-->

رواية جديدة سراج الثريا لسعاد محمد سلامة - الفصل 19 - 3 - الجمعة 19/4/2024

 قراءة رواية سراج الثريا كاملة

"ملحمة غرام بين السرج والثرى"

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية سراج الثريا

"ملحمة غرام بين السرج والثرى"

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة سعاد محمد سلامة


الفصل التاسع عشر

3

تم النشر يوم الجمعة

19/4/2024


بعد المغرب بقليل 

بدار عمران 

وقفت عدلات امام ثريا تمدح فى جمالها  وأناقة تلك العباءة ذات اللون البنفسجي التى ترتديها قائله: 

والله إنت اللى يشوفك بالعبايه دي يا ثريا يقوب ملكة جمال، لو سراج بيه شافها عليكِ هيمنعك من الطلوع من الدار. 


انهت عدلات حديثها وغمزت بعينيها بإيحاء، تهكمت ثريا مُبتسمه تقول بود: 

تسلميلي  يا عدلات والله الدار دي كلها مفيهاش حد بيجبر بخاطري  غيرك... يلا لازمن ألحق الحنه، عشان هفوت الاول على خالتي نروح سوا. 


طبطبت عدلات على كتف ثريا قائله: 

عقبال ما تفرحي بعوضك يا ثريا،  بلاش تتأخري فى الفرح سمعت إن فى خلاف بين أبو العروسه وأهل العريس،معرفش إزاي إتفقوا من الاول ،ربنا يعدي الفرح على خير.


تبسمت لها ثريا قائله:

لاء متقلقيش مش هغيب هو بس نص ساعه كده جبران خاطر،ام العريس هي وخالتي جيران وألحت عليا أحضر،هروح بس  مجاملة نص ساعه مش هغيب.


تبسمت لها عدلات،حين غادرت تنهدت تتمني قائله:

قلبك أبيض يا ثريا خسارة،ياريتك إتقابلتي مع سراج بيه من زمان وكان هو أول بختك،كان هيسعد قلبك  ، ومكنتيش شوفتي العذاب والقسوه اللى شوفتيهم من  غيث اللى... 

تنهدت بآسف قائله: 

يلا ميجوزش عليه غير الرحمه مع إنى أشك ان ربنا يرحمه. 


بعد قليل 

فتحت ثريا باب منزل خالتها الذي كان مواربً ثم دخلت تُنادي عليها قائله: 

فينك يا خالتي سايبة باب الدار مفتوح ليه. 


أجابتها سعديه بصوت مزكوم قائله: 

أنا فى أوضة النوم تعالى يا ثريا. 


دخلت ثريا وجدتها مُمدة على الفراش ترشح تبسمت قائله: 

مالك يا خالتي إنتِ عيانه ولا إيه؟. 


أجابتها سعديه: 

أيوه يا بت يا ثريا واخده دور برد شديد جوي، وجوز خالتك جولت له يروح الصيدليه يجيب لى علاج وتلاقيه هو اللى ساب باب الدار مفتوح عشان ولاد خالتك ممعهمش مفتاح للدار، كمان كنت جولت له إنك جايه، ومش هقدر أتحرك وافتح الباب، بس إيه الحلاوة دي يا بت، سراج شافك وإنتِ طالعه من الدار بالحلاوة دي.


تهكمت ثريا قائله:

لاء مكنش فى الدار،بس إيه شوية برد يعملوا فيكِ إكده وترقدي عالسرير. 


عطست سعديه قائله: 

أنا كبرت ومبجتش زي الاول، سيبك  مني جوليلى، عرفت إن إيناس أخت غيث اللى ما هيشوف رحمة، فى المستشفى  إيه اللى جرالها. 


غص قلب ثريا وسردت لها كل ما تعرفه: 

اللى أعرفه إنها كانت حِبلى، وجالها نزيف زايد أوي وسقطت والنزيف فضل مستمر وسمعت إن الدكتور قرر إنه لازم تستئصل الرحم والا النزيف هيفضل مستمر، ومعرفش أكتر من إكده، مش بسأل عنها. 


تنهدت سعديه وقالت: 

صحيح ربنا مش بيسيب حق حد وكل المظالم بتترد، ده ذنبك يا بت يا ثريا،هي كانت مشاركة فى اللى عملوا أخوها فيكِ . 


غص قلب ثريا وكادت تدمع،لكن نهضت قائله:

المظالم بتترد يا خالتي،بس مش بتمحي الظلم عن اللى شافه وعانى منه،هجوم أروح الفرح نص ساعه وارجع لك تاني،بس هجامل الست اللى دعتني.


شعرت سعديه بقلق وقالت لها:

بلاش تروحي،وخليكِ معايا اهو نتساير،بدل غمزات الستات وعيونهم تحسدك وإنتِ أحلى من العروسة.


ضحكت ثريا قائله:

مش هغيب،نص ساعه بس وأرجعلك،أهو تكوني خدتى العلاج وإتحسنتِ شويه.


تبسمت لها سعديه بمزح،وربما بداخلها إحساس لا تود ذهاب ثريا قائله:

قليلة الاصل زي امك بدل ما تقعدي معايا وتاخدي بالك مني هتروحي الفرح بتاع الست اللى انا وهي مش بنطيق بعض.


ضحكت ثريا قائله:

هقول لامي،مش هتأخر،لس عشان الست متزعلش دي بتجيب لى قضايا،والله كلها مآسي.


تبسمت سعديه قائله:

يعني مجاملة مصالح،طب متغبيش بقى.


تبسمت ثريا واومات برأسها وهي تغادر الغرفه،بينما تنهدت سعديه بداخلها ريبه تشعر بها،لكن نفضت ذلك بعد ان عطست قائله:

الراجل جوزي قال رايح الصيدليه بجاله ساعة،يكون تاه ولا ملجاش العلاج وراح يجيبه من البندر.


بالعُرس كان هنالك هدوء او سكون ما قبل تلك العاصفه 

بسبب كتابة قائمة منقولات العروس حدث خلاف بين الطرفين،وتطاولا على بعضهما بالسباب الحاد كذالك بالايادي وطال أكثر من ذلك بالأسلحله فيما بينهم،وإمتد ذلك الى مكان المعازيم من النساء والرجال،أعيرة ناريه تنطلق بلا هدف وتحصد ارواح بريئه.  

❈-❈-❈

بدار  العوامري

دخل سراج قابلته إحد الخادمات، قائله: 

سراج بيه الحج عمران قاعد فى المندرة وجالى لما تجي للدار أجولك أنه منتظرك. 


اومأ لها وذهب نحو المندرة وجد

   عمران وآدم يتحدثان،جلس بعدما ألقي عليهما السلام،تفوه عمران بقلق:

عرفت إن حفظي فاق من الغيبوبه.


رد سراج:

لاء،لسه عارف منك دلوقتي.


تنهد عمران قاىلًا:

أنا متوغوش منه،حفظي حقود وجاحد واكيد حكاية موت ابوه وهو فى الغيبوبه هيأثر عليه،ربنا يستر.


تفوه آدم اولًا:

حفظي جبان يا ابوي،ومعتقدش أنه هيفكر يأذي حد من العوامريه.


أكد سراج ذلك قائلًا:

وبعدين هو اللى غلط من الاول لما دخل وسط الستات وإتحامي فيهم، ده دهس حُرمة الدار. 


شعر  عمران بقلق وحاول أن يتحلى بالهدوء وعدم التسرُع. 

❈-❈-❈

بينما بمكان العُرس 

طلقه واحدة إنطلقت ظنت ثريا انها كانت بمجامله، لكن كانت البدايه، لوابل من الطلقات لا تُفرق بين جماد وإنسان...

حاولت ثريا الابتعاد عن مرمي الرصاص وإحتمت بأحد الاركان داخل منزل العريس، تحاول مساعدة تلك السيدة التى أصيبت برصاصه فى كتفها، داخلها لا تشعر بخوف، ربما لو كان سابقًا لكانت إرتعبت، لكن ما مرت به ووصولها الى. الموت ربما جعل قلبها يجحد ولا تخشي الموت... 


بينما بدار العوامري

هرولت عدلات  الى المندره وفتحت الباب دون إستئذان وقفت تلهث قائله: 

سراج بيه الست ثريا راحت فرح بنت واحده من جيران دار خالتها، وفى ضرب نار عشوائي شغال هناك. 


هرع  سراج واقفًا ولم ينتظر السماع لمحاولة أبيه منعه من الذهاب، وصل فى دقائق لم يتوقف للحظه يبحث عنها يحاول تفادي تلك الرصاصات التى تتطاير عشوائيًا تحصُد كل ما يقف أمامها، أين هى؟ 

عقله سيشت فى الحال، ليست بين الضحايا،وليس لها آثرًا،لكن تعرف على تلك الخادمه الآخرى ممدده أرضًا،إقترب منها وحاول جث عُنقها كان مازال بها الروح سألها بلهفه وهى تلتقط نفسها الآخير:

فين الست ثريا؟.


لم تستطيع الرد عليه أشارت له بيدها على إحدي نواحي المكان ثم سكنت يدها جوار جسدها،شعر بآسف وتركها وذهب نحو تلك الناحيه،

بحث عنها لكن هى كانت تجلس جوار إحدي المُصابات،مازال الرصاص يتطاير حولها 

إسمها نطقهُ قلبه قبل لسانه

ثريا...


نهضت واقفه تنظر له عينيها لأول مره لا يرا بعينيها التحدي، كآنها تستغيث به، قبل أن يُحذرها أن تبقى جاثيه كما هى 

كانت رصاصه طائشه ذهبت الى مُستقرها مباشرةً تخترق جسدها الذى إرتج الى الخلف قبل أن يتهوا

لحظات قبل أن يصل لها كانت إعترافً أن 

ثُريا إمتلكت قلب الـ سراج 

   «أصبح مُغرمً بها» 


يتبع....

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة سعاد محمد سلامة، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة