رواية جديدة مجنونة الشيطان المتملك لمي أحمد - الفصل 9 - 3 - الجمعة 5/4/2024
قراءة رواية مجنونة الشيطان المتملك
(جميلة القاسي) كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية مجنونة الشيطان المتملك
الفصل التاسع
3
تم النشر الجمعة
5/4/2024
بعد قليل من الوقت خرج قاسي مرتديا ترنج رياضي وذهب الى غرفه المكتب حتى يتحدث مع ذهب
التي كانت تسير في غرفه المكتب ذهابا وايابا بغضب كبير بسبب تلك الحمقاء التي تجرات ورفعت يدها عليها
بينما كانت تجول دخل قاسي ونظر الى حالتها الفوضويه ثم صاح فيها حتى تنتبه لوجوده قائلا
دهب اهدي الموضوع مش مستاهل اللي انت عاملاه في نفسك كل ده انا عارف ان هي غلطت فيك بس مش مستاهل انك تحرقي في دمك اهدي وخلينا نتفاهم
وقفت امامه ونظرت اليه بجنون وهتفت بصوت مهزوز قائله
قاسي الكلام اللي سمعته صح هتتجوز وتسيبني رد عليا يا قاسي قل لي ان كل ده كدب قولي ان هم بيضحكوا عليا علشان بيكرهونا مش عايزين يخلونا نبقى مع بعض قول لي
نظر اليها بشفقه ثم امسك يديها التي كانت تحيط بها وجهه قائلا
اهدي يا دهب الموضوع مش مستاهل اللي انت عاملاه ده كله انا عارف ان الموضوع فيه صدمه
عليك وانك مش متخيله اني اروح لواحده غيرك انا بس
ردت عليه مقاطع اياه قائله بس ايه انت ما تعرفش انا بمر بايه ما تعرفش انا حاسه بايه جوايا انا حاسه اني بموت وانا شايفاك بتروح مني انت مش مستوعب انا بحبك قد ايه انا بعشق كل حاجه فيك
ليه مش راضي تستوعب هي فيها ايه زياده عني علشان تختاره هي وتسيبني انا رد عليا فيها ايه
اجابها قاسي بغموض قائلا
ما فيهاش حاجه انا مش بحبها اوعي تفكري اني متجوزه عشان بحبها وعلشان اخليها شركه حياتي لا انا متجوزه علشان ادوقها العذاب الوان وخليها تتمنى الموت يعني جوازتها معايا هتبقى اسوء قرار اخذته في حياتها وهتمضي بايديهاعلى شهاده وفاتها ما فيش حد غيرك في حياتي يا دهب انت بس اللي ليك الحق في كل حاجه فهمت بقى انا ليه هتجوزها يا ريت يكون الموضوع وصلك
ابتسمت دهب من ب دموعها والقت نفسها بين احضانه وهتفت بحب وجنون وهوس قائله
ربنا يخليك ليا قاسي كنت عارفه انك مستحيل اتخلى عني ولو على موضوع جميله انا مش هسالك عليه تاني طالما انا واثقه في حبك ليا ده عندي بالدنيا كلها ربنا يخليك ليا يا اغلى ما في دنيتي
ملس قاسي بحنيه على راسها وهمس لها بغموض قائلا ويخليك ليا يا يا حبيبتي
خرجت من بين احضانه وهي تمسك بيدها وهتفت بحب قائله اوعدني يا قاسي انك عمرك ما هتحبها عمرك ما هتبص لها او تعتبرها زوجه ليك اوعدني
رد عليها قاسي ببرود بوعدك ارتحت كده
اجابته بحب وهوس قائله ايوه ارتحت يمكن مش قوي بس المهم انك وعدتني وانا عارفه انك مش بتخلف وعدك ابدا
نظر اليها ببرود ولم ينطق باي كلمه اخرى ثم ذهب الى المكتب واخرج الحاسوب الخاص به ليعمل عليه قليلا اما هي فنظرت اليه بحب وحرج من شكها في حبها الاول والاخير فهتفت بتوتر قائله
طيب يا قاسي انا همشي دلوقتي عايز حاجه مني قبل ما اروح
رد عليها بعد الاهتمام قائلا لا تقدري تروحي
نظرت اليه بحسره فها هو يعود كما اعتدت عليه بكميه البرود الذي تحيط به وحده ولكن ما باليد حيله فهو امتلك قلبها وانتهى الامر مشت بخطوات هادئه تاركه قلبها وكانها مع ذلك الشيطان الذي لا يرحم
بعدما رحلت نظر الى اثرها بغموض فهي تعتقد انه يهيم بها عشقا ولكن ما خفي كان اعظم فهو ليس بالغباء الذي تعتقده تلك الفتاه المسمومه فهو يخطط لاشياء لا احد يعرفها غيره وحده
❈-❈-❈
في نفس الوقت عاده ريان الى القصر بعد من قضى وقت جميل مع معشوقته مكه ملبيا طلب قاسي بالحضور اليه فورا ما ان وصل الى باب الغرفه المكتب ثم طرق بلطف فوق الباب بعد مده سمح قاسي اليه بالدخول
ما ان دلف ريان الى الداخل ثم نظر الى قاسي بتوتر ثم ساله بتوتر قائلا طلبت تشوفني في حاجه يا قاسي
اجابه قاسي بغضب قائلا في حاجات يا صاحبي ما كنتش اتوقع انك تعملها وانت عملتها مش عارف ليه بعد كل السنين اللي بينا تيجي حاجه صغيره زي دي وتفرقنا
رد عليا ريان باستغراب قائلا
في ايه يا قاسي ليه بتكلمني بالطريقه دي انا عملت ايه لكل الكلام اللي بتقوله ده
اجابه قاسي بغضب وهو يضرب فوق المكتب بيديه قائلا فيه ان صاحب عمري وذراعي اليمين بيخطط ويعمل خطط علشان يهرب عروستي من ورا ظهري عايز يغدر في ظهري وكمان بيحول بشت الطرق ان هو يبوظ الزواج دا ها تحب اقول تاني ولا كفايه عليك كده
نظر اليه ريان بتوتر ثم رد عليه بتبرير قائلا انا مش هكذب عليك يا قاسي واقول لك اني ما عملتش كل اللي بتقوله انا فعلا عملت كده بس انت ما تعرفش انا عملت كده ليه يا قاسي اللي بتعمله ده غلط البنت ما لهاش ذنب في اي حاجه علشان تدمر حياتها ومستقبلها وبعدين البنت دي بتذاكرني باختي الله يرحمها اللي كانت حلمها ان هي تطلع صحفيه مشهوره بس بسبب الحادثه اللي حصلت لها ماتت ما قدرتش تكمل حلمها ده هو السبب اللي خلاني اعمل كده انا عمري ما كنت هاذيك يا صاحبي انا فعلا خطط مع ناهد هانم وقلت لها على كل حاجه عشان توقف الفرح ده وكمان لما رحت اطلب ايدها من عيلتها حاولت اني اخليهم ما يوافقوش بس صدقني انا كل اللي عملته ده كله كان من دفع الانسانيه لو انت شايفني غلطان واستحق العقاب انا مش هعقب عليك وهقول لك ده صح ولا لا انا مستعد اتحمل نتيجه غلطي واديني قدامك اعمل فيه اللي يريحك ويرضي ضميرك يا صاحبي
نظر اليه قاسي غموض ثم اجابه قائلا بغض النظر عن ان انت عملت ده بدفع الانسانيه ولا لا بس كان لازم تعرف يا ريان انك بتخون صاحبك اللي اعتبرك كل حاجه في حياته علشان واحده انت ما تعرفهاش انت بعتني بارخص ثمن وانا اللي دايما كنت بشتريك
بالغالي وجاي دلوقتي تقول لي اعمل كل اللي يريح ضميرك للاسف مش هقدر اني اؤذيك او اعاقبك على خيانتك ليا عارف ليه
رد عليه ريان باستغراب متاثرا من كلام قاسي قائلا ليه
ضحك قاسي بسخريه قائلا علشان انت مش مجرد حد في حياتي انت اخويا ريان انا مش بقول كلام وخلاص ومش حته بنت ممكن تفرقنا عن بعض
انا مسامحك يا ريان
رد علي ريان بحضن قوي متاثرا جدا والدموع تظفر من عينيه بغزاره ثم هتف بالم وشعور بالندم لما فعله مع قاسي قائلا سامحني يا صاحبي انا ما كانش قصدي اني ازعلك مني انت عارف انا بحبك قد ايه
وما اقدرش على زعلك دي اول واخر مره اخويا ثقتك
بدله قاسي العناق بحب اخوي قائلا انا عارف اني هتبقى اخر مره لاني واثق انك عمرك ما تخون ثقتي وانا اللي انت عملته ده من دفع الانسانيه زي ما قلت
رد علي ريان بحب قائلا خلاص يا قاسي اعمل اللي انت عايزه والف مبروك يا صاحبي ربنا يتمم لك على خير
اجابه قاسي قائلا الله يبارك فيك يا حبيب اخوك ومبروك برده ليك مش انت كنت مع المزه ولا ايه
ضربها وريان بخفه قائلا ا يا باي عليك انسان مركب عدسات في قفاه بيعرف كل حاجه من قبل حتى ما تحصل اطمن يا سيدي ايوه كنت معاها وقضينا وقت رومانسي مع بعض
رد عليها قاسي بمرح ماشي يا عم الرومانسي روح علشان تجهز العربيه الجميله وتتاكد ان هي هتوصل لبيتها علشان بعد ما توصل انا اروح اطلب ايدها من اهلها
اجابه ريان بالموافقه قائلا تمام يا قاسي هعمل كل اللي قلت عليه بس في موضوع كان شاغلني كده
رد عليه قاسي قائلا اتفضل موضوع ايه يا ريان بيه
اجابه وريان قائلا الموضوع بخصوص ذهب هتعمل فيها ايه لو عرفت انك هتتجوز ممكن تولع الدنيا انا خايفه ان هي تبوظ كل حاجه وتعمل تصرف طايش من تصرفاتها
رد عليه قاسي قائلا
ما تقلقش انا حليت الموضوع بس انت اعمل اللي قلت لك عليه وسيب الباقي كله عليا
رد عليه ريان قائلا تمام انا هطلع دلوقتي اجهز كل حاجه عشان جميله ترجع لاهلها
خرج ريان من المكتب وهو مبسوط لانه لم يخسر صديق طفولته المقرب بسبب مشاعره الانسانيه هو يعرف ان موقفه ليس سيء ان يقف مع جميله ولكن اذا كان هذا سوف يعرض خطر على علاقته بقاسي
فسوف يدوس على قلبه من اجل ان تظل علاقته باسي مثل ما هي
بينما قاسي كان ينظر على اثره بحيره فهو مقبل على اول خطوه في خطته الغامضه التي سوف تغير مجرى حياته
❈-❈-❈
في نفس الوقت كانت جميله جهزت جميع اغراضها لترجع الى بيتها وهي تشعر ان قدميها لا تستطيع الوقوف عليها من شده الحزن والتعب النفسي الذي تمر به فها هي حياتها تمر امام عينيها مثل شريط السينما فحياتها تدمرت بسبب غلطه غير مقصوده سوف تدفع ثمنها طول عمرها بينما كانت تفكر دقه الباب دقات متتاليه فازنت له بالدخول
ما اندخل حتى نظرت اليه بسخط وغضب ووجهت
وجهها الى الجهه الاخرى وهتفت قائله
في ايه خير عايز حاجه ولا يكونش قاسي بيه طلب منك مهمه ثانيه غير انك تروح لاهلي
اجابها ريان قائلا بصي يا جميله انا عارف اللي بتمر بيه صعب واي بنت مكانك كانت انهارت بس باين عليك قويه فعايزك تحتفظي بالقوه بتاعتك دي هي اللي هتقدر تخليك تواجه المصير اللي انت لسه داخله عليه فاهماني
وقفت جميله ونظرت اليه بسخريه وعدم اهتمام واخذت حقيبتها وقالت مش محتاجه نصائحك خليها لنفسك اظن اكيد انت جاي عشان ترجعني لاهلي اتفضل رجعني
نظر اليها ريان بغضب من تلك البنت العنيده التي يبدو انها تلائم قاسي جدا فيبدو انها ليست من نوع الضعيف الذي ينهزم وهذا هو النوع الذي سوف يراوض ذلك الشيطان ويرجعوا على الطريقه المستقيم فاخذ حقيبتها ونزل على الدرج
وهي خلفه كانت تنظر الى انحاء القصر وهي تتذكر منذ اول يوم جاءت فيه الى هنا حتى وقوعها في خطه ذلك الشيطان بينما كانت تسير نظرت على القصر نظره اخيره ولحسن الحظ كان قاسي ينظر من شرفه الغرفه الخاصه بها فالتقت اعينهم في نظره طويله نظره مليئه بالغموض والبرود اما هي فكانت تنقضه بنظره مليئه بالكراهيه والنفور فقطع هذا التواصل البصري صوت ريان الذي يحثها على ركوب السياره فانزلت عينيها وركبت السياره راجعه الى بيتها
❈-❈-❈
بعد ثلاث ساعات وصلت جميله اخيرا الى البيت واصرت على ريان ان ينزلها بمسافه بعيده عن البيت
نزلت جميله من السياره ونظرت اليه بسخريه وهتفت بضيق قائله يدوم التوصيله يا اسطى منجملكش في حاجه وحشه يا كابتن ريان سلام
وتركته مذهول من تلك الفتاه الوقحه زات لسن السليط اخرج تنهيده حاره من صدره ثم انطلق من السياره ذاهبا الى قصره
اما عن جميله فوقفت امام المنزل باعين دمعه
فهي لن تخبرهم انها ستعود اليوم حتى تفاجئهم برجعتها ذهبت عند الباب واخرجت المفتاح الخاص بها وفتحت الباب بقلب يدق باشتياق شديد لاختها
وزوجها ولا حسن الحظ وجدت اختها قادمه من فوق الدرج لاسفل ماء ان راتها حتى هتفت بعدم تصديق قائله جميله وحشتيني جدا يا حبيبتي كده تغيبي كل الغيبه دي وما تكلمنيش انا زعلانه منك بجد
نظرت اليها جميله بدموع وهتفت قائله ما تزعليش مني انا اشتغلت انا عارفه اني مقصره معاكي واستاهل انك تعملي فيا ما بدالك بس ما تبطليش تكلميني عشان انا ما اقدرش على فراقك يا اختي
:ولا انا يا حبيبتي انا ممكن اكون متعصبه منك بس مش بزعل تعالي في حضني
وكان جميله كانت بحاجه ماسه لذلك الحضن فالقط نفسها في احضان اختها ولكن فجاه جاء صوت من خلفهم يقول والله عال بنت كبرت وبقت عروسه وبتسافر وبتيجي من غير ما تقول لي ونعم التربيه يا نيره النهارده بس اقدر اقول اني ما عرفتش اربي
ابتعدت جميله عن اختها ونظرت الى اختها التي يبدو عليها التوتر ثم وجهت نظرها الى امها بعدم تصديق قائله ماما
يُتبع..
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة نانسي الجمال، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية