رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 16 - 2 - الثلاثاء 23/1/2024
قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية حكاية بنت الريف
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة صباح عبد الله فتحي
الفصل السادس عشر
2
تم النشر يوم الثلاثاء
23/1/2024
سماح بضحكة: الله يجزيك يا ام سعيد هو مين سيد قشطه ده ياوليه.
أم سعيد تبص على شيرين: هو في غيرها يا اختي.
شيرين بغضب: في ايه ياوليه انتي من الصبح وانتي حطاني في دماغك ليه ده كله يعني علشان صباع موز.
سماح: اي يابنتي عيب كدا دي أكبر منك عيب تكلميها بشكل ده.
أم سعيد: معليش ياست سماح دول ناس ماتعرفيش العيب.
دهب خارجه من المطبخ: ايه ده في ايه صوتك عالي ليه كده يا شيرين.
شيرين بدموع تماسيح: شوفي يادهب الوليه من الصبح حطاني في دماغها وعمالها تلاقح عليا بالكلام ده كله علشان خاطري صباع موز كلته.
ام سعيد: يا بنتي هو انا جيت جنبك ولا قلت لك حاجه.
شيرين: امال مين اللي كان بيقول عليا من شويه سيد قشطه أمي يعني.
دهب: عيب ياشيرين خالتي أم سعيد أكبر منك معليش ياخالتي أم سعيد حقك عليا انا.
أم سعيد: الله ياكرم اصلك يابنت لأصول.
سماح: شوفتي يابنتي الناس العقلين.
شيرين بغل: يعني دلوقت كلكم اتفقتوا على وبقيت انا الغلطانة.
سماح: ايوه يا بنتي انت فعلا الغلطانه علشان ام سعيد اكبر منك وما ينفعش تكلميها بالشكل ده.
شيرين: ماشي وحقك علينا يا خالتي ام سعيد.
و تيجي واخده بعضها ومشي.
ام سعيد: انا والله البنت دي انا مش عارفه عامله كده ليه و الله من ساعة ما شفتها وقلبي مش مرتاح لها والله.
دهب بطيبة: ليه كده يا خالتي ام سعيد ده شيرين والله غلبانه هي اها لسانها طويل شويه بس والله غلبانه.
ام سعيد' والله انتي اللي غلبانه يا بنتي خدي بالك البنت دي مش ساهلها باين عليها ميه من تحت تبن.
سماح باستغراب: ايه يا ام سعيد هو انتي حطه البنت في دماغك بجد ولا ايه.
ام سعيد: لا يا اختي ولا احطها في دماغي ولافي قلبي ربنا يكفيني شرها.
❈-❈-❈
شيرين واقفه بعيد عنهم شويه ومركزه معهم وبتشوفهم بيقولوا ايه وبغل.
-ماشي يا قرشانه انتي انا هاوريك مين هي الميه من تحت تبن استني وشوفي انا هاعمل فيك ايه يا عجوزه الكلب انتي.
الحاج محمد داخل هو ومهند وهاني: السلام عليكم.
الكل وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
سماح: حمد لله على السلامه يا حاج.
وتكلم مهند جبت الجاتوه يا ابني.
مهند: ايوه يا حجه حجزت الجاتوه من بدري وبعتت واحد يجيبه شويه كده وهايكون عندك.
الحاج محمد: خلصت كل حاجه ولا لسه في حاجه ناقصه علشان ما عدتش واقت والناس هتبتدى تيجي.
سماح: الحمد لله يا اخويا هو كل حاجه جاهزه ما فاضلش بس غير الجاتوه.
سماح بفرحه: اطلع يا هاني يا حبيبي اغسل كده والبس لك حاجه حلوه زي الناس عشان لما الناس تيجي يباركولك واصحابك مافيش حد ياتريق عليك وهو بصراحه دي مش منظر عريس.
هاني: والله طول عمري باقول انت اللي فهماني يا سموحة حاضر هاطلع اجهز وانزل.
مهند بصيت على دهب وحاسس أن هي بقاا له سنه بعيده عني وحشتني اوي.
- دهب تعالى عايزك.
دهب سبت اللي في أيدي ورحت: نعم يامهند.
مهند بصيت على ابوي وامي: بعد اذنك ياحاج هاخد دهب خمسة دقيقه وهنزل تاني.
الحاج محمد: اذنك معاك يابني.
سماح احاهزي بالمرة يادهب ياحبيبتي ومش عايزه أشوفك في المطبخ تاني.
دهب: بس يأماما مين هايقف مع خالتي ام سعيد.
سماح: اسمعي الكلام انتي بس ومالكيش دعوه بحاجه في هنا 100 واحد هيبقى مع ام سعيد.
مهند: يلا يا دهب.
❈-❈-❈
دهب بصيت على مهند باستغراب ومش عارفة هو عايز اي مني دلوقتي طلعت وراه ولم وصلت الشقه كان مهند سايب الباب مفتوح دخلت ولسه هاقفل الباب
مهند حضنتها جامد وحاسس أن انا اول مره اخده في حضني.
دهب يخجل: عايز اي يامهند.
مهند مغمض عيني ومستمتع اوي بالمشاعر الجميله دي.
- هكون عايز اي غيرك ياقلب مهند.
دهب باستغراب: بذمتك ده وقتوا.
مهند: ماعرفش بس انتي وحشتيني اوي حاسس ان انا بقا لي سنه ماقربتش منك.
دهب: لا والله طيب سبني مش وقت الكلام ده الناس زمانه جايه.
منهد شيلتها ودخلت بيها الاوضه علشان اعبر لها قد اي هي وحشانى فعلاً.
- انا ماليش دعوة بحد انتي وحشني اوي اي يابت هو انا مش وحشك.
دهب بخوف: نزلني يامهند اخاف لاقع
مهند بضحكة على براءة دهب: لا ماتخفيش مش هاتقعي.
دهب بجخل: مهند نزلني ده مش وقتَوا.
مهند: توتوتوتواو انا عايزك خمسة دقيقة بس اها صحيح عايز اقولك حاجة يادهب.
دهب: قول ياقلب دهب.
مهند: لا ده انتي كدا عايزة بوسه بقا.
دهب: هتقول ولا انزل.
مهند: هههههه مش.هاتعرفي تنزلي.
بصي ياست الفندق اللي انا حجزت في عاجبني اوي حجزت فيه جناح للعرسان.
دهب بغباء: للعرسان مين يامهند هو النهارده شبكه وكتب كتاب هو عادي هااني ونور يناموا مع بعض قبل الفرحه.
❈-❈-❈
مهند يبص لدهب باستغراب ويرفع حاجب بينزل التاني.
- الله يخرب بيتك هو انتي عقلك راح فين؟
دهب بيزعل مصطنع و صوت واطي: مش انت اللي بتقول انك حجزت جناح للعرسان هو في عرسان غير هاني ونور.
مهند: انا بقول عليكي هبله ابقى صدقيني انا حجزت ليا انا وانتي يا هبله.
دهب باستغراب: ليه هو احنا عرسان علشان تحجز جناح للعرسان فندق احنا يا اخويا بقى لنا سته شهور متجوزين دلوقت.
مهند: وايه يعني ست شهور طول ما انا وانت مع بعض هنفضل عرسان وبعدين انا عايز نقدي وقت حلو مع بعض انا وانتي وبس بعيد عن الدنيا كله يا جوهرتي بصي بعد تلبيس الذهب اخدك واروح افرجك على الجناح الجميل اللي انا حجزته وانقدى ليلة العمر يا حبيبه قلبي انا وانتي وبس وفي فستان حلو عايزك تلبسي.
واقف على الباب شيرين وسامعه الكلام بين مهند ودهب وبحقد وغل.
- ليلة العمر انا هاخليها أسود ليلة في حياتكم انتم لاتنين بس ازاي.
❈-❈-❈
في غرفه الضيوف.
شيرين تدخل وتبص على اسلام اللي نايم على السرير بقرف: هو ده اللي انت فالح فيه.
وتقعد تفكر.
اعمل اي؟
وتفضل تفكر وفجأة التلفون يرن.
شيرين باستغراب ده تلفون دهب بيعمل ايه معايا يالهوي نسيت انا اللي اخدوا منها ونسيت ارجعوا ليه اروح اديه ليه واجي.
وتبص على الرقم بس علي الرقم متسجل مجهول ام افتاح اشوف مين وتفتح التلفون.
المتصل: دهب كويس انك فتحتي ما تقفليش يا دهب الخط بالله عليكي زاي كل مره انا غلط بس مش بأيدي أن انا بحبك.
شيرين تبص على التليفون باستغراب: يا لهوي واحد بيحبها وهي متجوزه ازاي اه يا قليله الشرف بجد بتخوني جوزك.
المتصل: اسمعي يادهب احنا في لأول وفي لآخر خوات وانا بحبك من وانا عندي عشر سنين لو سمحت يا دهب علشان خاطر سيرة الرحم اللي بيني وبينك تعالى على العنوان اللي انا هابعته ليكي.
شيرين تقفل التلفون: دي فرصه وجات لحد عندي علشان أخلي دهب تتطلق ويطلعوها من البيت بس اعمل ايه وزاي.
وتفضل تفكر وبعد شويه: ايوه هي دي و تبعت رساله على نفس الرقم على التليفون وبعد شويه يوصلها الرد من الرقم طيب يادهب اللي انتي عايزاه انا موافق عليه هاجي انا على العنوان اللي انت بعتيه.
شيرين بضحكه شر: ايوه كده قال الاستاذ عايز يعمل لها ليله العمر ده انا شيرين ده انا ماكنش شيرين لو خليتها ليله سودا على دماغكم انتم الاثنين.
وتمسح المحادثه من على التليفون وتمسح الرقم والاتصال خلينا نشوف البطل ها يعمل اي لم يشوف حبيبت القلب في حضن العاشق
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية