رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 20 - 2 - الخميس 29/2/2024
قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية حكاية بنت الريف
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة صباح عبد الله فتحي
الفصل العشرون
2
تم النشر يوم الخميس
29/2/2024
في المطبخ
الظابط دخل المطبخ وبدأ تحريات و بياخد عينات من كل حاجه في المطبخ يروح عند دولاب المطبخ ويفتحه ويبص باستغراب لبرطمانا السم:
الظابط: غريبه البرطامان ده بيعمل ايه في مطبخكم يا استاذ مهند؟
مهند باستغراب: برطمان ايه ده يحضره الظابط ده باين عليه سكر؟
الضابط: لا يا استاذ مهند ده مش سكر ده ماده سامه ومفعولها قوي وحتى مكتوب على البرطمان انه ماده مسممه اتفضل شوف بنفسك يا استاذ مهند.
مهند يخد البرطمان من أيد الضابط ويبص له بصدمه وهو بيقول.
مهند: دي فعلا ماده مسممه بس بتعمل ايه في المطبخ وازاي هي موجوده هنا في حاجه غريبه انا مش قادر افهمها؟
الضابط يخد برطمان السم من مهند وهو بيقول.
الظابط: ده بقا اللي لازم نعرف. واظن أن المدام دهب اللي هتقول لينا.
مهند بص له بصدمه. الظابط طلع من المطبخ ومش ادا له فرصه يعترض او يقول حاجه.
❈-❈-❈
في المستشفى
دهب قاعدة جنب سماح هي وهاني وعماليين يعيطوا هم الاتنين..
هاني بحزن بدموع: انا مش مصدق اللي حصل ده معقولة ابويا خلاص مش بقا موجود.
دهب بنفس الحزن ودموع: قول لا إله إلا اللّه ياهاني وشد حيلك وهي دي سنه الحياة. كلنا هنموت. هو الفراق صعب بس نعمل ايه. اللهم لا اعتراض على امرك.
هاني بدموع: ونعم بالله انا مش معترض علي أمر الله بس ده ابويا وفجاه كده انا مش قادر اصدق ان ابويا خلاص ما بقاش موجود معنا مش مصدق اني هرجع البيت مش هلاقي.
دهب: الخبر صدمنا وفجعنا كلنا والله ياهاني بس هنعمل ايه ادي الله وادي حكمته ادعي له يا هاني أبوك الله يرحمه كان رجل طيب واكيد له الجنة بأذن الله.
هاني بدموع: الله يرحمك يا يابا الله يرحمك يحاج محمد.
تلفون هاني بيرن.. هاني يطلع التلفون من جيبه. يلاقي مهند اللي بيتصل عليه.
هاني: ايوه يامهند
مهند: انت فين ياهاني؟
هاني هكون فين يعني قاعد جنب امك.
مهند: هي لسه ما فقتش
هاني بحزن:٠ لسه والله.
مهند: طيب اسمع دهب عندك.
هاني: ايوه قاعدة اهي عايزها.
مهند: لا اسمع انا هقولك ايه.
مهند؟؟
❈-❈-❈
هاني باستغراب: ليه هو في اي؟
مهند بانفعال: مش وقته التحقيق ده اعمل اللي بقولك عليه قبل ما حد يوصل عندك ومش عاوز الجن الازرق يعرف حاجه.
هاني: طيب ماشي.
مهند: طيب انزل بسرعه اشتري نقاب وخلي دهب تلبسه واعمل اللي انا بقول عليه بالحرف الواحد.
هاني: طيب بس قول ليا في ايه.
مهند بحزن: الحكومة شكه في دهب ان هي اللي قتلت ابوك انا متأكد ان دهب مستحيل تفكر في كدا حتي.
هاني يبص بصدمه لدهب وهو بيقول: وانا كمان مستحيل حتي افكر اصدق ان دهب ممكن تعمل كدا احنا كلنا عارفين دهب.
مهند بصوت باكي: انا عارف ده كله انا متأكد ان في حد مخطط لده كله بس اهم حاجه دلوقت خد دهب زي ما بقولك وكمان اسلام خال دهب ما***ت.
هاني بصدمه: مات ازاي؟
ده كله ودهب قاعده تبص لهاني بقلق وهي مش فاهمه حاجه من اللي هاني بيقولها قدمها.
دهب بقلق: في ايه ياهاني مين اللي ما**ت.
هاني بصدمه: خالك اسلام ما***ت.
مهند بغضب عبر التلفون: مش وقت الكلام يغبي خد دهب واطلع من المستشفى بسرعة.
يقف ويمسك اي دهب اللي من الصدمة تخشبت مكانها وهي مش مصدقه ان خالها ما**ت
هاني: تعالى معايا يا دهب بسرعه.
دهب تجري مع هاني وهي بتقول بعياط: استني يا هاني هنروح فين ونسيب أمك لواحده وخالي أسلام حصل له اي انا مش فاهمه حاجه؟
❈-❈-❈
دهب تجري مع هاني وهي بتقول بعياط: استني يا هاني هنروح فين ونسيب أمك لواحده وخالي أسلام حصل له اي انا مش فاهمه حاجه؟
هاني يقلع الجاكيت ويلبسوا لدهب وغطا وشها وهو بيقول: مش وقت الكلام يادهب بالله عليكي تعالي معايا وانتي ساكته.
ويطلع جري وهو ماسك ايد دهب هاني طلع من المستشفى يلاقى الظابط في وشه؟
في البيت
شيرين قاعدة على الارض وعماله تعيط وطبعاً كله تمثيل: اسلام يا حبيبي ليه مشيت وسبتني هعمل ايه من غيرك دلوقتي وابني اللي في بطني مين اللي هايربي؟
هانم بحزن: لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم شدي حالك ياحبيبتي ان الله وان اليه راجعون البقاء لله ياشيرين
شيرين بصوت عالي: انا اللي قتلته بايدي انا اللي قتلت جوزي.
وتفضل تصوت وهانم تهدي فيها والكل مفكر ان شيرين بتقول كدا علشان هي اللي طلعت الرز لا اسلام شيرين تمثل ان اغمي عليها..
هانم بدموع: دي اغمي عليها ياخالتي ام سعيد اعمل ايه افوقها ولا اسيبها احسن.
ام سعيد بدموع: لا سبيها احسن تفوق براحتها والله ما اني مش بقبل البت دي بس صعبانه عليا.
هانم: والله ماكذبش عليكي وانا كمان مش بتنزلي من زوري بس اللي هي فيه ده يصعب على الكافر يلا هانعمل اي ادي الله وادي حكمته.
شيرين بخبث وهي عمالها نفسه مغمى عليها: اها ياولاد الك***لب ماشي اصبروا عليا انتم الاتنين وشوف انا هعمل ايه فيكم.
بره البيت واقف مهند وبيتكلم في التلفون.. يجي الظابط وهو بيقول بشك.
الظابط: اسف على السؤال يااستاذ مهند بس حضرتك بتكلم مين.
مهند بتوتر: لا ده هاني اخويا بتصل علشان اطمني على امي هي تعبانه شوية.
الظابط بشك: اتمنى انك تتعاون معانا علشان نقدر نكشف الحقيقة ياستاذ مهند.
مهند: وانا كمان عايز اعرف الحقيقة وليه ابويا اتق**تل ياحضرت الظابط.
❈-❈-❈
الظابط: ان شاء الله هنعرف كل حاجه انا بعد واحد من رجالتي يجيبوا المدام بتاعت حضرتك علشآان اسالها كم سؤال.
مهند: حضره الظابط اكيد حضرتك غلطان دهب مستحيل تفكر تعمل اللي انت شاكك فيه ده.
الظابط: ليه مستحيل يااستاذ مهند انت ماسمعتش عن اللي قت**لت ابوها علشآان تورثوا؟
مهند: انا ماليش دعوة بحد دهب مراتي وانا عارفها كويسة هي بت غلبانه اوي ومستحيل تفكر تقتل حشره.
الظابط: اسمعني ياستاذ مهند انت بتثق في مراتك زياده عن لازم وده مش كويس
مهند: بثق فيها علشآان انا عارفة اكتر ما هي تعرف نفسها ياحاضرت الظابط
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية