-->

رواية جديدة قابل للكتمان لخديجة السيد - اقتباس الفصل 2 - الجمعة 26/4/2024

 

قراءة رواية قابل للكتمان كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى

رواية قابل للكتمان

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة خديجة السيد


اقتباس

الفصل الثاني

تم النشر يوم الجمعة

26/4/2024

❈-❈-❈


في منطقة "حي السيدة زينب" تحرك شاهين نحو المحل ليجد منذر وصل متأخر وكان يجلس بجانب تلك المكنه يقطع بها قطع الزجاج الزائده، راقب اندماج إبنه من بعيد، لم يستطيع انكار مهاراته ونجاحه في العمل الظاهر دوماً لكن لم يعجبه فكره انفصاله عن زوجته وابنة الصغير، تمنى لو فقط أبد موافقته على ارتباطهما سويًا مجدداً ليتربى الطفل بينهما أو على الأقل يتزوج بغيرها لكن من بعد الانفصال لم يرضخ لاي عروس قد اقترحها هو و والدته وهذه المره أصبح مصر على موقفه بأنه سيظل هكذا دون زواج، وبالطبع ذلك لم يعجبه! فاحيانا يشعر بالقلق من فكرة أنه مزال يفكر في بسمه زوجه اخيه، فهو لا يري اي أسباب لذلك. اقترب منه وهو يقول بتهكم


= ما لسه بدري يا بيه ما كنت نمت وخدتلك اجازه النهارده، جي الضهر تعمل ايه؟ ده انت حتى ولا وراك بيت ومسؤوليه عشان التاخير بتاع كل مره ده 


اغلق المكنه والتفت نحو والده بهدوء وقال 

بزهق من تكرار الحديث وتوبيخة مثل كل مره


= راحت عليا نومه معلش هخلص دلوقتي الشغل كله، ما تقلقش! وبعدين فين معاذ مش شايفه يعني النهارده كمان ولا هو بس بيبقى موجود ساعه القبض اللي بياخده رغم انه مش بيعمل حاجه 


رد عليه شاهين بجمود وهو يجوب بأنظاره عليه متفحصًا هيئته بدقة


= ملكش دعوه باخوك قلت لك اكثر من مرة وبعدين انا بخليه يخلص شغل ثاني بس مش بحمل عليه عشان موضوع تعبه، ركز انت في اللي هنا، وبعدين هو كل مره هتيجيلي متاخر وتقول لي راحت عليا نومه ما انت لو متجوز وفي ست في البيت كانت رتبتلك دلوقتي ظروفك.. بس هقول إيه في نشفيه دماغك. 


تعقدت تعبير وجهه بشدة عندما تذكر تلك الحية غاده وكل ما عاشه معها من تعاسه بسبب زواجه بها فالأمر لم يتوقف بعد الطلاق، أفاق من شروده فاركًا مؤخرة رأسه مرددًا بنفور


= يابا ريح نفسك مش هرجع غاده مهما حصل مش كل يوم تفتح معايا الموضوع ده انا وهي ما ينفعش لبعض خلاص صفحه واتقفلت وانت السبب اصلا في الجوازه دي من الاول انا ولا طلبتها ولا كانت في دماغي.


تحدث شاهين بنبرة قوية متعمدًا صرف انتباهه عنها


= امال مين اللي في دماغك اوعى تكون لسه 

بتفكر في اختها اللي بقيت دلوقتي مرات اخوك؟؟ ما تنطق ياض هتفضل تبصلي كتير ما انت حالك ده مش عاجبني من ساعه ما طلقت من أربع سنين وانت مش عاوز تتجوز تاني ولا حتى ترجع مراتك وابنكم يتربى سوا.. افهم من كده ايه بقي. 


زاد انعقاد ما بين حاجبيه بانزعاج واضح من طريقته في إعطاء نفسه الأسباب للتصرف كيفما يشاء في أموره الخاصة، لاحظ الوجوم البادي عليه لانه يراه بذلك الشكل الحقير المتدني أن من الممكن مزال يفكر في زوجه أخيه بتلك الطريقه، احتدت نظراته نحوه صائحا بحده


=تفهم ان انا كرهت الجواز على اللي عاوز يتجوز بسبب الهانم اللي اتجوزتها يا ريت تحل عني وريح نفسك انا شلت بسمه من دماغي من ساعه ما بقيت على ذمه أخويا، مش انا اللي افكر في واحده متجوزه وكمان متجوزه أخويا.. رغم ان انا وانت فاهمين كويس من البدايه ايه اللي حصل بس برده شلتها من دماغي من زمان.


أتسعت عيناه نحوه بعدم تصديق وشعر بتسارع دقات قلبه خوفًا، وهو يقول ساخراً


= لسه فاكر اللي حصل زمان و بتقول نسيتها؟ انت بتشتغلني ياض لو كلامك صح يبقى رجع مراتك عشان ابنك يتربى وسطيكم؟ ده لحد دلوقتي ولا عارف اسبابك وطلقتها ليه، فجاه صحينا لقيناها مش موجوده وعرفنا بالصدفه انك طلقتها ومهما نحاول معاك عشان نعرف اللي حصل، منشف دماغك ومش عاوز تقول رغم أنك عرفت انها حامل بعد طلاقكم بشهر واحد وبرده ما رضيتش ترجعها.. وغير ابنك اللي رميه ومش بتسال عليه، وكل ما حماك يقابلني يديني كلمتين ومش بعرف ارد عليه واقول له أن أبني فاشل وعديم المسؤوليه 


مسح على وجهه بفقدان أعصاب من الضغط الذي يشعر به من الجميع وبالاخص والده وثانيهم أسرته، فهم في المقام الاول من اذوه وسمحوا لغيرهم بذلك! ولم يكن ينقصه زواجه من تلك الخبيثة وذلك الطفل الذي ظهر في حياته دون مقدمات وجعل الجميع يغير نظراته له، وبعد كل ما حدث وصار بسببه حتى الآن مزال يراه شخص غير مسؤول، تحدث بصعوبة بنبرة شبه مرتجفة


= تمام خلاص انا واحد مش بتاع مسؤوليه على رايك، مش انت شايفني طول الوقت ان انا الوحش والغلطان خليك مستمر في كده براحتك انت واللي حواليك.. بس برده مش هرجعها وما لكش دعوه بحكايه الولد اللي بينا كمان.. انا بسال عليه و مش مستنيك تقول لي . 


تعقدت تعبيراته من رده الغير منطقي، وهتف مستنكر عدم تحمله المسؤوليه


= كذاب ما بتسالش عليه خالص! مش عارف الجبروت ده جبته منين ده ابنك من لحمك و دمك تعمل في كده، ده انت بيركبك ميت عفريت لما تشوفه بالصدفه عندنا وبتبقى مش طايق تبص في وشه ولا تشوفه ولا هو ولا أمه.. يا أبني مهما حصل من امه واللي ما اعرفهاش لحد دلوقتي بس بلاش تشيل ابنك الذنب بكره لما يكبر هيكرهك.. ده غير ان انت دلوقتي بتتحاسب على اهمالك لي وربنا عمره ما هيبارك لك في حياتك طول ما انت رامي كده.


التفت يكمل ما يفعلة دون اهتمام، بينما هز رأسه والده بيأس منه وقال بنبرة خشنة 


= ما فيش فايده! طب اعمل حسابك بعد كده جزء من مرتبك هبعته لطليقتك غصب عنك عشان تصرف على نفسها وعلى الواد وده حقها والنهارده كمان بعتلها جزء من مرتبك ليها .


انتفض منذر بغضب شديد وقال بحده


= انت ازاي تعمل حاجه زي كده من غير ما تقول لي دي فلوسي انا وانا اللي تعبان فيها بتديها لها على اي اساس! انت مش قبل كده عملتها وانا قلت لك ما لكش دعوه انا اللي هديها وما تبعتلهاش فلوس من ورايا .


رمقه بنظرات محتقنة إلى حد ما مستنكر طريقة ابتعاده عن أسرته فا مهما فعلت رغد معه يجب أن يقترب من ابنه، وهتف مغتاظًا


= بعمل كده عشان مش عاوزك تشيل الذنب وانا كمان اشيل معاك ده حقها و بطل هبل.. كفايه انك من ساعه ما طلقتها مش بتسال على الواد.


ارتفع حاجباه بدهشة قليلة عندما وجد ابنه يرحل للخارج يركض بسرعه، ليردد بنبرة عالية


= استني هنا انت رايح فين تعالي هنا.. انا بكلمك اوعى تكون رايحلها .. يا منذر.


يتبع

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة خديجة السيد، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة