-->

رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 17 - 2 - الثلاثاء 30/1/2024

 

  قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى






رواية حكاية بنت الريف

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة صباح عبد الله فتحي


الفصل السابع عشر

2


تم النشر يوم الثلاثاء

30/1/2024


مهند طيب يخويا تعالى يادود علشان اجهز نفسي واطلع احلى من العريس. 


هاني: اهههي احلم ياخويا ده انا ما فيش احلى مني في دنيا كلها. 


دهب طيب خلاص انتم الاثنين حلوين وما فيش فيكم واحد يزعل. 


هاني انا والله طول عمري باقول عليكي انتى اللي عقله يا ست العاقلين. 


مهند بغيظ في هاني: تعالى يا دهب يا حبيبتي عشان نطلع نجهز علشان ان شاء الله انا اكون احلى من العريس. 


هاني: طب والله انت واحد رخم يا اخي والله يسد نفسك سديت نفسي في يوم حلو زي ده


مهند يضحك ويخد دهب ويطلع على شقتهم. مهند ودهب يدخلوا شققتهم


 

دهب: أخص عليك يامهند زعلت اخوك في يوم حلو زي ده. 


مهند: انتى وما لكيش دعوة انا بعرف ازاي اصلحوا. 


دهب: طيب ياخويا ربنا يخليكم لبعض يارب. هدخل اجهز لك الحمام يا مهند واطلع لك الهضوم بتاعتك. 


مهند: لا اتدخلي اجهزي عشان ما بقاش في وقت وانا هدخل اجهز في اوضة تانيه. 


دهب طيب ماشي اللي تشوفه 


مهند ياخد هضومه ويخرج. وبعد واقت كان مهند جهز ولبس بدله كحلي كان جميل اوي. دهب تخرج من الاوضة لبسه فستانها الذهبي اللي سماح اخترته لها ولبست على طارحة نبيتي غامق. وحططت مكياج خفيف كانت جميله اووي. 

❈-❈-❈


مهند بصدمة: يالههههوي اي يابت الحلوة دي كله. 


دهب يخجل: بجد حلوه يامهند. 


مهند: حلوه اي ده انتى عسل قمر موز ياوزعتي. 


دهب بضحكة خجولة: وانت كمان حلو قوي. 


مهند يقرب منها ويمسكها من وسطها ويقربها منه جامد: اي رايك بلاش نروح الشبكة ونروح الجناح على طول. 


دهب بصدمة: مهند انت بتقول ايه انا عاوزه اشوف العروسة. 


مهند: طيب تعالي بس مش عايزك تغيبي عن عيني لحظة واحدة انتى فاهمه. 


دهب: وانا هروح فين يعني ما انا هفضل معاك. 


مهند بحب: والله انا خايفه لحد يحسدني عليكي. 


دهب بضحكة: مش لدرجتي يعني

مهند: اجمل ما فيكي انك  متواضعة ياقلبي يلا بينا عشان ما نتأخرش.

❈-❈-❈

 


مهند نازل السلم وماسك دهب في ايدي.. الكل يبص عليهم معجبين بجمالهم هم الاتنين لايقين على بعض اوى 


سماح بفرحة: الله وأكبر اي الجمال ده يا دهب كنت عارف ان الفستان هيكون حلو عليكي بس ماتخيلتش انو هيكون بجمال ده كله. 


الحاج محمد: ربنا يحفظكم. 


اسلام: بجد طلعه زاي الأميرة يادهب. 


شيرين بغيظ: عادي يعني مش لدرجتي مانا كمان حلوه يرضوا. 


الكل يبص على شيرين ومافيش حد يرد عليها. 


دهب بطيب خاطر: طبعا انتى حلوه من غير حاجة. 


هاني: طبعا انتى حلوه يامدام شرين بس مش احلى من دهب. 


شيرين تبص على هاني بغيظ وما تردش. 


مهند بمزح: اول مره تقول حاجة تعجبني. 


الحاج محمد: طيب يلا بقا علشان مانتاخرش. 

❈-❈-❈


في القاعة الكل قاعد منتظر دخول العرسان الا شيرين قاعده ومستني تشوف مين هو عصام

وفجأة شاب يدخل القاعة ويروح عند مهند ودهب.


- اذيك يامهند.


دهب بصدمة:٠ عصام؟ 


عصام بحزن: عامله ايه يادهب. 


مهند بغضب: عصام بتعمل اي هنا. 


عصام بزعل: اي مش مبسوط أن انا هنا؟ 


شيرين عينيها على عصام: يالههههوي هو الشباب اللي هنا كلهم مزز كدا بس انا لازم انفذ اللي في دماغي بس ازاي هخلي يشرب الدوه علشان يعمل اللي انا عايزه؟



مهند يحس أنه زوده: مش قصدي يا عصام اهلا بيك يصاحبي.


 وقومت وحضنت عصام هو ممكن  ما يكونش غلطان في حاجه بس انا من غيرتي على دهب وخوفي لحد تاني يا خدها مني خلاني اتصرف معه بالطريقة دي بس خلاص دهب بقت ملكي انا وبس وانا واثق أنه مش هتخون ثقتي فيها أبداً. 

عصام وعينيه على دهب: وحشتني قوي يصاحبي. 


مهند: وانت كمان وحشتني قوي ياعصام. 


عصام ينتبه هو كان قاصد دهب: وانت اكثر والله يا مهند. 


مهند: معليش يا عصام انا عارف ان انت زعلان مني بس انا اسف يصاحبي ما تفضلش زعلان مني وانت عارف لو كان حد مكاني كان عمل اللي عملته واكتر واللي حصل ما كنش سهل. 

❈-❈-❈


عصام: عارف ما تخافش انا  مش زعلان منك والله ومعاك حق في كل حاجة عملتها ولو واحد غيرك كان عمل اكتر من كده. 


دهب: طيب كويس انكم استصلحتم ربنا يديم المحبة  بينكم يا رب. 


مهند عصام يبصوا على دهب والاتنين في صوت واحد: يارب 


نور القاعة ينطفئ فجأة  وبقعة نور على باب بقاعه يعلن بدخول العرسان يدخل هاني وعروسته نور كانت لبسه فستان سمني بلمع وعمله ميكب ارتست وعمله تسريحه جميلة الكل عيني عليهم  واشتغلت اغاني رومانسية هاديه العرسان يروحوا ويسلموا على أهلهم.


سماح بفرحة: الف مبروك يا قلب أمك. مبروك يا نور ياحبيبتي. 


نور العروسة: الله يبارك فيكي ياطنط. 


سماح: عروستك قمر ما شاء الله عليها ياهاني. 


هاني: وانا يعني اللي مش قَمر ولا ايه. 


سماح بضحك: لا أبداً ماحدش شايفك قمر. 


نور بمرح: لا بقا ياطنط الموز بتاعي قمر.

 

هاني بمغازله: ده انتى اللي موزه وقمر يا مزتي. 


الحاج محمد يضرب هاني على كفاه: احترام نفسك ياض. 


هاني: اي يحاج بقت مراتي خلاص ويطلع قسيمة الجواز اهو والله مراتي. 


هم كتبوا كتب الكتاب بتاع هاني ونور. 


الحاج محمد يخدا هاني في حضنه: الف مبروك يا قلب ابوك عارف ان هي بقت مراتك. 


هاني: يعني لازم تعملي  الشاويش عطيه الاول الله يبارك في عمرك يحاج. 


الكل بضحك على كلام هاني. 

❈-❈-❈


الحاج محمد: انا الشاويش عطية طيب خد عروستك  و امشي من قدامي يا هاني احسن لك. 


هاني يبص عليه بخوف يمسك ايد نور ويجري من قدامه. 


-تعالى يا نور نمشي بسرعه لا هيقتلني باين عليه.


 وياخد عروسته ويطلع يجري على  الكوشة زي الهبل. 


مهند بضحك: َالله الواد ده مجنون حتى ما سلمش عليا. 


دهب بضحكة: يالههههوي شوفت جرى ازاي. 


سماح باستغراب: بذمه ده منظر عريس. 


الحاج محمد: انا بقول الود ده مش ها يعقل حتى لو بقا اب. 


مهند: تعالى يادهب نروح نسلم على المجنون وعروسته. 


دهب بضحك: يالههههوي مش قادرة اصبر شوية. 


مهند يبص على دهب ويضحك على ضحكتها. 


الحاج محمد وسماح في صوت واحد: ربنا يدوم السعد عليكم 

❈-❈-❈


شيرين بغل: لا مش ها يدوم طول ما انا موجوده. 


وتبص على عصام لازم اروح اتعرف على الموز الجديد وتروح عند عصام وبدلع.


- هاي. 


عصام يبص له بقرف: السلام عليكم. 


شيرين تمد ايديه عشان تسلم علبه: وعليكم السلام انا شيرين. 


عصام: اسف مش بسلام على  حريم. 


شيرين بدلع.  اوبس عادي آسفه.


 وتقعد جنب عصام ومعها  كوبيتين عصير: اتفضل العصير. 


عصام: شكرا مش عاوز. 


شيرين بدلع وزعل مصطنع: معقوله انا جايباه علشانك مخصوص وانت تكسفني كده. 


عصام يبصلها ويخد منها كوبأيه العصير ويشرب منها.. شيرين تبص على عصام وتبتسم شر.. هاني وعروسته يرقصوا سلو وعماليين يضحكوا مع بعض. 


مهند: دهب ما تجي نرقص  هاني مش أحسن مني في حاجه. 


دهب بضحكة: مهند هو انت ها تغير من اخوك. 


مهند: ما لكيش دعوه بس تعالي. 


دهب: مهند انا مش بعرف ارقص. 


مهند: تعالى وانا هعلمك. 


دهب يخجل َتبص على الناس: لا ياخوي هتكسف من الناس دي كلها. 


مهند يبص على الناس: طيب اي رايك نروح الجناح اهَو شوفتي العروسة وكل حاجة خلصت. 


دهب بابتسامة: طيب اللي انت عاوزه. 


مهند بحب: بموت فيكي يابت. 

❈-❈-❈

دهب تعض على شفايفها بخجل: وانا كمان بموت فيك. 


مهند:  طيب تعالى يلا ونكمل هناك هيكون شكلنا وحش قدام الناس لو تهورت وعملت حاجه. 


شيرين عيونها على دهب ومهند. 


-يلا يا شرين ده الوقت المناسب.


 وتبص على عصام: بين كدا لس مفعول الدوه ما عملش حاجه .


تبص على مهند ودهب وهم طالعين من القاعة: انا لازم اعمل حاجه.


 وطلع التلفون وتبعت رسالة على نفس الرقم. 


عصام قاعد والتلفون يعلن على َوصول رسالة يفتح التلفون ويقراء الرسالة عصام.


- انت فين انا مستنياك من بدري.


 عصام يدور بعيني على دهب مش يشوفها في مكان. 


شيرين: بدور على حاجة. 


عصام: لا بعد اذنك انا عندي مشوار مهما. 


شيرين بضحكه ودلع: خدني معاك. 


عصام باستغراب: نعم. 

❈-❈-❈

شيرين: ها ولا حاجه هو اي اللي بيحصل ده. 


عصام: مش فاهمه هو اي اللي بيحصل على العموم مش مهما بعد اذنك مش فاضي. 


شيرين: استني بس انا جاية معاك. 


مهند: دهب انتى رايحه فين؟ 


دهب الله مش ده هو الجناح


مهند بابتسامة: مستعجلة. 


دهب بخجل: لا بس مش هو ده اللي انت قولت عليه. 


مهند: ايوه هو بس انا غيرت المكان تعالى معايا هخدك مكان احسن. 


عصام يدخل على مكان اللي في العنوان ويبص  ما الاقيش احد فجأة الباب يتفتح ويتقفل تاني. 


عصام: اسف يادهب تأخرت عليكي. 


وفجأة يحس بدوخة ومش بقي شايف 


تاني يوم 

في جناح في الفندق مهند لواحده و قلقان على دهب يتصل على الحاج محمد. 


الحاج محمد في التلفون: خير يا مهند بتتصل بدري ليه كده 


مهند: معليش يحاج بس هي دهب عندك.

 

الحاج محمد باستغراب: ازاي مش كانت معاك. 


مهند: مش عارف والله يا حاج اختفت فجأة. 


الحاج محمد: اتلاقيها هنا ولا هنا شوفها فين. 


مهند: ماشي يحاج هروح ادور عليها اجبها وجاي. 


مهند يقفل التلفون  ويطلع علشان يدور على دهب.. مهند ماشي في روق الفندق فجأة يوقف قدام باب جناح  ويسمع صوت حد ويفتح الباب. ويتصدم من المنظر اللي يشوفه وبصوت عالي.


- دهب. 


عصام يفتح عيني يتصدم من المنظر اللي يشوفه: يالههههوي اي اللي حصل.

يُتبع..

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة