رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 39 - الثلاثاء 7/5/2024
قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية حكاية بنت الريف
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة صباح عبد الله فتحي
الفصل التاسع والثلاثون
تم النشر يوم الثلاثاء
7/5/2024
واخيرا خلص اليوم وكان يوم متعب اوي علي دهب في التدريب وطلبات شهاب اللي مش بتخلص
دهب ترن الجرس بارهاق شديد. شيرين تفتح الباب
-رجعتي ياحبيبتي حمدالله على السلامه
دهب بعتب: الله يسلمك ياماما بابا رجع ولا لسه.
شيرين بخوف مالك ياحبيبتي تعبانه ناخدك للدكتور ابوكي لا لسه مارجعش من الشغل
دهب: ماشي ياماما انا هدخل ارتاح شويه علي مابابا يرجع.
شيرين بقلق: مالك يادهب انتي اول مره ترجعي البيت بالشكل ده.
دهب: ماتخفيش يامي انا كويسة بس نظام الشغل الجديد متعب شويه وغير كدا في تدريب صعب
شيرين: ربنا يقويكي ياضنايا
دهب بتوعد: ماشي ياشهاب الكلب انا عارفة انك عملت كل ده قصد بس يكون في احلامك لو استسلمت.
شيرين: ايه روحتي فين يادهب؟
دهب: ها معلش ياماما انا تعبانه اوي بعد اذنك
❈-❈-❈
في بيت مهند
شهاب رجع البيت وبصوت عالي: ياهل البيت عاملين ايه
نور: حمد الله على السلامة ياضنايا
شهاب: الله يسلمك ياست الكل
فتاه: حمد الله على السلامة يابيه
شهاب: باري حبيبتي عامله ايه؟
باري اخت شهاب الصغيره وبتكون بنت هاني ونور السن 20 سنه فتاه دلوعه اوي واول سنه طب فتاة تتميز بعيون بني والبشرة البيضاء والشعر الاسود وليست محجبه مثل تقي وبتعمل زيها وبزعل اصتناعي: هو لو حضرتك يهمك بتسأل كنت عرفت.
شهاب بستغراب: وانا مش بسأل؟
باري بدلع: ماهو باين انك بتسال بأمارة من الأسبوع اللي فات ماشفتكش ده انا قربت انسى انك اخويا يابني
نور: أيه الكلام اللي انتي بتقوليه لا اخوكي ده ياباري
شهاب: سبيها يا امي ( ويبص على باري) معلش ياست باري مضغوط شوية في الشغل انتي بقااا ايه اللي مش بيخليكي تجي تشوفيني بما ان انا مش فاضي اجي اشوفك.
باري: مانا كمان مش فاضية انت ناسي يابني ان انا في كليه طب؟
سوزان بغل: اووووف بقاا ايه الناس دي واحد رافع راسه لسابع سما علشان بقاا رائد والتانيه عماله كل شوية تتفشخر بالكلية الطب اللي هي فيها.
تقي: ايه مالك يامامي باين عليكي مضيقه ليه.
وتاخد بالها ان شهاب رجع البيت وبفرحه: شهاب
وتقوم تجري عليه وتحضنه: وحشتني اوي
شهاب بغضب: تقي كام مره قولتلك ان احنا مابقناش اطفال علشآان تقربي مني بالشكل ده.
تقي بزعل: اسفه ياشهاب مش هاعملها تاني بس باري بتحضنك عادي اشمعنع انا كل ماحضنك تزعق ليا
شهاب: انتي متأكده انك عندك 25 سنه يا تقي
تقي ببراءة طفل: ونص
شهاب: صبرني يارب طيب يا تقي في فرق بينك انتي وباري باري اختي ماتحلش ليا اما إنتي بنت عمي تحلي ليا اتجوزك عادي علشان كده حرام اني اقرب منك او انتي تقربي مني فهمتي؟
تقي بخجل من كلمة اتجوزك عادي وبدلع: يعني انت ممكن تتجوزيني؟
شهاب بصدمة: اتجوزك ليه؟
تقي: مش انت اللي بتقول؟
شهاب: يارب صبرني على الغباء انا بشرحلك ان حرام تقربي مني مش بقولك اني هتجوزك يام الغباء يلا بعد اذنكم انا جاي من الشغل تعبان وعاوز ارتاح.
نو: ر طيب هتأكل اجيب لك الاكل ولا هتستني ابوك وعمك لم يرجعو بالسلامه
شهاب وهو طالع على السل: م هارتاح شوية علي مايرجعو يامي
❈-❈-❈
فى غرفة شهاب واقف بيغير هدومه قدام المرايه ويفتكر ايه اللي حصل النهارده وبغضب: بقاا بنت زيك يادهب تتحداني وتطلعني صغير قدام زمايلي في الشغل انا نفسي اعرف انتي جايبه الثقه والشجاعة وقوة التحمل اللي عندك دي منين بس على مين اما ما كسرتلك كبريائك وغرورك ده يادهب وده وعد ومن غير واعي انا مستحيل اسيب الجمال ده كله.
ويغمض عينه ويفتكر دهب وجمالها ويفتح عينه: انا مش عارف ايه اللي حصل ليا من ساعت ماشوفتك مضايق من غرورك وكبريائك اللي مالهمش حد وفي نفس الوقت في حاجه بتجذبني ليكي ايه ياحضرت الرائد انت عايز تخليها تستسلم بس الظاهر انك انت اللي بتضعف قدامها
ويفوق شهاب علي صوت الباب
شهاب ادخل
تقي: شهاب ممكن اتكلم معاك؟
ولسه هتكمل كلامها وبصوت عالي: انت واحد قليل الادب.
وتلف وشها الإتجاه الاخر.
شهاب بستغراب: مالك يا مجنونة؟
تقي: انا برضو اللي مجنونة بص لنفسك انت ازاي تقول أدخل وانت بالشكل ده؟
شهاب: ليه مالي
ويبص على نفسه وبصوت عالي: يانهار اسود ويلف نفسه الاتجاه الآخر وبحرج انا اسف يا تقي ماخدش بالي ان السوسته بتاعت البنطلون مفتوحه.
تقي ووجها احمر مثل الفراوله: عادي ولا يهمك بس خد بالك المره الجايه.
شهاب: طيب بس كنتي عايزه ايه؟
تقي بدموع: هو انا شكلي وحش ياشهاب؟
شهاب بستغراب: لا ابد دا انتي اجمل من القمر بذات نفسه؟
تقي تمسح دموعها مثل الأطفال: شكراً ياشهاب وتروح
وتقعد على السرير وترفع رجليها وهي لبسه الشوز وده يخلي شهاب يضايقك: طيب ليه مفيش حد بيحبني حتي بابي مش بيحبني.
وتحكي على اللي حصل وهي منهارة في العياط هو ليه بابي بيعملني بالشكل ده ياشهاب من يوم ماجيت على الدنيا وانا نفسي احس بحنان الاب بس هو ديما قاسي معايا ليه هو انا مش بنتهم.
شهاب: ايه اللي انتي بتقوليه ده ياباشا مهندسة
ويروح ويقعد جنب منها وبحنان اخ يمسح لها دموعها: اكيد ابوكي بيحبك يا تقي بس مش كل اب بيقدر يظهر حنانه او بيكون حنين زي الام لا يا تقي الاب بيضطر انه يكون قاسي شويه زي عمو مهند كدا علشان بيخاف انه يكون حنين ان تربيتو تطلع غلط او مثلا أولاده مايطلعوش زي ماهو عايزهم وبصراحه أنتي بنظامك ده محتاجة تتربى من جديد
تقي بغضب: قصدك ايه . ياستاذ شهاب؟
شهاب: ايه يابت هو انتي بتتحولي ولا ايه وبعدين انا راضي ذمتك ياشيخه ده منظر لبس هاتقبلي بيه ربنا سبحانه وتعالى تقولي له اي انا مش عارف والله.
تقي تبص على نفسها: وفي ايه لبسي مش فاهمة ماهو شيك وجميل اهو.
شهاب: لا هو ولا شيك ولا جميل بالعكس انا ذات نفسي بقرف من لبسك ده.
❈-❈-❈
تقي بدموع: انت بتقول ايه ياشهاب هو انا فيا ايه بيقرفك
شهاب: انا مش قصدي انتي انا قصدي على لبسك المفتوح ده يام مفتوح يام عريان يام قصير وانا بصراحه بقرف من البنات اللى بيلبسو زيك يا تقيَ
تقي بدموع: كنت تقدر تقولي غيري نظام لبسك او اتحجبي بس ماكنش ليه داعي كلامك ده؟
وتطلع جري على بره وايديها على بوقها من علشان تكتم صوت بكائها
شهاب: تقي استنى.
وطلع وراها علشآان يعتذر منها علشان انجرحت من طريقة كلامه الجافه بس يفتكر انه بدون ملابس يرجع ويرتدي بعض اللبس البيتي المريح ويخرج بسرعة وهو نازل من على السلم: تقي استنى والله مش قصدي ازعلك.
تقي ماشيه ودموعها على وجهه تخبط في نور وهي مش شايفه كويس من الدموع.
نور بقلق: بسم الله الرحمن الرحيم مالك يا تقي ياحبيبتي بتعيطي ليه كدا؟
تقي تحضن نور جامد وتفضل تعيط من غير ماتتكلم
نور تاخد بالها من شهاب وتعرف ان هم اتخنقو: عملتلها ايه ياشهاب مخليها تعيط بالشكل ده؟
شهاب بجمود: انا ماعملتش فيها حاجة كل الحكاية ان انا بقول لها اني مش بحب البنات اللي بيلبسوا اللبس المقرف ده؟
تقي تذيد في البكاء وتجري على غرفتها من غير ماتقول حاجه
نور بعتاب: ايه ياشهاب يابني مش كل شوية تكسر نفس البت وتزعلها بالشكل ده.
شهاب: هو انا قولت حاجه غلط وبعدين انا راضي ذمتك ده منظر لبس تقعد بيه وانا موجود في البيت انا فاهمتها اكتر من مره لما اكون موجود ماتلبسش لبس بالشكل ده.
باري لسه نزله من علي السلم تسمع كلام شهاب على البس تبص على نفسها: يانهار اسود لو شهاب شافني كدا هايعمل فيا ايه .
ترجع من مكان ماجات منه. نور بابتسامة على منظر باري هي شافتها: طيب ياشهاب باين عليك هاتعمل اللي احنا مش قادرين نعمله.
شهاب بعدم فهم: قصدك ايه؟
ويبص خلفه مايلاقيش حد.. نور بابتسامة حنونه: مافيش ياشهاب يلا اغسل ايديك ابوك وعمك رجعوا اهو.
شهاب: طيب خمس دقائق وهنزل.
❈-❈-❈
في منزل عصام
قاعدة دهب وشيرين وعصام على سفرة الاكل
دهب بجمود: انا قررت ارجع واخد حقي وحق امي من كل اللي ظلمها؟
شيرين وعصام في صوت واحد: ترجعي فين؟؟
دهب بجمود: هرجع عند اللي كانوا السبب في عذاب امي هرجع علشآان اخد حقها.
شيرين بخوف ودموع: انتي عايزاها تموتي يادهب ده احنا مشين من مصر على بعضها علشآان خاطر نحميكي منها وانتي عايزه تروحي لها برجليكي علشآان تقتلك
دهب بكره وغضب وتحارب علشآان دموعها ماتنزلش: وانا عايزه اروح لها علشآان اخد حقي وحق امي منهم واحد واحد وانا ماتبعتش السنين دي كلها ولا دخلت كليه شرطه وتعبت على نفسي وعملت المستحيل واستحملت اللي الرجالة مايقدروش يستحملوا علشآان اعرف الحقيقة واقعد متكتفه الايدي من غير مارجع حق امي وموت ايه يا ماما اللي انا هخاف منه الموت والحياة بآيد الله ومش دهب اللي حكومة مصر كله سموها فتاه المستحيل اللي تخاف من الموت انا هرجع وهاخليهم هما اللي يتمنوا الموت كل لحظه وكل ثانية وده وعد من فتاة المستحيل
وتاخد بعضها وتجري على غرفتها من قبل مادموعها تنزل ويبان حزنها وضعفها.
شيرين بخوف وقلق على طفلتها دهب: حبيبتي استنى
ولسه هاتجري وراها بس يوقفها صوت عصام من خلفها قائلاً.
عصام: سيبيها ياشيرين ولما تهدي انا هتكلم معاها دهب دلوقتي مش هاتسمع كلام حد.
شيرين بدموع: بنتي ياعصام هتروح مني دي لو سوزان شمت لها خبرا هقتلها انت نسيت هي عملت ايه علشآان توصل لدهب وهي لسه حته لحمه ولا نسيت لما كانت عندها عشر سنين هي عملت ايه فيها.
عصام ياخد شيرين في حضنه ويحاول يهديها: اهدي ياحبيبتي انا مش نسيت اي حاجة بس احنا كنا عارفين ان اليوم ده هايجي ودهب هترجع وتاخد حق أمها لو حصل المستحيل هي هاتعمل اللي هي بتقول عليه وهتنفذ اللي في دماغها لو الدنيا كلها وقفت في وشها وانا وانتي لازم ندعمها ونكون معاها مش ضدها علشآان مانخسرهاش احنا كمان.
شيرين بستغراب: هو انت موافق أن دهب ترجع لمهند وسوزان ياعصام.
❈-❈-❈
عصام حتى لو رفضت دهب هترجع ومش هيهمها حد ياشيرين وانا وانتي اكتر حد عارفين ده علشآان كدا بقولك لازم نقف معاها وندعمها في كل حاجة
شرين: بس انا ام ياعصام وخايفه عليها هي ماتعرفش جبروت سوزان دي واحده ربنا سبحانه وتعالى ادها كل حاجه اللي القلب هي مش عندها قلب وماعندهاش رحمة
في غرفة دهب
دهب بدموع وكرهه دموعها اللي نزله على وشها: وعد هنتقم منكم واحد واحد على اللي انتم عملتو في امي وهدفعكم تمن اللي حصل لها بسببكم وعد لدفعكم تمن العذاب اللي هي عاشته وده وعد من بت قلبها محروق على امها اللي ماتت مظلومه وعاشت مظلومه وتفتح كتاب الذكريات
❈-❈-❈
الماضي
دهب بدموع: انا من النهارده هعيش بس علشان اللي في بطني لو كلفني التمن حياتي.
وتقوم من علي الارض وعيونها على المنزل وهي بتمسح دموعها: كان نفسي اعرفك يامهند اني حامل منك واني هاقدر اجيب لك عيال زي سوزان بس انت اللي عرفتني وفوقتني من الحلم اللي انا كنت عايشه فيها.
وخد بعضي ومشيت مش عارفة هروح فين ولا هاعمل ايه في نفسي ولا ابني اللي بطني هايجي وهشوفه ولا لا ولا انا عارفة هيحصل ليا اي بس قولت يارب وفضلت ماشية وطول مان ماشيه فضلت اعيط على اللي حصل ليا ومش عارفة ازاي في بشر بيغيرو وشهم بالشكل ده وليه حظي ديما واقف في وشي انا دلوقتي بس صدقت أهل قريتي لما كانو بيقولوا عليا وش الفقر دخلت محل ذهب وقلعت دبلت جوزي انا ومهند.
احد الموظفين: اقدر اساعدك في حاجه يافندم؟
دهب مسحت دموعي ومش قادرة اتكلم من كتر العياط: معلش انا عايزه ابيع الدبله دي علشآان محتاجة فلوس ضروري.
الموظف بستغراب: طيب ليه حضرتك بتعيطي بالشكل ده؟
دهب وعنيها على الدبله: اصل انا ماليش بخت في الدنيا ودلوقتي انا جايه ابيع آخر حاجه كانت ممكن تفكرني بيه.
الموظف بعدم فهم: قصدك على مين يافندم؟
دهب بدموع: قصدي على حبيب قلبي وملك روحي ونور عيوني اللي كان السبب في كل حاجة حلوة في حياتي جوزي وحبيبي.
الموظف: لا إله إلا اللّه هو جوزك مات يعنى وحضرتك هتبيعي دبلت جوازك علشآان محتاجة فلوس؟
دهب بدموع: اه جوزي مات النهاردة وانا فعلاً محتاجة فلوس لو سمحت شوفها هاتعمل كام.
الموظف بحزن: هاتي يافندم الخاتم وانا هشوفه
دهب تحضن الدبله جامد وتفضل تعيط وبعد دقايق تفوق من كمية الدموع وتدي الدبله للموظف وبحزن: انا اسفه يامهند ماكنتش عايزه اخسر. دبلت جوزنا لأنها ذكره حلوه اوي بالنسبه ليا وتحط ايديها علي بطنها بس الذكري اللي انت سبتها ليا اغلي منها بميت مره.
وبعت الدبله وخد الفلوس وقررت ارجع القريه على أمل الاقيهَم اتغيرو بس لما وصلت القريه حصل..
الحاضر
وتفوق دهب من القراءة على صوت خبط الباب دهب تمسح دموعها بسرعه وبصوت باين فيه البكاء: ادخل
عصام بحنان اب: دهب حبيبتي ممكن نتكلم شويه
دهب تحط الكتاب على الكوميدنوا: طبعا يابابا اتفضل
عصام: دهب حبيبتي انتي كبرتي ومابقتيش صغيره علشآان انا وشيرين نفرض قرارتنا عليكي انتي بسم الله ماشاء الله بقا عندك ٢٤ سنه دلوقتي يعني تقدري تاخدي القرار المناسب في حياتك من غير مساعده من حد انتي عايزه ترجعي عند مهند ارجعي هو ابوكي في الاخر.
دهب بدموع وبصوت عالي: هو مش ابويا ومستحيل يكون عندي اب زيه انا بكرهه وبكره اي حد يخصه وانا مش هرجع علشآان اني اقول بابا وماما انا هرجع بس علشان انتقم مش أكتر فاهم يا بابا َانا خلاص قررت
عصام بتوتر: قرارتي ايه يادهب؟
دهب بغضب وكره: قرارت ارجع وانتقم منهم كلهم واعد هعيشهم في نفس الجحيم اللي عاشت في امي ويوم ما يموتوا هيدوق نفس عذاب أمي وده وعد مني.
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية