-->

رواية جديدة وفاز الحب الجزء الثاني من رواية ثأر الحب لزينب سعيد القاضي - الفصل 32 - 2 - الخميس 22/2/2024

 

 قراءة رواية وفاز الحب

 الجزء الثاني من رواية ثأر الحب كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية  وفاز الحب 

الجزء الثاني من رواية  ثأر الحب

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة زينب سعيد القاضي


الفصل الثاني والثلاثون

2

تم النشر الخميس

 22/2/2024


إبتسم الجميع على دعابته بينما تحدث عاصم بإستحقار:

-ده إنسان مريض بالغل والحقد. 


ألتفت الي علي بنظراته وتحدث بنبرة مستاءة :

-أمك يا علي بدل ما ترضعه لبن كانت بترضعه حقد وكره وغل لغاية ما بقي إنسان عاجز ومريض عنده عقدة نقص من كل إلي حواليه. 


تنهد علي بحزن ولم يتحدث فماذا يقول له لا يجرأ أن ينبت بحرف واحد فهو محق والدته قد ملت قلبه بالحقد والكره منذ كان في الصغر. 


"ومع الأسف من ربي علي شئ شاب عليه "

❈-❈-❈

تحدث بيجاد بإحراج :

-طيب تعالي يا علي نروح تاخد شور وأنا هقوم أعمل شوية أكل نتعشى. 


استدار بوجهه إلى عاصم وتسأل :

-فيه أكل في التلاجة ولا أنزل أجيب ؟


حرك عاصم رأسه بإيجاب:

-أيوة فيها جبن وبيض وعيش. 


أومئ بيجاد بتفهم:

-تمام حلو أوي يلا يا علي قوم خد شور. 


نهض علي وبيجاد بينما ظل يوسف عاصم بمفردهم عاي وضعهم بصمت تام إلي أن قرر عاصم أن يقطع هذا الصمت. 


آخذ نفس عميق وتحدث بنبرة ذات معني :

-خير يا يوسف جاي ليه ؟ وأيه الي فكرك بيا دلوقتي لما عليا رفعت قضية الطلاق جاي دلوقتي تعرف الحقيقة ؟


رمقه يوسف معاتبا وتسأل بإستدراك:

-وأنت عرفت منين أن عليا هتطلق ؟


تحدث عاصم متهكما:

-تفتكر أن هفضل هنا وسايب عيالي معرفش حاجة عنهم  ؟


تنهد يوسف بقلة حيلة وقال:

-أسمعني يا عاصم أنا مكنتش أعرف حاجة غير من قريب .


تسأل عاصم بعدم فهم:

-وعرفت أزاي ؟


أغمض يوسف عينه متذكرا ماذا حدث بعد أن إنتهي من زيارة عهد وغادر كي يستريح تفاجئ بسيارة تقطع طريقه. 


هبط الحرس علي الفور من السيارة الآخري محاوطين السيارة. 


ترجل شخص من السيارة رافعا يده لأعلي دلالة على السلام اتسعت عين يوسف من هويته وهبط من السيارة مرددا بعصبية :

-خير عايز ايه ليك عين تقطع عليا الطريق كمان ؟


تحدث الآخر بتريث:

-أنا چاي جاصد خير يا أبو عمو. 


إبتسم يوسف ساخرا وعقب:

-بجد قاصد خير المرة الي فاتت معرفتش تقتلني جاي المرادي تخلص عليا؟


رد شريف بإختصار:

-أني غلط وعرفت غلطي وچاي أصلح غلطي. 


رمقه يوسف بإستخفاف وقال:

-بجد هتصلحه أزاي إن شاء الله ؟


جاب شريف المكان بنظره وتحدث بحذر :

-رايد نتحدت لحالنا وأنا أهو جدامك رايد تفتشني فتشني. 


زفر يوسف بحنق وركب السيارة وأشار له أن يركب جواره بعد هبط السائق بإشارة من يوسف. 


ألتفت يوسف إليه بنفاذ صبر وتسأل :

-خير عايز أيه ؟


تحدث علي بإختصار:

-عامر واد عمك كان بيتاچر في الآثار هو وشهاب أخوي الله يرحمه. 


أتسعت عين يوسف مرددا بعدم إستيعاب:

-بيتاجروا في الآثار وأنت عرفت أزاي ؟

❈-❈-❈


تنهد شريف بخزي وقال:

-خزنة شهاب أخوي بعد إلي حصٌل وسيبت الدوار مشيت كنت خابر أن شهاب حداه شجة في جنا مكنش حد خابر عنيها حاجة خير أني وهو بس طلعت عليها وجعدت فيها يومين لحد ما قررت في يوم أجلب في الشجة وكسرت الخزنة لان مفتاحها محدش يعرف عنيه حاچة غير شهاب الله يرحمه لجيت فيها أوراج وعجود لصفجات مشبوهة عن بيع آثارات وعن أعضاء بشرية وكومان وإسمه هو وعامر ولد عمك متورطين فيه. 


صدم يوسف فهو لآخر لحظة يحاول أن يكذب نفسه وأن عامر مازال به بذرة خير .


تسأل يوسف بشرود:

-بس أزاي ده حصل أيه الي جمعهم سوي ؟ العائلتين بينهم ما صنع الحداد .


تنهد شريف بأسي وعقب:

-المصالح بتتصالح يا واد عمي طالما المصلحة حكمت أنا جيت إعتذر منك ومحجوج ليك علي إلي عملته وحج بت عمي علي راسي من فوج والحج لله أنا نفذت كل حاچة من وراء ضهرها لما حسيت أنها بجت ميالة ليك وعشجاك سامحها هي ملهاش دخل واصل وخلي بالك منيها . 


رمقه علي بغيرة وقال :

-مش محتاج منك توصية علي مراتي من رأى اولي تخليك في مراتك وتراعي ربنا فيها. 


زمجر شريف بغيظ وقال:

-أنا من رآجي كل واحد يخليه في الي يخصه بدل ما نزعل من بعضينا. 


رمقه يوسف بإستخفاف وصمت. 


تحدث شريف بتعقل:

-أنا خابر زين المشاكل الي بينك أنت وواد عمك وكومان عارف الي عمله في خيه كومان. 


جحظت عين يوسف وتسأل بعدم استيعاب :

-عرفت منين ؟


غمغم شريف موضحا :

-باين أن شهاب ما كنش مأمن لولد عمك وكان مسجله كل إتفاج ولجاء ما بينهم.


تنهد يوسف براحة فمعني هذا دليل إدانة عامر وبراءة عاصم أيضاً .


تحدث شريف بحذر :

-بس يا أبو عمو رايدك تاخد بالك زين لازما نخلصه كل شئ بحيطة وحذر ونكون بعاد كل البعد عن الچماعة إياهم دول بحورهم غويطة وشعارهم الدم يعني مش هيسموا علينا وصل. 


أومئ يوسف بتفهم وعقب :

-فاهم كلامك بس أحنا لازم نقضي علي جذورهم هنا في مصر مش نسيبهم يخربوا البلد. 


رمقه شريف بإستخفاف وعقب:

-وه بتتحدت چد هو أنت تعرف حاچة عنيهم ولا حد منيهم شهاب ذات نفسه مكنش يعرف غير عامر وبس إلا اذا لو كان يعرف حد تاني كان أمن نفسه أكيد وسچله هو كومان .


زفر يوسف بحنق وقال :

-أكيد يعني هدور وراهم لغاية ما أوصل لدليل مش هقعد حاطط إيدي على خدي وماسك الورقتين بتاع شهاب أخوك يعني.


ضرب شريف جبته بغيظ وقال:

-خير ايه يا أبو عمه أنت عندك أهل ومرتك رايد توچع جلبهم خلينا بعيد عن الشر الله يرضى عنيك متخلنيش أندم أني چيت أجولة واجف چارك.


صمت يوسف قليلاً مفكراً في حديثه وتحدث بنبرة ذات معني:

-تمام يا شريف ومتشكر جدا علي حركتك دي. 


تسأل شريف:

-يعني خلاص سامحتني ؟


إبتسم يوسف ساخرا وعقب:

-سامحتك دي لما تكسر ليا قلم ولا تضيع استيكة وقتها أسامحك. 


تنهد يوسف بتعقل وتحدث:

-بس لو هتساعدني وتقف جنبي زي ما بتقول يبقي عفي الله عما سلف .


أتسعت إبتسامة شريف وأردف بحماس :

-معاك يا ود عمي چارك وفي ضهر متجلجش. 


تنهد يوسف بتعقل وقال :

-أعمل حسابك هنتقابل النهاردة بعد العشاء عند الساقيه المهجورة. 


جعد شريف حاحبيه متسائلا :

-دي حتي مجطوعة ومفيهاش غير ديابة وبس هنعمل أيه هناك بس.


إبتسم يوسف برزانة وعقب :

-أطمن مش واخدك أقتلك أنا مش قتال قتلة قدام هتقابل انا وانت وشادي وعلي ابن عمي هبعت له يجي لازم يعرف عشان يساعدنا. 


أومئ شريف بتفهم وقال:

-تمام يا أبو عمو على خير رايد شئ مني ؟


حرك يوسف رأسه بلا وتحدث ممتن :

-لأ شكرا مش عارف أقولك ايه يا شريف علي موقفك ده. 


ربت شريف علي فخذه بحنان وقال:

-متجولش حاجة أدعي بس تعدي علي خير لا فاجدين ولا مفجودين يلا بالإذن.


أمن يوسف علي دعائه:

-اللهم أمين. 


هبط شريف من السيارة وذهب تجاه سيارته وبدأ في قيادتها مفسحا المجال لسيارة يوسف من أجل العبور. 


وبالفعل صعد السائق الي السيارة والحرس الي السيارة الآخري وغادورا متجهين إلي وجهتهم. 


في الليل تقابلوا جميعا وسرد يوسف بمساعدة شريف القصة كامله الي علي و شادي والتي كانت بمثابة صدمة إليهم. 


تنهد بأسي ما أن انهي حديثه وتطلع الي ملامح عاصم الجامدة وتحدث بتعقل :

-ساكت ليه يا عاصم؟


يُتبع..

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة زينب سعيد القاضي، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة