رواية جديدة مجنونة الشيطان المتملك لمي أحمد - اقتباس - الثلاثاء 30/4/2024
قراءة رواية مجنونة الشيطان المتملك
(جميلة القاسي) كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية مجنونة الشيطان المتملك
اقتباس
تم النشر الثلاثاء
30/4/2024
في افخم قاعات الأفراح
كانت جميله تجلس بالقرب من ناهد وهي تشعر بالحزن والغضب فاليوم هو زفاف زوجها على تلك العاهره هي لا تحبه ولا يعني لها شيئا ولكن عندما يتزوج زوجها عليها وهي لم تكمل شهرين من زواجها ماذا سوف يتحدث عنها الناس اكيد سوف يتحدثون عنها انها ليست كفيله لتصبح زوجه و لهذا اضطر زوجها ان يبحث عن غيرها في تلك اللحظه
حمدت ربها كثيرا ان اختها ليست موجوده في البلد ولكن اكيد سوف ترجع وتعرف الحقيقه ماذا سوف تخبرها انها كذبت عليها اكيد هي لم تقبل عليها بتلك الزيجه ولكن ماذا بوسعها ان تفعل فهذا هو قدرها
اصطفقت من افكارها وشرودها على صوت ناهد التي تنظر لها
بشماته وغل واضح وهتفت بسخريه قائله
=ايه يا جميله هي الحفله ما عجبتكيش انا مش عارفه ازاي عندك دم انك تيجي في حفله جواز جوزك بجد انت بجحه بس هقول ايه الدم مش بيشتروه يا حبيبتي وانت معدومه الدم خالص
ردت عليها جميله باستفزاز قائله
= ليه بتقولي كده انا جايه مخصوص علشان افرح لجوزي لو ما فرحتلهوش مين هيفرح له ده انا هخلي النهارده يوم ما يتنسيش وهخلي دهب تفتكر جميله طول عمرها باليوم ده
نظرت اليها ناهد باستغراب وحيره ولكن اعتقدت انها تتحدث هكذا من غيظها وغيرتها لا اكثر فهي متاكده انها ليس بوسعها ان تفعل اي شيء لتخريب الزواج
اما جميله فادرت واجهها الجهه الاخرى وهتفت بتواعد قائله
= وديني يا قاسي انت ودهب لخلي النهارده يوم اسود عليكم وعلى دماغكم وهخلي الناس كلها تتكلم عليك هخليك تطلع ترند يا زوجي المصون
نهضت بحركه مفاجاه فاستغربت ناهد وسالتها قائله رايحه فين العرسان قربوا يوصلوا اتهدي واقعدي مكانك عشان قاسي ما يعاقبكيش
نظرت اليها جميله مسخريه ولم تعيرها اي اهتمام وذهبت لوجهتها لتنفيذ خطتها لتخريب هذا العرس واخذ الثراء من كرامتها المهدوره
اما ناهد تركتها وذهبت لتتحدث مع سيدات المجتمع الراقي في امور عده
بعد مده طويله اجتمع جميع المدعوين تحت الدرج كبير ترحيبا بالعرسان على اغنيه(احلى زفه)
كانت الذهب مبسوطه جدا فها هو حلم حياتها يتحقق وهي تمسك بيده فارس أحلامها ،وكادت ان تتمايل مع الاغنيه ولكن فجاه النور بتاع القاعه ذهب من فوق رؤوسهم الى اعلى تغيرت ملامح وجهها الى الضيق ورفعت راسها هي وقاسي الى الخلف لينصدموا بشده من جميله التي كانت تلبس فستان ابيض طويل من الدانتيل الحرير وترتدي تاج كبير فوق راسها و وفي يدها بوكيه من الورد تتمايل مع الاغنيه بغنج، وكانها العروس، انصدمت جميع المدعوين من الكارثه فهذا هذه فضيحه كبيره لابنه الصياد ذهب التي كانت تنظر اليها والشرار يتطاير من عينها اقتربت جميله منهم وهي على اغنيه الفرح وقاسي ينظر اليها بصدمه وسرعان ما تحولت هذه الصدمه الى غضب شديد ولكن لا يستطيع ان يمسك يديها بعنف امام الجميع فهذا سوف يزيد الامر سوءا ماذا يفعل الان الجامته الصدمه ووقف وهي اقتربت منه بدلع انثوي خطير وهمست وهي تتمايل على الاغنيه في اذنه قائله
=الف مبروك يا زوجي المصون مبروك عليك الترند اللي حيملي الصحف كلها خبر زواج قاسي ريان
ورقص مرات الاولانيه في فرحه ده هيبقى حته ترند خرافه
ضغط قاسي على يده حتى ابيضبطت مفاصله ونظر اليها بتوعد وهتف في تحذير قائلا
لم الدور يا جميله وما تعمليش فضايح علشان ورحمه ابويا
هعمل حاجه عمرك ما كنت تتخيليها فخليك شاطره واسمعي الكلام
نظرت اليه بسخريه واجابته بتحدي اكبر قائله
ومين قال لك اني بقيت اخاف منك اللي عندك اعمله مش انت ما فكرتش فيا وفي سمعتي لما جاي تتجوز عليا بعد جوازي بشهرين يبقى يبقى استحمل بقى يا شيطان وخليك قوي للنهايه
امسك قاسي يديها بقسوه شديده وهتف قائلا
جميله احنا اتكلمنا في الموضوع ده اصلا جوازي منك ما يعتبرش جواز وانت عارفه كده كويس يبقى ليه بتعملي ده وبعدين مش انا قلت لك وانت قلت ان الموضوع ما يعنكيش ليه دلوقتي شايف في عنيك نظره الغيره
ردت عليه بشمئزاز قائله
مين قال اني بغير عليك هو انت مين اصلا عشان تعني لي انا بنتقم لي كرامتي اللي اتهدرت بس لكن لو عليك انا مش هحارب ولا هعمل اي حاجه انت اصلا زي ما قلت لك قبل عن كده ما ما بتعانيليش انا ما بشوفكش أصلا وابعد ايدك عني الصحافه بتصور
ابعد قاسي يديه عنها وهو يتواعد لها اما هي نظرت اليه بانتصار فالحفله لسه في البدايه سوف تجعل يندم على كل ما فعله معها فهي لا تقبل الهزيمه ابدا
اما عن ذهب كانت تنظر الى جميع المدعون بعيون دامعه فالجميع ينظروا اليها بسخريه وصديقتها يضحكون عليها شعرت ان قدميها لم تعد تحميلنا فامسكت بيد قاسي بقوه وهتفت بصوت منخفض قائله
قاسي انا خايفه كلهم بيضحكوا عليا انا مش عارفه جميله دي ناوي على ايه ثاني انا متاكده ان هي هتبوظ لي فرحتي ارجوك اتصرف وامنعها
ضغط فوق يديها بتهدئه وهتف قائلا
اهدي يا ذهب انا مش هسمح لها ان هي تبوظ الفرح بس عايزك كانك ما فيش اي حاجه حصلت وان الموضوع ما يعنكيش مش عايزه تفرح فيك
هزت هزت راسها بالموافقه ونزلت هي وقاسي
ولكن قبل ان يخطوا خطوه واحده كانت جميله متشعلقه في يده الاخرى نظر اليها قاسي بصدمه حاول ان يبعدها لكنها تمسكت به بقوه والصحافه اخذت الصور الذي تجمع بين قاسي ريان الشيطان
وزوجتان الاثنين كل واحده منهم على حدا
شعرت دهب بالاهانه فنظرت الى والدها الذي كان يقف اسفل الدرج لكنه هز راسه لها ان
تهدا وتجعل الموضوع يعدي على خير فتنهدت بقوه حاره ونزلت مع قاسي وجميله على انغام الموسيقى
جلس العرسان لكن قبل ان يجلس قاسي بالقرب من ذهب جلست جميله في الوسط بينهم فتوسعت عيني الاثنين بصدمه على حركات تلك المجنونه وهتفت قائله
في ايه بتبص لي ليه كده ما ينفعش اخليكم تقعدوا جنب بعض ده فل وحش لما تطلع اوضتكم ابقوا
اعملوا اللي انتم عايزينه
شعر قاسي ان الغضب يتفاخم داخله فتلك الحمقاء ازدادت كثيرا ونظر الى صياد الذي امتلا وجهه هو الاخر بالغضب كان يود ان ينهي تلك المهزله ولكن هناك صحافه في كل مكان
لاحظت جميله نظرات قاسي الغاضبه فهمست اليه قائله
ايه يا عريس مال وشك مقلوب ما يصحش يكون النهارده فرح اكبر راجل اعمال في الشرق الاوسط ويبقى وشه مقلوب كده ده حتى تبقى عيبه في حقك
ابعد قاسي يداها عنه وهتف بتحذير قائلا
لاخر مره يا جميله بقول لك قومي من مكانك بسرعه علشان انا خلاص جبت اخري وصبري ابتدا ينفد
ردت عليه جميله باستفزاز امرك يا سيدي حاضر
نهضت جميله ببراءه مزيفه وكانها لم تفعل اي شيء وذهبت الى الجهه الاخرى من القاعه استغرب لامتثال جميله اوامره دون دون اعتراض وهذه ليست من عددتها وهنا ادرك ان هناك خط ما وانها تفكر في مصيبه جديده
بينما هو ينظر الى اثرها اقتربت منهم ذهب بحب وهمست بحراره قائله
انا مش مصدقه اني اخيرا هبقى معاك ومراتك قدام الكل اليوم ده انا كنت بحلم بيه من زمان واخيرا اتحقق انت حلم حياتي يا قاسي
رد عليهاباختصار قاسي قائلا
تمام يا ذهب
حزنت دهب من معاملته القاسيه لها كانها ليست زوجته ولكن اوهمت نفسها انه سوف يتغير مع الوقت وسوف تثبت له انها حبه وعشقه الوحيد
كانت الاجواء مليئه بالاغاني الكلاسيكيه والرومانسيه
فاقترب منهم الصياد وطلب منهم الصعود على حلبه الرقص بيرقصه رقصه سلو معا
وقفت ذهب وهي سعيده للغايه وذهبوا الاثنين على حلبه الرقص وهم يرقصون على اغنيه رومانسيه
كانت ذهب تطير من كثر الفرحه والمدعون يصفقون بحراره ولكن فجاه ظهرت جميله وغيرت الاغنيه
التي كان يرقصون عليها الى مهرجانات
وهي ومجموعه من الشباب والبنات الذين كانوا يرقصون بطريقه فوضويه ويتنططون مثل المهرجين
ابتعد قاسي عن ذهب والشرار يتطاير من عينيه وذهب اليها وهو يتوعد اليها بالكثير واقترب منها وهمس اليها بلهجه معترضه وغير قابله للنقاش قائلا جميله وقفي المسخره اللي انت عاملاها دي
ولكن كادت ان ترد عليه الى ان سمعوا الاثنين صوت
ذهب التي وقعت من كثر الاصطدام بها على الارض والصحافه ملمومون حولها ليصوروها
للتحول اعينه الى الاحمر الداكن من شده الغضب وهو يتوعد اليها بابشع العقاب وهتف بغضب قائلا
جملييييه
ستوب تفتكروا ايه اللي هيحصل واللي عملته جميله ده صح ولا لا كل ده هنشوفه في الفصول الجايه
ده اقتباس صغير من اللي هيحصل
يتبع..
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة إيمي عبده، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية..