رواية جديدة مجنونة الشيطان المتملك لمي أحمد - الفصل 1 - 3 - الخميس 8/2/2024
قراءة رواية مجنونة الشيطان المتملك
(جميلة القاسي) كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية مجنونة الشيطان المتملك
الفصل الأول
3
تم النشر الخميس
8/2/2024
هتفت بالم قائله
="تصدقي اني غلطانه اني بحاول اوعاكي وانا شايفه جوزك بيخونك وبيتمتع بالفلوس بتاعت ابونا الله يرحمه اللي انت حرمت بنتك جميله منها ومخليه واحد حقير زي ده يتمتع بيها بس هقول ايه اللي زيك ما يعرفش اي حاجه عن الامومه "
ضحكت ليليان بسخريه وهتفت قائله
و=" تصدقي انا قد ايه وحشه وانت الملاك انتي واختك
لما انا شيطان و مش عاجباكي انتي ولا اختك جايه تقولي لي ؟انا يا ستي واحده عايزه اعيش مخدوعه انت دخلك ايه سيبيني مخدوعه زي ما انا ما تحاوليش تنصحيني لاني ما بقبلش النصيحه من واحده زيك
استمعت نيره الي كلام والدتها المسموم و هتفت بوجع وحزن دفين قائله
=تصدقي معاكي حق انا غلطانه انا فكرت في لحظه انك ممكن تتغيري وانك ممكن تحني لاولادك اللي من لحمك ودمك بس انتي اثبت لنا لثاني مره انك عمرك ما هتبقى امنا عارفه انا كان نفسي ابقى ام قوي لكن بعد اللي شفته منك مش عايزه ابقى ام لان للاسف الدم اللي بيمشي في عروقي هو دمك اخاف اعمل في ولادي نفس اللي عملتيه عشان كده هقول لك كلمه اخيره انا مش مسامحاك ابدا ابدا
اغلقت الهاتف وانهارت ودخلت في نوبه بكاء شديده بسبب افعال والدتها التي دائما تثبت لهم انها لا تستحق لقب الام
اما عن ليليان بعد ما اغلقت المكالمه مع ابنتها نيره ضحكت بسخريه على كلام نيره
ونظرت الى نفسها في المراه وهتفت بغرور وتكبر قائله
=اقال يبص بره قال هي مش شايفه مامتها ولا ايه انسانه ولا بتشوف ولا بتحس انا متاكده ان هي بتعمل كده عشان تبوظ العلاقه بيني وبينه غبيه ما تعرفش اني عشقي ليه اتعدى مرحله الهوس بمراحل
وانا متاكده انه بيحبني زي ما انا بحبه واكثر مني كمان
=طبعا يا حياتي انا بحبك اكثر من اي حد في الكون كله وانتي واثقه من حبي زي ما انا واثقه من حبك
جمله شديده البرود نطق بها هذا البغيض خليل نظرت اليه هي
الى الخلف لتجده واقف على الباب عاقد يديها
امام صدره متاملا هيئتها بعشق كاذب ليخدع تلك الحمقاء
اقتربت بدلال وحب وحاوطت يديها حوالين عنقه قائله=حبيبي انا عارفه ومتاكده من حبك ومش محتاجه منك دليل كل اللي محتاجه منك بس انك تحبني حبني وبس
نظر اليها بشمئزاز لتلك الغبيه التي تخلت عن اولادها من اجل حب كاذب وصدقت كل الاعيبه واكاذبه
نظر الى دخل عيناها هو ياقترب من شفتيها برغبه
شهوانيه وهتف قائلا
= تسلم لي اللي بتصدقني
وبتوثق فيا اكثر من اي حد
بدلاته ابنظرات اكثر حب ورغبه وما ان فتحت شفتيها لترد عليه لي تجده يلتهمهم في قبله راغبه شهوانيه ليسيطر على تفكيرها اكثر واكثر وياخذها لعالم اخر لا يوجد بها غير عشقه المزيف الذي استطاع ان يرسمه عليها ببراعه
❈-❈-❈
في مكتب جميله كانت جالسه شارده الذهن تفكر بالطلب الذي طلبه منها المدير هل توافق و تخدع عائلتها وتذهب لتلك المهمه الصعبه ام ترفض وتضيع فرصه ذهبيه مثل تلك كانت متحيره كثيرا ماذا يجب عليها ان تفعل
لكنها افاقت من حاله الشرود التي كانت فيها على يد صديقها سمير الذي تعجب كثيرامن الحاله التي كانت فيها وهتف قائلا
=مالك يا جميله من ساعه ما رجعت من عند المدير وانت مش على بعضك هو المدير قال لك حاجه ضايقتك
نظرت له جميله بتوتر وهتفت قائله
= لا ما فيش حاجه بس انا تعبانه من ضغط الشغل انا هروح دلوقتي
تعجب اكثر من الحاله التعب التي فيها جميله والتي لم تكن عليها منذ قليل فهتف قائلا
طيب ابقى طمنيني عليك لما تروحي
هزت جميله راسها بالموافقه دون ان تنطق بكلمه واحده وذهبت وهي شاردت الفكر اما سمير نظر الى اثرها بتعجب واستغرب كبير وخصوصا انها لم تمرح كعادتها لكنه تمنى ان تكون بخير وان تشعر به
وبقلبه المتيم بعشقها الذي لا يريد في الحياه غيرها هي وحدها ويريد ان يحيا ويموت بين يديها هي وحدها
❈-❈-❈
في المساء في شقه سيف الهلالي
كانت جميله اخذت قرارها فان تخوض هذه المعركه يا اما ان تربح او تخسر لكن يجب عليها التجربه
نهضت من على سريرها وتوجهت الى الخارج تبحث عن اختها لتخبرها بشان سفرها لكنها لم تجدها في الصالون ولا في المطبخ توجهت الى غرفتها تبحث عنها بقلق لكنها صدمت لما وجدتها في غرفتها تبكي بانهيار اقتربت منها بخوف ولهفه شديده وهتفت قائله
=مالك يا حبيبتي بتبكي ليه ايه اللي حصل بس
اترمت نيره في حضن جميله ودخلت في نوبه بكاء شديده اخذتها جميله في احضانها وظلت تمشي يديها فوق شعرها حتى هدات تماما ورفعت وجهها بين يديها وهتفت قائله
=مالك بس انا سايباك كويسه ايه اللي حصل لكل ده؟ سيف حصل له؟ حاجه حد قال لك حاجه زعلتك؟
ولا اوعي تكوني كلمتي ليليان هانم وهي دي اللي ضايقتك اتكلمي يا نيره هي اللي ضايقتك مش كده؟
نظرت نيره اليها بحزن لكنها لا تريد ان تجعلها تحزن او تغضب عندما تعرف ان والدتها هي السبب في حالتها تلك لذلك قررت عدم اخبارها بالحقيقه
وفكرت في حيله ذكيه حتى تخفي الحقيقه عن اختها فهتفت بعجله قائله
=لا يا حبيبتي ما كلمتش حد انا بس افتكرت موضوع الخلفه واني بقى لي سنتين متجوزه
فعلشان كده قعدت تبكي وغصب عني النهارده انتي عارفه ان الموضوع ده مقصر فيا جدا
اخذتها جميله في حضنها بحب وهتفت بمرح وحنان قائله
=اخص عليك يعني انا مش بنتك مش انت بتعتبريني بنتك يبقى ليه زعل ربنا لسه ما ارادش انك تخلفي بس اتاكدي ان ربنا شايل لك حاجه كويسه وكل تاخيره وفيها خيره وبعدين ما انت رحت الدكاتره كتير وكلهم قالوا انك ما فكش حاجه انتي ولا سيف وانا الموضوع ده هياخد شويه وقت بس يعني اكيد ربنا هيكرمك انت وهو
نظرت اليها نيره بحب بسبب معاملتها وحنيتها عليها وهتفت بحب قائله
=ان شاء الله بس الاول افرح بيكي يا احلى عروسه في الدنيا كلها صح قولي لي جيتي لي بدري للشغل
عندما ذكرت نيره اسم االعمل تذكرت جميله المهمه المطلوبه منها وخطورتها وكيف ستخدع اختها وزوجها وتطلب منهم ان تذهب الى العمل
فهتفت بتوتر قائله
=بصي هو في حاجه انا كنت عايزه اقولها لك انا جاي لي السفر تبع الشغل وهغيب لمده شهر
فكنت عايزه اخد منك الاذن انت وابيه سيف
نظرت لها نيره باستغراب وهتفت قائله
غريبه يعني انت اول مره تسافري وتقعدي شهر وبعدين هتسافري تروحي فين والشغل ده تبع ايه بالظبط
توترت جميله كثيرا بسبب حديث اختها لكنها استجمعت قوتها وهتفت بقوه مزيفه قائله
= مؤتمر صحفي عن زواج رجل اعمال بفتاه عاديه
فانا لازم اغطي الحفله كلها وانت عارفه ان ده هيبقى سبق صحفي ما حصلش عشان خاطري ما ترفضيش
نظرت لها نيره بشك وخوف لم تعرف سببه وهتفت قائله
=تمام تقدري تسافري بس عارفه يا جميله لو كنت بتكذبي عليا زي المره اللي فاتت لما عملت مشكله وكنت هتروحي فيها هيبقى لي تصرف ثاني ماشي
وساعتها هفقد ثقتي فيك للابد
نظره لها جميله بتوتر وحزن هز كيانها من الداخل بسبب كلام اختها اذا علمت بالحقيقه تعرف انها متهوره واحيانا عنيده ومجنونه وهذه الصفات دائما ما تلقي بها بالمشاكل والكوارث لكن هذه الصفات تميزها عن غيرها من النساء فتجعلها فتنه متحركه على الارض لكنها في نفس الوقت تجعلها دائما في خطر حاولت ان تهدئ من روعه حتى لا ينكشف امرها امام اختها وهتفت قائله
=اكيد يا حبيبتي انا هكذب عليك ليه يعني انا هقوم اجهز شنطتي لاني هسافر بكره الصبح
وقفت جميله وتوجهت الى غرفتها بسرعه حتى لا تستجوبها اختها اكثر وينكسف امرها امام اختها
نظرت نيره الى اثار اختها بخوف وتوتر لن تعرف لماذا هذا الشعور يراوضها مؤخرا
لكنها حاولت ان تستبعد هذا الشعور و دعت ربها ان يحمي لها اختها ويرجعها سالمه معفاة من كل شر
❈-❈-❈
في صباح يوم جديد
كانت جميله تجهز نفسها وكل امتعتها الخاصه
بالرحله او بمعنى اصح المهمه وقلبها ينبض من شده الخوف تذكرت رفض زوج اختها فكره السفر لكن مع اصرارها هي واختها اضطر ان يسيرهم في الامر
بعد مده ليست قصيره انتهت جميله من ضب امتعتها
وتوجهت الى الاسفل وجدت زوج اختها واختها
جالسين على مائده الطعام ويبدو على وجوههم عدم الرضا والموافقه على سفرها حاولت جميله ان تغير من الجو وتجعله اكثر مرح بجنونها المعتاد فاقتربت منهم بحب ومرح قائله
=مالكم قلبين وشكم ليه كده هو انا ههاجر وانا ما اعرفش ده كله شهر مش هتحس بغيابي خالص انتوا بس افتكروني وهتلاقوني نطيت فوق راسكم انتم فاكرين حاسبكم ما بقاش جميله لو عملت كده
نظر لها الاثنين ابتسامه وضحك على مشاغبتها التي لا تنتهي ابدا
وهاتف سيف قائلا
جميله يا حبيبتي انا هوصلك لحد المطار
توترت. جميله كثيرا لانها لا تريد ان يعرف احد وجهتها واذا ذهب معها سيف سوف يعرف كذبها
فكرت في حيله ذكيه تخلصها من هذه الورطه
فهتفت بتوتر قائله
ما ينفعش والله يا ابيه لاني مسافره مع البنات وهم اكيد مستنياني ومش حلوه اني اروح من غيرهم ولا انت ايه رايك ترضيها لي
نظر لها سيف بتمعن ليستشفي منها الحقيقه لكنه فشل فهتف بقله حيله
= خلاص ماشي يا جميله اعملي اللي يريحك بس ، عايزك تخلي بالك من نفسك يا حبيبتي وابقي كلميني اول ما توصلي
اقتربت منهم جميله وودعتهم تودع حار بين
بينها وبين اختها
ثم توجهت الى الخارج لتذهب الى المهمه المكلفه بها
نظرت نيره على اثرها بحزن و دخلت في نوبه بكاء شديده فحاوطها سيف من الخلف بذراعيه وهتف بحنان قائلا
خلاص يا حبيبتي ما تزعليش ادعي لها ربنا يرجعها لنا بالسلامه وترجع تملي علينا الدنيا
امنت نيره على كلامه قائله امين يا رب العالمين
❈-❈-❈
في نفس الوقت كانت جميله في السياره الخاصه بالمدير الجريده وكانت هيئتها مختلفه تماما حيث انها كانت ترتدي ثياب قديمه مهترئه و عقدت شعرها
بطريقه فوضويه ولم تضع اي انواع من المكياج
فكان شكلها يشبه الخادمات بشده
نظرت جميله للمدير بتوتر قائله
=لو سمحت انا ازاي هدخل على القصر وانا ما اعرفش اي حد فيه ولا اعرف مكانه اصلا
اجابها المدير قائلا
ما تقلقيش يا جميله هم كانوا طالبين خدامه للطبخ والنضافه وانا رشحتك في الموضوع ده
فانت هتروحي هتلاقي كل حاجه مظبطه
هزت جميله راسها دون ان تنطق بكلمه واحده من شده خوفها وتوترها من القادم المجهول
بعد مده طويله نزلت جميله من السياره بعيدا عن قصر الريان
نظرات جميله له باستغراب و قائله
حضرتك ليه نزلت بعيد ما نزلتش ليه قدام القصر
اجابها المدير ببساطه قائلا
انت غبيه يا جميله عايزاني انزل عشان الكاميرا بتاعت القصر ريان تشوفني وكل حاجه تبوظ المهم ركزي معايا الكلام اللي هقوله انتي دلوقتي هتدخلي وهتقولي لهم انك الخدامه الجديده وتنفذي كل اللي اللي اتفقنا عليه تمام
هزت رأسها بالموافقه ثم
توجهت جميله الى قصر ريان بارجل مرتجفه من الخوف قابلها الحراس فاخبرتهم انها الخادمه الجديده
طلب منها ان تخرج الورقه الخاصه بالتعيين للوظيفه ليتاكدوا من هويتها وفعلا اخرجت جميله الورقه بعد ما اتاكد انها الخادمه الجديده سمحوا لها بالدخول
وقفت جميله تنظر الى القصر بانبهار وذهول حيث ان القصر كان ضخم جدا ويشبه المعالم التاريخيه
تكلمت جميله مع نفسها قائله
يا نهار اسوح عليا وعلى اللي جابوني هو في كده في الحياه ناس عايشه عيشه ملوك وناس مش لاقيه
تاكل برقوق عجبت لك يا زمن يلا يا يكشي يولع بيه هو واصحابه انا مالي
وتوجهت الى داخل القصر بعيون منبهره من جماله
كانت تمشي بشرود في جمال القصر ولم تنتبه
الى السيده كبيره يبدو عليها علامات الكبر تلبس لبس الخادمات نظرت لها السيده بغضب قائله
=انت مين يا حيوانه انتي؟ مش تفتحي ايه اللي دخلك هنا اصلا ؟
توترت جميله قليلا لكنها فورا استجمعت قوتها وقالت انا الخدامه الجديده يا ست هانم تؤمريني بحاجه
نظرت لها السيده نظرت تفحص من اعلاها لاسفلها وهتفت قائله
=مش بطاله خذ الاوراق دي وروحي وديها لقاسي بيه في الجنينه
ا
هزت راسها بالموافقه وتوجهت الى الخارج وهي تحمل بعض الاوراق كانت تمشي بشرود انبهار في نفس الوقت من شده جمال القصر واخيرا وصلت الى
الى الجنينه لكنها انتبهت الى مجموعه من الرجال يحملون شخصا وهو يستغيث ويذهبون به الى الجنينه الخلفيه
نظره جميله بصدمه واتبعت هؤلاء الرجال لتعرف
مصير هذا الرجل المسكين
الى ان وصلت الى مكان والرجل مرمي على الارض
وفجاه ظهر شخص وسيم لدرجه كبيره وعلى وجه ابتسامه بارده وهتف قائلا
=مش قلت لك قبل ما تلعب مع الشيطان لازم تاخذ حظرك كويس لازم تعرف ان الخاين ما لوش مكان بينا ومصيره بس الموت
اقترب الرجل منه مترجيا ان يعفو عنه ويغفر له
هذا الذنب العظيم وهتف بخوف قائلا
السماح يا شيطان السماح اخر مره مش هعمل كده تاني صدقني انا كنت مجبور صدقني
كانت هذه اخر كلمات نطق بها هذا الشخص المسكين قبل ان تخترق رصاصه راسه تخرج من الجهه الاخرى
وتراجعت جميله الى الخلف الى انصدمت في سياره احد الرجال مطلقه انذار
فنظر الشيطان الى المكان الموجوده فيها جميله•••••
يُتبع..
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة نانسي الجمال، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية