رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 35 - الأحد 5/5/2024
قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية حكاية بنت الريف
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة صباح عبد الله فتحي
الفصل الخامس والثلاثون
تم النشر يوم الأحد
5/5/2024
دهب تمسح دموعها: لا مافيش ياخالتي ماتشغليش بالك تعالي يلا علشآان تاخدي العلاج بتاعك وتفطري
في شقه مهند
مهند بيخلع هدومه بزهق وغضب من دهب: ماشي يا دهب بقا انا بعد الحب اللي انا بقدمه لكي اطلع في الاخر واحد خاين وكداب وبتاع كلام حلو لو تعرفي كلامك زعلني وجرحني قد ايه متخيلتش في حياتي اني انا راجل رخيص للدرجاتي في نظرك.
ومايحسش غير وفي حد حضنه من وراه. مهند يفكر ان دهب هي اللي حضناه وبغضب: عايزه ايه يادهب
سوزان بدلع: مش لازم كل اللي يحبك يكون دهب.
مهند يمسك سوزان من ايديها ويبعدها عنه بغضب: انتي بتعملي ايه هنا يابت انتي.
ويبص عليها من فوق لتحت وبضعف: اي القرف اللي انتي لبسها ده.
سوزان ببرود تقرب من مهند وبتلعب في شعره: ايه يابيبي الفستان مش حلو عليا.
مهند مش عارف اي اللي بيحصل ليا وليه انا ضعيف للدرجاتي قدام سوزان وبصيت لها وانا خايف لخون دهب فعلا: أمشي اطلعي بره.
ولفيت وشي الناحيه تانيه علشان ماضعفش اكتر من كده. سوزان بابتسامة تحضن مهند وتفضل تبوس في مهند: انا بحبك اوي يامهند ليه مش عايز تشوف حبي ليك كل السنين اللي فاتت دي انا بحبك اكتر من نفسي ومستعدة اعمل اي حاجة علشآان خاطر اكون معاك بس وبدموع رجاء حس بيا شويه يامهند انا بحبك اوي وبتعذب بسبب حبك من سنين طويله اوي بحبك من وانا عندي 16 سنه وانا ماقدرتش اشوف ولا افكر في واحد غيرك.
مهند يبص على سوزان ويضعف قدام جمالها كا انثي ودموعها اللي ذادت من جمالها ونعومه جسدها ويحط ايده علي شايفها ونظرات كلها رغبه معقوله: بتحبني كل الحب ده؟
سوزان بحب وتقرب اكتر من مهند: انا مش بس بحبك انا بعشقك من سنين طويله.
مهند يبص على سوزان وبضعف ويشالها ويحطها على السرير ويخدها في عالم تاني وضعف قدام سوزان ونسي حبه لدهب واصبح خوف دهب من خسارة مهند حقيقة.
❈-❈-❈
في شقة هاني الباب بيخبط
نور بنوم وتضرب هاني علي وشه: هاني قوم شوف مين بيخط يا حبيبي.
هاني يمسك ايد نور وبزهق وهو لسه نايم: ماتقومي أنت انا عايز انام.
نور تفتح عنيها: مالك بتزعق على الصبح ليه كدا وتبص على الساعة يالههههوي.
هاني يقوم مخضوض: ايه يابت حصلك ايه.
نور تقوم من علي السرير وتلبس عباية: قوم ياهاني اتاخرت كتير اوي في النوم وكان عندي محاضره مهمه النهارده.
هاني: ليه هو الساعة كام؟
ويبص على ساعة الحائط: الساعة لسه 8 ونص يامجنونه.
ونور وهي بتفتح الباب: مانا المحاضرة الساعة 9 يافالح
هانم: صباح الخير ياست البنات.
نور بنعاس: صباح النور ياهانم تعالي ادخلي.
هانم: لا معلش بس صاحي الاستاذ هاني قوليله الاستاذ مهند بيقولك يلا علشان اتأخرنا على الشغل واعي تنسي بالله عليكي ياست نور كفاية اللي حصل على الصبح
نور بفضول: ليه هو ايه اللي حصل؟
هانم: اسكتي ياست نور ده كان في حريقه الصبح بين الاستاذ مهند والست دهب والست سوزان.
نور: ياساتر يارب ايه اللي حصل تعالي احكي ليا.
هاني من الخلف: مش انتي متاخره يابت انتي علي الكليه بتاعتك.
نور: مانا اتاخرت وخلاص هبقا اخد المحاضره من اي حد من صحابي وخلاص احكي ياهانم ايه اللي حصل تعالي.
هاني: يارب صبرني.
ويدخل على الحمام علشان ياخد شور ويسيب نور. وهانم يحكو مع بعض
❈-❈-❈
في الدور اللي تحت
دهب قاعدة ومش علي بعضها وعينيها على السلم: يارب هو مهند غيب ليه كده اطلع اشوف مهند ولا ايه وتبص حولين منها فين الحربايه اللي اسمها سوزان انا مش شايفها من ساعات ما مهند طلع وفجاة واحده تخبط في دهب وبصوت وطي: مهند بيخونك.
دهب: اها ايه في ايه؟
وتبص على الشخص اللي خبط فيها وبصدمه: انتي مين وايه اللي عرفك ان مهند بيخوني.
شيرين من تحت النقاب اللي هي لبساه علشآان مافيش حد يعرفها: لو مش مصدقه خدي شوفي بعينك وانتي هاتعرفي.
دهب تاخد التليفون من ايد شيرين والخوف مسيطر عليها وتشوف الفيديو وبدموع: مستحيل مهند يعمل فيا كدا اكيدا في حاجه غلط وتبص على الشخص ما تلاقيش حد واقف قدامها دهب تمسح دموعها غريبه: هي راحت فين؟
وتبص على السلم و بدموع: معقوله يامهند نسيت كل حاجه بينا وقربت من واحدة تانية غيري وكمان علي سريري اها يامهند لو تعرف انت عملت فيا ايه بالي انت عملته ده.
هاني نزل من على السلم ويشوف دهب واقفه وبتعيط ويروح عندها: ايه مالك يادهب بتعيطي ليه؟
دهب تمسح دموعها بقهر: لا مافيش بعد اذنك
هاني يبص على مكان ما دهب كانت بتبص: غريبة هو في ايه علي الصبح؟
دهب تطلع تجري علي بره وبتحاول تسيطر على نفسها وعلي دموعها وبدموع: ليه يامهند ليه عملت في كدا هو ده حبك ووفائك ليا هو ده وعدك لحبيبتك دهب معقولة في لحظة غضب مني وغباء تعقبني بالشكل ده بس لا يامهند كفاية بقا وجع انا تعبت واللاسف اللي انا كنت خايفه منه حصل انت قربت من اللي اسمها سوزان وواحده واحدة هاتحبها علشآان هي اللي هتجيب لك عيال انا خلاص مش هاخلف تاني انا روحت للدكتورة وعملت تحاليل وتفتكر الحوار اللي حصل بينها هي والدكتورة.
❈-❈-❈
في المستشفي في مكتب الدكتوره
دهب بخوف: خير يا دكتورة طمنيني هاقدر اخلف تاني واجيب عيال.
الدكتورة: مدام دهب انا مش هاكذب عليكي انتي الخلفه ليكي من سابع المستحيلات والله واعلم برضو بس اللي انا شايفاه في التحاليل والاشعه ان الرحم بتاع حضرتك متأثر جد بالي حصلك وغير كده حضرتك تعبانه بالخبيث في الرحم ولو حصل وحملتي هايكون خطر علي حياتك لان حضرتك مش هاتستحملي الحمل بسبب المرض اللي عند حضرتك انا اسفه اوي يامدام دهب بس هي دي الحقيقة بسبب برشام منع الحمل اللي دخل الرحم وحضرتك حامل عمل عندك خبيث في الرحم وده لان كميه حبوب منع الحمل كانت كتيره اوي و الرحم بتاعك ما استحملش لو ماتعلجتيش منه باسرع وقت ممكن حياتك تنتهي.
دهب تفوق من تفكرها.
دهب بدموع: مانا حياتي انتهت وخلاص ايه لازمته ان انا أتعالج من الخبيث.
وتمسح دموعها: بس انا مبسوطه علشانك يامهند مبسوطه قوي انك قررت تعمل اسره مع واحده غيري وتجيب منها عيال بس كنت اصبر لم اموت علشان انا مش هاستحمل العذاب وانا شيفاك مع واحدة تانية غيري انا اصلا بموت يامهند.
❈-❈-❈
بعد مرور عدت ساعات
في شقة مهند.
مهند يفوق وينظر للسقف بعد دقائق وينظر الي هذه الخبيثه الذي تسمي سوزان ويستوعب مالذي حدث مهند بغضب من نفسه: هو ايه اللي انا عملته ده معقوله انا في لحظة ضعف مني قدام سوزان انسي دهب وحبي بكل بساطه كده ياتارة دهب هتسامحني على الغلطه دي
ويقوم ويرتدي قميصه على عجله وينزل لهذه المسكينة التي دموعها لم تجف من عينيها للحظه واحده.
مهند نازل السلم وبيدور بعينيه على دهب في كل أنحاء المنزل واخيرا وجدتها جالسه لا حول لها ولا قوه وعيناه تنزف الدموع مهند بصوت باين فيه الحزن والخجل من نفسه: دهب انا عايز اتكلم معاكي شويه ممكن.
دهب تفوق من الحاله اللي هي فيها علي صوت هذه الخاين الذي يسمي زوجها وحبيب قلبها وتمسح هذه الدموع الذي اقسمت على الهبوط مهما حدث وبصوت ضعيف: عايز ايه يامهند مابقاش في كلام بيني وبينك من بعد اللي حصل يازين الرجاله.
مهند بحزن: دهب انا عارف ان اللي انا عملته ده ممكن يكون جرحك بس صدقيني مش عارف انا ازاي ضعفت قدام سوزان وفي لحظه غضب وضعف مني إنا نسيت كل حاجه وقربت منها بس والله انا مش بحب غيرك ولا هاحب غيرك هي مراتي زي مانتي مراتي يادهب ومن حقها ان انا أقرب منها زيها زيك علشان ماظلمهاش بس انتي اللي في قلبي مفيش غيرك صدقيني يا دهب انا بحبك انتي مش هي.
❈-❈-❈
دهب بدموع وصوت عالي: كفاية بقاا حرام عليك انت ايه ياخي مش حاسس انا حاسه بي ايه دلوقتي وكل مره تجرحني وتجي عليا وتظلمني وانا كل مره لازم اسامحك وانسي كل حاجه علشآان بحبك يعنى انت خايف تظلم ست الحسن والجمال بس مش شايف هي عملت ايه علشان تاخدك مني وهي السبب في كل
وتسكت لم تاخد بالها هي بتقول ايه.. مهند بستغراب: كملي سكتي ليه ايه اللي هي عملته اي.
دهب تبص على مهند وتمسح دموعها: لا ولا حاجه بعد اذنك انا تعبانه وعايزه ارتاح.
مهند بصوت عالي: دهب استني انا بكلمك.
بس كانت دهب دخلت اول غرفه جات في وشها ودخلت وقفلت الباب.
وبعد مرور شهر وعدي الشهر كله قهر وحزن لدهب ومهند اعتبر ان دهب مش موجوده ونسي اهتمامه بيها تماما ومدي سوزان اهتمام اكبر من بعد ماعرف ان هي حامل أم دهب فهي تعتبر خدامه وليسه زوجه وسوزان بتعملها على هذه الاساس ومهند مديها الحق تعمل اللي هي عاوزه علشآان هي حامل ومفكر ان هي تعبانه وعلشان كدا بتطلب من دهب تعمل لها اللي هي عاوزه ودهب من حبها لمهند بتعمل اللي يريح سوزان وكمان علشان ماتبينش لحد ان هي زعلانه ان سوزان ونور حوامل وهي لاء ورضيت بالذل وعايشه.
❈-❈-❈
نور تحط ايديها علي بطنها: اها
دهب بخوف: نور حبيبتي انتي كويسه
نور بتعب: الحمدلله ياحبيبتي انا بخير ماتخفيش بس من الحمل وكمان في امتحانات علشآان كدا تعبانه شوية
دهب: طيب تعالي ياحبيبتي اقعدي هنا وانا هروح اعملك كوبيه لمون وجيه.
نور: دهب حبيبتي انتي كويسه باين عليكي انك تعبانه اوي.
دهب بابتسامة باهته: لا ياحبيبتي انا كويسه ماتخفيش
سوزان نازله من علي السلم وبصوت عالي: دهب انتي ياللي اسمك دهب.
نور بغضب: ماتحرمي نفسك يابت انتي هو انتي بتنادي لوحده من الشارع
سوزان بغيظ: ياريت كل واحدة تفضل في حالها
مهند نازل من على السلم: ايه في ايه يا سوزان مالك متعصبه ليه كده الدكتورة قالت ان العصبيه غلط علي صحتك.
سوزان بكذب: اعمل ايه بس ياحبيبي هما اللي بيعصبوني.
مهند بصوت عالي: دهب انا قولتلك مية مره انك تعملي اللي سوزان بتقول عليه من غير ماتعصبيها ولا عاوزه تخسر الجنين هي كمان.
نور بحزن: ايه اللي انت بتقوله ده يامهند هي الغلبانه قالت حاجة وبعدين دهب مش خدامه انت نسيت ان هي مراتك.
مهند بصوت عالي: ياريت كل واحد يفضل في حاله
هاني بصوت عالي: نور.
نور بخوف: هاني؟
هاني بزعيق: انا كام مره قولتلك انك ماتدخليش في حاجه بتخص مهند او اي حاجه بتحصل في البيت
دهب بدموع: هي ماعملتش حاجه ياهاني ماتزعقش لها
وتبص على مهند بكسر ودموع: الهانم تأمر بي ايه وانا هاعملوا لها.
نور بدموع: انتي ليه راضيه بالذل ده كله يادهب وعلشان مين علشآان مهند اللي مابقاش شايف حد غير الست هانم سوزان.
وتبص على مهند: ماكنتش اعرف انك انسان ظالم وراجل رخيص للدرجاتي يامهند معقولة علشان حاجه انت لسه ماشوفتهاش تعمل ده كله في مراتك امال بقا لما ابنك يجي علي لدنيا هتعمل فيها ايه؟
سوزان بغضب: اوووووووف بقاا هو انتم كلكم زعلنين من سعادت مهند ليه علشآان هايكون اب وايه الفرق يعني اذا انا اللي حامل مش دهب
نور بستفزاز: ايه الكلام الفاضي اللي انتي بتخرفي وتقوليه ده ومين زعلان من سعادت مهند علشآان هايكون اب كل اللي احنا زعلنين منه وتبص على دهب انه ظلم دهب.
❈-❈-❈
مهند بصوت عالي: هاني سكت مراتك علشان اتكلمت كتير وبتدخل في حاجات متخصهاش وياريت تقول لها ما تدخلش مره تانيه.
ويبص على دهب: وانتي شوفي سوزان محتاجه ايه ساعديها فيه وياريت بلاش الفيلم اللي بيحصل كل يوم ده وبعدين ده هايكون زي ابنك برضو لو بتتمني ليا الخير والسعادة فعلاً انتي هاتكوني واقفه جنبي في الظروف دي.
دهب بدموع: حاضر يامهند نعم ياسوزان عايزه ايه
سوزان من غير ماتبص لدهب: حبيبي رجلي وجعتني اوي من الوقفه ومش قادرة اتحرك ممكن تشلني تنزلني من علي السلم.
مهند بحب: طبعآ.
ويشيل سوزان قدام دهب وينزلها ويقعدها على الكرسي
سوزان بغَيظ: تعالي يادهب تلكي ليا رجلي دي علشان وجعاني اوي؟
دهب بدموع: ايه اللي انتي بتقوليه ده انا هتلكلك رجلك
مهند: وفيها اي يادهب اكيد بتوجعها معلش اعمليها لها
سوزان تبص على دهب وبابتسامه صفرة: يلا يادهب علشان رجلي وجعتني اوي.
دهب ودموع القهر نزله تحرق في شي. انت عايزني اقعد تحت رجليها يامهند.
سميرة من الخلف: وفيها اي يابنتي ماهو ده اخرك
سوزان: والله محسساني انك حاجه كبيره اوي علشان كده متكبره تدلكي ليا رجلي ولا تكوني متغاظه علشان انا حامل في ابن مهند وانتي لا؟
دهب بدموع: انت سامع هي بتقول ايه يامهند.
مهند بصوت عالي: انتي ليه بتكبري كل حاجه يادهب وفيها ايه يعني ماتدلكي رجليها بتقولك وجعاني وبعدين هي قالت ايه غلط ماحنا جيبينك من الشارع فعلا يلا بقا اقعدي واعملي اللي هي بتقولك عليه.
دهب بصدمه والدموع نازله ومش قادرة اصدق ان ده مهند الشخص اللي حبيته واللي كان بيحبني في الحظه دي عرفت قد ايه الدنيا دي صغيرة وقادره تطلعك فوق لسابع سما وفي لحظة تنازلك لسابع ارض وعرفت ان البت اللي بتجي من الشارع مستحيل يكون ليها َمكان بين إهل البيت او الاسياد ومسحت دموعي.
-انا مش هاقعد تحت رجليها يامهند حتي لو كنت جايه من الشارع واحب اقولك اني هرجع تاني مكان ماجيت منه أفضل ليا من عيشة الذل دي.
مهند بصدمه: انتي بتقولي ايه يادهب هو انتي لكي مكان تروحي عليه.
❈-❈-❈
دهب قلبي اتحطم مية حته فكرت هايقول كلمه تمنعني او يقول انه بيحبني ومايقدرش على بعدي بس هو بيقول هو انتي لكي مكان تانى تروحي عليه ولميت قلبي اللي اتكسر مية حته وانا بقول: هرجع القريه تاني يامهند.
مهند: بس انتي مالكيش حد هناك.
دهب بضعف: اللي بيقول يارب مش بيحتاج حد يامهند
مهند: بس انا..
ويقطعو عن الكلام صوت سوزان: سيبها يامهند تعمل اللي هي عاوزه اتلاقيها حبه تغير جو علشان كدا عايزه تروح القرىه يومين وهترجع تاني صح يادهب.
دهب بدموع انكسر: ايوه صح.
وبطريقة مش مفهوم: دي لو فضلت عايشه بس انا هبعد علشان احافظ على اخر شويه كرامه فضلين عندي اموت بيهم.
مهند بحزن: انتي فعلا عايزه ترجعي القريه وتسبيني يادهب.
دهب بدموع: اه يامهند لاني حاسة اني عايشه مع واحد غريب انا ماعرفهوش.
سوزان: خلاص بقاا يابيبي سيبها تعمل اللي هي عاوزه.
مهند بغضب: اعملي اللي يريحك يادهب انا نازل الشغل سلام.
يُتبع..
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية