رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 18 - الأحد 4/2/2024
قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية حكاية بنت الريف
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة صباح عبد الله فتحي
الفصل الثامن عشر
تم النشر يوم الأحد
4/2/2024
في احد غرف الفندق
مهند بصوت عالي:
- دهب
ويجري على دهب اللي وقعها على لأرض مغمى عليها مهند بخوف دهب ويشيل دهب وينيمها على السرير ويطلب دكتور.
في غرفة اخره
عصام بغضب: الله ياخربيتك انتي بتعملي اي هنا يابت انتى
ويحط ايدي على رأسه.
- آها الصداع ها يموتني.
شيرين تفتح عينها بوجع: آها دماغي مش قادرة.
عصام بزهق: كسر دماغك إلهي ربنا يخرب بيتك يشيخه.
شيرين: اي مالك َوانت بتعمل اي هنا؟
وتخد بالها من نفسها وبصوت عالي: يالههههوي اي اللي حصل
وتغطي جسمها الع**اري بملاية السرير: انت عملت في اي؟
عصام يقوم من جنبها وهو بيقول.
عصام بغضب: بت انتى انا ماعملتش حاجه آها َ.
ويقعد على السرير تاني: مش قادر الصدع هيفرتك دماغي.
شيرين بصويت: يالههههوي اي اللي انا عملته في نفسي ده بس ازي.
نرجع الشريط شوية
شيرين بتبص على عصام وهو بيشرب العصر وتحط كوبأيه العصير بتاعتها على الطرابيزة وتبص على دهب وهي بتكلم نفسه.
-افرحي لك شويه مع الََمز والعز ده علشان بكره ممكن ماتلاقيش ما تلاقيش رغيف العيش تأكلي.
عصام يشرب شويت عصير ويحط الكوبايه جنب الكوبايه بتاعت شيرين. شيرين من غير واعي تخد كوبأيه العصر بتاعت عصام وتشربها.
عصام: انا عندي مشوار مهما.
شيرين استني رايح فين؟
وتقوم وتمشي وراه عصام.
❈-❈-❈
في الجناح
عصام من غير ما شوف مين ..
-سف يادهب تأخرت.
وبصدمه بشرين: انتى بتعملي اي هنا يابت انتى.
شيرين من غير واعي تقفل الباب وتروح عند عصام وتقرب منه بطريقه مقززة.
-نت حلو اوي
-وتفك زرائر القميص بتاعة.
عصام: بت انتى بتعملي اي.
وفجأة ماقدرش يسيطر على نفسها وحصل بنهم ما حرمه الله.
أن الله يمهل ولا يهمل وقال له الرسول الله صلى الله عليه وسلم من فحره في حفره لأخيه فقد وقع فيها.
عصام: انا مش فكر اي حاجة حصلت.
شيرين بدموع: انا ادمرت انت دمرتني.
عصام: بت انتى انا مش عارف ده حصل ازاي؟
شيرين انا متجاوزه هيحصل لي اي لو جوزي عرف حاجه مش بعيد يقت**لني.
عصام يبص على شيرين بأسف: انا اسفه بس والله مش عارف ده حصل ازاي والله.
شيرين بغضب: انا ادمرت هعمل اي بأسف بتاعتك دي.
عصام: طيب انا ذنبي اي انا والله عقلي ها يطير مش عارف اي اللي حصل ولا اللي حصل حصل ازاي مش فاكر حاجه.
❈-❈-❈
في جناح دهب ومهند.
الدكتور اللي مهند طلبه بيكشف على دهب.
مهند بخوف: خير يادكتور مراتي مالها؟
الدكتور: ما تخفش ياستاذ مهند اللي حصل للمدام عادي يحصل في اول فترت الحامل.
مهند بصدمه: انت بتقول ايه(وبفرحه) بجد دهب حامل.
الدكتور: ايو المدام حامل في أسبوعين حضرتك ماتعرفش بس لازم ترتاح كويس وتأكل كويس وانا هكتب له على فتمين.
مهند: لا َوالله( ويسلام على الدكتور) شكراً اوي يادكتور.
الدكتور: لا شكر على واجب ده واجبي بعد اذنك.
مهند اتفضل ويقعد جنب دهب ويفضل يحب فيها وهي نايمه.
دهب تفتح عينها: اي اللي حصل.
مهند بفرحه يبوس دهب: انتى حامل ياقلبي.
دهب من الصدمة تقوم مره واحده: بجد انا حامل؟
مهند بقلق عليها: اهدي ياحبيبتي. ايوه والله حامل يلا علشان نرجع البيت ونعرف الكل بالأخبار الحلوة دي اووي.
❈-❈-❈
وبعد وقت في بيت الحاج محمد.. مهند ودهب دخلين البيت.
سماح وهاني والحاج محمد قاعدين على سفرة الفطار. سماح تشوف مهند ودهب دخلين.
- حمد لله على السلامة يا حبايبي.
مهند يروح و يقاعد. دهب على الكرسي بالراحة.
- اقعدي هنا يا حبيبتي.
و يبص على أمه: الله يسلمك يا ست الكل.
الكل يبص على مهند ودهب مستغربين من أسلوب مهند مع دهب. دهب تتكسف من نظرات الكل وتبص على مهند.
مهند باستغراب: بتبصولي ليه كده.
هاني بمشاكسة: اي يا محني ما فيش بس ايه الحب والرومانسية وفقعت المرارة دي على الصبح.
سماح: وانت مالك ياض يا هاني ربنا يسعدهم كمان كمان.
الحاج محمد: ربنا يسعدكم يا ابني.
مهند: بس اصبروا مش تعرفوا انا ليه خائف على دهب كده.
سماح بخوف: ليه يا ابني هي دهب تعبانة ولا حاجه.
وتبص على دهب: انتى تعبانة يا حبيبتي اوديك للدكتور.
مهند: يا ست الكل دهب كويسه الحمد لله بس هي حامل حامل جديد ومحتاجينك جنبها وتخدي بالك منها بقا علي ما تقوم بالسلامة.
الكل بفرحه: بجد يا مهند دهب حامل.
مهند ايوه بجد والله دهب حامل وفي اسبوعين كمان.
هاني بفرحه: الحمد لله اخيرا هكون عم.
ويبص على دهب: ألف مبروك يا دودوا ويكمل بهزار كبرتني بدري يابنتي والله.
دهب بضحكة: معليش يعم الكبير الله يبارك فيك وعقبال نور يارب.
هاني: يسمع من بقك ربنا بس قولي يارب تجي لأول.
مهند: بس اسكت ياض انت عايزين نفطر.
سماح تقوم وتروح عند دهب وتبوسها من رأسها: ألف مبروك ياحبيبتي والله ما تعرفيش انا فرحت لك قد ايه واخيرا ربنا اريد لي وهكون تيته قريب ان شاء الله.
❈-❈-❈
دهب بفرحنا من فرحت الكل: الله يبارك فيكي يارب ويسعد قلبك يارب العالمين كمان وكمان.
ودموعي نزلت من غصب عني ما تخيلتش يوم ان انا دموعي ممكن تنزل بسبب فرحتي ربنا قال وبشر الصابرين انا متأكدة ان ربنا بيعوض صبري بالعيلة دي جوزي حبيبي ماتخيلتش يوم ان انا هعيش مع ناس يحبوني للدرجة دي ماتخيلتش اني هيكون عند جوزي ويحبني بالشكل ده وغيرا ان هيكون عندي ابن حته من روحي انا دلوقتي فاهمة لم ستي كانت ديما تقول لي. اصبري يادهب وقولي يارب اكيد ربنا شايلك حاجه هتعيطي من كتر الفرحة وانا اهو بعيط من فرحتي.
مهند بخوف: دهب حبيبتي مالك بعيطي ليه.
سماح تبوس دهب تاني: فرحانه يابني دي دموع الفرح مش كد يادهب.
دهب مسحت دموع وحضنت الست الطيبة: انا فعلاً فرحانة قوي يامي انا بحبكم قوي.
سماح بتمشي ايديها على رأس دهب بحنان: واحنا كمان بنحبك يادهب والله انا كنت طول عمري بتمني بت من ربنا والحمد لله ربنا بعتلي بت انتى بنتي يادهب مش بس مرات مهند ابني.
الحاج محمد: ربنا يدوم المحبة بينكم يارب ويرح عند دهب ويحبها من راسها الف مبروك يا دهب يا بنتي ربنا يارب يتمم لك على خير وتقومي بألف سلامة انتى واللي في بطنك.
دهب: الله يبارك فيك يعمي محمد.
مهند بزعل: والله انا كمان هكون اب. ما فيش حد قالي مبروك حتي.
سماح تضحك وتروح عند مهند وتبوس من راسه: الف مليون مبروك يا قلب امك.
الحاج محمد: ألف مبروك يامهند يابني ربنا يتم فرحتك على خير ويرزقك بالذرية الصالحة ويرزقك بالحلال يابني.
هاني: انا الخسران لو قولت مبروك علشان كده مش هقول مبروك بس الف مليون مبروك لي انا.
❈-❈-❈
مهند: الف مبروك لك انت ليه يا اخويا هيا مراتك انت اللي حامل.
هاني: ربنا يسمع منك يارب اول مره تقول حاجه تفتح نفسي.
مهند: خسارة والله.
دهب َوسماح يضحكوا على مهند وهاني.
الحاج محمد: انا مش عارف وامتي أتأكد أن عيالي بقوا رجاله.
شيرين دخلها وتسمع كلام والضحك بين الكل وبحقد..
- بقا انا حياتي ادمرت وانتي حامل وبتبني حياتك و فرحانه قوي كده والله لنتقمم منك على اللي حصل لي ده كل بسببك انتى يوش الفقر.
❈-❈-❈
اسلام نزل من علي السلم ويشوف شيرين وبصوت عالي.
-شيرين.
ويروح عند شيرين ويقول بغضب: كنتي فين طول اليل ياست هانم.
الكل يبص على شيرين وإسلام..
دهب تقوم وتروح عند اسلام: هدي ياخالي مالك في اي؟
اسلام بغضب يمسك جامد من دراعها: انطقي كنتي فين؟
دهب قصدك اي؟
اسلام: الهانم من ساعه انا كنا في الشبكة لسه راجعه البيت دلوقتي.
دهب باستغراب: يا لهوي كنتي فين يا شيرين؟
شيرين بتمثيل وكذب ودموع: يعني انتم حد سال ولا دور عليا وتبص على اسلام مادورتش عليا ليه ياخويا ام انت راجل كدا.
اسلام: انا قلبت عليكي الدنيا ما لاقتكيش انطقي روحتي فين وبلاش دموع التماسيح دي ومش عايز لف ودوران كتير كنتي فين ياشيرين.
شيرين يالههههوي اعمل ايه دلوقتي طيب اقول اي.
دهب مالك يا شيرين ياحبيبتي حصلك. حاجه؟
❈-❈-❈
شيرين كل بسببك يزفت الطين انتى.
اسلام يمسك شيرين جامد اخلاصي: انطقي يابت انتى كنتي فين.
شيرين بخوف: انا توهت ومعرفتش ارجع واحد ابن حلال هو اللي رجعني على البيت.
اسلام: نعم توهتي ازاي واي طلعك من القاعة اصلا كلامك مش دخل دماغي.
شيرين بكذب: هو ده اللي حصل والله انا لما لاقيت المكان شكله حلو طلعت علشان اتفرج عليه من بره وفضلت ماشيه وما اخذتش بالي من الطريق و ماعرفتش ارجع تاني وفضلت طول اليل ادور على حد ما لاقتكيش حد لحد ما شفت شاب شوفته في الحفلة وباين كده كان صاحب مهند اسمه الاستاذ عصام هو اللي رجعني على البيت بعربيته وامشي.
دهب: عصام ابن عمي ياشيرين تعالى بين عليكي تعبانة والحمد لله ربنا بعت لكي عصام ابن عمي ورجعك على البيت.
شيرين بتمثيل تبص على الكل بحزن والتعب وعاوزه تهرب من قدام اسلام.
-ايوه والله انا تعبانة قوي وغير كده فضلت صاحية طول الليل.
اسلام بالشك: عارفه يا شيرين لو طلعت بتكذبي بحرف واحد من اللي انت بتقوليه ده هعمل فيك ايه.
شيرين الخوف والتوتر ظهروا على وشها: وانا ها كذب ليه يعني.
و تاخذ بعضها و تدخل على اوضة الضيوف اللي هم قاعدين فيها.
❈-❈-❈
الحاج محمد: يلا يامهند انت وهاني علشان الشغل.
هاني: يلا يحاج انا جاهز ويبص على مهند بس الناس التانيه مش عارف والله يا حاج.
مهند: لا ياخوي جاهز يلا يجاح.
ويروح عند دهب: خدي بالك من نفسك على مرجع وماتشتغليش في البيت كتير.
دهب: حاضر يامهند وانت كمان خدي بالك من نفسك.
مهند: خليها على الله.
ويبص على امه: مش هوصيك على دهب يا ست الكل.
سماح: من غير ما اتقول يا ابني هي في عيني والله.
مهند ودهب في صوت واحد: يسلموا عيونك يا ست الكل.
سماح: الله يسلمكم يا حبايبي يارب ويكمل لك على خير يا دهب يا بنتي وتقومي بالسلامة يا رب العالمين.
دهب: تسلمي يا ست يا ام قلب ابيض.
الحاج محمد: يلا بقى يا جماعه عايزه حاجه يا سماح.
❈-❈-❈
سماح: تسلم ياخويا عاوزه سلامتك وخد بالك من نفسك
الحاج محمد: خليها على الله يا حجه..( ويبص على دهب) عايزه حاجه يا دهب يا حبيبتي اجيبها لك وانا جاي ولو نفسك في اي حاجه قولي وانا اجيبها لك قولي لي وماتتكسفيش.
دهب بابتسامه: تسلم يعمي محمد والله خير ربنا في البيت ومش ناقص حاجه وكل حاجة انا نفسي فيها بتكون موجودة والحمد لله.
الحاج محمد: تسلمي يابنتي يلا سلام عليكم.
مهند يبوس دهب: خدي بالك من نفسك ياحبيبتي.
ويبص على امه: عايزه حاجة ياست الكل.
سماح: عايزك تسلم ياقلبي.
هاني وهو طلع: والله انا المظلوم في البيت ده يعني الحاج هو طالع بيسلم على ست الكل ومهند بيبوس مراته وانا امتى هعمل كده انا كمان.
مهند يبص على دهب وبغيظ في هاني: ربنا يبعد عننا عيون الحسد يا حبيبتي.
سماح بضحكه على كلام هاني: اصبر يا قلب امك وانت بكره تزهق ان شاء الله وتبص مهند اللهم امين يارب العالمين.
❈-❈-❈
هاني: أحسدك على خيبة اي يا خويا.
مهند طيب يلا قدامي ياخويا.
في غرفه الضيوف
شيرين بتأكل في نفسها من كتر الغضب والكره.
- ماشي يادهب حامل طيب والله مش هكون شيرين لو خليت فرحتك تكمل انا لازم اعمل حاجه علشان أسقط حامل دهب بس ازاي لازم القى طريق ولازم اخطط له كويس علشان مش كل حاجة تنقلب على دماغي تاني.
بره الغرفة.
دهب: هي خالتي ام سعيد عامله ايه دلوقتي ياخالتي سماح.
سماح: والله يابنتي ماخبيش. عليكي تعبانة شوية الحرق كبير وسنه مش مستحيل الوجع.
دهب: ربنا معاها والله طيب انا هدخل اطممن عليها.
سماح: ماشي ياحبيبتي وانا هدخل اشوف الولية اللي جات بدل ام سعيد بتعمل ايه.
دهب تدخل على ام سعيد وهي بتبتسم: ياصباح العسل عامله ايه دلوقتي ياخالتي ام سعيد.
أم سعيد: صباح الورد ياست البنات والله يابنتي ماكذابش عليكي الوجع جامد قوى.
دهب بحزن على حال ام سعيد: معليش ياخالتي ده نصيبك قولي الحمدلله.
أم سعيد: الحمدلله على كل حال يابنتي يلا ربنا يجازي اللي كان السبب .
دهب بطيب خاطر: معليش ياخالتي شيرين مش قصدها.
أم سعيد: البت دي مش سأهله يادهب يابنتي خدي بالك منها وماتئمنيش لها.
دهب بطيبة: والله ياخالتي ام سعيد انا مش عارفة ليه بتقولي كدا على شيرين هي آها لسانها بينزل سم بس هبله وعلى نياتها.
❈-❈-❈
أم سعيد: والله ياحبيبتي انتى اللي على نياتك دي ميه من تحت تبن بس انتى اللي على نياتك َوقلبك أبيض علشان كده مفكره الناس كلها زايك.
دهب: تسلمي وبابتسامة خجل هقولك على خبار ها يفرحك قوي.
أم سعيد بلهفه قولي ربنا يسعد قلبك يارب
دهب بخجل وتبص على لأرض: انا طلعت حامل.
أم سعيد بفرحها: الف نهار ابيض يألف مبروك ربنا يكملك على خير يابنتي يارب العالمين ياقلبي ويبعد عنك العين يارب.
دهب: الله يبارك فيكي اللهم امين يارب العالمين يلا عايزه حاجة هروح اشوف خالتي سماح لا تكون محتاجه حاجه.
ام سعيد: عاوزكي تسلمي من كل شر ياقلبي.
شيرين قاعدة في الصالون وعينيه على دهب وهي ماشية ايوه يلا اطلعي على السلم ويارب اخلص منك بقا.
وتفتكر اللي هي عملتوا
شيرين فكري ياشيرين وبعد وقت الشطان يحط فكره في راس الخبيثة شيرين ايوه هي دي .
وتروح على المطبخ وتخد الزيت وتطلع وتبص ماتلاقيش حد تصب الزيت على السلم يلا بقا خلين نشوف مين ها ينقذك مني المرة دي.
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية