-->

رواية جديدة مجنونة الشيطان المتملك لمي أحمد - الفصل 17 - 1 - الجمعة 10/5/2024

 قراءة رواية مجنونة الشيطان المتملك

 (جميلة القاسي) كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية مجنونة الشيطان المتملك

(جميلة القاسي)

 رواية جديدة قيد النشر

الفصل السابع عشر

1

تم النشر الجمعة

9/5/2024

في البيت اللي موجود فيه قاسي جميله


كانت جميله تجلس امام، التلفزيون ،وهي تشاهد باستمتاع ،وتاكل بشراهه المكرونه غير مهتمه بماذا يفعل ذلك الشيطان وهي تجلس باريحيه شديده تشاهد التلفاز لكن قطع عليها خلوتها عندما اشتمت رائحه ذكيه منبعثه من المطبخ فاستغربت وهتفت بحيره قائله 


=معقول قدر يعمل اكل لا طبعا انا لازم اشوف هو بيعمل ايه 


نهضت وتركت طبق المكرونه موضوع على الاريكه وتوجهت الى المطبخ حتى ترى ماذا يفعل هذا الشيطان كانت تمشي بخطوات هادئه حتى لا يشعر عليها وتعرف ماذا يفعل وقفت خلف الباب تسرق النظر لترى ما يفعله ولكنها صدمت عندما راتها عمل كبده اسكندراني بالفلفل الحار والبصل وقفت متصممه مكانها وهتفت بعدم تصديق بينها وبين نفسها عائله 


=يا ابن الورمه كل ده يطلع منك طلعت مش سهل طبعا ما انت شيطان ،هستنى منك ايه، بس الصراحه تتقال ريحه الاكل تحفه ،اكيد لما يطلع  هيهريني تريقه ويقول لي انت ما تعرفيش ،تعملي حاجه وان هو شاطر ،احسن حاجه اني امشي قبل ما يلاحظ وجودي وادخل انام على طول 


انهت حديثها وكادت ان تمشي ولكنه اوقفها بصوته الرجولي الجذاب قائلا 


=في ايه واقفه ليه عندك قربي مش عايزه تاكلي معايا ولا ايه ما تخافيش انا مش هتكلم كتير لاني مش زيك اتفضلي، يلا روحي جهزي السفر عشان نتعشى 


نظرت اليه بغضب وردت عليه بكذب قائله 


=انا كنت واقفه علشان اشوف اتاخرت ليه خفت لتكون ولعت المطبخ مش اكتر،وبخصوص الاكل انا مش جعانه انا اكلت الاكل اللي انا عملته لو انت جعان روح كل انا رايح انام بعد اذنك 


نظر اليها بابتسامه ظهرت على شفتيها وهتف قائلا 


=متاكده انك مش عايزه تاكلي 


ردت عليه بتاكيد قائله

= ايوه طبعا لو جعانه كنت نزلت اكلت بعد اذنك انا رايحه ارتاح لاني تعبانه من اللي حصل


انهت حديثها وتوجهت الى الخارج وهي تتمتم بينها وبين نفسها بغضب قائله 

=كنت عارفه انه هيتريق عليا، بس الاكل باين عليه ريحته حلوه وانا جعانه المكرونه ماشبعتنيش او بمعنى اصح ما تجيش حاجه بطعم الكبده اللذيذه اللي هياكلها هو، بس انا خلاص رفضت ايوه هو ده الصح هو انا برغي ليه كتير انا هروح انام احسن 


اتسعت ابتسامته دون شعور عندما سمع تمتمدها الغريبه مع نفسها فهي فعلا مجنونه بكل ما تحمله الكلمه اخذ طبق الكبده الاسكندراني وتوجه الى الخارج حتى ياكل وابتدى في تناول الاكل بهدوء شديد وبعد انتهاء ومن الاكل انتبه لها وهي تنظر اليه من فتحه الباب صغيره اتسعت ابتسامته على تصرفاتها الغريبه فهو يعرف جيدا انها كانت تشتهي ان تاكل من طبق الكبده لكنها كالعاده تعاند دون فائده  لذلك اخذ قراره لترك طبق الكبده لتاكل منه عندما يذهب لغرفته فهو متاكد انها سوف تاتي بعد رحيله وفعلا تركه وتوجه الى غرفته حتى يتصل بريان التليفون الخاص بالمنزل لياتي له بسياره وتليفون اخر 


وفعلا لم تمر دقائق الا وجميله صارت تتسحب على اطراف اصابعها حتى وصلت الى الطبق ونظرت اليه بجوع و ورغبه كبيره في تذوقها قائله

= الحمد لله  راح نام انا هاكل لقمتين على السريع عشان ما ياخدش باله وابتسمت بذكاء معتقده انها خدعت ذلك الشيطان

ولكن مهلا عزيزتي فعن اي خداعه تعتقدين انه الشيطان الذي يعرف كل شيء من مصدره الاساسي  هل تعتقدين انك خدعتيه بل انت من وقعت في خدعته ليس العكس ابدا ابتدت جميله في تناول الطعام بتلذذ شديد وهي تضحك وتاكل بشراهه غير طبيعيه غير واعيه على تلك العيون التي تراقبها من بعيد وهي تاكل كان ينظر اليها بتمعن بطريقه اكلها الفوضويه و وهتف قائلا 


=والله مجنونه فعلا يا حرام المصون 

ثم توجه الى الداخل حتى يجري اتصالاته ويخبر ريان عن عما حدث معه 


❈-❈-❈

وفي قصر الشيطان كان الجميع متوتر فمنذ قليل وجدوا سياره قصر ريان منفجره بالقرب من الغابه 

كان ريان يجري اتصالات بعديد من رجاله حتى يتاكد اين هم عندما اختفى ولكن الكل اجمع انه قاده بسرعه جنونيه ولم يستطيعوا ان يلحقوا به 


كانت قلقه ناهد قلق للغايه وهي تفرق بايديها بدموع وهتفت قائله 


=طمني يا ريان ما فيش اي خبر عن قاسي انا قلبي بيتقطع من الخوف عليه هو كان رايح في الحفله وقال ان الحفله دي مهمه بالنسبه له ما اعرفش ايه اللي حصل له انت ازاي تسيبه يمشي وهو متعصب 

يمكن حصل له حاجه وحشه 


نظر اليها ريان بقلق اكبر وهتف بتبرير قائلاً 


=والله يا عمتي انا حاولت اروح معاه بس هو قال لي انت خذ مكه وانا هاخد جميله ونروح على البيت بعد ما اتخنق مع مارك انت عارفه مارك اكيد هو اللي عمل له حاجه بس انا مش هسكت للمره دي دايما بسكت له عشان قاسي لكن يحاول يؤذي قاسي يبقى هو اللي جابه لنفسه 


نظرت اليه ناهد  رعب قائله 


=انت قصدك ان قاسي ممكن يكون حصل له حاجه طب هنتصرف ازاي دلوقتي انا عايزه ابن اخويا اتصرف بسرعه 


في هذه الاثناء دخلت ذهب ووالدها اليهم بقلق شديد فالخبر انتشر في جميع انحاء البلد فهو ليست بشخصيه عاديه شخصيه معروفه جدا في البلد وجميع وسائل التواصل الاجتماعي كتبت عن انفجار سياره رجل الاعمال المشهور وزوجته في مكان مهجور 


اقترب الذهب منهم بلهفه وعشق جنوني قائله 


=قل لي بسرعه يا ريان ما فيش اي اخبار عن قاسي انا من ساعه ما سمعت اللي حصل وانا مش قادره اتلم على نفسي طمني عليه بسرعه ارجوك 


رد عليهم ريان قائلا 


=يا جماعه اهدوا شويه خليني اعرف اتصرف انا من ساعه ما عرفت وانا برده مش قاعد بحاول اعرف ايه اللي حصل بالظبط بس ما فيش اي حاجه بتعرفني مكان قاسي اذا كان هو بخير ولا لا هم لما لقوا العربيه ما لقوش فيها حد فاحتمال يكونوا خرجوا 

والاحتمال الثاني يكونوا 


ولكنه لم يستطع ان يكمل كلامه بسبب صريخ ذهب الهستيري قائله 


=اسكت ما تكملهاش قاسي ما حصل لهوش حاجه انا متاكده لان قلبي عمره ما كذب عليا قل لهم يا بابا قل لهم ان هو كويس 


اقترب منها والدها واحتضانها بقوه محاول منه ان يهدئ من روعها وان يخفف عنها قائلا 


=اهدي يا بنتي ان شاء الله، ما فيش حاجه وحشه هتحصل له قاسي هيرجع لك ان شاء الله بس انت استهدي بالله واهدي 


ردت علي دهب وهي تبكي في احضان قائله

= ان شاء الله ايوه هو هيرجع وما فيش حاجه وحشه هتحصل له ابدا 


في هذه الاثناء والجو متوتر للغايه وصل اتصال ريان على هاتفه من رقم ارضي فاجاب عليه قائلا 


الو مين معايا 


رد عليه قاسي بهدوء قائله 


انا قاسي يا ريان 


رد عليه ريان بقلق قائلا 

انت كويس طمني عليك انا كنت هموت من القلق لما سمعت اللي حصل لك


رد عليه قاسي بطمانينه قائلا


  ما تقلقوش عليا انا كويس بس العربيه انفجرت والتليفونات بتاعتنا انفجرت معاها فكنت عايزك بكره الصبح تجيب لنا لبس وتليفونات وتجيلي على البيت الحجري اللي في الغابه اللي بنصطاد فيه ماشي بس حاول ما تتاخرش علينا 


رد عليه ريان بطمانينه قائله 


=حاضر يا اسيا مش هتاخر عليك بس خلي بالك من نفسك ولو عزت اي حاجه ثانيه رن عليا وانا حاجه عندك فورا دلوقتي عشان اطمن عليك 


رد علي قاسي بنفي سريعا قائلا 


لا لا ما لوش لزوم تيجي دلوقتي الوقت اتاخر والمنطقه فيها حيوانات مفترسه فعشان كده خليها بكره احسن ماشي 


رد عليه ريان قائلا 


خلاص يا حبيبي زي ما تحبي بكره الصبح ابقى عندك سلام 


اغلق التليفون بشعوره بالراحه كان روحه رجعت له ونظر الى العيون المحدقه به وهتف بطمانينه قائلا 


اهدوا يا جماعه قاسي بخير ولسه مكلمني وبكره ان شاء الله هيرجع على القصر فارجوكم خليكم هاديين 


ابتعدت الذهب عن ابيها ونظرت الى ريان بلهفه وجنون قائله 

=بجد هو كويس رد عليك طيب تعالى نروح له دلوقتي عشان نطمن عليه انت ازاي جاي لك قلبي تقول الكلام ده واحنا ما عارفينش اذا كان بيضحك علينا او حصل له حاجه او اتصاب وانت بتقول الموضوع عادي وعايزنا نبقى هاديين لا انا لازم اشوفه دلوقتي 


نظر اليها ريان بغضب ورد عليها قائلا

تروحي فين يا دهب يا حبيبتي قاسي في منطقه خطره دلوقتي ان احنا نروحها لكن هو في امان هو في بيته مش في الشارع وبعدين هو قال ما حدش يجي دلوقتي فارجوك خليكي متفهمه لحد ما يجي بكره وان شاء الله تطمني عليه 


اقترب منها والدها واكد على كلام ريان قائلا 

ريان معاه حق يا بنتي لازم ترتاحي شويه انت ما شايفاش نفسك وبكره ان شاء الله هنطمن عليك كلنا 


اتفقنا 


ردت علي بضعف قائله 

اتفقنا بس انا مش همشي من هنا حبيت لغايه ما يجي بكره واشوفه بعيني 


رد عليها الصياد قائلا

براحتك يا حبيبتي بيت هنا لغايه ما يجي بكره طبعا ده لو المدام ناهد ما عندهاش مشكله 


ردت ناهد قائله 

طبعا ما عنديش ذهب اكثر من بنتي وانا مبسوطه بيها ان انا شايفه الحب باين في عينيها والقلق فده شيء يساعدني ان هي اتبيت معايا 


اتفضل انت لو عايز تمشي وانا هاخد بالي منها كويس لغايه ما يجي قاسي بكره 


رد عليها باحترام قائلا 


شكرا جدا لك بعد اذنكم انا مضطر امشي ابقى طمنوني لما يرجع قاسي 


خرج الصياد وهو في نيته انه لم لن يمرر ما حدث مع الشيطان تمرير الكرام  فهو متاكد ان سبب وراء كل هذه المشاكل هو مارك فقط لا غير 


اما عن ناهد فاقتربت من مكه واخذتها وصعدوا غرفتهم حتى يرتاحوا قليلا ولكن عن اي راحه نتكلم فهم يشعرون بالقلق شديد على قاسي الذي نفذ من الموت باعجوبه اما عن ريان فخرج بسرعه متواعدا لمارك بانواع العذاب المؤلمه فهو تخطى جميع الحدود عندما عرض حياه صديقه وتوام روحه للخطر وهذا الامر سوف يكلفه الكثير لا محاله وهذا وعد من وعده على نفسه قبل اي شيء 


الصفحة التالية