-->

رواية جديدة مجنونة الشيطان المتملك لمي أحمد - الفصل 3 - 3 - الإثنين 19/2/2024

 

 قراءة رواية مجنونة الشيطان المتملك

 (جميلة القاسي) كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية مجنونة الشيطان المتملك

(جميلة القاسي)

 رواية جديدة قيد النشر

الفصل الثالث

3

تم النشر الإثنين

19/2/2024




وفي قصر الشيطان

كانت جميله تقف مع السيده الفت امام مكتب الشيطان بتوتر وخوف لكنها استجمعت قوتها حتى لا يرى او يشعر احد بخوفها فهي دائما كانت وسوف تظل قويه


نظرت جميله الى السيده الفت التي كان يبدو عليها الخوف والرهبه كانها سوف تقتل ما ان تدخل الى الداخل فسالتها جميله بتوتر قائله


"لو سمحتي يا سيده الفت هو قاسي" بيه بيتعصب بسرعه "


اجابتها السيده الفت بواد قائله

" ما تقلقيش يا جميله 

قاسي  بيه من احسن الناس اللي اتعملت معاهم في حياتي "

ما بيحبش يظلم حد وفي نفس الوقت ما بيحبش حد يظلمه "ولا حد ياثر في شغله عشان كده انا عايزاكي ما لما تدخلي تتكلمي في هدوء وتجاوبي على قد السؤال وبس ماشي"


هزت هزت راسها جميله بطاعه ثم هتفت قائله حاضر حاعمل كل اللي قلت لي عليه"


قطع الحديث الدائر بينهم صوت رجولي من خلف الباب يقول يا الفت دخليها


توجهت جميله الى باب الغرفه بارجل مرتجفه وفتحت الباب بهدوء ودخلت وهي تنظر في الارض


ثم استمعت الى صوته الرجولي الجذاب وهو يقول


ارفعي وشك وانت بتتكلم معايا انا ما بحبش حد وانا بتكلم معاه ينزل وشه او يقاطعني


رفعت جميله عيناها تدريجيا لكن ما ان تقابلت عينيها 

التي مثل الزجاج مع عينيه التي بلون الغابات الاستوائيه حتى شعرت بشعور غريب شعور بالرهبه شعور بالدفء شعور بالخوف ممزوج بامان لم تشعر به من قبل

استغربت جميله كثير هذا الشعور الغريب الذي راوضها فجاه

كان يجلس على الكرسي خلف المكتب بوجه خالي من اي تعبيرات واشار لها ان تجلس امامه


ذهبت الى المكتب بارجل مرتجفه وجلست على المقعد المقابل اليه في صمت


ثم فجاءها بسؤال قائلا قولي لي بقى يا جميله مين بقى اللي جاب لك الشغلانه دي


اجابته جميله بصوت رقيق قائله=

ايوه انا واحده جيرانا في الحاره قالت لي على الاعلان اللي حضرتك كنت منزله في الجريده


فجاه بسؤال اخر قائلا كل الاوراق بتاعتك عندي ومكان اقامتك وان اهلك متوفين مش كده


اجابته جميله ايوه يا فندم انا فعلا اهلي متوفيين وكنت ساكنه لوحدي في الشقه في حاره اسمها حاره العتاوله


اجابها ببرود قائلا 

"طبعا انا عارف كل اللي بتقوليه ده انا مستحيل اشغلك عندي غير لما اكون عارف كل حاجه عنك يعني مش هخليك تبيتي في القصر بتاعي غير وانا عارف كل حاجه عنك "


نظرت اليه جميله بغيظ وهتفت بصوت منخفض قائله 

"والنبي واكس عليك وعلى اللي يعرفوك قال انا عارف كل حاجه قال يا اخي روح اتنيل على حالك ا 

وانت مز كده يا جدع هو في حلاوه بالشكل ده يخرب بيت جمال امك يا جدع ، لولا انك شيطان ومجرم كان زماني شقطاك وضيفك لمعجبين جميله


قطعها صوت رجولي قائلا 

"بتقولي حاجه انسه جميله"


تنحنحت" احم احم لا لا ابدا كنت بقول ان اكيد حضرتك تعرف كل حاجه والا ما كنتش بقيت قاسي بيه اللي كله يعرفه"


ابتسم لها بغرور قائلا

طيب يا جميله تقدري تروحي تستلمي شغلك بس انا وعايز انبهك على حاجه قبل ما تمشي،اول حاجه الغلطه عندي هنا بموته وثاني حاجه ودي الاهم انتي هنا عاميه ما بتشوفيش طرشه ما بتسمعيش خرسه ما بتتكلميش فهمت يا جميله"


نظرت اليه جميله وهتفت في نفسها قائله احيه ده عايز واحده تكون جثه ولا ايه ده


لكنها اعاده الكلام على وسامعها وهاتف بصوت اعلى فهمت يا جميله


هزه راسها جميله بطاعة قائله

" طبعا يا بيه اكيد انا عارفه ان البيوت اسرار واني لازم اكون زي ما انت قلت بالظبط اعتبري ان اللي معاك راجل الي بيعمل كل اللي انت عايزه


استغربه قاسي على تلك المجنونه التي تقول رجل  ونظر اليها نظر تفحصي من اعلاها لاسفلها ثم هتف وبرود قائلا

" طيب يا جميله تقدري تروحي وخلي كلامي حلقه في ودنك كويس "


وقفت جميلة واستاذنك منها وتوجهت الى الخارج بقلب يرتجف من الخوف وفي نفس الوقت مستغربه من ذلك الشيطان المتحكم الذي يريد كل شيء يمشي على هواء

كانت تمشي في البهو القصر بعقل شارد لكنها  لمحت


ذلك الشاب الذي يدعى ريان يدخل الى المكتب ويبدو  على وجهه جديه والغضب،

فوجدت نفسها تمشي وراءه بحذر الى ان دخل الى مكتب الريان


ما ان دخل حتى وجد الريان يعمل على الحاسوب الخاص به بهدوء ثم اقترب منها وتحدث بغضب قائلا

انت هتفضل ساكت، لحد امتى على اللي بيعملوا مارك ده يا قاسي لحد ما يجيب اخرنا،


ظهرت ابتسامه على وجه قاسي واغلق الحاسوب ورفع عينيه الى ريان وهتف بغموض قائلا 

كله هياخذ حسابه وحسابنا كلنا هيبقى في الحفله 

هنصفي كل اللي بينا وكل واحد فينا هياخد اللي ليه


نظر اليه ريان مستفسرا وهتف قائلا

انتي متاكد ان اللي هنعمله في الحفله ده صح


اجابه قاسي بغموض 100%


كانت جميله تستمع لهذا الكلام من خلف الباب 

لكنها عندما استمعت الى اصوات تقترب من الباب

فتراجعت الى الخلف مما ادى الى وقوع التمثال الذي كان جنب بجانب الغرفه مما ادى الى اصدار صوت

فجعل قاسي ينظر الى ريان ثم رفع يده بان يتوقف عن الكلام ثم ذهب بخطوات هادئه الى الباب ليرى من يتنصت على على احاديثه لكن ما ان خرج لم يجد احد في الخارج شك قليلا لكن ريان وضع يده فوق كتفه ثم وهتف قائلا

ما فيش حد بره تلقاها قطه ولا حاجه يلا خلينا نجهز نفسنا للحفله


هز راسها قاسي ماشي يلا بينا


❈-❈-❈


في نفس الوقت عندي جميله كانت مستخبيه وراء الحائط الكبير بقلب يرتجف من الخوف وهي تفكر

يا ترى ماذا ينوي هذا الشيطان ان يفعل في هذه الحفله ممكن يكون ناوي يقتل حد ثاني

لا يهم ماذا ينوي ان يفعل المهم ان تمنع ذلك الشيطان من افتعال مشكله اخرى وهي تفكر ماذا تفعل وجدت هاتفها يرن برقم المدير الخاص بها فاجابت عليه سريعا قائله

=الو

اجابها المدير 

الو عامله ايه يا جميله


اجابته جميله بمراحها المعتاد=

يعني هكون عامله ايه يعني هو ده سؤال يا فندم اكيد بموت في القصر اللي مليان عفاريت ده

ضحك المدير عليها قائلا

طيب يا لمضه قولي لي اخبار ايه المهمه بتاعتنا ناجحه ولا فاشله


اجابته جميله وهي تلعب في شعرها بغرور وثقه "طبعا ناجحه انت فاكرني مين ده انا جميله برده مش اي حد"


رد عليها المدير 

طيب تمام طالما كل حاجه كويسه


يبقى اقدر اقول لك انا عايزك فاه بصي يا جميله في حفله مهمه جدا هيروحها قاسي ريان وانت لازم

تكوني هناك وتجيبي كل حاجه تخص الحفله دي


نظرت اليه جميله بدهشه وهتفت بذهول وصدمه

قائله 

سلام قول من رب رحيم انت مخاوي ولا ايه


ضحكه المدير مجددا على كلام تلك المجنونه 

وهتف من بين ضحكاته قائلا

مخاوي ايه يا مجنونه يا بنت المجانين انا بقول لك كده لاني انا برده بشتغل وليه رجالتي هنا بتساعدك


نظرت جميله يمينا ويسارا كانها تبحث عن احد ثم هتفت قائله 

بجد في حد هنا بيساعدني طب هم فين قول لي عليهم عشان اروح لهم


مسح المدير على وجهه بكفيه بغضب ثم صاح فيها قائلا يا جميله ابوس ايدك مش وقته ذكائك الخارق خليك معايا شويه لو سمحتي


تغظت جميله كثيرا بسبب كلامه وصاحت فيه قائله ما انا معاك اهو هو ناطرت وعلى العموم انا عارفه ان في حفله مهمه النهارده انا برده شغاله مش جايه هنا اصيف


اجابها المدير 

خلاص يا جميله ما تزعليش بس انت ساعات بتعصبيني ما تزعليش مني المهم دلوقتي انا عايز كل حاجه في الحفله تبقى عندي عايز نمسك على الشيطان ده حاجه توديه في داهيه


اجابته جميله بابتسامه واثقه من نفسها قائله


ان شاء الله يا فندم هكون عند حسن ظن حضرتك

وهجيب لك رقبه الشيطان تحت رجليك


اجابها المدير ابتسامه خبيثه وانا واثق منك يا جميله ولو ما كنتش واثق فيك 100% ما كنتش بعدتك فيه مهمه خطيره زي دي وعارف انك قدها وقدود

انا هبعت لك العنوان بتاع الحفله علشان تروحيها

العنوان هو•••••••••••••••

وارسل لها العنوان في رساله ثم اغلقت الهاتف وابتلعت رقها بتوتر ثم توجهت الى عملها حتى تنهيه قبل موعد الحفله


❈-❈-❈

في منزل سيف الهلالي

كانت نيره تشعر بالتعب الشديد في معدتها منذ الصباح لكنها حاولت اخفاء هذا التعب عن زوجها حتى لا يقلق عليها لكن الالم اصبح لا يحتمل وضعت يديها فوق معدتها ويدها الاخرى وضعتها على الحائط حتى تستند عليها لتساعدها على المشي

لكنها رجلها تزحلقت ووقعت من فوق الدرج

غارقه في دمها ونطقت اخر انفسها باسم

س ي ف وفقدت الوعي


لكن لحسن الحظ سيف نسى ملف مهم جدا في المنزل وذهب لاحضاره ، ودلف الى البيت بسرعه حتى يحضر الملف ويذهب سريعا الى عمله

لكنه وقف متصمما مكانه عندما وجدها غارقه في دمائها شعر ان الدماء تنسحب من اوردته وان قلبه توقف عن العمل وذهب مسرعا اليها وضعا راسها فوق يديه يقربها منها اكثر ويصرخ باسمها قائلا


"نيره حبيبتي قومي ايه اللي حصل لك انا كنت سايبك كويسه حبيبتي فتحي عينيك ما تغمضهاش

لكن لا تستجيب لاي نداء لم يكن هناك وقت للتفكير


كثيرا يجب عليها ان ينقذها فحملها بسرعه وتوجه بها الى الخارج وهو يشعر ان روحه تغادر جسده

ووضعها في السياره وانطلق بسرعه جنونيه لينقذ حب عمره وروحه

كان يقود بيد على ديكسيون السياره واليد الاخرى كانت تمسك بيدها ويقربها من فمه ويقبلها ويهتف بحنان قائلا 

"هتبقي كويسه ما تخافيش بس استحملي"


❈-❈-❈

بعد قليل من الوقت كانه زمن بالنسبه له

وصل اخيرا الى المستشفى وحملها بسرعه ودخل كالمجنون لينقذ زوجته العزيزه وصار يصرخ ويصيح باعلى صوته ان ياتي احد لينقذ زوجته

بسرعه جاء الممرضين بترولي ووضعوها عليه ودخلوا بسرعه لينقذوها ثم دخل بعض من الاطباء

حاول اسيف الدخول معهم لكنهم منعوا  واخبروه انها سوف تكون بخير

بعدما دخلت نيره الى غرفه العمليات

وقع سيف امام غرفه العمليات بانكسار منتظر خروج زوجته وحب عمره سالمه معافاه

لكن بعد مده خرج الدكتور ويبدو على وجهه علامات الاسى وقال يؤسفني اقول لك يا استاذ ان المدام

ا كانت حامل وللاسف البيبي نزل


نظر اليه سيف بذهول وصدمه قائلا ايه حامل



يُتبع..

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة نانسي الجمال، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة