-->

رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 19 - 2 - الأربعاء 14/2/2024

 

قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى






رواية حكاية بنت الريف

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة صباح عبد الله فتحي


الفصل التاسع عشر

2

تم النشر يوم الأربعاء 

14/2/2024


في المطبخ



دهب والله انا نفسي اكل رز بالبن



هانم على عيني يادهب هعملوا لكي حاضر



دهب لا خليكي انتي انا هاعملوا



شيرين بابتسامة  خبيثة ايوه كدا انا لازم انفذ اللي في دماغي 



دهب واقفه بتعمل رز بلبن وعيون الشر عليها  و مرقبينها كويس



دهب تاخد طبق  وتملاه ارز بلبن ده بقا ليا انا ماحدش يجي ناحيتوا



شيرين غبيه بتعرفني هي هتاخد أنهوا طبق علشان مافكرش كتير وتبص على دهب وهانم تلاقيهم عمالين يهزروا بيضحكوا مع بعض ما فيش واحده واخده بالها وتطلع جزازه فيها دواء وتحطه في طبق الارز بعدها وتبص على دهب وبخبث خليني بقا نشوف مين  هاينقذك مني المره دي ياوش الفقر. 

❈-❈-❈


في الصالون 



سماح قاعدة ومهند نزل 



مهند صباح الخير ياست الكل 



سماح صباح العسل يابني 



مهند مالك ياحجه 



سماح مش عارفة والله يامهند قلبي مش مطمن حاسة ان هايحصل حاجه



مهند استغفري واهدي ياحجه خير ان شاء الله 



الحاج محمد طالع من الاوضه صباح الخير 



مهند وسماح في صوت واحد صباح العسل 



مهند ايه ياحاج عملتوا ايه مع الجماعة



الحاج محمد   حددنا الفرح هيكون ان شاء الله اخر الشهر الجاي



مهند ربنا يتم على خير  يا حاج



محمد وسماح في صوت واحد يارب



سماح وعقبال ما دهب تقوم بالسلامه هي كمان يا مهند



مهند يا رب يا حجه ربنا يسمع منك يا ست الكل



الحاج محمد يا رب يا ابني


❈-❈-❈

ذهب خارجه من المطبخ ومعها اطباق في ايديها بصوت عالي نسبه.. صباح الخير يا عمي محمد تحط الاطباق على السفره



الحاج محمد صباح العسل يا دهب عامله ايه يا حبيبتي دلوقي



ذهب الحمد لله والله يا عمي محمد 



الحاج محمد يستاهل الحمد يا بنتي ويبص على الاطباق اللي على السفره ايه الحلاوه دي عاملين رز بلبن على الفطار



هانم الخدامه والله يا عم الحاج دي فكره دهب هي اللي قالت نعمل رز بلبن علشان انا نفسي فيه



الحاج محمد وما عملتيش حسابي طبعا يادهب 




دهب لا والله يا عمي محمد خد  الطبق بتاعي اهو وانا هاجيب طبق تاني من المطبخ



شيرين بخوف يالهوي وبصوت عالي لا يا دهب  كلي انتي بتاعك وانا هاجيب التاني لعمي محمد



دهب لا خليكي انتي يا شيرين عمي محمد  هياكل ده علشان مش فيه مكسرات عشان عمي محمد مش بيحب المكسرات والتانين عليهم مكسرات



الحاج محمد ايوه والله يا دهب يا بنتي معكي حق انا فعلا مش بحب المكسرات على الرز بلبن



دهب تبص على  شيرين شوفتي انا عارفه عمي محمد بيحب ايه ومش بيحب ايه



شيرين يا لهوي اعمل ايه الراجل هيموت وهو ما لهوش ذنب في حاجه يارب ساعدني وتبص على محمد وهو بياكل في الارز ابو لبن يا لهوي يانا انا رحت  في مصيبه



الحاج محمد بياكل و مستمتع بالارز الله عليكي يا بنت يا دهب شويه رز عسل طعمه حلو قوي يا دهب يسلموا ايديك



سماح بيغيره وانا يعني يا اخويا لما بعمله بيكون وحش



الحاج محمد يبص على دهب ويغمز لها لا يا حجه هو في حد بيعرف يعمل حاجه نص  اللي انتي بتعمليها ده انتي الخير والبركه يا ام مهند. 



سماح ايوه يا اخويا كل بعقلي حلاوه



مهند في ايه يا ست الكل زعلتي ليه ويغمز لابوه زعلت علشان دهب عمل الارز ابو لبن احسن من اللي انتي بتعمليه



دهب مهند هو انا اعرف اعمل حاجه زي خالتي سماح ما بتعملها ده انا لسه بتعلم منها



سماح تبص على مهند شوفت الناس اللي عندها ذوق وبتعرف تراضي الله يجبر بخاطرك يا بنتي



دهب يا رب العالمين



الحاج محمد امال فين هاني مش شايفه يعني


❈-❈-❈

سماح زمانه لسه نايم علشان كده لسه ما نزلش



مهند طيب انا هطلع اصحيه وانزل علشان الشغ



شيرين قاعدة والخوف بياكل في قلبها وعنيها على الحاج محمد يارب استرها الله يخدك يادهب كله بسببك يافقر



مهند طلع علشان يصحى هاني 



الحاج محمد اكل طبق الرز الحمدلله يسلمو ايديكي يادهب


 

دهب بألف هنا ياعمي محمد 



في غرفه هاني 


مهند يفتح الباب ويدخل هانى قوم يلا ويروح ويفتح الشباك



هاني يضايق من النور وبصوت كله نوم اقفلي الشباك تاني يانور عايز انام



مهند بستغراب نور الود بيحلم ولا ايه ويضحك طيب خلينا نتسل شوية ويروح عند هاني وبصوت ناعم هاني حبيبي قوم يلا يابيبي اتاخرت على الشغل. 



هاني بنوم نور حبيبتي ويمسك ايد مهند ويبوسها حبيبتي خليني نايم شوية كمان. 



مهند يحط ايده على حنكوا علشآان يكتم ضحكته يلا يابيبي قوم يلا انا زهقت من القاعدة لواحدي. 



هاني يشد مهند ويحضنوا معقوله تزهقي وانا معاكي ولسه هايوطي يبوس مهند. 



مهند على اخر ماعنده ويجي ضارب هانى بالقلم ربنا يقرفك قوم ياض انا مهند. 



هاني بصوت عالي ايه في ايه اللي حصل وياخد بالوا من مهند وبستغراب انت بتعمل ايه هنا؟ 



مهند بقرف ابقا اضربني بالجزمه لَو جيت اصحيك تاني يامعفن. 



هاني ليه هو ايه اللي حصل. 



مهند يفتكر اللي حصل ويبص على هاني والله كويس انك مش فكر حاجه والا كنت كرهت نفسك. 



هاني بفضول بالله عليكي ايه اللي حصل



لسه مهند هايرد على هاني يسمع صوت صويت عالي من تحت



هاني ومهند يبصوا على بعض بستغراب



مهند هو في ايه ويطلع يجري هو وهاني على تحت

مهند بصوت عالي ايه في ايه ويتصدم من اللي يشوفه هو وهاني وبصوت عالي ابويا وينزل جري من علي السلم هو وهاني ويروح عند الحاج محمد اللي مرمي على لارض ومرجع د***م من حنكوا. 

❈-❈-❈


هاني بخوف هو ايه اللي حصل. 



سماح بدموع مش عارفة هو بعد ماكل وتفتكر اللي حصل



الحاج محمد بعد ماكل يحس بوجع جامد في بطنه

سماح خير مالك يامحمد



دهب وشيرين يبصوا على محمد



دهب مالك ياعمي محمد



محمد وهو حاطط ايديه على بطنه وبوجع اه مش عارف ياسماح بطني وجعتني



سماح سلمتك ياحاج وجعتك من اي ياخويا



دهب الف سلامه عليك يا عمي محمد هقوم اعملك حاجه للمغص وهاجي ولسه دهب هتقوم تلاقي محمد وقع على لارض



شيرين من الخوف ماتحسش على نفسها وبصوت عالي يالههههوي



سماح بدموع اعمل حاجه يامهند ابوك هايروح مننا



مهند وهاني يشيلوا ابوهم من علي الارض وياخدوا ابوهم على العربية ويطلعوا على اقرب مستشفى



في المستشفى مهند وهاني بصوت عالي هاتوا دكتور بسرعة



سماح بدموع محمد ايه اللي حصلك ياخويا



دهب اهدي ياخالتي سماح ان شاء الله هايقوم بسلامه

في البيت



شيرين بتكلم نفسها يالههههوي الراجل مات اعمل ايه ولا هايعملوا في ايه لو حد عرف حاجه انا لازم اعمل حاجه بس هى ايه وتفضل تفكر ايوه وابتسامة هي دي وكدا هاضرب عصفورين بحجر واحد وهخلص من دهب ومش بعيد مهند يقتلها الله علي دماغك يابت ياشيرين يلا لازم أعمل اللي في دماغي قبل ماحد يجي وتدخل المطبخ وتجيب برطمان في سم شكل السكر وتحطه مكان السكر وتحط السكر جنب البرطمان تاني علشان مافيش حد يشك في حاجه شيرين بتكلم نفسها ايوه كدا وكلهم هايصدقوا ان دهب  حطت السم بدل السكر في الرز وهايصدقوا علشان هي مش بتعرف تقراء يلا بقاا خليني اصبر واشوف ايه إللى هايحصل


❈-❈-❈

في المستشفى الدكتور بصوت عالي جاهزو غرفة العمليات بسرعه



مهند بخوف ليه في ايه يادكتور



الدكتور الحاج متسمم والسم نسبته عالية وباين عليه مفعوله قوي جدآ



الكل بصدمه ويبصوا على الحاج محمد وهو نايم على فراش الم***وت



سماح بدموع انت بتقول ايه يابني متسمم وايه سمموا




دهب بدموع اهدي ياخالتي بالله عليكي ان شاء الله عمي هايقوم بسلامه 



الدكتور مش عارف بس هنعمل تحليل دم وهنعرف كل حاجه ان شاء الله يلا خدوه على غرفة العمليات  بسرعة 

وبعد ساعة 



مهند وهاني وسماح ودهب واقفين قدام باب العمليات

والخوف مالي قلوب الكل



سماح بدموع وخوف هم بيعملوا ايه ده كله 



هاني بخوف مش عارف بس اهدي ياست الكل علشآان صحتك 



سماح اهدي ايه بس يابني ده لو ابوك حصله حاجه ان هروح فيها



مهند فال الله ولا فالك ياامي ان شاء الله الحاج هايقوم بالسلامه 



دهب ان شاء الله ماتخفيش ياخالتي سماح 



باب غرفة العمليات يتفتح ويطلع  الدكتور 

الكل يجري على الدكتور والكل في صوت واحد خير يادكتور 



سماح طمني يابني الحاج عامل ايه 



الدكتور يبص على الكل بحزن البقاء لله الحاج تعيشوو انتم؟؟


يُتبع..

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة