-->

رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 40 - الثلاثاء 7/5/2024


   قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى



رواية حكاية بنت الريف

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة صباح عبد الله فتحي


الفصل الأربعون


تم النشر يوم الثلاثاء

7/5/2024



تاني يوم في منزل مهند



مهند: امي اي اخبارك النهارده؟ 



سماح بتعب: الحمدلله ياقلبي



مهند: خير مالك يامي انتي باين عليكي تعبانه تحبي اتصل بالدكتور. 



سماح: لا َماتخفش يامهند انا كويسه بس انا نفسي اشوفها يامهند قبل ماموت. 



مهند بنفاعل: ياامي ارحميني احنا اتكلمنا كتير في الموضوع ده هي مرتاحه هناك اكتر. 



سماح: معقولة يامهند مش نفسك تخدها في حضنك



مهند بدموع: حتى لو هموت علشآان اشوفها يامي انا ماقدرش. 



شهاب يستغراب: هي مين دي ياعمي؟ 



مهند يمسح دموعه بسرعه: هو انت هنا من أمتي؟ 



شهاب: لسه حالا بس هي مين اللي حضرتك هتموت علشآان تشوفها؟ 



مهند بتوتر ويبص على سماح: هي مين دي اكيد سمعت غلط بعد اذنكم. 



شهاب: هو عمي ماله انا متأكد اني ماسمعتش غلط (ويبص على ستو بخبث) صباح الفل ياست الكل



سماح: انا عارفه انت هتقول ايه؟ 



شهاب يقعد جنب سماح على السرير طالما: انتي عارفه قولي بقا بسرعه علشآان ماتاخرش على الشغل يابطه. 



سماح بدموع: دي بنت عمك مهند التانية. 



شهاب بستغراب: مالها دي ده احنا نسينا ان عمي مهند عنده بت تانيه والله ياتارا شكلها ايه بس اكيد هتكون زي امها. 



سماح: وده اللي مخليني نفسي اشوفها وبدموع اه يادهب لو تعرفي انتي وحشتيني قد ايه. 

❈-❈-❈


شهاب: الله يرحمها ياتيته. 



سماح: نفسي اشوف بنتها واخدها في حضني اوي ياشهاب



شهاب: والله انا اللي نفسي اعرف هي مين دي اللي بيقولوا عليها بنت عمي (ويبص على الساعه) يلا سلام بقاا ياتيته انا اتاخرت على شغلي. 



سماح: اقعد ياشهاب هو انت مستكتر عليا الخمس دقايق اللي انت بتقعدهَم معايا وبعدين يابني عايزه افرح بيك قبل ماموت. 



شهاب تجي في باله دهب وبستغراب: هو انا ليه مش قادر اشيل البت دي من دماغي؟ 



نور: قولي له بالله عليكي يا ماما انا غلبت فيه مش راضي حتى يفكر في الموضوع؟ 



تقي نزله من علي السلم: صباح الخير



الكل: صباح النور. 



تقي تروح عند سماح وتحبها: صباح العسل على الناس العسل دي عامله ايه ياست الكل؟ 



سماح: حبيبتي صباح الفل والياسمين على عيونك الحلوين الحمد لله بخير ياقلبي كويسة بس ايه الجمال ده. 



شهاب بنبهار من جمال تقي ويحط ايديه علي شعره: ايوه كدا ايه العسل ده على الصبح؟ 



نور: الله واكبر عليكي يابنتي طالعه ماشاء الله تبارك الرحمن امووره اوي في الحجاب والدرس اللي انتي لابساه. 



سوزان: صباح الخير ياجماعة اي ده هو احنا عندنا ضيوف على الصبح؟



 وتبص على تقي: هو انتي مين ياحبيبتي



الكل يضحك بصوت عالي. 


❈-❈-❈


سوزان: هو انتو بتضحكو على ايه.؟ 



وتتآمل في تقي انا حاسه اني اعرفك وبصدمه: تقي بنتي



تقي بضحكه: ايه يا ماما هو الحجاب مغيرني للدرجاتي 



وتدخل فتاة المنزل وبصوت عالي نسبيا: صباح الخير



الكل يبص على مصدر الصوت والكل بستغراب الا شهاب اللي كان مصدوم: انتي بتعملي ايه هنا؟



نور بصدمه: لا مش معقولة.



 وتبص على الكل 



سماح بدموع: تكون معقولة هي؟ 



شهاب بستغراب: هو انتم تعرفوا مين دي؟ 



تقي بغيره: ليه هو حضرتك تعرفها ياحضرت الرائد



شهاب بتوتر: مش بالظبط يعني. 



الفتاة بجمود: ايه ياجماعة مفيش حد هيقول اتفضلي



مهند خارج وبالصدفه يشوف الفتاة وبصدمه: دهب



دهب طيب هتدخل انا مافيش مشكله.



 ولسه هتدخل. سوزان بغل تجي ذاقه دهب: انتي رايحه فين..؟ 

❈-❈-❈


دهب كانت هتقع بس تمسك نفسها وتبص على سوزان بغضب.. سوزان بحقد: امشي اطلعي بره أنتي مين علشآان تدخلي بيتي؟ 



شهاب بستغراب: هو في أيه وأنتي يامرات عمي ليه مضايقة بالشكل ده (ويبص على دهب) وانتي ايه اللي جابك هنا؟ 



سوزان: هو انت تعرفها ياحضرت الرائد؟ 



شهاب بجمود ويبص على دهب: ايوه أعرفها هي في الدفعه بتاعتي؟ 



سوزان بستغراب: يعنى ايه؟



 وتبص على دهب.. دهب بثقه: انا حضرت الظابط دهب عصام. 



سماح بدموع وفرحه: انتي بنت دهب صح؟ 



دهب بصوت عالي: ايوه انا بنت دهب.



 وتبص على مهند بكره شديد.. مهند دموعه تنزل لما سمع اسم معذبت قلبه دهب حتى بعد موتها لسه عشق مهند لها موجود. 



شهاب بصدمة: انتي بتكوني بنت عمي مهند التانية



تقي بعدم فهم: انت بتقول ايه؟ 



نور بدموع: حبيبتي انتي اسمك ايه وماشاء الله جميلة اوي زي امك



دهب بكره: انا مش جايه هنا علشان الكلام الفاضي ده انا جايه هنا فتره محدده لاني ماسكه قضية المدام دهب وجريمة القتل اللي حصلت في البيت ده من 24 سنه. 

❈-❈-❈


الكل بصدمة من كلام دهب وبالأخص مهند وسوزان

سوزان: انتي بتقولي ايه يابت انتي؟



 وتروح عند دهب وتمسكها من ايديها علشآان تطلعها من البيت: امشي اطلعي بره. 



دهب بقوه تجي لفه نفسها وتقلب الوضع وهي اللي تمسك سوزان جامد وتلف لها درعها خلف ضهرها وبصوت عالي: اهدي يا شاطره وحافظي على ايدك واعرفي انتي بتكلمي مين قبل ماتتهوري وتعملي حركه زي دي مره تانيه ومش علشآان انا سكت ليكي مره تعملي اللي انتي عايزة.



 وتجي بكل قوتها وذاقه سوزان موقعها على وشها

تقي بصوت عالي: ماما 



وتجري على سوزان إلى وقعت على الارض.. 



شهاب: مرات عمي



 ويروح عند سوزان ويقومها من علي الارض وبغضب: انتي مفكره نفسك مين يابت انتي؟ 



دهب بثقه: هرجع اعرفكم انا مين مره تانيه علشان اظاهر كده انتم مش بتفاهموا الكلام من مره واحده انا حضرت الظابط دهب وانا جايه هنا لاني مسكه قضية المدام دهب. 



شهاب بستغراب: قضية ايه دي؟ 



دهب بجمود: قضية قتل دهب ياحضرت الرائد؟ 



نور وسماح بصدمة: انتي بتقولي ايه؟ 

❈-❈-❈


سوزان: اهي بتخرف اسمعي ياحبيبتي علشآان ماتتعبيش نفسك على الفاضي دهب ماتت لأن كان عندها السرطان ومش اتعالجت منه وكمان هي لما ماتت ماكنتيش في البيت لأن جوزي مهند كان مطلقها و لو انتي راجعه علشآان حقها في الميراث ف احب اعرفك أن هي مالهاش حاجه علشآان مطلقه ويلا ياشاطره ارجعي مكان ماجتي علشآان احنا مش بندخل في بنتا حد غريب. 



دهب بضحكه'هو انتي ماتعرفيش اي اللي بيحصل حولينا منك على كده. 



سوزان بستغراب من ضحك دهب وثقتها الزياده من نفسها وقوتها وشجاعتها اللي اكدو لها أن المعركه مع هذه الفتاة ليست ساهله مثل أمها: قصدك ايه؟ 



دهب بكره: ايه يا استاذ مهند هو حضرتك بتكذب وبتلعب بمراتك التانية ولا ايه بس على ماظن أن المدام متعلمه ازاي قدرت تضحك عليها هي كمان؟ 



سماح: عيب يادهب ايه الكلام اللي انتي بتقوليه ده انتي نسيتي انه ابوكي.



مهند واقف وسامع كلام دهب اللي بيفكره بكلام امها 

دهب بضحكة: ابويا وتفضل تضحك وفجاه الضحك يتحول لغضب: هاتي ليا دليل واحد يثبت أن الخاين ده بيكون أبويا؟



 وبصوت عالي: انا ظابطه بقبض على الخونه وبعقبهَم مش بقول عليهم اب وأم انا بس بعقبهم فاهمه يامدام كلامي؟ أنا مش جايه علشآان اخد الخاين في حضني واقول ابويا انا جايه أعقاب الخاين. 



وتبص على مهند بحقد: فاهمني انا جايه أعقاب الخاين اللي خان مراته وتسبب في موتها وساب ضناه في الشارع وحتي ومش بعيد أن يكون هو ومراتها التانية اللي قتلوها. 



شهاب بزعيق: انتي تخرفي تقولي ايه يابت انتي وبعدين انتي عارفة معني الكلام اللي انتي بتقوليه ده ياحضرت الظابط؟ 



دهب: وانا مش جايه اهزر مع حد ياحضرت الرائد . 

وممكن بقا اعرف انهي غرفت الضيوف علشان انا عندي شغل ومش فاضية للكلام الفاضي ده. 



نور بستغراب: هو انتي فعلآ بنت دهب. 



دهب: مش مضطرة اردي عليكي واعيد كلامي تاني. 

❈-❈-❈


وتبص على البيت وعنيها تجي على غرفه ما: على ماظن أن دي غرفت الضيوف بعد اذنكم. 



وتاخد شنطة الهدوم وتمشي قدام الكل في منهم اللي استغرب من الثقة دهب وفي اللي فرح من الثقه والشجاعه وفي اللي غيران وفي اللي حاقد. 



سوزان بتوعد: بقا حتت بت زيك هاتقف وهتتحداني انا اصبري بس وشوفي انا هاعمل فيكي ايه بس ايه اللي مهند عمله وانا ماعرفش. 



وتبص على مهند: ياخوفي لو اللي انا شكه فيه صح يامهند. 



شهاب: حد يفهمني حاجه ازاي البت دي تطلع بنتك ياعمي مهند وايه القضيه اللي هي بتتكلم عليها دي. 



نور بخوف وعيونها على سوزان: على ماظن أن اليومين اللي جاين دول مش هايعدو على خير ربنا يسترها يلا هروح اشوف الفطار عن اذنكم. 



مهند بيبص ناحية الاوضه اللي فيها دهب بحزن: انا فعلآ فرحان اوي برجعتك يابنتي حتى لو كنتي بتكرهيني ومش طيقاني بس انا مبسوط اوي انك هاتعشي في البيت في وسط اخواتك وانا هاسيبك تعملي كل اللي انتي عاوزه وانتي معاكي حق ممكن اكون انا السبب في موت امك واستاهل العقاب ممكن لو اتعقبت ارتاح شوية من العذاب اللي انا عايش فيه ده. 




شهاب بزهق: هو انا بكلم نفسي ياجماعة وفي نفسه هو انا كنت ناقص يعنى هتكون المغرورة دي معايا في الشغل والبيت كمان يارب استرها. 



تقي بستغراب: معقولة هي دي اختي المفقودة دي باين عليها صعبه اوي ومش كيوت خالص. 



شهاب بزعيق: هو ده كل اللي هامهك يادك نيله انا طالع اجهز علشان شغلي لم نشوف آخرت الموضوع ده ايه 

❈-❈-❈


وياخد بعضه ويطلع وهو طالع يبص على الغرفه اللي فيها دهب: ياتارا ايه اللي هايحصل في البيت من تحت راسك ياست دهب. 



وبعد وقت قاعد الكل علي سفره الفطار. 



نور: ماما ايه رايك نروح ونخلي دهب تجي تفطر معانا



مهند يبص على نور بس ما يتكلمش هو خايف من موجهت دهب. 



سماح: وماله بس هي هتوافق؟ 



سوزان بعصبيه: لا مستحيل اقعد انا وبنت زي دي على سفره واحدة. 



دهب من خلفها: وانا اصلا مايشرفنيش اني أقعد مع المجرمين اللي كانوا السبب في موت امي. 



الكل يبص على دهب ويستغرب من طريقة كلامها الا شهاب اللي انبهر لما شافها لبسه لبسها الرسمي من غير الكاب كانت في منته الجمال وثقتها في نفسها  و اللبس الرسمي  مخليانها اجمل فتاة وذاد غرورها وفخمتها وظاهر مفاتن جسدها وهذا ماجعل شهاب يشعر ببعض الغيره لما تخيل أن كل اللي في النيابة هايشوفها بالشكل ده



شهاب من غير واعي: هو فين الكاب انا مستحيل اسمح لكي تنزلي بالشكل ده. 



الكل يبص على شهاب باستغراب. 



نور: هو ايه اللي مستحيل يابني؟ 


❈-❈-❈

دهب بغيظ: وإنت مين علشآان تسمح او ماتسمحش. 



تقي بغيره: هي معاها حق إنت مين علشآان تتحكم في لبس الكل َ. 



وتقوم من علي السفره وبدموع من الغيرة والحزن لما شافت نظرات الإعجاب في عين شهاب اتجاه دهب: عن اذنكم عندي محاضرة مهمه.



 وهي ماشيه تبص على دهب وعيونها كلهم دموع وهذا مالفت انتباه دهب وجعلها تنظر لها. 



سماح بحب: تعالى يادهب ياحبيبتي اقعدي افطري معانا



دهب بكبرياء وتبص على مهند: شكرا 



وتاخد بعضها وتمشي من غير ياتعطي اي احد اهتمام وده ماجعل شهاب يشتعل نارً من هذه المغرورة ويتوعد: ماشي يادهب يانا يانتي (وبعصبيه) عن اذنكم انا نازل الشغل. 



نور: اقعد يابني كمل فطارك وروح زي مانت عايز 



شهاب: الحمدلله يامي كده تمام. 



سوزان بغل: دي باين عليها شجاعه والتعامل معها مش ساهل ومش زي أمها خالص بس على مين انا لازم اكمل اللي انا فشلت فيه من14 سنه انا كنت عايزه اقتلها وإخلص منها بس شيرين والزفت اللي اسمه عصام خدوها وسافرو بره مصر وانا ماقدرتش اخلاص منها بس القدر رجعها وكمان عايزه تقف في وشي وتتحداني وانا هقتلها قبل ما تفوز في التحدي ده




دهب دخله مكان العمل بكل ثقه وثقتها من نفسها تلفت انتباه الجميع



احد الظباط اللي من دفعت دهب : لو سمحتي يا حضرت الظابط دهب ممكن ناخد دقيقه من وقت حضرتك يافندم



دهب بجديه: افندم اقدر اساعد حضرتك في حاجة 


❈-❈-❈


الظابط بتوتر: احم احم احم من بعد اذنك انا كنت حابب اتواصل مع حد من الاسره الكريمة وده من بعد اذن حضرتك طبعا



دهب بعدم فهم : انا اسفه بس مش قادره افهم قصد حضرتك من الطلب اللي انت بتطلبه ممكن حضرتك توضح اكتر



الظابط بتوتر اكتر: بصراحه يانسة دهب ومن غير لف ودران انا يسعدني ويشرفني اني اطلب ايد حضرتك للجواز وده من بعد موافقة حضرتك طبعا وبالمناسبة انا اسمي ايهاب شوقي وكنت زميل حضرتك في الكلية وفرحت جداً لما عرفت ان حضرتك هاتشتغلي في الدفعه بتاعتي وبصراحه انا معجب بكي اوي من ايام الكلية لو سمحتي فكري قبل ماتردي عليا



دهب بجخل وتوتر وخوف من جرح مشاعر هذا الشاب الذي يقف أمامها هي فعلا قويه ووثقه من نفسها ولكن تخاف على مشاعر الآخرين وتحترمها جدا: بصراحه يااستاذ ايهاب انا مش عارفة اقول لحضرتك ايه 



شخص من الخلف ويشتعل نارا وبصوت هادى مثل هدوء الأفعى عكس ما بداخله: ايه ياحضرت الظابط هو احنا فتحنها  كافتيريا هنا وانا ما عرفش.



 وينظر الي دهب بحنق: وانتي يانسه دهب على ماظن أن احنا جاين هنا نشتغل مش للفت الانتباه أو نعمل صداقه والكلام الفاضي وشغل الحريم ده ف لو سمحتي التزمي بشغلك وبلاش الحركات دي



ايهاب بغيظ: انت بتقول ايه ياشهاب وايه الكلام الفارغ اللي أنت بتقوله للانسة دهب ده



دهب والدموع واقفه على جفون عيونها منتظرين الأذن لاخلاء سبيلهم من الجرح الذي سببه هذا الذي يسمى شهاب ولكن هي ليست ضعيفه لهذا الحد الذي يجعلها تبكي بسبب كلام  هذا التافهه وبصوت هادي

بعكس العاصفه الذي بداخلها : استاذ شهاب على ماظن زي ماحضرتك بتقول ان ده مكان للعمل وليس حي شعبي علشان أن تقول اللي انت عايزه أو أي شيئ يخطر علي بالك وانا مش ضعيفة لدرجه اني اتأثر بكلام اي حد وانا واثقه من نفسي ومن اخلاقي علشآان كدا مش هرد على كلامك اللي ملهوش لازم ده مش علشان انا ضعيفه او مش عارفه ارد اقول ايه بالعكس انا قادره بكلمه واحده اوقف كل شخص عند حده ولاني عارفه ومتاكده أن انا مش نوع النساء الذين يعملواً على لفت انتباه الآخرين لأني بكل بساطة مش محتاجة ألفت انتباه حد لأن الانتباه نفسه يتلفت ليا ومش مضطره اوجع دماغي بكلامك أو كلام غيرك وعن اذنكم عندي شغل مهم.

❈-❈-❈


 وتذهب وتترك خلفها من يشتعل غضبا بسبب هذا الكلام فاهي محقه بثقتها في نفسها قادره تلفت لها انتباه اي شخص حتى هو وليس فقد انتبه فهي بثقتها هذه تجعله  ينجذب لها اكثر "



ايهاب بزهق: ايه اللي انت عملته ده ياشهاب وازاي تسمح لنفسك تتكلم بالأسلوب ده مع أنثى كلامك جرح مشاعرها "



شهاب بغيظ ويضع ايديه في چيوب بنطلونه وبسخريه: وانت بقا ايه اللي مضايقك اوي كدا من طريقة كلامي ياحضرت الرائد وهي تخصك في ايه علشان مضايق اوي كدا عليها"



ايهاب بتوتر ولا يعلم ماذا يقول ولكن هو لم يفعل شيئا خطاء: بصراحه انا قررت أتقدم للانسه دهب (وبغضب ظاهر في حديثه) وحضرتك جيت وخربت الدنيا شكراً ياصاحبي"



شهاب لا يعلم لماذا هو غاضب لهذا الحد من سماع هذا الكلام ولماذا هو يشعر بالغيره كلما تخيل انها من الممكن أن يمتلكها غيره كل هذه اسأله تدور في عقل شهاب من غير جواب وبهدوء عكس العاصفه اللي بداخله: وهي قالت اي موافقه"



ايهاب بغيظ: ما البركه فيك دخلت وخربت الدنيا" 



شهاب من غير واعي منه وبصوت مش مفهوم : طيب الحمد لله اني دخلت في الوقت المناسب"



ايهاب بعدم فهم:  نعم يا اخويا بتقول ايه مش فاهم منك حاجة" 



شهاب ينتبه على حاله: ولا حاجه تعالى عايزك" 



ايهاب بحزن: روح منك لله ياشهاب زاي ماخربت الجوازه


❈-❈-❈

شهاب يريد أن يضحك على كلام صديقه لكن يخاف على مشاعره : على فكره يا ايهاب الانسه دهب طلعت بنت عمي مهند بنته من مراته الاولي"



ايهاب بصدمه وعدم تصديق: انت بتقول ايه بجد دهب بنت عمك" 



شهاب وهو ينوي الرحيل : تعالى على مكتبي وانا هحكيلك على كل حاجه "



في المنزل



سوزان قاعده علي أحد الكراسي في غرفه مظله وتفكر في خطه خبيثه للتخلص من هذه الفتاة من قبل مايحدث شيء يعكر عليها حياتها ويرجعها للصفر مره آخري وبصوت ماليئ بالغضب والكره: يعني انا اخلص من دهب وارتاح منها على الآخر تطلعلي بنتها وكمان ظابطه وجايه عايزه تاخد حق أمها من اللي ظالمها بس على مين ده انا هاوديها لأمها ماهو برضو افعل خيراً وارميه  في البحر.



 وتعمل اتصال لحد وبعد دقايق الهاتف يجيب 



المتصل بحماس: ايه ياقمر اللي فاكرك بينا بعد السنين دي كله"



سوزان بعدم اهتمام : اسمع انا هاقولك ايه وعايزه يتنفذ بالحرف الواحد مفهوم "



الشخص باهتمام : انتي أمري وانا انفذي ياقمر



سوزان بابتسامه : طيب اسمع انا هاقولك ايه 



الشخص بعدم فهم :: يعني ايه مش فاهم انتي عايزه تموتي بنفس الطريقة اللي قتلتي بيها امها



سوزان بخوف: اسكت ياغبي الكلام ده مش تقوله تاني انا مش ناقصه مصايب لو حد شم خبر أن انا اللي كنت السبب في موت دهب أو بنتها عرفت حاجة عن اللي حصل هنروح كلنا في مصيبه "

❈-❈-❈


الشخص : ليه هي بت دهب للدرجاتي بتخوف



سوزان من غير واعي: هي فعلآ بتخوف بس احنا قبل ماتعمل حاجه وتقلب الدنيا كلها على راسنا لازم ننفذ الخطه" 



الشخص : ماتخفيش ياسوسو احنا درسين مع بعض وكل حاجه هاتمشي زي ماحنا مخططين بس قوليلي ايه اخبار ثمرت حبنها طمنيني عنها



سوزان بغضب: انت تنفذ اللي انا بقول عليه وبس وعليتي انت مالكش دعوه بيها خالص.



 وتقفل التليفون  من غير ماتسمع   رد الشخص وبعد دقيقة يعلن الهاتف على وصول رساله تفتح الرسالة وتقراءه والغضب يسيطر عليها وتقول الرسالة: ماشي ياسوزان من 25 سنة وانا ساكت علشآان خاطر حبي ليكي ووفقت على كل حاجه انتي قولتي عليها بس انا نفسي اشوفها وانا راجع مصر بكره.



 تقفل هذه الخبيثه الهاتف وترجع تتصل على نفس الرقم والخوف والقلق يسيطر عليها ولكن دون نتيجه وكل ماتحاول الاتصال باهذا الشخص لايجيب على الاتصال سوزان واوشكت على البكاء من كتر الخوف والقلق: انا مش ناقصه مصايب مش كفايه بنت دهب هاتجي ليا انت كمان بس يارب مهند لو عرف حاجه عن الموضوع ده مش بعيد يدفني حيه هو أصلا من يوم موت دهب وهو مش طيقني يارب اعمل ايه "


❈-❈-❈


في الدور الاسفل يجلس كل من باري وتقي



باري بفرحت أطفال : ياسلام بكره عيد ميلادك ياتقي واكيد هديه كل سنه هتوصلك بس تعرفي انا نفسي اعرف هو مين اللي بيبعت لك هديه كل سنه ومايجيش ده "



تقي بسخرية : اقعدي ياهبله والله ده انا اللي صاحبه عيد الميلاد مش فرحانه كدا وبعدين ما ماما قالت إن ابن عمها هو اللي بيبعت الهديه كل سنه ومش بيجي لانه مسافر  الخليج ايه بقا لازمتها الاسئله الهبله اللي زيك دي



باري بزعل اصتناعي: الله يسامحك بقا انا فرحانه لكي علشآان هتكبري سنه وانتي تقولي عليا هبله وبعدين مالك من الصبح وانتي مش على بعضك"



تقي بتوتر: بصراحه ياباري انا في حاجة ماخوفاني من ساعه ما دهب دي رجعت على البيت"



باري : قصدك علشآان نظرات شهاب لها وللي حصل الصبح علشآان لبسها كان ضيق"



تقي بحزن : اها ماهو مش معقولة شهاب هايغير عليها من غير اسباب"



باري: قصدك معجب بيها يعني



تقي بخوف : لو ده بجد ده انا اموت فيها"


يُتبع..

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة