح الرسالة التي وصلته للتو من رفيقه وجدها مجموعة صور قيد التحميل لا يدري اما يطرق قلبه بشدة في هذه اللحظة ثوان وعلم السبب فتحت الصور وما كانت الا سوي مجموعة صور لطفلين صغيرين صورة طبق الأصل منه .
ابتسم بفرحة ودموعه تتساقط على وجنتيه بشكل غير إرادي بدأ بتحريك يده على شاشة الهاتف كأنه يتحسسهم هما بالفعل ولم يكتفي عند هذا الحد بل ضم هاتف داخل أحضانه متمتما بفحيح :
-وربي وما أعبد يا ولاد قلبي بحق حرقة قلبي ووجعي عليكم لأدفعهم التمن غالي أوي.
❈-❈-❈
جلست علي الفراش تشاهد التلفاز بملل خرج هو من المرحاض بعد قليل وتمدد جوارها بصمت تام.
نظرت له بترقب وقالت:
-أنت هتنام ؟
لم يلتفت لها وتحدث بنفاذ صبر :
-أيوة هنام زي ما أنتي شايفة.
قطبت جبينها بعدم فهم وتسألت:
-أنت زعلان مني ؟
ألتفت لها وهتف ساخرا :
-هو أنتي عملتي حاجة تزعل عشان أزعل ؟
ردت ببساطة أثارت حتق الاخر:
-لأ عشان كده مستغربة
عض علي شفتيه بغيظ وقال :
-بجد مستغربة نورسيل تعرفي تطفي التلفزيون والنور عشان أنام.
هزت رأسها بلا وقالت :
-لا لما أعرف انت زعلان مني ليه انا معملتش حاجة تزعل النهاردة خالص .
رفع حاجبه ساخراً وقال :
-ده بجد من أيه ده يا آخرة صبري طيب نعد آول حاجة نزلتي وانتي تعبانة وعدتها وكمان دخلتي المطبخ أشتغلتي وعدتها تالت حاجة بقي العبط الي عملتيه قدام الضيوف تحت ده غيرانه من طفلة صغيرة ؟
هزت رأسها بإيجاب ورت بتملك :
-أيوة أغير منها وحتي لو بنتي كمان يوسف من مقدرش استحمل حد يشاركني فيك أنا تعبت في حياتي كتير وملقتش الحب والامان غير معاك أنت وبس تفتكر بعد ده كله هسمح حد يقاسمني فيك يوسف أنت لو بصيت لواحدة غيري ممكن أموت فيها .
تنهد يوسف بأسف يبدوا أن هرمونات الحمل أطاحت بما تبقي لديها من عقل.
نظر لها وفتح ذراعيه لها ابتسمت علي الفور واندست داخل أحضانه واضعة رأسها فوق صدرة مستمتعة بدقات قلبه أخذها هو في أحضانه وتحدث بصبر :
-أسمعيني يا نورسيل يا حبيبتي أنتي آول واخر واحدة تدخل قلبي وحياتي بمعني أصح واستحالة حد ياخد مكانك أو جزء منه أنسي الغيرة بتاعتك دي وأطمني يوسف محبش ولا هيحب غير نورسيل وبس.
ردت بلهفة وحب:
-ونورسيل بتعشقك يا يوسف وبتحمد ربنا في كل ثانية تمر عليها أن ربنا عوضها بيك.
قبل جبينها بحب وأغمض عينه وقال:
-وأنا بحمد ربنا يا قلب يوسف أنه عوضني بيكي نامي يا قلبي وارتاحي عشان نور الصغيرة .
ردت بتذمر:
-برودا نور.
فتح نصف عين وقال :
-وبعدين قولنا أيه
تنهدت بقلة حيلة وقالت :
-أمري لله نور نور.
ابتسم بخفة وقال :
-كده أحبك يا قلب يوسف .
❈-❈-❈
تمددت نايا بضعف شديد علي الفراش اقترب عدي منها بلهفة وتسأل:
-أنتي كويسة يا حبيبي؟
تنهدت براحة وقالت :
-الحمد لله بخير اطمن.
رد بعبوث وهو يشير عليها :
-اطمن ايه مش شايفة وشك أصفر ازاي وشكلك تعبان
ردت مبتسمة :
-والله انا بخير كل الحكاية اني كنت طول اليوم تحت ومرتحتش لكن خلاص هنام دلوقتي وهصحي زي الفل ان شاء الله.
تمتم عدي بقلة حيلة :
-لله الأمر من قبل ومن بعد.
صعد جوارها علي الفراش وتحدث أمرا:
-حسيتي بأي تعب تصحيني فورا سامعة حتي لو الم بسيط
ابتسمت بهدوء وقالت:
-حاضر يا حبيبي.
تمددت هي الاخري جواره واخذها داخل أحضانه وسرعان ما غفي كليهما بتعب.
❈-❈-❈
صعد إلي غرفته بمنزل والده بعد أن بخ سمومه في أذن والده تجاه علي هو الآخر.
دلف داخل غرفته وأغلق الباب خلفه بالمفتاح واتجه الي الفراش وقام بحمل المرتبة ووضعها أرضا اقترب من احدي الألواح الخشبية وقام بقلبها .
اتسعت ابتسامته عندما وجد ضالته فلاشة صغيرة الحجم يكاد لا يذكر حجمها لكن ما بداخلها حجم كبير.
اخذ الفلاشة وأرجع كل اللوح الخشبي مكانه وارجع كل شئ كما كان واتجه الي الطاولة واحضر حاسوبه الشخصي واخذه وجلس فوق الفراش وقام بفتحه بعد أن وضع الفلاشة به.
انتظر قليلاً حتى قام الجهاز بالتحميل نقر علي الفأرة وقام بتحميل محتوي الفلاشة ومع كل دقيقة تمر تزداد إبتسامته تدريجياً فهذه الفلاشة هي الفانوس السحري بالنسبة له.
وأخيرا قد فتح المحتوى وهو يشاهد بأعين ماكرة وهو يفكر في خطة دنيئة..
يُتبع..
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة زينب سعيد القاضي، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية