-->

رواية جديدة سراج الثريا لسعاد محمد سلامة - الفصل 28 - 3 - الخميس 30/5/2024

 

  قراءة رواية سراج الثريا كاملة

"ملحمة غرام بين السرج والثرى"

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية سراج الثريا

"ملحمة غرام بين السرج والثرى"

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة سعاد محمد سلامة


الفصل الثامن والعشرون

3

تم النشر يوم الخميس

30/5/2024


ظهرًا

بشقة ثريا 

دخل كل من إيمان وإسماعيل الى شقة سراج،يسألا  عن صحة ثريا

قبل أن يُجيب سراج خرجت ثريا من الغرفة تقول لهما بود: 

الحمد لله بقيت بخير شكرًا لسؤالكم عني


تبسم لها إسماعيل قائلًا:

إنت فى مقام إيمان أختي.


تبسمت له،كذالك إيمان تحدثت معها بأخوه،بينما نظر سراج لـ ثريا كآنها أخري غير تلك التى كانت مُنهارة بين يديه بالأمس...رغم الوهن الملحوظ علي ملامحمها كذالك جسدها،لم تقف كثيرًا وجلست على أحد المقاعد،جلس إسماعيل وحنان أيضًا  يتحدثون بمودة كذالك ثريا،جلس معهم سراج أيضًا جلس مُستمعًا لهزار إيمان وإسماعيل  مع ثريا...شعر براحة وسعادة من حديث ثريا معهم بألفة... وبسمتها الواهنة. 

❈-❈-❈

ليلًا

بشقة والد قسمت، إقتربت الساعه من العاشرة والنصف، بغرفة النوم قطع والد قسمت الغرفة ذهابًا وإيابًا يشعر بضيق وضجر، كان معه زوجته تبتسم من حين للآخر تعلم لما هو كذالك، بينما نظر هو الى ساعة يده قائلًا: 

لاء كده كتير، ده بقاله هنا ساعتين. 


نهضت زوجته وتوجهت نحوه قائله: 

وفيها إيه دول مخطوبين وكمان متنساش إنهم  مكتوب كتابهم، يعني زي المتجوزين.


تعصب بفزع قائلًا:

زي المتجوزين،ليلته سودة،وكده كفايه أوي.


كادت زوجته تمنعه لكن هو ترك الغرفة بعصبية  

وفتح باب غرفة الضيوف بعصبية أيضًا.. 


بينما قبل لحظات، ترك إسماعيل مقعده وجلس على مسند مقعد قسمت يقترب منها بقصد يشعر بالضجر قائلًا: 

كل أما أقولك نتقابل بره فى أي مكان عام تتحججي وترفضي، هنا بحس ان أبوكِ عامل زي الناضورجي واقف ورا الباب. 


ضحكت قسمت وتجنبت بالمقعد بعيد عن إسماعيل  قائله: 

قولتلك بابا واخد عليا عهد ووعد إن منتقابلش فى مكان غير هنا فى الشقه ومقدرش أخلفه أو أخذله، وبعدين هانت. 


زفر نفسه بضجر قائلًا: 

وأنتِ من إمتي بتسمعي لكلام أبوكِ ده، ولا كلامه جاي على هواكِ، وماله يا قسمتي هانت وانا اللى همنعك من إنك تردي على  أبوكِ فى الموبايل. 


نظرت له وكادت ترد أنها لن تفعل ذلك لكن سبقها فتح باب الغرفه بمفاجأة، 

غصبًا نهضت قسمت من المقعد وقفت بعيد عن إسماعيل... بينما نهره والد قسمت  بغضب قائلًا: 

إنت قاعد جنب بنتي كده ليه، إنت فى بيت محترم مش كازينو يا دكتور، إنت مش عارف إن البيوت ليها حُرمه، وخلاص الوقت إتأخر وإحنا ببنام بدري. 


نظر إسماعيل  نحو قسمت التى توجهت تقف جوار والدها تخفي بسمتها إغتاظ إسماعيل  من ذلك، وقال بتبرير: 

على فكرة قسمت تبقي مراتي شرعً. 


تهكم والد قسمت: 

ده لما تبقى فى بيتك، لكن طول ما هي فى بيتي بنتي وكلمتي تمشي عليها حتى وهي فى بيتك كمان كلمتي تمشي على رقابتك قبل رقابتها ويلا إتفضل بالسلامه أنا بنام بدري. 


إغتاظ إسماعيل  لكن كبت ذلك وهو ينظر لـ قسمت التى وافقت والدها وهي تبتسم، نظر  لها بوعيد لاحقًا، ثم ذهب نحو باب الغرفه  قائلًا: 

تمام يا عمي. 


بينما والدة قسمت نظرت لـ إسماعيل  بمؤازرة تبتسم. 


تبسم لها هامسًا: 

والله البيت ده ما فيه غيرك يا طنط، مش عارف متحملاهم إزاي، أكيد ده فى ميزان حسناتك،و ربنا بيحبك بعريس لبنتك زيي. 


تبسمت له بتوافق قائله:

زي ما قولت يا حبيبي فى ميزان حسناتي، إنت والله زينة الشباب.


إبتسم لها هامسًا:

لما قسمت تبقي فى بيتي مش هستقبل غيرك يا طنط،إنما الاقرع اللى هناك ده هزنبه على باب الدار.


نظرت له بلوم مرح:.

عيب كده،برضوا عمك وحماك هو بس عصبي شويه.


تبسم لها موافقًا،بينما ضجر والد قسمت قائلًا بغضب:

الهمس بينكم مش هيخلص،أنا عاوز انام بدري.


نظر له إسماعيل قائلًا بهمس لنفسه:

تعرف لو وقعت تحت إيدي مش هخلي فيك حته سليمه.


بينما نظر لها والد قسمت قائلًا:

هيا إرحل أيها الابله.


نظر له إسماعيل بسخط هامسًا:

إرحل،وأبله

والله بس قسمت تدخل داري هنسيك اللغه العربيه وكل اللغات،يا أقرع.


نظر نحو قسمت التى تبتسم شعر غيظ وتوعد لها قائلًا:

وإنتِ كمان يا قسمت هعملك مسح ذاكرة وأفرمت لك عقلك انسيكي ابوكِ.  

❈-❈-❈

بعد مرور عِدة أيام


ليلًا 

أثناء عودة آدم الى الدار 

تأخر الوقت لمنتصف الليل 

أثناء سيره لالطريق لاحظ بالمرآة الجانبيه سيارة تسير خلفه، تباطئ بالسير ثم توقف ثم أسرع بالسيارة مره أخرى...راوغ لكن سائق السيارة الأخري كان  واعيًا ولديه هدف،بالفعل سبق سيارة آدم وقطع عليه الطريق.

❈-❈-❈

بشقة سراج

كانت ثريا  تجلس على الفراش تعكف على قراءة إحد القضايا، إنتبهت حين دخل سراج الى الغرفة، أغلقت الملف ونحت الدثار عنها ونهضت من فوق الفراش تسير نحو خارج الغرفه، تنهد سراج قائلًا: 

هو الشغل ده مش بيخلص فى المكتب. 


توقفت ترد بهدوء: 

دي قضية جلستها بكره وكنت براجعها وخلاص خلصت. 


إبتسم سراج وإقترب من ثريا وضع يديه حول خصرها وقربها منه قائلًا: 

ثريا أنا مسافر بكره... 


خفق قلب ثريا لا تعلم سبب لذاك الشعور الذي إنتابها وبلا وعي سألته: 

هتسافر فين؟. 


أجابها وهو ينظر الى عينيها: 

القاهرة


تبدلت ملامحها وسألته: 

هتغيب قد إيه؟.


-معرفش 

كانت إجابته التى إستغربت منها ثريا وسألته:

إزاي متعرفش عالعموم ترجع بالسلامة.


تهكم لنفسه حتى ذلك غير مضمون،لكن إقترب من ثريا قائلًا:

ثريا لازم نتكلم مع بعض عشان...


قاطعته ثريا:

نتكلم فى إيه...قصدك الارض إنت عارف قراري من قبل ما.....


قاطعها قبل أن تسترسل حديثها هو لم يعُد يهتم بتلك الارض وربما من البدايه لم يكُن يهتم بها،لكن كانت إحد الوسائل فقط،لو أراد الارض لكان أخذها منها بسهولة بجرة قلم وحقيقة يعلمها هو فقط....

ضمها لصدره،إرتبكت ثريا وقبل ان تنظر له كان يضم شفاها بين شفتيه بقُبلة عشق،هي الاخري،ذهب تبلُدها،وتقبلت قُبلته،وعانقته بيديها،زادت خفقات قلبيهما لحظات بغير وعي منهما قُبلات عاطفيه ومتشوقه...لمسات ناعمة ومتناغمة وقت غرام خالي من الأضغاث

بعد وقت كما بدأ اللقاء بقُبله إنتهي بقُبله بعدها

ترك سراج شِفاها يضع جبينه فوق جبينها يتنفس من أنفاسها الهادرة حتي هدأت أنفاسه هو الآخر رفع وجهه نظر لعينيها المُغمضة كآن أهدابها تقاوم كي تنشق وتفتح عينيها بصعوبه فازت وفتحتهما، تلاقت عيناهم معًا لم يكُن الحوار صامتًا بل تفوه بصوت دافئ: 

أول مره شوفتك فيها كنتِ زي الحوريه اللى بتتغرل من خيوط شروق الشمس، لأول مرة حسيت إن  المطر له طعم... زي اللى إرتوي  بعد جفاف أكتر من عشر سنين قضتها بعيد عن هنا... بعترف يا ثريا 

الأرض قدرت تبلع غضب السرج العاصف فى جوف قلبها إمتزج بترابها.... بس للآسف هو مقدرش يروي عطشها 

أو يمكن هي اللى جف قلبها والسيل مش مكفي يرويها... 


صمتها مواجهه لإعترافه لها: 

أنا بحبك  يا ثريا واللى إنت عاوزاه أنا هعمله ليكِ هسيبلك الإختيار 

لو عاوزه نكمل حاتنا سوا أو.... 


صمت لا يود الإختيار الثاني، نظر الى عينيها المُندهشه من قوله، صمتها طال عقلها كان مذهولًا، أو ربما تنتظر خيار آخر منه أن يساوم على الأرض مقابل قبولها الإنسحاب، لكن هو لم يكن يفكر فى ذلك، فكر صمتها قبولًا، وتيقن قلبه يجاوبه 

أنت وقعت بعشق  

              «مسلوبة الروح»


يتبع....

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة سعاد محمد سلامة، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة