-->

نوفيلا جديدة خارج جدران القلب لفاطمة الزهراء - الفصل 9 - 2 - السبت 17/2/2024

  قراءة نوفيلا خارج جدران القلب كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


نوفيلا خارج جدران القلب

نوفيلا جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة فاطمة الزهراء


الفصل التاسع

2

تم النشر يوم السبت

17/2/2024

اقتربت ملك من أسر بعد مغادرة الطبيب و هتفت بحده :
ـ أظن كفاية أوي لغاية كده يا أسر واضح إني غلطت في حكمي عليك .. كنت بدافع عنك و وقفت ضد جوزي بس هو كان عارف حقيقتك و إحنا اتخدعنا فيك 
حاول رائد التحدث ليمنعه أسر :
ـ أنا مش هلومك على كلامك لكن أنا مش هتراجع عن قراري خلاص من النهارده أنا المسؤول عن الملجأ 
غادر و تركهم ليجلس في حديقة المستشفى نظر رائد لوالدته بحزن شديد بسبب ما يحدث فهو لا يستطيع التحدث بسبب وعده ل أسر
في المساء طلب رائد من والدته ووالده المغادرة و أخبرهم أنه سيظل معها حاولت الاعتراض في البداية لكنه أخبرها أنه سيكون على تواصل معها لترحل مع أنور .. كان أسر يجلس في الحديقة و رفض المغادرة فهو يريد رؤيتها و الإطمئنان عليها شاهد أنور يرحل بسيارته ليتجه للداخل وجد رائد ينتظره في الخارج 
اقترب منه و هتف بقلق :
ـ طمني حالتها إيه دلوقتي عاوز أشوفها 
رائد و هو يحاول تهدئته فهو تأكد الآن أن أسر لا يحب شقيقته لا بل هو عاشق و متيم بها أجابه بهدوء :
ـ أطمن الدكتور قال إن حالتها أفضل أدخل أطمن عليها هي نايمة دلوقتي 
دلف إليها ليجدها نائمة و يبدو عليها الحزن جلس جوارها و ضم يدها بين يديه تنهد بحزن و هو يمسد على شعرها ظل معها طوال الليل وهو يتوعد بالانتـ.ـقام من المسؤول عن حالتها 
❈-❈-❈
قرر الذهاب مبكراً قبل أن تستيقظ عليه أولاً العثور عن المسؤول خرج من الغرفة ليجد رائد يجلس في الخارج 
ابتسم له بهدوء و أردف بجدية :
ـ أنا لازم أمشى أي جديد بلغني 
رائد و هو يتابع نظرات أسر الغاضبة :
ـ قولي بتفكر في إيه أسر بلاش تهور 
أسر بجدية و مراوغة :
ـ متقلقش بس مفيش قدامي غير الطريق ده و إلا هخسر كل حاجة 
غادر و تركه قبل أن يتحدث مرة أخرى اتجه للملجأ و قرر البحث و استجواب الجميع لكن كانت شهادة الحراس صادمة له فهو لم يشك لحظه في سناء لكن عليه التحرك سريعاً قبل حدوث جريـ.ـمة أخرى .. قام بالاتصال ب مالك و أخبره بما حدث ليطلب لقائه بعد حصوله عن بعض المعلومات الخاصة بالقضية وصل للمقهى ليجده في انتظاره أحضر النادل العصير 
تحدث مالك بجدية شديدة و ترقب لرد فعل أسر بعد معرفته بهذه المعلومات :
ـ الشكوك كلها خاصة بالمشرفة و بعد تحريات وصلنا معلومات إن حسابها في خلال شهرين دخله رصيد ١٥٠ ألف جنية مرة ٥٠ ألف المبلغ ده بعد اختفاء البنت الأولى و ١٠٠ ألف جنية من خمس أيام يعني لو هنحسب هنقول كل بنت بتستلم عليها ٥٠ ألف جنية الغريب بقى إن المبلغ بيتحولها من واحد أمريكي و بصراحة كنت شاكك إن البنات بيسافروا لبره البلد و فعلاً أدرجت صور البنات في المطارات هنا الغريب إن فعلاً أول بنت سافرت من مطار القاهرة بهوية مزورة أعتقد الموضوع مرتبط بتجارة الأعضاء و فيه أطراف خارجية و داخلية متورطة في الموضوع و بالنسبة للبنات اللي اختفوا من الملاجئ التانية بدأت أتابع ملفاتهم دي أكيد عصابة كبيرة و معاهم ناس دعماهم من جوه الموضوع كبير يا أسر 
كان يستمع له و هو يشعر بالصدمة لقد وقع في شباك منظمات دولية لكنه قرر التماسك عليه ألا يستسلم ليهتف بقلق بالغ :
ـ طيب إيه العمل دلوقتي أنا مش عارف 
أردف مالك بهدوء و هو ينظر له :
ـ إحنا بدأنا بمراقبة سناء هي اللي هتوصلنا ليهم
أسر بسخرية و استنكار :
ـ و ليه محققتش معاها مستني لما يعرفوا إننا كشفناهم 
مالك بتنهيدة عميقة :
ـ أسر ممكن تهدى أنا فاهم قلقك و موقفك بالنسبة ل سناء إحنا مش عارفين هي متورطه معاهم قد إيه .. أنا فكرت إني أقبض عليها بس وقتها اللي معاها هيهربوا و مش هنوصل لدليل أنا هروح ليها الليلة و هتكلم معاها بشكل ودي و أتمنى تعترف بسهولة 
ضرب أسر بيده على الطاولة بانفعال شديد :
ـ علشان وقتها تروح تعرفهم و وقتها فعلاً هيهربوا و المسؤولية أشيلها أنا مش كده 
مالك محاولاً تهدئته كي لا يتهور :
ـ هي في كل الحالات هتشيل القضية لوحدها لو رفضت تعترف لكن لو اعترفت وقتها هتكون شاهد ملك 
تحدث بهدوء بعد أن بدأ يفهم تفكير مالك :
ـ طيب عاوز أكون موجود معاك مالك دي قضيتي 
تنهد بهدوء و أومأ بموافقة ليخبره أنه سيذهب إليها في المساء بدآ يتحدثان معاً في خطتهم ليغادرا بعد ذلك كان يسير بسيارته في الشوارع و أغلق هاتفه كي يهدأ و يفكر بهدوء 
عند رائد اتجه للداخل بعد مغادرة أسر و جلس ينظر لها و هو يفكر في مصيرهم معاً .. فكر في لحظات أن يخبرها بالحقيقة لكنه تراجع كي لا تتدخل و تفسد الأمر وصل أنور و ملك و ظلوا معها طوال اليوم حاولت ملك دعمها و أخبرتها أنها ستظل معها ...
في المساء وصل مالك أولاً لمنزل سناء استقبله زوجها ليخبره أنه ضابط و يريد التحدث معها قليلاً اتجه زوجها للغرفة و أخبرها لتشعر بالقلق لكنها حاولت أن تبدو طبيعية خرجت لرؤيته و تركها زوجها معه و قبل أن تتحدث وصل أسر الذي استقبله زوجها بابتسامة ليخبره أن الضابط معها أجابه أنه يعلم بوجوده رغم تعجب زوجها مما يحدث لكنه سمح له بالدخول ليزداد توتر سناء بعد رؤيتها ل أسر 
هتف أسر بابتسامة مزيفة :
ـ أسف إني جيت من غير ميعاد بس مالك صاحبي و كان عاوز يعرف كام معلومة بخصوص الحادثة علشان يقفل ملف القضية
حاولت ألا تظهر عدم قلقها : 
ـ أنا قلت كل المعلومات اللي عندي
أراد أسر التحدث ليشير له مالك الذي أخرج من جيبه ورقة و أعطاها لها ليتحدث بجدية :
ـ أنا عاوز أساعدك لكن لو هتنكري وقتها هيكون حكم مؤبد 
هتفت بتوتر و هي تفتح الورقة و نظرت له بتوتر لتدعي عدم فهمها لما يحدث :
ـ أنا مش فاهمه إنت عاوزني أعترف ب إيه بعدين أنا مش فاهمه حاجه !!
أسر بغضب شديد و انفعال :
ـ إنتي فاهمة كويس كل حاجة كفاية كدب 
مالك متدخلاً بجدية :
ـ أسر لو عاوز أساعدك أهدى و إلا هنسحب و صدقني وقتها هتخسر كتير 
قرر أن يهدأ ليكمل مالك و هو ينظر لها :
ـ الورقة دي بتقول إن حسابك في البنك دخله رصيد ١٥٠ ألف جنية في رصيدك أنا عاوز أساعدك لكن لو هتنكري وقتها للأسف موقفك هيبقي ضعيف قولتي إيه !!
تحدثت بدموع و حزن :
ـ أنا لو اتكلمت هخسر كل حاجة حتى ولادي 
أردف مالك بجدية شديدة :
ـ اتكلمي و أوعدك مفيش حد هيقرب منك إنتي و أولادك 
شعرت بالصدق من حديث مالك و أخبرته بكل شيء حدث معها منذ اللقاء الذي حول حياتها لجحـ.ـيم حتى الآن كان يستمع لها باهتمام شديد
تحدث مالك بجدية :
ـ طيب مفيش عندك أي معلومات عنهم أو أسمائهم 
أومأت برفض لم يجد أمامه سوى هذه الطريقة ليكمل :
ـ طيب ممكن توصفي أشكالهم إحنا محتاجين أي معلومة توصلنا ليهم 
ـ أنا حافظه ملامحهم كويس إزاى أنساها بس و هما بيطاردوني طول الوقت 
قام مالك بالاتصال بصديق له رسام بدأت سناء في وصف أدق التفاصيل و بعد أن أنهت أغلق مالك مع صديقه و انتظر أن يرسل له الصور في رسالة مر حوالي نصف ساعة و وصلت رسالة على هاتف مالك قام بفتحه ليجعل سناء تشاهد الصور و بالفعل تعرفت عليهم بسرعة طلب أسر رؤية الصور ليشعر بالصدمة بعد رؤيته لهم لقد تعرف عليهم ليغادر راكضاً ليعلم مالك حينها أن أسر تعرف عليهم 
هتف مالك قبل مغادرته ليلحق ب أسر :
ـ أطمنى ولادك في أمان و أتمنى مفيش حد يعرف حاجة عن الحوار ده هنتقابل تاني قريب
هبط أسر للأسفل راكضاً للبحث عن شاهي في المستشفى لكن صدم بعد رؤيته لغرفتها فارغة 

يتبع

إلى حين نشر رواية جديدة للكاتبة فاطمة الزهراء، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية