-->

رواية جديدة وفاز الحب الجزء الثاني من رواية ثأر الحب لزينب سعيد القاضي - الفصل 60 - 2 - الأحد 5/5/2024

   قراءة رواية وفاز الحب

 الجزء الثاني من رواية ثأر الحب كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية  وفاز الحب 

الجزء الثاني من رواية  ثأر الحب

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة زينب سعيد القاضي


الفصل الستون

2

تم النشر الأحد

5/5/2024


يجلس مع والدته يحتسي قهوته وعلي شفتيه إبتسامة تسلية.

تسألت والدته بفضول:

-صحيح ياما تحت السواهي دواهي صحيح يعني طلع بيتاجر في الاعضاء ؟

ابتسم بمكر وقال:

-ايوة يا ست الكل أهو ده بقي عاصم إلي طالعين بيه السماء.

إبتسمت بتشفي وقالت:

-أحسن فرحانة في أبوك وأخوك أكيد هيجوا ندمانين عشان وقفوا معاه .

ضحك بخبث وعقب:

-سبيهم يناموا علي الجنب إلي يريحهم والشاطر إلي هيضحك في الآخر.

قطع حديثهم فتح الباب ودخول عوني ووجه لا يبشر بالخير وخلفه علي يحاول تهدأته.

تطلع عامر إلي والدته وإبتسم بمكر لكن الإبتسامة اختفت ما أن إقترب عوني منه وأمسكه من تلابيب قميصه وأنهضه بحقد.

نهضت والدته بفزع تحاول الفصل بينهم وكذلك علي لكن الأن قد حضر الشيطان ولن يستطيعوا إيقافه.

تحدث عوني بفحيح:

-أه يا حقير يا واطي بتعمل في أخوك كده عايز منه أيه ؟ مش كفاية إلي عملته فيه.

أبعد عامر يد والده عنه بقسوة شديدة وقال:

-أيه الجنان إلي أنت بتقوله ده ايه شايفني شيخ منصر ولا أنت جاي ترمي بلاك وبلي إبنك عليا .

صاح علي بعصبية:

-أخرس يا زفت أنت متنساش إنك واقف قدام أبوك.

صاح عامر بتحدي:

-أبوك إاي جاي يتهجم عليا ويقول كلام ملوش لازمة يبقي يستاهل إلي يحصله.

ما كان رد عوني سوي صفعة مدوية علي وجه عامر جعلته يتراجع إلي الخلف عدة خطوات .

شهقت بصدمة وركضت تجاه ولدها تتفحصه بقلق:

-عامر أنت كويس يا حبيبي ؟

ألتفت إلي عوني وتحدثت بحقد :

-بقي تضرب أبني عشان الزفت ده أيه مصدوم في أيه ما هو تربية شوارع عايزه يطلع ايه غير كده.

صاح عوني بغل:

-أخرسي خالص سامعه أخرسي مش عايز ولا كلمه ده دكتور عاصم عوني المغربي أبن عوني المغربي وتربية عبد الرحمن المغربي وصفاء المغربي إلي أنتي متقدريش تربي ربعها حتي.

تطلع إلي عامر بإشمئزاز وقال:

-أنا مش عارف أنت جنس أهلك أيه أنت مش بني أدم أنت مسخ مشوه سامع أنت مسخ أقسم بالله يا عامر لو عاصم مطلعش أو فكرت بس مجرد تفكير إنك تقرب منه صدقني مش هرحمك سامع مش هرحمك حتي لو تطلب الأمر أدفنك بإيدي مش هتردد لحظة وأنت من الدقيقة دي مش أبني ولا أعرفك ويلا أتفضل بره البيت ده أمك عايزة تروح معاك بالسلامة اه نسيت أنا قبل ما جي هنا روحت عملت توكيل عام لعلي بإدارة كل حاجة يعني أنت خلاص بح مبقاش ليك لازمة وزي ما خليتك تطلع لسابع سما هخليك تنزل علي جدوى رقبتك فاهم يا شاطر ما طار طيرا وارتفع إلا كما طار وقع وأنت بقي خلاص أنتهيت رصيدك الخاص بالشركة خلاص أتقفل أتفضل بقي من غير ما طرود ما أشوفش وشك هنا تاني.

❈-❈-❈

أكمل بثقة وقال:

-هطلع أرتاح في أوضتي عايزة أنزل ما أشوفش وشك في بيتي تاني.

إستدار إلي زوجته واسترسل بإيضاح:

-لو أختارتي إبنك وخرجتي من البيت ده هتبقي طالق .

تركها وغادر متجهاً إلي الأعلي.

تطلع علي إلي والدته وشقيقه بأسف وقال:

-شوفت وصلت نفسك ووصلتنا لأيه ؟ يا أخويا ؟ فوق لنفسك يا عامر بلاش تندم أكتر من كده.

تحرك علي وصعد هو الأخر إلي الأعلي .

نظرت إلي عامر بتيه وقالت:

-سمعت أبوك قال ايه ؟ أبوك طلقني ؟

ظل صامتاً وهو يضع يده علي وجهه وعينيه تقطر شرا فاق علي هزة والدته ألتفت لها وقال:

-أنا همسي هتيجي معايا ولا لأ ؟

تطلعت له بتيه أتذهب معه ووقتها ستكون طالق بالفعل أم تبقي هنا.

فاقت من شرودها علي صوته المقتضب:

-هتيجي معايا ولا لأ.

صمت قليلاً وأكمل بتحذير:

-أعملي حسابك هتكوني معايا أما هكون عليكي معاهم لو خرجت من البيت ده وأنتي فضلتي هنا يبقي عليا وعلي أعدائي.

تحرك إلي الخارج فتحركت خلفه فهي لن تترك ولدها فلذة كبدها بمفرده هكذا.

❈-❈-❈


خرجوا من المصعد بعد أن وصلوا إلي الطابق المنشود وهي تتمسك بيده بقوة ووتتشبث به كما تتشبه الطفلة الصغيرة بيد والدها الحبيب.

ولجوا إلي الداخل كانت العياده فارغة باستثناء الممرضة فقط لا غير.

اقترب منها وتحدث بجدية:

-دكتورة سهام موجودة ؟

أومأت بإحترام:

-أيوة يا فندم حضرتك إلي جاي من طرف دكتور بيجاد ؟

حرك رأسه بإيجاب وقال:

-أيوة.

أومأت بإحترام:

-تمام أتفضلوا هي في إنتظار حضرتكم.

أومأ بإيجاب وتسأل:

-الحساب كام ؟

ردت بإختصار:

-حضرتك حاجز العياده برايفت كده الحساب ١٠ ألاف جنيه.

أومأ بإيجاب ووضع يده بجيبه وأخرج الأموال من جيبه وسط صدمة زوجته وعدم إسيتعابها كل هذا المبلغ .

أشارت لهم الممرضة:

-طيب تقدروا تتفضلوا.

تحرك يوسف ونورسيل جواره اقتربت منه هامسة وقالت:

-١٠ ألاف جنيه ؟ كتير أوي خلاص مفيش مشكلة يا يوسف أحضر عادي بلاش الفلوس دي كلها حرام.

رمقها معاتبا وعقب:

-بس يا هبلة فلوس الدنيا كلها فداكي يا عمري يلا يلا.

❈-❈-❈


طرق يوسف الباب ودخل إلي الغرفة وخلفه نورسيل وجد الطبيبة تجلس على المقعد بوقار ما أراح قلبه أنها كبيراً سنا كي لا تخار منه زوجته المدللة.

نهضت الطبيبة وقالت بترحاب:

-أهلا وسهلاً أتفضلوا يوسف باشا صح ؟

أومأ بإيجاب وقال:

-أيوة اهلا بحضرتك.

ألتفت إلي نورسيل مبتسمة وقالت:

-أكيد القمر دي مدام نورسيل صح ؟

إبتسمت بخفة وردت بخجل:

-أيوة أهلا بحضرتك.

أشارت الطبيبة إلي الشازلونج وقالت:

-أتفضلي استريحي هنا.

ألتفت إلي يوسف وتسألت:

-حضرتك هتفضل معاها هنا ؟ ولا حابب تستني بره ؟

أمسكت نورسيل يده بلهفة وقالت:

-أيوة هيحضر معايا.

ابتسمت بتفهم وقالت:

-تمام زي ما تحبوا.

تمددت نورسيل علي الشازلونج وجلس يوسف علي المقعد جوارها وهي تمسك يده بقوة.

اقتربت منها الطبيبة وجلست علي مقعدها وبيدها قلم ودفتر.

تسألت ببشاشة:

-ها حابة نبتدي منين ؟

ردت نورسيل بتوتر:

-مش عارفة .

ابتسمت بهدوء وقالت:

-طيب كلميني عن نفسك متجوزة بقالك أد ايه ؟

ردت نورسيل مبتسمة:

-سنة ونص.

أومأت مبتسمة وتسألت:

-عندك أولاد ؟

وضعت يدها على أحشائها بحب وقالت:

-لأ لسه حامل.

إبتسمت وقالت:

-بسم الله ما شاء الله ربنا يتمم بخير .

تسألت بترقب:

-متجوزين عن حب ؟

تطلعت إلي زوجها وحركت رأسها نافية وعقبت:

-لأ بس حبينا بعض.

إبتسمت وقالت:

-طيب أتعرفتوا علي بعض أزاي ؟

تنهدت بحزن وقالت:

-بسبب تار .

نظرت الطبيبة إلي يوسف ثم إلي نورسيل واسترسلت بإيضاح:

-قصدك أيه ؟ مش فاهمة ؟ في بين العائلتين تار وده سبب جوازكم ؟

ردت بإقتضاب:

-أيوة .

أومأت بتفهم وقالت:

-فهمت طيب مالك زعلانة ليه ؟ مش أنتوا بتبحوا بعض دلوقتي ؟ 

حركت رأسها بإيجاب وردت:

-أيوة.

إبتسمت بخفة وعقبت:

-طيب طالما أيوة يبقي السبب ميفرقش معاكي أصلا تعددت الأسباب والنهاية واحدة جوزك بيحبك وده المهم وأنتي بتحبيه السبب لا يعني في شئ فهمتي ؟

أومأت بإيجاب وقالت:

-أيوة.

حاولت الطبيبة المزاح وقالت:

-يعني أنتي صعيديه بقي ؟

ردت نورسيل مبتسمة:

-أيوة.

عقبت الطبيبة بدعابة:

-آول مرة أعرف أن الصعيد في بنات حلوة كده لا وكمان اسماء مودرن كده ؟

ألتفت إلي يوسف وقالت:

-وحضرتك بردوا صعيدي صح ؟ طالما صديق دكتور بيجاد؟

أومأ بإيجاب:

-أيوة بس مستقر هنا.

أومأت بتفهم وقالت:

-تمام تقدروا تروحوا المرة الجاية حابة أتكلم مع مدام نورسيل لوحدنا ممكن ؟


يُتبع..

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة زينب سعيد القاضي، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة