-->

رواية جديدة وفاز الحب الجزء الثاني من رواية ثأر الحب لزينب سعيد القاضي - الفصل 26 - 2 - الأحد 11/2/2024

 

    قراءة رواية وفاز الحب

 الجزء الثاني من رواية ثأر الحب كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية  وفاز الحب 

الجزء الثاني من رواية  ثأر الحب

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة زينب سعيد القاضي


الفصل السادس والعشرون

2

تم النشر الأحد

 11/2/2024


تمددت علي الفراش مرة آخري بعد أن إنتهت من إرضاع صغيرها وعادت الي غرفتها مرة آخري بمساعدة زوجها وتمدد بوهن شديد وهي تأن من الآلم جلس جوارها علي الفراش مربت علي ظهرها بحنان معقبا:

-اهدي يا قلبي إن شاء الله لما تصحي الالم يبقي هدي شوية. 


هزت رأسها بوهن وتسألت:

-أنت بلغت ماما وأخواتي ؟


حرك رأسه بلا وتنهد قائلاً :

-لا مكنش فيا عقل وقتها ومحبتش اقلقهم. 


صمت قليلاً ثم إستدرك حديث بحذر:

-أنتي وقعتي أزاي يا عهد شريف الي وقعك من علي السلم صح ؟


قطب جبينها بعدم فهم وتسألت بحيرة:

-شريف هو شريف رجع امتي ؟


تنهد براحة وعقب شارحا:

-وقت ما وقعتي لقيته واقف علي السلم إفتكرت إنه هو الي وقعك. 


هزت رأسها بلا وقالت :

-أنا مشفتوش أصلا أنا كنت نازلة أجري ومش شايفة قدامي والشنطة شبكت في السجادة. 


تنهد براحة وتحدثت والدته الي تجلس جانبا معاتبة:

-أتوكدت أن خيك برئ يا ولدي. 


إستدار براسه وتحدث ساخرا :

-برئ لو برئ من دي بردو هيفضل هو والبيه التاني سبب تدمير حياتي يا أمي .


قطع حديثهم طرق باب الغرفة ودخول سالم مستندا علي عكازه وعلي يمينه شريف وخلفهم حنين. 


إمتعض وجه عهد وإستدارت بوجهها الي الجهة الأخرى بحزن. 


إقترب سالم من الفراش متحدثا بوجه بشوش :

-مبارك ما چالكم يا ولدي يتربى في عزكم حمدالله علي السلامة يا بتي. 


ردت عهد بإقتضاب:

-الله يسلمك .


رد شادي بهدوء:

-الله يبارك في عمرك .


تحدث شريف بحذر:

-مبارك يا خي حمد الله علي السلامة يا مرت اخوي. 


ردت عهد باقتضاب:

-الله يسلمك. 


رد شادي بإختصار:

-الله يبارك فيك.


تسأل سالم بحيرة:

-وه في أيه يا ولدي مالك؟


نهضت وصفية وتحدثت بتعقل :

-تعالي يا حاچ هنتحدت بره يلا يا شادي ويانا انت وخيك وأنتي يا بتي خليكي چار عهد. 


أومئت حنين بإيجاب وقالت :

-حاضر.


غادروا سويا الي الخارج واقتربت حنين من عهد مبتسمة بحب :

-حمد الله علي السلامة مبارك ما جالك. 


ردت عهد باقتضاب:

-الله يسلمك. 


لاحظت حنين طريقتها الفظة قررت أن تجلس جانبا بصمت تام. 

❈-❈-❈


وه وه بتجولوا آيه عايزين تجوزوا مرتي كومان وانا عايش لسه ؟


"صاح بها شريف مستنكراً ما أن علم هذا الحديث من والدته"


تحدث سالم بغلظة وهو يتطلع له شذرا:

-وآني كت أعرف چنابك وين حي ولا ميت ؟ أنت التاني ولو كت موت مرتك كانت هتتجوز خيك ده عرفنا.


صاع شادي معترضا:

-ومين كان هيوافج علي الحديت الماسخ ده يا أبوي أنا لو السكينة علي رجبتي مش هتچوز علي مرتي ولا أبص لغيرها كفاية بجي إكده أنا تعبت ودفعت سنين عمري كفاية لحد إكده من حجي أعيش زين زي بجية الخلج وأشوف حالي أنا هاخد مرتي ووالدي وأرجع شجتي في مصر والبلد دي مش هخطيها تاني بسبب حديتك ده يا أبوي مرتي ووالدي كانوا هيروحوا مني وخلاص أنا مش حمل خسارة تاني ولا ناوي أحاسب علي مشاريب غيري واصل.


أتسعت عين سالم بصدمة وقال:

-كأنك أتچنيت يا ولدي رايد تبعد عنا وتهرچنا تاني ؟ مشبعتش من الغربة والفراج؟


هز رأسه نافيا وتحدث بأسي:

-أني أكتر واحد أنكوي بنار الغربة والفراج لو حد أتعذب وتعب في حياته واصل يبجي أني وأن الأوان أعيش مرتاح زي باجي الخلج .


تسأل والده بإنكسار:

-وراحتك يا ولدي في بعدك عني أني وأمك ؟ ده إلي مالوش أهل يشتريله أهل وملوش كبير بيكبرله كبير يا ولدي إستهدي بالله ومتخافش إذا كان علي مرتك أني بنفسي هطيب خاطرها.


تنهد شادي بأسف وعقب:

-المشكلة مش في عهد يا أبوي المشكلة فيا أني مش جادر تعبت ورايد أرتاح كفاية جوي إلي حصلي بسبب شهاب جبل سابج يمكن الحسن الوحيدة الي اخدتها منه بعد ما مات أن عهد بجت مرتي نفسي أرتاح يا أبوي خليني أبعد والأيام كفيلة تداوي چراحي.


تنهد سالم بقلة حيلة وصمت بينما تحدث شريف بحذر:

-وأني هحاول أصلح كل إلي عملته وهسافر ليوسف مخصوص أعتذر منه وأطيب خاطر بت عمي 


ألتوي فم شادي ساخرا وعقب:

-آنا مر رأي كتر الف خيرك وبزيداك عاد أنت لما بتفكر تكحلها بتعميها خليك بعيد أحسن.


رمقه شريف معاتبا وقال:

-أنا خابر زين إنك زعلان مني يا خيي ومجدر ده لكن أطمن 

إلي چاي كله خير.


تنهد شادي بأسف وقال:

-أتمني أن ده يحصل فعلاً لأن مش هسمح أن حياتي تدمر بسبب أي حد اي كان ميت وقتها مش هرحم حد.


مر الوقت سريعاً ودلف سالم وحاول مرضاة عهد لكن لم تتقبل وإكتفت بالصمت بينما صدمت حنين مما سمعته والان علمت سبب كره عهد لها ومعاملتها بتلك الطريقة الفظة .


بعد آذان العشاء غادر شريف برفقة والديه إلي المنزل بينما أصرت حنين أن تبقي برفقة عهد كي تنتظر الفرصة الحاسمة وتعتذر منها تعلم أن لا ذنب لها لكن وجب عليها تبرأة نفسها.

❈-❈-❈

نهض شادي مستئذنا كي يفسح لهم المجال للحديث وكي يترك حنين ترتاح هي الاخري قليلاً.


"طيب أنا هروح أطمئن علي الولد واشرب فنجان قهوة وهقعد بره علي الباب أرتاحوا أنتوا بعد إذنكم"


ألقي جملته وغادر سريعاً حتي لا يترك فرصة لزوجته للرفض.


بعد ذهابه نهضت حنين وجلست في المقعد المجاور لعهد رمقتها عهد بضيق.


تنهدت حنين بحزن وتسألت:

-والله العظيم اول مرة اسمع الكلام ده دلوقتي وحتي لو لقدر الله ده حصل إستحالة كنت أوفق عليه ولا تقاليد ولا غير تقاليد تفرق معايا مش آنا الي اخرب بيت حد يا عهد ما بالك أنتي إلي اكلت معاكي عيش وملح وإعتبرتك آختي واكتر تفتكري أعمل فيكي كده ؟


إستدارت لها عهد بدموع وقالت:

-حطي نفسك مكاني وأنتي سامعة أهل جوزك بيخططوا يجوزه عليكي غير أنا شايفاه بعيني خارج معاكي بيوصلك لأهلك من غير ما يقولي يبقي أكيد عارف ومتفق معاهم 


ضمت حنين حاجبيها وتسألت:

-أولا أحنا اتقابلنا صدفة وهو رايح الأرض إلي جنب بيتي وصلني بما أنه اخو جوزي وهو المول عني دلوقتي لغاية ما يرجع طيب شكيتي فيا ماشي معذورة متعرفنيش كمان تشكي في جوزك أنتي و نورسيل أغرب أتنين شوفتهم في حياتي بصراحة.


تسألت عهد بعد فهم:

-أيه دخل نورسيل بكلامنا ؟


إبتسمت حنين ساخرة وأجابت:

-أصل هي كمان كانت غيرانه علي جوزها مني هو انتي وهي فاكرني أيه بالظبط مش فاهمة محسسني أني خطافة رجالة وما بصدق ألاقي راجل الف عليه بجد صدمتوني مع أن لو تركزي هتعرفي أني اكتر واحدة اتظلمت تخيلي كده واحد كان هيعتدي عليكي لقدر الله وتتفاجأي بنفسك بتتجوزي أخوه وتقعدي معاه تحت سقف واحد لو حد اتظلم في حياته ويستحق الشفقة بجد يبقي أنا .

❈-❈-❈

مسلتقي علي الفراش وهي مستلقية فوق صدره براحة وأمان يداعب خصلات شعرها برفق بين يديه يفكر في كيفية إخبارها بأمر سفره يعلم أتم العلم أن زوجته المصون ستصاب بنوبة جنونية لا محالة فاق من شروده علي صوتها.


تحدث بإنتباه:

-نعم يا قلبي بتقولي ايه ؟


رمقته بحيرة وتسألت:

-بقولك سرحان في أيه ؟


إبتلع ريقه وتحدث بحذر:

-حبيبي كنت عايز أقولك حاجة بس عايزك تبقي هاديه وتسمعي للآخر تمام ؟


اومئت بإيجاب وردت ببراءة:

-قول يا حبيبي متخافش أنا هادية خالص أهو وكيوت.


رمقها ساخراً وتحدث بحذر:

-أنا هسافر كمان يومين ومش عارف هرجع امتي.


نورسيل……….


يُتبع..

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة زينب سعيد القاضي، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة