-->

رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 27 - الأربعاء 17/4/2024

  

قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى






رواية حكاية بنت الريف

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة صباح عبد الله فتحي


الفصل السابع والعشرون


تم النشر يوم الأربعاء

17/4/2024



في بيت عائلة مهند واقف الجميع. دهب تتظاهر بالقوه والكراهيه وهي بتقول بصوت عالي



دهب: ايوه يا مهند انا نفذت كلامي  علشان انا مش بحبك ومش عاوزه اي حاجه تربطني فيك انا بس عاوزه الفلوس  وعيشت الرفاهيه مش اكثر وانت شاب مال و جمال و لما شوفت انك معجب بي قولت لازم اوقعك اكتر ومثل البراءه واخليك تتعلق بي وعيش لي يومين بدل الفقر والذل اللي انا كنت عايشه فيه. 



مهند بحزن: وللأسف نجحتي يادهب. 



سماح بدموع: ليه يابنتي هو احنا عملنا فيكي اي علشآان تعملي فينا كدا؟ 



سميرة بحقد: الحق عليكم انتم اللي طيبين ويدخلوا أي حد بتكم دول ناس تربيت شاورع مش يهمهم غير الفلوس (وتكمل لصوت عالي) طلق البت دي يامهند فوراً ورميها في الشارع مكان ماجت منه. 



دهب بصدمه: يطلقني! 

❈-❈-❈


مهند بغضب: مستحيل أطلقها غير لم اصفي حسابي بيني وبينها وانا اعرفهغ هي وقعت نفسيها في اي مش مهند ابن الحاج محمد اللي َواحده من الشارع تضحك عليه وتلعب بمشاعرو ويسكت لها. 




سميرة: بس ياحبيبي دي ماتستاهلش تفضل على ذمتك. 




مهند: عارف ياعمتي وانا مش يشرفني واحدة رخيصه وقليلت الشرف زايها ييتقال عليها مرات مهند ابن الحاج محمد بس انا لازم اربيها على طرقتي من اول وجديد. 



دهب وقفت زاي التمثال اسمع كلام مهند اللي بيحرق قلبي بس اعمل اي ليسه باليد حيله مش مشكله لو كرهني ويقول عليا اللي هو بيقول ده المهمه انه يكون بخير يارب احمي لي جوزي من كل شر وابعد عنوا  ولاد الحرام. 



المحقق: انا في  راي خلينا نمشي يا مهند علشان اتاخرنا كثير على المحكم. 




مهند وعيون على دهب: طيب يلا وانا اسف على العطله دي. 



المحقق: عادي ولا ياهمك بس يارب نلحقق القضية. 




مهند: أن شاء الله هانلحقق 



ويبص على دهب اللي قاعده ومش قادره تقوم من علي لارض وبصوت عالي: اي ياست هانم مش هاتقومي ولا عايزه اللي يقومك. 



دهب بصيت لمهند انا فعلا عايزة اللي يقومني مش قادره اقوم بس اعمل اي ياربي مافيش حته في جسمي مش بتوجعني حطيت ايدي على الكرسي اللي جنبي وسند نفسي وقومت وأوقفت على رجلي بالعافية ولسه هامشي حسيت اني هاقع تاني بس في حد ماسكني قبل ماقع. 



أم سعيد: اسم الله عليكي يابنتي



دهب بصيت على خالتي ام سعيد وابتسامة في وشها 

أم سعيد بدموع: انا مش عارفه انتي ازاي واحدة كذابه وخاينه وبتسامتك بريئه وطيبه لدرجتي انتي مش ها تقدري تخدعي حد من العيلة بابتسامتك دي تاني يادهب ولو عليا انا نفسي اقتلك بأيدي دي انتي طلعتي واحدة خساره فيها العيش والملح فعلا الكلب بايعض  اليد اللي اتمدتله. 



شيرين بغل: ايوه والله معاكي حق ياخالتي ام سعيد ديل الكلب لا مستحيل يتعدل أهل القرية كلهم كانوا عارفينها على حقيقتها علشان كده ماكنش حد بيحب يقريب منها والكل كان بيقرف منها. 



ذهب دموعي نزلت مقدرتش امسكها من كلام شيرين وخالتي ام سعيد حتى هي كمان جرحتني بكلامها اه قد ايه صعبان عليا نفسي بس انا متاكده ان كلهم لما يعرفوا الحقيقه هيندم على الكلام اللي هم بيقولوا لي ده والله. 




مهند يمسك دهب جامد من ايديها ويشدها وراه: يلا هو انتي لسه هاتنحي كتير. 

❈-❈-❈



دهب بدموع: براحه مش قادرة حرم عليك.



 بس مهند كان زاي الوحش مش بيرحم اللي بيقع في ايديه. 



شيرين: روحي إلهي ماترجعي ياوشي الفقر. 



سميرة بحقد: لازم اعمل حاجه لازم مهند يطلق البت دي ويتجاوز نرمين بنتي. 




سماح بدموع: الله يسمحك يادهب احنا عاملنا ليكي اي علشآان تعملي كدا ده احنا حبنكي واعتبرنكي بنتنا واحدة مننا ليه يابنتي تعملي كدا مش قادره أصدق أن انتي دهب نفسها اللي اعتبرتها بنتي. 




سميرة بصوت عالي: بس بقا سيبك من الخيبه اللي انتي فيها دي هو اي حد تحبي كدا دي واحده متربيه في الشارع ازاي تامني لها وتتجوزيها ابنك  وانتي عارفه عنها كل حاجه وعارفه ان هي واحده قليله الشرف انا مش عارفه انت امتى هتفهمي الناس صح مش كل  الناس اللي تتحب دي واحده باعت شرفها ازاي مش هتبيع جوزها وبيتها وحتى قتلت ابنها اللي لسه ما جاش على الدنيا (وبدموع تماسيح) انا مش عارفه مهند هيقدر يستحمل الذل ده كله ازاي اكيد البنت دي هتوسخ سمعته بين الناس الناس مش هاتسيبه في حاله هيقولوا عليه انه متجوز واحده قالت الشرف وكمان غير كده مجرمه قتل ابوه وابنه احنا لازم نعمل حاجه ونخلي مهند يطلق البنت دي بسرعه. 




سماح بدموع: للاسف اول مره اوافق علي حاجه بتقوليها ياسميرة  واقول لك انك معاكي حق في كل كلمه انت قلتيها انا فعلا هبله و باحب وبصدق الناس بسرعه واحده زي ذهب استغلت حبنا لها ودمرت العيله كلها انا مش عارفه ازاي ما قدرناش نشوفها على وشها الحقيقي لو كان الحاج لسه عايش ما كنش يصدق ان دهب اللي جابها على البيت واعتبرها بنتها يا ريتني كنت وقفت في وشه ساعتها وقلت له مستحيل اخلي بنت غريبه تعيش في بيتي قدام عيالي الشباب يا ريتني لو كنت ساعتها رفضت ان خلي مهند يتجوز ويا ريتني ما حبيتها ولا اعتبرتها بنتي انا فعلا اهبل واحده في الدنيا كلها بسبب هبلي وبسبب هبلي انا خربت بيتي ودمرت ابني وجوزته واحده قليله الشرف وما تستاهلش انها تكون على ذمه اي راجل في الدنيا. 




ام سعيد: ايه ده يا حبيبتي انت عمرك ما كنت هبله ولا هتكوني ده طيبه قلبك وهي اللي واحده ما تستاهلش استغلت طبتك وطيبتنا و خدعتنا كلنا بوشها البريء. 

❈-❈-❈



شيرين: انا قلت لكم كلكم ان ندهب دي واحده رخيصه ما تستاهلش حد يشفق عليها بس كلكم ساعتها فكرت  اني بغير منها ومش باحبها وكنت دائما تقفوا في صفها وتفكروا ان هي غلبانه واحده غلبانه و طيبه وعلى نياتها  وانا الشريره الوحشه. 




نور واقفه وسمعه كلام الكل: انا متاكده ان في حاجه غلط يا جماعه. 



شيرين تبص على نور بغضب: وهو ايه بقى الحاجه الغلط دي يا حبيبتي ما تتأثريش بدموعها وشها البريء ده علشان ما تندميش انت كمان دي رخيصه وما تستاهلش حد يحبها او يثق فيها والله. 



نور بحزن: انا والله مش عارفه مين الرخيص بجد بس اللي انا متاكده منه ان ندهب اكيد مخبيه حاجه وراء كل اللي هي بتعمله ده هو مش معقوله واحده بتكرهكم والحجج ده كله وتقدر تنزل دموعها دموعها بتثبت لي ان هي غلبانه وبريئه فعلا بس في حاجه غريبه او حد اجبرها تعمل كده وتقول اللي هي بتقوله ده. 



سميره: وايه يا حبيبتي اللي هيجبر واحده تقتل ابنها اللي هي لسه ما شفتهوش. 



نور تبص على سميره وتسقط وبحزن وضميرها بيعذبها انا اسفه او يظهر اتمنى لو اقدر اقول انك مظلومه ما لكيش ذنب في حكايه موت ابنك دي بس اللي انا مش فاهمه انتي ليه قولتي انك انتي السبب في اللي حصل وانا متاكده انك انت ما لكيش ذنب في اي حاجه  حصلت معقوله تكون شيرين هي اللي اجبرتك تعملي كده. 



تبص لشرين بغضب وشك وهي بتكلم نفسها من غير صوت: وليه لا ما هي طلعت انسانها رخيصة ومخادعة وللأسف انخدعت بيها وخلتني اقتل روح بريئة مالهاش ذنب انا لازم اعمل حاجه واعرف ليه دهب بتعمل كل ده. 

❈-❈-❈



في المحكمة دهب واقفه هي ومهند وماستنين قرار المحكمة



 المحامي: استاذ مهند



مهند: بخوف خير يا استاذ حصل ايه؟ 



المحامي: الحمد لله يا استاذ مهند احنا كسبنا القضيه بسبب دليل القوي اللي انت قدمته المدام دهب طلعت براءه اما المدام شيرين هيتم القبض عليها و خدت تلات شهور على ذمه التحقيق. 



مهند بعدم اهتمام: طيب كويس كده شكرا جدا لحضرتك. 



يسلم على المحامي وهو بيقول: انا بشكر حضرتك جدا يا استاذ ياسر (ويبص على المحقق) يا استاذ هشام تقدر تيجي تاخذ شيرين في اي وقت وياريت يكون في اقرب وقت لاني (ويبص على دهب)  اصلا حابب  انظف بيتي من الوسخه اللي فيه. 



ذهب تبص على مهند وعيونها كلهم دموع وتتكسف من المحامي والمحقق وتبص على الارض ودموعها نازله على وخدها. 



المحقق؛ تمام يا استاذ مهند انا هاجي اقبض على شيرين دلوقت لو تحب اجي معك البيت واخدها معي من بعد اذنك طبعا. 



مهند: تمام كده اتفضل طبعا شوف شغلك ياهشام. 



المحقق هشام: طيب تمام يا استاذ مهند. 



المحامي: طيب يا استاذ مهند هتعوز مني اي حاجه تانية. 



مهند يسلم على المحامي ياسر: لا شكرا يا حضره المحامين انا بشكر حضرتك جدا على الوقفه دي. 



المحامي: انا تحت امرك يا مهند في اي وقت ولو عايز اي خدمه انا موجود. 



مهند: شكرا قوي يا ياسر. 



المحامي ياسر: طيب انا بس اذن حضراتكم عندي مشوار مهم. 



المهند والمحقق هشام صوت واحد: طبعا اتفضل يا حضرتك المحامي روح مشوارك متشكرين قوي. 



المحامي ياسر: ما فيش داعي للشكر ده شغلي وانا ما عملتش حاجه غير و جبي السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. 

❈-❈-❈


مهند والمحقق هشام صوت واحد: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته. 



مهند يبص على دهب بعدم اهتمام: يلا ولا انت حابه القعده هنا مع انه والله كان من المفروض انك تفضلي هنا طول عمرك بس معلش حظك حلو ان انا اللي عاوز كده (ويكمل بكره) عارفه انا ليه طلعتك من القضيه دي يا دهب علشان انا اللي اخليكي تتمنى الموت ما متلقهوش لو كنت اتسجنت كنت هتفضلي مرتاحه شويه عن اللي انا هاعمله فيكي. 




دهب بدموع: متشكرين قوي يا بيه على المساعده دي بس ربك ما بينساش حد. 



مهند بضحكه استفزاز: وانتي بقى ان شاء الله واحده زيك تعرف هو مين ربنا. 



دهب: ازاي ما انت تعرفوا في انا الحمد لله اعرفه واعرف ان ربنا ما بيحبش الظلم ما بيرضاش بي. 



مهند بضحكه باستغراب: وانت بقى ان شاء الله مظلومه ومين ظلمك. 



دهب بحزن: خد بالك لتكون انت اللي بتظلمني يا مهند. 



مهند يبص على دهب بعدم فهم: قصدك ايه ان انا اللي بظلمك (وفي لحظه يتغيّر ويمسك دهب من درعها جامد  بغضب) انت بتلعبي بمشاعري  انا مستحيل ارجع اثق فيك يا بنت وانا مش بظلمك انا بس هربيك وعلمك ازاي تلعبي بمشاعر الناس اللي بتحبك وبتخاف عليكي بجد بس انت واحده رخيصه و ما تستهليش احد يحبك أو يهتم بكي. 



دهب بدموع: وانا ما قلتش لحد يحبني قوي و يهتم بي. 



مهند بغضب: معلش ما هو من غباء الناس وتغير لونك زي الحربايه الناس بتحبك وتتعلق بكي. 



المحقق هشام: اهدي يا مهند الناس بتتفرج علينا انا في رايي انكم تحلوا الخلافات اللي بينكم في البيت افضل. 

❈-❈-❈


مهند من غير ما يتكلم يجي ماسك ذهب من يديه جامد وشدتها وراه وبغضب تعالي: انا عاوزك   بس اصبري وانا هعلمك ازاي تردي علي يا دهب. 



ده بيخوف: انت واخدني على فين؟ 



مهند الغضب يمسك دهب مين دراعها ويلفوا وراء ضهرها: انتي تخرسي خالص وتعملي اللي انا باقول عليه من غير ما تسالي او تستفسري على اي حاجه انت مجرد خدامه عندي انتي فاهمه والخدم ما ما بيسالوش على حاجه. 



ذهب بوجع وبصوت عالي: اه دراعي يا مهند بيوجعني حرام عليك سيبني في حالي. 



مهند بغضب اكثر: ده يكون نجوم السماء اقرب لك يادهب لو اسيبك في حالك من بعد  النهارده انا هاخليكي تعيشي في جحيم بسبب كل العذاب اللي انا بيتعذبوا دلوقت بسببك. 



دهب بصيت على مهند برعب ورجعت اترعب منه تاني زاي لاول واكتر رجع مهند القديم ورجعت دهب مكسورت الجناح البت وشي الفقر اللي مالهاش حد غير ربنا تاني اها ياحسرت قلبي على اللي انا عملتوا فى نفسي. 



مهند يذوق دهب على العربيه وبصوت عالي: اركبي خلصي. 



دهب بصت على العربيه وتبص على مهند بدموع وتيجي فاتحه باب العربيه وتدخل وتقعد على الكرسي اللي وري وبدموع: الله يسامحك يا مهند. 



مهند بصوت عالى: اي يا هنام هو انا السواق بتاع حضرتك  عدي اقعدى في الكرسي اللي قدام انا والله مش السواق بتاع الهانم. 



دهب بتعب : بس انا قعدت وخلاص يا مهند  انا والله  تعبانه مش قدره اقوم هى قعده زى قعده وخلاص يا مهند. 



مهند بغضب يفتح باب العربيه ويمسك دهب يطلعها بالقوه ويمقعدها على الكرسي اللي قدام

دهب بوجع تحط ايديها على بطنها صوت عالي: اها حرام عليك يا مهند مش قدره. 



وفضلت اعيط من كتر الوجع ومن القهر اللي انا فيه واكتر حاجه مزعلني أن مهند قاعد جنبي ومش ههموا دموعي ولا وجعي حتي ومن كتر الوجع مابقتش قدره استحمل حطيت ايدي على بطني وبصت علي مهند وانا بقول بدموع: مهند انا بطني بتوجعني جامد مش قدره الله يخليك اعمل اي حاجه ولا خدني المستشفى مش قادره والله استحمل. 



مهند بغضب: بس اسكتي صداعتني من الصبح مش قادره مش قادره مش انتي  اللي سقطي نفسك اشربي بقاا وأدب لكي انا ولا جايبلك مسكن ولا وخدك على المستشفى هاسيبك تكلي في نفسك من كتر الوجع ومش عايز اسمعلك صوت انتي فاهمه. 



دهب صعب عليا نفسي وبصيت الناحية التانية وحطيت ايدي على بطني جامد وبحاول اكتم الوجع بس في سككين بقطع في بطني. 



مهند انا والله كرهت نفسي بسبب اللي بيحصل ده انا اللي بتعذاب مش هي بس هي تستاهل وانا كمان استاهل علشان حبيبت واحدة زايها سامع صوت عياطها من الوجع اللي هي في انا عارف ان هي عنده مغص بسبب الأجهاض اللي حصل بس لا اللي زايها يستاهل هي اللي عملتوا في نفسها ماحدش جبرها على حاجة دمرت كل حاجه كانت حلوة بنا وقتلت ابني حبيب قلبي قبل ماشوف حتى بصيت عليها لاقيتها نايمه اتئملت في وشها شوية ومش قادر أصدق أن هي دي دهب حبيبتي وشها خسس اوي وفي سود حاولين عينيها وعنيهيا من كتر العياط ورمين جامد بس نفسي البت البريئه وهي نايمه انا مش عارف ازاي واحدة خبيثة لدرجتي تكون باربئه كدها سبتها نايمه في العربية ونزلت حتى قرفت اشيلها ادخلها جوه سبتها وبصيت على السما بين كدا هاتمطر بصيت تاني علي دهب صعبت عليا ولسة هفتح باب العربيه بس سمعت صوت حد بينادي عليا



المحقق هشام: مهند. 



مهند بحزن: خير يا هشام؟ 



هشام: انا ملاقتش شيرين جوه؟


يُتبع..

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة